Moni on yksinäinen tänä jouluna - Punaisen Ristin auttava puhelin 0800 100 200 tarjoaa keskusteluapua

Suomen Punaisen Ristin auttava puhelin tarjoaa kuuntelu- ja keskusteluapua joulun pyhinä numerossa 0800 100 200. Puhelin on auki 24.–27.12. joka päivä klo 15-21.

Puheluihin vastaavat Suomen Punaisen Ristin koulutetut henkisen tuen vapaaehtoiset. Kuva: Nina Susi

Tänä jouluna yksinäisyys korostuu, kun joulua vietetään suositusten mukaisesti vain perhepiirissä ja perinteiset kyläilyt jäävät toteutumatta.

– Moni, jolla on aiemmin ollut seuraa, viettää tänä vuonna joulua yksin. Takana on raskas vuosi ja yksinäisyys on saattanut sen aikana syventyä, kun on joutunut olemaan eristyksissä muista ja poissa harrastuksista. Auttavaan puhelimeen voi soittaa, jos kaipaa pyhinä keskusteluapua, sosiaalisen hyvinvoinnin koordinaattori Maaret Alaranta sanoo.

Auttavaan puhelimeen voi soittaa, jos yksinäisyys ahdistaa tai kaipaa henkistä tukea. Palvelu on maksuton. Auttavaan puhelimeen vastaavat Punaisen Ristin koulutetut henkisen tuen vapaaehtoiset. Auttava puhelin palvelee myös ruotsiksi numerossa 0800 100 300.

Tänä jouluna tavataan etänä

Tuleva joulu on monelle erilainen kuin aikaisemmin. Nyt on keksittävä uusia kohtaamisen tapoja, kun läheisiä ei voida tavata kasvotusten.

– Tänä jouluna voi yrittää ohjata huomion sellaisiin asioihin, joiden toteuttaminen on mahdollista poikkeuksellisesta tilanteesta huolimatta. Ulkoilu tai kuntoilu yhdessä ulkona, etäyhteyksien kautta kokkailu, ruokailu tai pelailu voivat olla mukavia tapoja kohdata läheisiä tänä jouluna. Tulevaisuuden suunnittelu voi myös olla sellainen asia, joka tuo paljon iloa jouluun, sanoo Punaisen Ristin psykologien valmiusryhmä psykologi Ferdinand Garoff.

Punainen Risti on tuottanut henkisen tuen videoita verkkoon jokaisen käytettäväksi. Videoilla Punaisen Ristin psykologien valmiusryhmän psykologit Ferdinand Garoff ja Nina Lyytinen antavat neuvoja, miten jaksaa koronajoulun yli. Katso henkisen tuen videot.

Jouluna kohdataan etänä ja ilahdutetaan yhteydenotoilla #joulusoitto

Punainen Risti toimii myös jouluna yksinäisyyden lieventämiseksi ja haluaa kannustaa kaikkia osallistumaan.

• Punaisen Ristin #joulusoitto-kampanja kannustaa jokaista olemaan yhteydessä tuttuihin, jotka tänä jouluna saattavat tuntea olonsa yksinäiseksi. Pienilläkin teoilla voi vähentää yksinäisyyttä ympärillään. Puhelinsoitto iäkkäälle sukulaiselle tai viesti yksinasuvalle tuttavalle ovat helppo keino osoittaa välittämistä tänä poikkeuksellisena jouluna.
  • Myös video- ja kuvatervehdykset ovat mukava tapa muistaa läheisiä tänä jouluna. Punaisen Ristin vapaaehtoiset ilahduttavat myös mm. palvelutalojen asukkaita etätervehdyksin.
  • Punaisen Ristin joulukahvila tarjoaa mahdollisuuden tavata muita ja tulla mukaan, jos kaipaa joulun aikana kohtaamisia ja tekemistä. Joulukahviloita järjestetään etänä verkossa ja lisäksi turvallisuus huomioiden näillä paikkakunnilla: Sodankylä, Forssa, Kemijärvi, Savukoski, Pelkosenniemi, Pello, Kittilä, Rovaniemi ja Kokkola. Tarkemmat tiedot kahviloista.
  • Punaisen Ristin vapaaehtoiset vievät joulutervehdyksiä ihmisille ympäri Suomen. Esimerkiksi Oulussa ilahdutetaan vähävaraisia lapsiperheitä virtuaalijoulupukin kanssa ja Pietarsaaressa muistetaan yksinäisiä joulukukin.

Tue Punaisen Ristin työtä yksinäisyyden vähentämiseksi:

Lahjoita verkossa: https://www.punainenristi.fi/lahjoita/ystava-yksinaiselle-suomessa

Lähetä tekstiviesti SPRLAHJA numeroon 16499 (15 €)

Lahjoita MobilePayllä numeroon 32232

Soita numeroon 0600 155 90 (10.01 €/puh + pvm) tai

tilisiirrolla tilille OP FI29 5000 0120 4156 99. Saaja: Punainen Risti. Viite 5364.

Rahankeräyslupa POL-2015-8798/30.11.2015

sosiaalisen hyvinvoinnin koordinaattori Maaret Alaranta 040 358 3257

viestinnän asiantuntija Senni Puustinen 040 610 9447

This Christmas, young people’s families will need special support – youth shelters will provide help both online and in person21.12.2020 13:15:00 EETTiedote

The coronavirus pandemic has widened the well-being gap amongst young people and families. While some people enjoy spending more time together, others experience conflicts. As the pandemic continues over the holidays, it is important for families to receive support quickly and effortlessly. The Red Cross youth shelters will be on call throughout Christmas, and help will be available both online and face-to-face.

Denna jul behöver ungas familjer speciellt stöd – De ungas skyddhus hjälper till på nätet och ansikte mot ansikte21.12.2020 13:15:00 EETTiedote

Coronatiden har ökat välfärdsskillnader hos ungdomar och familjer. Andra njuter av att ha mer tid med familjen, hos andra har den spänt relationerna. Då coronasituationen fortsätter över helgdagarna är det viktigt att familjerna får stöd snabbt och lätt. Röda korsets De ungas skyddshus dejourerar hela julen och man kan söka hjälp både personligen och på nätet.

Tänä jouluna nuorten perheet tarvitsevat erityistä tukea – Nuorten turvatalot auttavat verkossa ja kasvokkain21.12.2020 13:15:00 EETTiedote

Korona-aika on kasvattanut nuorten ja perheiden hyvinvointieroja. Toiset nauttivat lisääntyneestä perheajasta, toisilla se on kiristänyt välejä. Koronatilanteen jatkuessa yli juhlapyhien on tärkeää, että perheet saavat tukea nopeasti ja helposti. Punaisen Ristin Nuorten turvatalot päivystävät läpi joulun, ja apua voi hakea sekä kasvokkain että verkosta.