Mökkimurrot ovat kasvussa – huolehdi syksyllä mökin suojauksesta

Poikkeuskesä sai monen hankkimaan mökin tai viettämään mökillä aiempaa enemmän aikaa. Samaan aikaan mökkimurrot ovat lisääntyneet, kertovat Ifin vahinkotilastot. Varmista, että mökkisi on suojattu sen jäädessä syksyllä tyhjilleen. Tarkista myös vakuutuksen ajantasaisuus etenkin, jos remontoit tai laajensit mökkiä kesällä.
Huoltamalla mökin talvikuntoon voi välttää tyypillisimmät mökkivahingot.

Syksyllä mökkeilyn vähentyessä tai mökkeilykauden loppuessa kokonaan on aika huolehtia mökki talviteloille. Tyypillisesti mökkimurtoja tehdään eniten syksyisin mökkien tyhjentyessä. Mökkien varkausvahingot ovat Ifin tilastojen perusteella olleet kasvussa koko vuoden 2020 ajan.

Syynä voi olla se, että nykymökit ovat yhä paremmin varusteltuja eli niissä on varkaita houkuttelevaa irtaimistoa. Nyt kun koronan vuoksi mökillä on vietetty tavallista enemmän aikaa, varustelutasoa on parannettu entisestään. Samanaikaisesti mökit kuitenkin valitettavan usein ovat rikolliselle helppoja kohteita, joissa kiinnijäämisen riski on melko pieni, arvioi Ifin mökkivakuutuksista vastaava tuotepäällikkö Laura Utunen.

Mökin lukitus on yhä usein kotia heikompi

Mökkejä on harvoin murtosuojattu yhtä hyvin kuin omakotitaloja. Syksyllä kannattaa tarkistaa ja tarvittaessa uusia mökin lukitus: kaikissa mökkirakennuksissa tulisi olla nykyaikaiset takalukkiutuvat käyttölukot ja päärakennuksessa mielellään myös turvalukko. Jos mökkitiellä on puomi, lukitse myös se.

– Lisäturvaa voi hankkia murtohälyttimillä ja valvontakameralla. Arvoesineet, elektroniikka, alkoholi ja aseet on hyvä viedä mökiltä talveksi pois. Mökille kannattaa järjestää valvontaa käymällä siellä itse säännöllisesti tai sopimalla silmälläpidosta mökkinaapurin tai paikallisten asukkaiden kanssa, Laura Utunen kertoo.

Ifin mökkitutkimuksen* perusteella reilulla kymmenesosalla mökkeilijöistä on käytössä hälytysjärjestelmä ja lähes joka viidennellä riistakamera. Useimmin hälytysjärjestelmällä suojataan ympärivuotisessa käytössä oleva vapaa-ajan asunto.

Tyhjennä vesiputket, vaikka kävisit välillä mökillä

Tyhjillään olevissa mökeissä sattuu joka vuosi vesivahinkoja, jotka ovat saaneet alkunsa jäätymisen seurauksena rikkoutuneista vesiputkista. Moni luulee, etteivät putket voi jäätyä, jos mökissä on peruslämpö päällä.

– Mikäli mökissäsi on vesijohto, sulje ja tyhjennä vesijohtoverkosto sekä vesipumppu. Vaikka mökkiä käyttäisi talvella, pitää vedentulo katkaista aina, kun mökiltä poistutaan vähintään viikoksi. Tämä on usein unohtua, Laura Utunen muistuttaa.

Mökin peruslämpöä ei myöskään ole suositeltavaa jättää pelkän ilmalämpöpumpun varaan. Ne voivat rikkoontua, jolloin kiinteistö jääkin ilman lämmitystä.

Koronasyksy saa monen haaveilemaan mökkeilyn jatkamisesta tavallista pidempään myös kesäkäyttöisillä mökeillä.

– Jos mökki on rakenteeltaan suunniteltu kesäkäyttöön eli esimerkiksi putkia ei ole eristetty, on olemassa erityisen iso vesivahingon riski, jos vettä käyttääkin talviaikaan, muistuttaa Utunen.

Mökin remontointi voi vaikuttaa vakuutukseen

Mökkejä on kuluneena kesänä remontoitu ja laajennettu vilkkaasti. Moni on parannellut mökin varustelutasoa ja hankkinut esimerkiksi kylpytynnyrin tai ulkoporealtaan. Mökin vakuutuksen ajantasaisuus ja kattavuus kannattaa muutosten jäljiltä tarkistaa. Varmista, että vakuutustiedot ja -määrä ovat oikein.

– Suurin osa suomalaisista on vakuuttanut mökkinsä. Tyypillisesti päärakennus on vakuutettu, mutta sen jälkeen rakennetut erilliset rakennukset, kuten aitat tai varastot, saatetaan unohtaa lisätä vakuutukseen, kuvaa Laura Utunen.

Ifissä mökkivakuutukseen kuuluu itse mökki tai huvila, sen irtaimisto ja piha-alue. Lisäksi vakuutus kattaa esimerkiksi leikkimökin, huvimajan, grillikatoksen, kevytrakenteisen vajan ja kylpytynnyrin 5 000 euroon saakka. Sen sijaan erillinen saunarakennus sekä esimerkiksi aitta sekä varastorakennus täytyy vakuuttaa erikseen.

Katso kaikki vinkit: mökkeilijän syksyn tarkistuslista

*Ifin mökkitutkimukseen vastasi toukokuussa 2020 lähes 4 100 Ifin vakuutusasiakasta. If selvitti kyselyssä asiakkaidensa ajatuksia mökkeilystä sekä mökkien varustelutasoa.

Huoltamalla mökin talvikuntoon voi välttää tyypillisimmät mökkivahingot.