Monikielisten lasten oppimispolkua eheyttänyt hanke vahvisti ammattilaisten osaamista ja perheiden valmiuksia tukea lapsen oppimista
Espoossa vieraskielisten lasten osuus varhaiskasvatuksessa ja opetuksessa on ollut voimakkaassa kasvussa viime vuodet. Jotta varhaiskasvatuksen ja opetuksen ammattilaiset pystyvät tukemaan monikielisyyttä ja kielen kehittymistä mahdollisimman hyvin, tarvitsevat he osaamista ja tietoa työnsä tueksi. Tähän tarpeeseen Espoossa on pyrkinyt vastaamaan Monikielisen lapsen eheä oppimispolku -hanke.
Hankkeen tavoitteena on viime syksystä lähtien ollut parantaa maahanmuuttajataustaisten lasten oppimisen edellytyksiä. Hanke on tarjonnut lisäresurssin monikielisten lasten tuen kehittämiseen, jota tehdään normaalisti osana perustyötä.
”Pian päättyvässä hankkeessa on pyritty löytämään ja nostamaan esiin hyviä käytäntöjä ja vakiinnuttamaan niitä osaksi valmistavan opetuksen arkea. Tavoitteena on ollut löytää toimintatapoja, joilla tuetaan lapsen oppimiskielen ja matemaattisten taitojen kehittymistä yhteistyössä vanhempien kanssa”, kertoo Monikielisen lapsen eheä oppimispolku -hankkeen projektityöntekijä Irene Altundas.
Kieli on ajattelun, itseilmaisun ja vuorovaikutuksen väline, joten on äärimmäisen tärkeää, että lapsen kielen kehittymistä tuetaan. Suomen tai ruotsin kielen oppimisen lisäksi on tärkeää tukea lapsen omaa äidinkieltä.
”Oman äidinkielen hallitseminen luo pohjan hahmottamiselle, erilaisten abstraktien käsitteiden ja suhteiden oppimiselle ja siten myös toisen kielen ja vaikkapa matemaattisten taitojen omaksumiselle. Siksi sen merkitystä ei voi ylikorostaa. Paras lopputulos saavutetaan yhteistyössä vanhempien kanssa lapsen kokonaiskielitaitoa tukien”, Altundas sanoo.
Myös vanhemmat tarvitsevat tietoa monikielisyyden tukemisesta
Tutkimusten mukaan on tärkeää, että varhaiskasvatus ja koulu tukevat kielten oppimisen lisäksi myös monikielisen identiteetin kehittymistä. Lapsi tarvitsee ympärilleen sensitiivisiä, kielitietoisen pedagogiikan hallitsevia kasvattajia.
”Kouluilla ja päiväkodeilla on merkittävä rooli lapsen oman kulttuuri-identiteetin rakentumisessa ja lapsen kasvussa aktiiviseksi toimijaksi omassa yhteisössään. Monikielisyys on valtava rikkaus, mutta monikieliseksi kasvamiseen tarvitaan tietoista tukea ja riittävästi monipuolista kielelle altistusta. Myös vanhemmat tarvitsevat vinkkejä ja tietoa kielten kehityksestä ja siitä, miten he voivat tukea lastaan oppimispolulla. Huoltajat voivat tukea lapsen oppimista esimerkiksi leikin kautta”, sanoo Altundas.
Hankkeessa on koulutettu henkilökuntaa ja hankittu ja tuotettu runsaasti erilaista materiaalia niin huoltajille kuin varhaiskasvatuksen ammattilaisille. Materiaalia on käännetty hankkeessa myös eri kielille.
Vaikka Opetushallituksen ja Espoon kaupungin rahoittama hanke nyt päättyykin, jäävät hankkeessa saadut kokemukset ja hyvät toimintatavat käyttöön myös jatkossa. Kehittäminen jatkuu tulevaisuudessa osana perustyön rakenteita.
”Kielitietoinen pedagogiikka on ammattilaisille nyt tutumpaa ja heillä on hankkeen myötä myös selkeämpi käsitys siitä, mitä painottaa ohjaavien asiakirjojen kuten lasten esiopetussuunnitelman ja valmistavan opetuksen opetussuunnitelman antaman raamin lisäksi - kielitietoista leikkiä, dialogista lukemista, hauskasti matemaattisia taitoja ja tiivistä yhteistyötä huoltajien kanssa”, Altundas summaa hankkeen onnistumisia.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Irene Altundas
projektityöntekijä
Kasvun ja oppimisen toimiala
Espoon suomenkielinen varhaiskasvatus
irene.altundas@espoo.fi
puh. +358406368071
(tavoitettavissa 1.7.2022 asti)
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
PL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD
+358 9 816 21http://www.espoo.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad
Tiedote kasvun ja oppimisen lautakunnan kokouksesta 26.3.202426.3.2024 20:25:01 EET | Tiedote
Lautakunta teki päätöksen lukuvuoden 2024-2025 seitsemännen vuosiluokan oppilaspaikoista ja erityisluokkien perustamisesta 7. - 9.vuosiluokille. Lisäksi hyväksyttiin suomenkielisen perusopetuksen kieliohjelman muutokset ja päätettiin muutoksista suomenkielisen varhaiskasvatuksen vuorohoidon palveluverkkoon.
Kaupunginhallitus: Tilinpäätös 202325.3.2024 20:00:12 EET | Tiedote
Lisäksi kaupunginhallitus päätti kokouksessaan mm. käyttää otto-oikeutta Lahnuksen koulun lakkauttamista koskevaan asiaan sekä esittää valtuuston hyväksyttäväksi Oittaan uimarannan pukutilan määrärahan korotuksen.
Tila- ja asuntojaosto hyväksyi Tilapalvelut-liikelaitoksen tilinpäätöksen 202325.3.2024 12:09:36 EET | Tiedote
Kaupunginhallituksen tila- ja asuntojaosto hyväksyi Tilapalvelut-liikelaitoksen vuoden 2023 tilinpäätöksen ja ehdottaa Oittaan uimarannan pukutilarakennuksen määrärahaan esitetyn korotuksen hyväksymistä.
Luonnonkiviä infrarakentamiseen uudenlaisella hankintaratkaisulla25.3.2024 10:43:39 EET | Tiedote
Espoon infraa rakennetaan pääosin ostamalla kokonaisurakoita, jolloin urakkaan sisältyy työsuoritteen lisäksi käytettävät työmaakoneet ja materiaalit, kuten katukivet. Kiviyrittäjien kanssa pidetyn markkinavuoropuhelun avulla haettiin uudenlaista vaihtoehtoa vähäpäästöisen graniittikiven hankkimisesta kaupunkitekniikan keskukselle.
Euroopan komissio myöntää Espoon ilmastotyölle Mission Label-tunnuksen21.3.2024 15:10:50 EET | Tiedote
Espoossa tehdään nopeita päästövähennyksiä kohti hiilineutraaliutta yhdessä kumppaneiden ja yhteisön kanssa. Euroopan komission Espoolle myöntämä Mission Label-tunnus on osoitus kumppaniyhteistyön merkityksestä ilmastotavoitteiden saavuttamiselle. Komissio myönsi tunnuksen 23 eurooppalaiselle ilmastotyön edelläkävijälle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme