MLL: Tarve maahanmuuttajaäitien ystäville kasvanut – ystävä tärkeä kotoutumisen kannalta

MLL:n kautta ystävän saaneiden maahanmuuttajaäitien mukaan suomenkielisen ystävän löytyminen on ollut keskeistä kielen oppimisen ja kotoutumisen kannalta, mutta ennen kaikkea oman jaksamisen ja hyvinvoinnin näkökulmasta. MLL on järjestänyt Ystäväksi maahanmuuttajaäidille -toimintaa jo yli kymmenen vuoden ajan ja hakee nyt maanlaajuisesti vapaaehtoisia ystäviä suureen tarpeeseen.
Suomalainen Maria ja Etiopiasta tullut Amele ovat olleet mukana toiminnassa vuodesta 2018 lähtien. Ensimmäisen vuoden he tapasivat MLL:n tukemana, minkä jälkeen ystävyys on jatkunut.

- Monelle ystävän löytyminen on ollut ensimmäinen asia, joka on tuonut eräänlaista normaaliutta, pysyvyyttä ja keveyttä elämäntilanteeseen, jota muuten määrittelevät suuret muutokset ja vaativa sopeutumisprosessi, kertoo Heidi Karvonen, MLL:n Varsinais-Suomen piirin vapaaehtoistoiminnan koordinaattori.

Ystäväpyyntöjä on tullut alkuvuonna Mannerheimin Lastensuojeluliitolle paljon; Kaakkois-Suomessa jopa kaksinkertainen määrä vuodentakaiseen ja useassa piirissä jonossa on kymmeniä äitejä. Tällä hetkellä noin 14 000 ihmistä on hakenut tilapäistä suojelua Suomesta Ukrainan sodan vuoksi, ja määrän odotetaan kasvavan. Myös pandemia-aika rajoituksineen on lisännyt maahanmuuttajaäitien ystävätarvetta, mikä kuuluu nyt MLL:n vapaaehtoistoiminnassa.

Mannerheimin Lastensuojeluliitto kampanjoi somekanavissaan 4.4.2022 lähtien löytääkseen satoja uusia vapaaehtoisia naisia Ystäväksi maahanmuuttajaäidille.

- Uuteen maahaan saapuneen äidin voi olla vaikea sopeutua itselle vieraiseen yhteiskuntaan. MLL:n vapaaehtoiset tukevat kotoutumista, kielen oppimista sekä suomalaiseen yhteiskuntaan ja kulttuuriin tutustumista arkisen tekemisen kautta. Ystäväkoulutukseen voi ilmoittautua lähes koko maassa, kertoo MLL:n vapaaehtoistoiminnan johtaja Tapani Tulkki.

MLL:ssä toimi vuonna 2021 963 maahanmuuttajaäidin ystävää ja 26 000 vapaaehtoista. MLL:n vapaaehtoistoiminta sisältää aina koulutuksen tehtävään ja ammatillisen tuen vapaaehtoisena toimittaessa.

Kampanjakasvot Amele ja Maria: myös lapset saivat toisistaan ystävän

Kampanjalle kasvonsa antaneet Etiopiasta tullut Amele ja suomalainen Maria ovat olleet mukana toiminnassa vuodesta 2018 lähtien. Ensimmäisen vuoden he tapasivat MLL:n tukemana, minkä jälkeen ystävyys on jatkunut.

-Yksi mieleenpainuvimmista hetkistä oli, kun Amelen äiti oli käymässä Suomessa. Tapasimme kesällä leikkipuistossa yhdessä lasten, Amelen äidin ja pikkuveljen kanssa. Leikkipuistoon tulivat myös omat vanhempani. Vaikka yhteistä kieltä ei ollutkaan, äitiemme tapaaminen oli sydäntä lämmittävä. Ystävätoiminnan vaikutus on tässä tapauksessa ulottunut siis myös Suomen rajojen ulkopuolelle, yli sukupolvien, kertoo Maria.

