Moni on yksinäinen tänä jouluna - Punaisen Ristin auttava puhelin 0800 100 200 tarjoaa keskusteluapua

Suomen Punaisen Ristin auttava puhelin tarjoaa kuuntelu- ja keskusteluapua joulun pyhinä numerossa 0800 100 200. Puhelin on auki 24.–27.12. joka päivä klo 15-21.
Puheluihin vastaavat Suomen Punaisen Ristin koulutetut henkisen tuen vapaaehtoiset. Kuva: Nina Susi

Tänä jouluna yksinäisyys korostuu, kun joulua vietetään suositusten mukaisesti vain perhepiirissä ja perinteiset kyläilyt jäävät toteutumatta.

– Moni, jolla on aiemmin ollut seuraa, viettää tänä vuonna joulua yksin. Takana on raskas vuosi ja yksinäisyys on saattanut sen aikana syventyä, kun on joutunut olemaan eristyksissä muista ja poissa harrastuksista. Auttavaan puhelimeen voi soittaa, jos kaipaa pyhinä keskusteluapua, sosiaalisen hyvinvoinnin koordinaattori Maaret Alaranta sanoo.

Auttavaan puhelimeen voi soittaa, jos yksinäisyys ahdistaa tai kaipaa henkistä tukea. Palvelu on maksuton. Auttavaan puhelimeen vastaavat Punaisen Ristin koulutetut henkisen tuen vapaaehtoiset. Auttava puhelin palvelee myös ruotsiksi numerossa 0800 100 300.

Tänä jouluna tavataan etänä

Tuleva joulu on monelle erilainen kuin aikaisemmin. Nyt on keksittävä uusia kohtaamisen tapoja, kun läheisiä ei voida tavata kasvotusten.

– Tänä jouluna voi yrittää ohjata huomion sellaisiin asioihin, joiden toteuttaminen on mahdollista poikkeuksellisesta tilanteesta huolimatta. Ulkoilu tai kuntoilu yhdessä ulkona, etäyhteyksien kautta kokkailu, ruokailu tai pelailu voivat olla mukavia tapoja kohdata läheisiä tänä jouluna. Tulevaisuuden suunnittelu voi myös olla sellainen asia, joka tuo paljon iloa jouluun, sanoo Punaisen Ristin psykologien valmiusryhmä psykologi Ferdinand Garoff.

Punainen Risti on tuottanut henkisen tuen videoita verkkoon jokaisen käytettäväksi. Videoilla Punaisen Ristin psykologien valmiusryhmän psykologit Ferdinand Garoff ja Nina Lyytinen antavat neuvoja, miten jaksaa koronajoulun yli. Katso henkisen tuen videot.

Jouluna kohdataan etänä ja ilahdutetaan yhteydenotoilla #joulusoitto

Punainen Risti toimii myös jouluna yksinäisyyden lieventämiseksi ja haluaa kannustaa kaikkia osallistumaan.

• Punaisen Ristin #joulusoitto-kampanja kannustaa jokaista olemaan yhteydessä tuttuihin, jotka tänä jouluna saattavat tuntea olonsa yksinäiseksi. Pienilläkin teoilla voi vähentää yksinäisyyttä ympärillään. Puhelinsoitto iäkkäälle sukulaiselle tai viesti yksinasuvalle tuttavalle ovat helppo keino osoittaa välittämistä tänä poikkeuksellisena jouluna.
  • Myös video- ja kuvatervehdykset ovat mukava tapa muistaa läheisiä tänä jouluna. Punaisen Ristin vapaaehtoiset ilahduttavat myös mm. palvelutalojen asukkaita etätervehdyksin.
  • Punaisen Ristin joulukahvila tarjoaa mahdollisuuden tavata muita ja tulla mukaan, jos kaipaa joulun aikana kohtaamisia ja tekemistä. Joulukahviloita järjestetään etänä verkossa ja lisäksi turvallisuus huomioiden näillä paikkakunnilla: Sodankylä, Forssa, Kemijärvi, Savukoski, Pelkosenniemi, Pello, Kittilä, Rovaniemi ja Kokkola. Tarkemmat tiedot kahviloista.
  • Punaisen Ristin vapaaehtoiset vievät joulutervehdyksiä ihmisille ympäri Suomen. Esimerkiksi Oulussa ilahdutetaan vähävaraisia lapsiperheitä virtuaalijoulupukin kanssa ja Pietarsaaressa muistetaan yksinäisiä joulukukin.

Tue Punaisen Ristin työtä yksinäisyyden vähentämiseksi:

Lahjoita verkossa: https://www.punainenristi.fi/lahjoita/ystava-yksinaiselle-suomessa

Lähetä tekstiviesti SPRLAHJA numeroon 16499 (15 €)

Lahjoita MobilePayllä numeroon 32232

Soita numeroon 0600 155 90 (10.01 €/puh + pvm) tai

tilisiirrolla tilille OP FI29 5000 0120 4156 99. Saaja: Punainen Risti. Viite 5364.

Rahankeräyslupa POL-2015-8798/30.11.2015

sosiaalisen hyvinvoinnin koordinaattori Maaret Alaranta 040 358 3257