Moottoriurheilulupaus Sami-Matti Trogenilla on näytön paikka Nürburgringin Nordschleifellä

Menestynyt autourheilun tulevaisuuden lupaus on tosipaikan edessä legendaarisella Nürburgringin Nordschleifenradalla, jota kutsutaan vihreäksi helvetiksi. Kilpailu kestää 24 tuntia, se käydään 26-29.5.2022.

Sami-Matti Trogen kilpakavereineen. Vasemmalta Andy Soucek ja Christian Krognes ja Sami-Matti Trogen. Kuvaaja:  Swoosh Motorsport Communications.
Sami-Matti Trogen kilpakavereineen. Vasemmalta Andy Soucek ja Christian Krognes ja Sami-Matti Trogen. Kuvaaja: Swoosh Motorsport Communications.

19-vuotias Sami-Matti Trogen ei ole eilisen teeren poika autourheilussa, vaikka iästä päätellen niin voisi kuvitella. Jo 14-vuotiaana hän pokkasi ensimmäiset kansainväliset pokaalinsa rallicrossissa Unkarissa vuonna 2016. Lähestulkoon aina sarjansa nuorimmaisena kilpailleella Trogenilla on tapana mennä sieltä missä aita on korkein. Perfektionistisesti uraansa suhtautuva rento kaveri on valmistautunut huolellisesti Nürburgringin kisaan, niin virtuaalisesti kuin livetestiajoin.

Virtuaalisessa moottoriurheilussa nuori Trogen on jo konkari, ja ajaa F1:ssä toimivan Williamsin tiimin eSports-kuljettajana. Itse asiassa hän on jo digitaalisen rallicrossin maailmanmestari vuodelta 2019.

Kuljettajalupauksen livemaailmanmaailmanmestaruus on vielä edessäpäin.

Nürburgringin vihreä helvetti ja näytön paikka

Kesä 2022 on nuorelle autourheilun lahjakkuudelle todellinen näytön paikka. Nürburgringin Nordschleife -radalla käydään joka vuotiset kisat, tänä vuonna toukokuun 24h-kisat, joissa Trogen ajaa 8 tuntia ovat 26-29.5. välisenä aikana. Trogen osallistuu kisaan kaikkein kovimmassa GT3-luokassa.

Nordschleifen rata on yksi maailman vaikeimmista, ellei vaikein rata. Legendaarinen FI-kuski Niki Lauda kohtasi melkein kohtalonsa Nürburgringenissä vuonna 1976. Rataa kutsutaan vihreäksi helvetiksi. Se on arvaamaton, sillä maasto sekä sääolosuhteet vaihtelevat paljon ja nopeasti.

Vaikka Trogen on mestynyt ja hänen uransa on ollut varsin nousujohteinen, Nürburgringenissähän tulee olemaan varsinaisessa isojen poikien tulikasteessa. Mukana ajoissa on muun muassa GT-autojen tehdaskuljettajia.

Trogen on edennyt systemaattisesti urallaan, uhrauksia on jo vaadittu. Trogen muutti viime kaudella Saksaan vasta 17-vuotiaana. Mäkelänrinteen urheilulukio Helsingissä keskeytyi ja armeija lykkääntyi.

BMW:n sateliittitalli Walkenhorst Motor Sportin riveihin pääsy oli Trogenin uralla merkittävä virstanpylväs. Ansioiduttuaan BMW:n rengastestissä Ranskassa vuonna 2020. Sen jälkeen Walkenhorst kutsui hänet testikuljettajakseen. Trogen sai kahden vuoden ammattilaissopimuksen, joka umpeutuu kesällä 2022.

Ajoa diginä ja livenä

Trogen on valmistautunut huolellisesti pitkään kisaan. Hän on ajanut Nordschleifen rataa ahkerasti niin livenä kuin virtuaalisestikin, simulaattorissa jopa satoja kierroksia.

Nykysimulaattorit ovat teknisesti hyvin opettavaisia, niiden ratissa pääsee melkein tositoimiin. Erityistä etua ne tarjoavat rajojen opettelussa. Voi testata turvallisesti taitojaan ääriolosuhteissa ja katsoa miten käy. Jos ajaa pöpelikköön simulaattoriharjoittelussa, se ei ole grande katastrof. Esimerkiksi iRacing-pelissä Nordschleifen rata on lähes identtinen oikean radan kanssa, lukuun ottamatta joitakin pomppuja.

Trogen on uuden sukupolven kuljettaja, joka ajaa livenä ja diginä. Kuvaavaa on, kun hän ystävystyi Walkenhorst Motorsin tallipäällikkö Niclas Königbauerin kanssa, Trogen ryhtyi opettamaan tätä ajamaan simulaattoria. Suomalaisesta tuli hujauksessa maineikkaan Walkenhorst-tallin digivastaava.

Virtuaalisista ajotaidoista kielii myös se, että Trogen ryhtyi yhteistyöhön Playstationin kanssa vuonna 2022.