Amele on syntynyt ja kasvanut Etiopiassa. Hän muutti Suomeen kuusi vuotta sitten. Ystäväksi maahanmuuttajaäidille -toiminta on antanut molempien elämään paljon; he ovat saaneet tutustua uuteen kulttuuriin ja uusiin ihmisiin ystävätoiminnan kautta sekä viettää mukavia hetkiä yhdessä. Myös lapset ovat saaneet toisistaan ystävän. Ystävykset tapaavat käydä yhdessä kahvilla ja kaupoilla sekä kyläillä toistensa luona, lasten syntymäpäiväjuhlia unohtamatta.

Mannerheimin lastensuojeluliiton Minä välitän -kampanjan tarkoitus on viestiä toisesta välittämisen tärkeydestä sekä siitä syntyvän yhdessäolon ja ilon merkityksestä arjessa. Vapaaehtoiseksi voi ilmoittautua osoitteessa minävälitän.fi.

Erilaisten kriisien järisyttäessä koko maailmaa myös maahanmuuttajaäitien tarve ystävälle on lisääntynyt entisestään. Vuonna 2020 toteutetussa MLL:n vapaaehtoistoiminnan kyselyssä kysyttiin, miksi vastaaja toimii MLL:ssa. Vastaajista 81 prosenttia kertoi haluavansa tehdä jotain merkityksellistä tai auttaa.

Lataa
Mannerheimin Lastensuojeluliitto on järjestänyt Ystäväksi maahanmuuttajalle -toimintaa jo yli kymmenen vuoden ajan.  Sitä kautta Amele ja Mariakin tutustuivat toisiinsa.
Mannerheimin Lastensuojeluliitto on järjestänyt Ystäväksi maahanmuuttajalle -toimintaa jo yli kymmenen vuoden ajan. Sitä kautta Amele ja Mariakin tutustuivat toisiinsa.
Lataa

Mannerheimin Lastensuojeluliitto on avoin kansalaisjärjestö. MLL:n tavoitteena on lapsiystävällinen yhteiskunta, jossa lapsen etu asetetaan etusijalle.

Barn- och ungdomstelefonen - en trygg plats att öva på olika färdigheter på barnets egna villkor21.3.2024 08:28:25 EET | Tiedote

Mannerheims Barnskyddsförbund erbjuder Barn- och ungdomstelefonen som en trygg och konfidentiell tjänst där barn och unga kan utveckla sociala färdigheter och lösa problem på sina egna villkor, med utrymme för både fantasi och humor. Under år 2023 besvarade Barn- och ungdomstelefonen på 1744 kontakter varav 1421 var telefonsamtal och 323 nätbrev. Kontakterna till nätbrevstjänsten ökade med 29 %.

MLL:n vuosiraportti - Lapset ja nuoret kärsivät aikuisten henkisestä väkivallasta21.3.2024 06:30:00 EET | Tiedote

Vuonna 2023 Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelimessa, chatissa ja nettikirjepalvelussa sekä Barn- och Ungdomstelefonissa vastattiin yli 20 000 eri-ikäisen lapsen ja nuoren yhteydenottoon. Lähes 20 %:ssa yhteydenottoja puhuttiin mielenterveyden huolista, joiden taustalla vaikuttivat monesti vaikeudet perhesuhteissa sekä kaltoinkohtelun kokemukset. Pelkkä nuorten oireiden hoitoon keskittyvä tuki ei riitä, vaan tukea tarvitsee usein koko perhe.

Joka viides nuori kokee, etteivät vanhemmat välitä heidän netin käytöstään - “Kotona on tärkeää välittää eikä aina vaan kieltää kaikkea”6.2.2024 07:45:00 EET | Tiedote

Netti on nuorille tärkeä kaverisuhteita vahvistava paikka, mutta moni kohtaa siellä myös kiusaamista ja häirintää, ulkopuolisuuden ja yksinäisyyden kokemuksia sekä koukuttavuutta. Nuorista 35 prosenttia haluaisi vähentää netin käyttöä, mutta kokee, ettei pysty. Aikuisilta ja palveluntarjoajilta he odottavat aktiivista roolia, rajaamista ja välittämistä. Mannerheimin Lastensuojeluliitto selvitti yhteistyössä Elisa Oyj:n kanssa nuorten mediakäyttöä marraskuussa 2023 verkkokyselyllä, johon vastasi yli 3600 nuorta.