Molok Oy

Molok Oy:n korttelikeräyspiste tuo tehoa asuntomessualueen omakotitalojen jätteiden kierrätykseen

Molok Oy ja Lounais-Suomen Jätehuolto Oy tuovat yhdessä Naantalin asuntomessuille omakotitalojen jätteiden kierrätykseen kehitetyn korttelikeräyspisteen. Omakotiasukkaiden kierrätysaste on Suomessa vielä selvästi alhaisempi ja sekajätteen määrä suurempi kuin usean asunnon kiinteistöissä. Ratkaisuna siihen on korttelikeräys, jossa koko omakotialue liittyy yhteiseen syväkeräyspisteeseen.
Asuntomessuilla esitellään Molok Oy:n syväkeräysratkaisua omakotitalojen jätteiden kierrätykseen. Kuva: Molok Oy

Naantalin messualueella lähes 50 omakotitaloa keskittää jätteiden keräilyn yhteen, osittain maahan upotettavaan syväkeräyspisteeseen. Näin omakotiasujillekin saadaan kierrätys lain taloyhtiöiltä vaatimille jätejakeille, vaikka eri jätelajien kierrätystä ei vielä edellytetäkään omakotiasujilta. Korttelikeräys tukee jätteiden lajittelua ja liikenteen aiheuttamat päästöt pienenevät, kun tyhjennyskertoja tarvitaan tilavien syväkeräysastioiden ansiosta aiempaa vähemmän. Samalla hyötykäyttöön sopivat arvokkaat raaka-aineet saadaan tehokkaammin kiertoon.

Jätteenkeräys keskittyy, liikenneturvallisuus paranee

Naantalin asuntomessualueella jätteiden keräyspiste on sijoitettu käyttäjien kannalta kätevästi messualueen alkupäähän, josta alueen asukkaat kulkevat ohi. Myös alueen liikenneturvallisuus paranee, kun jätteenkeräys keskittyy yhteen pisteeseen. Messualueen toinen Molok-keräyspiste palvelee TA-Asuntojen rivitalokohteen taloyhtiöasukkaita.

Omakotitalojen jätteiden kierrätyksen tehostaminen korttelikeräyksellä tuo hyvää niin asuinalueelle kuin ympäristöllekin. Hiilidioksidipäästöt vähenevät ja kierrätys tehostuu. Omakotialueelle saadaan yhtä monipuoliset keräysastiat kuin taloyhtiöissä ja pystytään lajittelemaan kaikkia seitsemää kerättävää jätejaetta: polttokelpoista jätettä, muovipakkauksia, kartonkia, lasia, metallia, paperia sekä biojätettä.

Suomen kierrätysaste jäljessä EU:n tavoitteista

Suomi on jäänyt selvästi jälkeen EU:n jäsenmailleen asettamista kierrätystavoitteista ja saanut asiasta jo muistutuksen. Luku on Suomessa pysynyt jo vuosia samalla tasolla, 42 prosentissa. EU:n tavoite on 55 vuoteen 2025 mennessä.

Sekajätteen määrä on vähentynyt kaikissa muissa kiinteistöissä paitsi omakotitaloissa, joissa se on kasvanut. Korttelikeräys tasoittaa näitä lukuja, kun omakotiasujien jätteiden kierrätys helpottuu ja monipuolistuu. Omakotitalojen kierrätyksen kehittämisellä on merkitystä kierrätyksen kokonaisasteen nostamisessa, sillä pientaloissa asuu puolet suomalaisista.

Jotta kierrätysaste nousisi, sekajätteestä pitäisi lajitella enemmän erikseen varsinkin biojätettä sekä muovi- ja kartonkipakkauksia. Sen korttelikeräys mahdollistaa myös omakotialueilla. Korttelikeräys on pitkällä aikavälillä omakotiasujille myös kustannustehokkaampaa verrattuna omien sekajäteastioiden käyttöön.

Heikki Seitsonen
Aluepäällikkö, Varsinais-Suomi
heikki.seitsonen@molok.com

Kuvat

Molok Oy
Nosturikatu 16
37150 Nokia

010 3429 400https://www.molok.com/

Molok is a global category leader in semi-underground waste container business. It’s throughout sustainable solution has a great positive emptying handprint & collection economy. With over 30 years the company has installed over 190 000 containers to more than 45 countries. Molok Oy's headquarters and production are located in Nokia, Finland. The company's turnover in 2022 was approximately 30 MEUR and it employs 77 people on a permanent basis.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Molok Oy

Suomalainen jätehuoltoalan edelläkävijä Molok on löytänyt uuden kodin ja liittyy yrityskaupan myötä osaksi maailmanlaajuista jätehuollon markkinajohtajaa SULOa10.7.2023 16:00:00 EEST | Tiedote

Jätteiden syväkeräysjärjestelmien kehittäjä ja edelläkävijä Molok on suomalainen menestystarina, joka on pääomasijoittaja Vaaka Partnersin omistuksessa laajentunut yli 40 maahan viimeisten seitsemän vuoden aikana ja tehnyt vastuullisuudesta yrityksen strategisen kulmakiven. Nyt Molokin on aika siirtyä kasvussa seuraavaan vaiheeseen. Molok liittyy yrityskaupassa osaksi SULOa, maailmanlaajuista jäteratkaisujen markkinajohtajaa. Kaupassa SULO ostaa Molokin koko osakekannan. Molokin pääkonttori säilyy Nokialla.

Molok, a pioneer in the waste management industry in over 40 countries, finds a new home in an acquisition and joins SULO, the global waste management leader, and the SULO family of products10.7.2023 16:00:00 EEST | Press release

Molok, the original developer and pioneer of semi-underground waste solutions, is a success story that, under the ownership of private equity investor Vaaka Partners, has expanded to more than 40 countries over the past seven years and made sustainability a strategic cornerstone of the company. Now it's time for Molok to move to the next stage of its growth. Molok is joining SULO, the global market leader in waste solutions, in an acquisition. In the transaction, SULO will acquire the entire share capital of Molok. Molok’s headquarters will remain in Nokia, Finland.

Uusi älykäs MolokDomino ohjaa vähentämään sekajätettä ja ympäristön kuormitusta22.8.2022 08:10:00 EEST | Tiedote

MolokDomino-jätesäiliöt mahdollistavat nykyaikaisen jätehuollon, johon saadaan mukaan niin älyä kuin käyttäjäystävällistä muotoiluakin. Älyominaisuudet helpottavat sekä asukkaiden arkea että jätesäiliöitä hallinnoivan tahon työtä. Säiliöiden valmistuksessa panostetaan kestäviin ratkaisuihin ja ympäristöystävällisyyteen, kuten kierrätysmateriaalien lisäämiseen.