Mikä sateliittitalli?

Sateliittitallit ovat autotehtaiden kanssa läheisesti yhteistyötä tekeviä tahoja. Sateliititallien ansaintalogiikka menee seuraavanlaisesti: sponsorit rahoittavat osan toiminnasta, mutta suurin tulonlähde on tallipaikkojen vuokraus. Esimerkiksi Walkhorst vuokraa tallipaikkoja BMW:lle, joten sitä kutsutaan BMW-sateliittitalliksi. Vuokraustoiminta on kahden kauppa. BMW:lle on edullisempaa vuokrata tallipaikkoja kuin ostaa omia.

Mitä eroa on olla sateliittitallin kuskina tai ajaa tehdaskuskina?
Sateliittitallin kuljettajalla on tiettyjä rajoitteita. Kuljettajat eivät pääse ajamaan rajoittamattomia määriä testiajoja kuten tehdaskuskit voivat tehdä. Tehdaskuskien haverit maksaa autotehdas, joten kuljettajan kaasujalkain voi olla rauhassa raskaampi. Tehdaskuljettajan palkassa on yksi tai kaksi nollaa enemmän – sekin on merkittävä etu.

Uraansa aloittelevat ammattikuskit päätyvät maailman maineeseen monesti sateliittitallien kautta.

Tavoitteena voitto ja tehdaskuskin status

Haasteena Nürburgringin kilpailussa ovat kaiken tasoiset kilpailijat erilaisissa luokissaan. Kisaan osallistuu noin 200 autoa. Samalla radalla suhaavat amatöörikuskit aiheuttavat ylimääräistä huolta ammattikuskeille, jotka joutuvat huomiomaan ja ennakoimaan hitaammin etenevän auton liikkeitä muu muassa ohitustilanteissa.

Nürburgringin kisa on niin sanottu arvokisa, jota on ajettu jo 60-vuotta. Autotehtaat pistävät kaikkensa likoon kilpailun GT3-luokassa, jossa Trogen ajaa. Ja mikä on ajellessa, sillä ajopelinä on BMW M4, jonka konepellin alla hyrisee 600 hevosvoimaa V6-moottorilla.

Nürburgringin Nordschleifenin 24:n tunnin kisa on rankka niin henkisesti kuin fyysisestikin, millä reseptillä Trogen aikoo voittaa kisan?

- Kisaan pitää lähteä kohtuullisen rauhallisesti, kuitenkin on oltava hyvä vauhti. En aio ottaa isoja riskejä. Myös tuurilla on merkitystä noin pitkässä kisassa, koska voi tapahtua ihan mitä vaan. Kisassa on noin 15 autoa, jotka kaikki voivat voittaa kilpailun, riippuen siitä, mitä tapahtuu 24 tunnin aikana. Kilpailussa on paljon tehdaskuljettajia, joiden taso on maailman huippuluokkaa, selvittää Sami-Matti Trogen.

Hän lisää, että itse aikoo valmistautua kisaan hyvin levänneenä ja nesteytyneenä.
- Oma ajo-osuuteni on yhteensä 8 tuntia, joka on fyysisesti erittäin raskas. Keskittyminen ei saa herpaantua hetkeksikään missään kohtaa, korostaa nuori autourheilun lupaus.

Jos ja kun Trogen menestyy Nürburgringin vihreässä helvetissä, on todennäköistä, että hän päätyy BMW:n tehdaskuskiksi, joka on hänen tavoitteensa.

Vaikka näin tapahtuisi, Trogen ei aio hylätä virtuaalisia ratoja, koska se tukee vahvasti varsinaista rata-ajoa. F1 Williamsin eSports -kuljettajana Trogen ajaa jatkossakin valikoituja kisoja BMW:n virallisena virtuaalikuljettajana.

____________________Taustaa_______________________________________________

Sami-Matti Trogen (syntynyt 13.5.2002) on lohjalainen autourheilija. Hän aloitti uransa rallicrossissa poikkeuksellisen nuorena. Hän teki historiaa voittamalla ensimmäisen kilpailunsa Rallycross Challenge Europe -sarjassa Unkarissa vuonna 2016. Hän voitti samana vuonna myös Viron rallicross-sarjassa Super 1600 Junior -luokan mestaruuden.

Kaudeksi 2017 Trogen siirtyi tallipäällikkö Marko Koirasen ansiosta Pohjois-Euroopan Formula 4 -sarjaan, (SMP F4 NEZ Championship), vaikka hänellä ei ollut rata-autoilu- tai karting-taustaa. Vuonna 2018 hän teki sopimuksen Set Promotion -tallin kanssa rallicrossin MM-sarjan yhteydessä ajettavaan RX2-luokkaan. Lisäksi hän teki sopimuksen RX Academy on Ice -sarjasta ja kesällä ajettusta RX Academy -sarjasta.

Vuonna 2018 hän voitti RX Academy -sarjan mestaruuden. 2019 hän solmi koko kaudeksi sopimuksen RX2 International -sarjaan, jota hän ajoi nelivetoisella Supercar Lite -autolla rallicrossin MM-sarjan yhteydessä, sijoittuen kauden loppupisteissä viidenneksi.

Kaudesta 2019 alkaen Trogen on ollut mukana myös esports-puolella. Hän ajoi villillä kortilla iRacing Rallicross MM -sarjassa Set Promotion Oy:n SET Esport -tiimissä. Trogen voitti ensimmäisen osakilpailun, ollen samalla kaikkien aikojen nuorin kyseisessä sarjassa voittanut kuljettaja. Kausi oli voitokas ja lopulta Trogen vei sarjan maailmanmestaruuden.

Esportissa voitettu maailmanmestaruus sai Williams Esport -tiimin kiinnostumaan Trogenista ja alkuvuodesta 2020 he allekirjoittivat sopimuksen vuoteen 2022 asti. Kaudella 2020 Trogen kilpaili kolme osakilpailua Ralli SM-sarjassa SM3-luokassa, Ford Fiesta R2 -autolla, osana Ford Motorcraft -tiimiä. Syksyllä 2020 Trogen solmi kaksivuotisen ammattilaissopimuksen Walkenhorst Motorsport -tiimin kanssa, hän kilpaili BMW M6 GT3 -autolla Nürburgring Langstrecken NLS-sarjassa 2021.

Trogenin taustajoukoissa on vaikuttanut muun muassa autourheilulegenda Matti Alamäki.

Sami-Matti Trogen

samimatti.torgen@gmail.com

Sami-Matti Trogen kilpakavereineen. Vasemmalta  Christian Krognes ja Andy Soucek ja Sami-Matti Trogen. Kuvaaja:  Swoosh Motorsport Communications.
Sami-Matti Trogen kilpakavereineen. Vasemmalta Christian Krognes ja Andy Soucek ja Sami-Matti Trogen. Kuvaaja: Swoosh Motorsport Communications.
Sami-Matti Trogenin auto BMW M4. Kuvaaja: Swoosh Motorsport Communications.
Haasteena Nürburgringin kilpailussa ovat kaiken tasoiset kilpailijat erilaisissa luokissaan. Kuvaaja:  Swoosh Motorsport Communications.
Haasteena Nürburgringin kilpailussa ovat kaiken tasoiset kilpailijat erilaisissa luokissaan. Kuvaaja: Swoosh Motorsport Communications.
Sami-Matti Trogenin auto BMW M4. Kuvaaja: Swoosh Motorsport Communications.

Kotimaanmatkailun ja matkailuautoilun suosio ei osoita laantumisen merkkejä – Zuma Rent ja liikkuva hotellihuone tarjoavat elämyksiä kaikkina vuodenaikoina6.5.2022 07:47:00 EEST | Tiedote

Korona-aika on haastanut matkailualaa, mutta matkailuautoilun kokema muutos on ollut poikkeuksellinen – vapaus, mukavuus ja henkilökontakteja vähentävä matkustamisen muoto on osoittautunut ihanteelliseksi ratkaisuksi monien matkailunnälkään. Vihtiläisen ZUMA Products Oy:n juuret ulottuvat hotellialalle, jossa yrittäjä Tiina-Mari Tuominen on toiminut vuosia hotelli- ja julkistilojen kalustajana. Näistä lähtökohdista virisi idea jalostetummasta matkailuautoilun muodosta – liikkuvasta hotellihuoneesta – jossa asiakkaalle tarjotaan lukuisia mukavuuspalveluita ja sisustus on hiottu hotellihuoneista tutulla tyylisilmällä. Zuma Rentin matkailuauto onkin elämyksellinen tapa ihailla Suomen kauneutta eri vuodenaikoina. Tänä vuonna liikkuva hotellihuone on myös päivitetty entistä suurempaan ja paremmin varusteltuun matkailuautoon.

Arho Foods Oy ostaa luomumehuihin ja -virvoitusjuomiin keskittyneen Raikastamon liiketoiminnan5.5.2022 07:47:00 EEST | Tiedote

Arho Foods Oy:n laadukkaiden suomalaisten elintarvikkeiden perhe kasvaa suosituilla Raikastamo-luomumehuilla ja -virvoitusjuomilla, liiketoiminnan siirryttyä yritykselle 28.4.2022 alkaen Raikastamo Oy:ltä. Raikastamon vuodesta 2009 valmistettuja tuotteita myydään päivittäistavarakaupoissa ja kahviloissa ympäri Suomen, ja juomat tunnetaan paitsi värikkäästä ja persoonallisesta ulkoasustaan myös aitojen makujen vaalimisesta. Raikastamo-tuotemerkin myötä Arho Foods Oy vahvistaa entisestään jalansijaansa suomalaisella elintarvikealalla, jatkaen suositun tuoteperheen kehittämistä edelleen palvelemaan entistä paremmin kuluttajien toiveita.