Monikielisten lasten oppimispolkua eheyttänyt hanke vahvisti ammattilaisten osaamista ja perheiden valmiuksia tukea lapsen oppimista

Espoossa vieraskielisten lasten osuus varhaiskasvatuksessa ja opetuksessa on ollut voimakkaassa kasvussa viime vuodet. Jotta varhaiskasvatuksen ja opetuksen ammattilaiset pystyvät tukemaan monikielisyyttä ja kielen kehittymistä mahdollisimman hyvin, tarvitsevat he osaamista ja tietoa työnsä tueksi. Tähän tarpeeseen Espoossa on pyrkinyt vastaamaan Monikielisen lapsen eheä oppimispolku -hanke.
Hankkeen tavoitteena on viime syksystä lähtien ollut parantaa maahanmuuttajataustaisten lasten oppimisen edellytyksiä. Hanke on tarjonnut lisäresurssin monikielisten lasten tuen kehittämiseen, jota tehdään normaalisti osana perustyötä.
”Pian päättyvässä hankkeessa on pyritty löytämään ja nostamaan esiin hyviä käytäntöjä ja vakiinnuttamaan niitä osaksi valmistavan opetuksen arkea. Tavoitteena on ollut löytää toimintatapoja, joilla tuetaan lapsen oppimiskielen ja matemaattisten taitojen kehittymistä yhteistyössä vanhempien kanssa”, kertoo Monikielisen lapsen eheä oppimispolku -hankkeen projektityöntekijä Irene Altundas.
Kieli on ajattelun, itseilmaisun ja vuorovaikutuksen väline, joten on äärimmäisen tärkeää, että lapsen kielen kehittymistä tuetaan. Suomen tai ruotsin kielen oppimisen lisäksi on tärkeää tukea lapsen omaa äidinkieltä.
”Oman äidinkielen hallitseminen luo pohjan hahmottamiselle, erilaisten abstraktien käsitteiden ja suhteiden oppimiselle ja siten myös toisen kielen ja vaikkapa matemaattisten taitojen omaksumiselle. Siksi sen merkitystä ei voi ylikorostaa. Paras lopputulos saavutetaan yhteistyössä vanhempien kanssa lapsen kokonaiskielitaitoa tukien”, Altundas sanoo.
Myös vanhemmat tarvitsevat tietoa monikielisyyden tukemisesta
Tutkimusten mukaan on tärkeää, että varhaiskasvatus ja koulu tukevat kielten oppimisen lisäksi myös monikielisen identiteetin kehittymistä. Lapsi tarvitsee ympärilleen sensitiivisiä, kielitietoisen pedagogiikan hallitsevia kasvattajia.
”Kouluilla ja päiväkodeilla on merkittävä rooli lapsen oman kulttuuri-identiteetin rakentumisessa ja lapsen kasvussa aktiiviseksi toimijaksi omassa yhteisössään. Monikielisyys on valtava rikkaus, mutta monikieliseksi kasvamiseen tarvitaan tietoista tukea ja riittävästi monipuolista kielelle altistusta. Myös vanhemmat tarvitsevat vinkkejä ja tietoa kielten kehityksestä ja siitä, miten he voivat tukea lastaan oppimispolulla. Huoltajat voivat tukea lapsen oppimista esimerkiksi leikin kautta”, sanoo Altundas.
Hankkeessa on koulutettu henkilökuntaa ja hankittu ja tuotettu runsaasti erilaista materiaalia niin huoltajille kuin varhaiskasvatuksen ammattilaisille. Materiaalia on käännetty hankkeessa myös eri kielille.
Vaikka Opetushallituksen ja Espoon kaupungin rahoittama hanke nyt päättyykin, jäävät hankkeessa saadut kokemukset ja hyvät toimintatavat käyttöön myös jatkossa. Kehittäminen jatkuu tulevaisuudessa osana perustyön rakenteita.
”Kielitietoinen pedagogiikka on ammattilaisille nyt tutumpaa ja heillä on hankkeen myötä myös selkeämpi käsitys siitä, mitä painottaa ohjaavien asiakirjojen kuten lasten esiopetussuunnitelman ja valmistavan opetuksen opetussuunnitelman antaman raamin lisäksi - kielitietoista leikkiä, dialogista lukemista, hauskasti matemaattisia taitoja ja tiivistä yhteistyötä huoltajien kanssa”, Altundas summaa hankkeen onnistumisia.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Irene Altundas
projektityöntekijä
Kasvun ja oppimisen toimiala
Espoon suomenkielinen varhaiskasvatus
irene.altundas@espoo.fi
puh. +358406368071
(tavoitettavissa 1.7.2022 asti)
Kuvat
Tietoja julkaisijasta

PL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD
+358 9 816 21http://www.espoo.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad
Kaupunginhallitus saa selostuksen Espoonlahden uimahallin sijoittamisesta nykyisen uimahallin viereen18.9.2025 14:30:47 EEST | Tiedote
Espoon kaupunkiympäristön toimialajohtaja Olli Isotalo selostaa kaupunginhallitukselle 22.9. Espoonlahden uuden uimahallin mahdollista sijaintia. Kaupungin tekemässä lähtötietoselvityksessä uuden uimahallin paikkaa on selvitetty laajasti. Kokonaisuutena parhaana paikkana selvityksessä pidetään nykyisen uimahallin vieressä olevaa Espoonlahden päiväkodin tonttia. Samassa yhteydessä on selvitetty päiväkodin rakentamista entiselle paloaseman tontille.
Espoon kulttuuri- ja nuorisolautakunta avasi valtuustokauden talous- ja avustusasioilla16.9.2025 20:35:50 EEST | Tiedote
Uudella kokoonpanolla aloittanut kulttuuri- ja nuorisolautakunta kävi keskustelevan ensimmäisen kokouksen, jossa se käsitteli talousarvioita- ja suunnitelmia sekä myönsi kulttuurin tapahtuma- ja projektiavustuksien päätöserän.
Elinkeino- ja kilpailukykyjaoston päätöksiä 15.9.202515.9.2025 17:07:33 EEST | Tiedote
Kaupunginhallituksen elinkeino- ja kilpailukykyjaosto päätti asuintonttien kauppahinnan tarkistamisesta Matinkylässä ja Westendin aseman alueen varaamisesta kehittämisselvitystä varten. Lisäksi jaosto antoi evästyksensä Espoo-tarinaan eli kaupungin strategiaan.
Tilastot ja tutkimukset -kuukausitiedote syyskuu 202515.9.2025 15:20:15 EEST | Tiedote
Espoon väestörakenne ja väestönmuutokset 2024 -julkaisu on valmistunut. Espoon väkiluku oli heinäkuun 2025 lopussa ennakkotietojen mukaan 324 320. Työttömyyden kasvu jatkui, avointen työpaikkojen määrä supistui edelleen.
Tiedote kasvun ja oppimisen lautakunnan kokouksesta 10.9.202510.9.2025 19:58:31 EEST | Tiedote
Kasvun ja oppimisen lautakunta hyväksyi suomenkielisen varhaiskasvatuksen tulosyksikön sekä kasvun ja oppimisen toimialan esikunnan viranhaltijoiden ratkaisuvallan delegointipäätöksen muutoksen. Päivitetyssä delegointipäätöksessä varhaiskasvatuksen aluepäällikölle on annettu toimivalta päättää oppimisen ja esiopetukseen osallistumisen tukeen liittyvän korvauksen maksamisesta yksityiselle palveluntuottajalle. Muutokset tulevat voimaan 11.9.2025 alkaen. Lisäksi kasvun ja oppimisen lautakunta valitsi Espoon suomenkielisten peruskoulujen johtokuntien jäsenet ja varajäsenet sekä nimitti puheenjohtajat ja varapuheenjohtajat toimikaudeksi 2025–2027. Johtokuntien jäsenet valittiin oppilaitosten huoltajien ja henkilökunnan ehdotusten perusteella. Lautakunta sai myös selostuksen kesällä asukaspuistoissa järjestetystä puistoruokailupilotista sekä peruskoulujen koulukohtaisesta budjetoinnista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme