MPIDEA 2017 -voittajan SFTecin menestys jatkuu: valittu valtion kärkihankkeeksi

SFTec Oy:n Demotehdas-konsepti pk-yritysten osaamisen ja innovaatioiden yhdistämiseksi on valittu yhdeksi valtion kärkihankkeeksi ravinteiden kierrätyksessä. Oululaisen yrityksen menestystä pohjusti jo viime toukokuussa voitettu teollisuuden MPIDEA-ideakilpailu, joka toi yritykselle näkyvyyttä, uskottavuutta ja kontakteja. Seuraava MPIDEA-voittaja valitaan keväällä 2019. Voiton tänä vuonna pokannut Juha Roininen on mukana tänään maanantaina MPIDEA:n järjestäjän DIMECCin vuosiseminaarissa.

Ensimmäisen MPIDEA-kilpailun voittaja SFTec ja Juha Roininen, sekä muut finalistit Kaarlo Paakinaho (Adaptos), Joona Heikkinen (M-Files) ja Minna Lappalainen (Fixteri) Tampere-talolla 31.5.2017. Kuva: Olli-Pekka Latvala.

Lehdistötiedote 30.10.2017 klo 12.00

MPIDEA-kilpailua organisoivan DIMECCin vuosiseminaari pidetään 30.-31.10. Turussa. Paikalla on myös SFTecin innovaatiojohtaja Juha Roininen, joka on innoissaan Demotehtaan saamasta kannustuksesta. Mukana hankkeessa ovat SFTecin lisäksi Rakeistus Oy, Luonnonvarakeskus (Luke) sekä hankkeen mahdollistajana Oulun Jätehuolto (Kiertokaari Oy). Hanke kuuluu hallituksen kärkihankkeisiin osana Ravinteiden kierrätyksen kokeiluohjelmaa. Hankkeen toteutusaika on 1.10.2017 – 31.8.2019. Hankerahoituksen myöntäjänä ja valvovana viranomaisena hankkeessa toimii Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus.

- Demotehtaan tavoitteena on usean kotimaisen pk-yrityksen innovaatioiden kehittäminen, yhdistäminen toimivaksi kokonaisuudeksi, ja tämän kokonaisuuden kaupallistaminen. Kiertotalouden tarpeet avaavat mahdollisuuksia tuotteistaa konsepti jatkossa muillekin toimialoille, Roininen uskoo.

MPIDEA avasi ovet

Roininen kertoo, että toukokuussa 2017 voitettu MPIDEA-kilpailu nosti SFTecin profiilia ja edesauttoi sen liiketoimintaa. Teollisuuden suuressa ideakilpailussa haettiin ideoita ja innovaatioita, jotka loisivat mahdollisimman paljon uutta tuottavaa työtä ja työpaikkoja Suomeen, koko yhteiskuntaa hyödyttäen.

- MPIDEA-kilpailu on tuonut yrityksellemme paitsi paljon näkyvyyttä ja toiminnallemme uskottavuutta, niin myös runsaasti kontakteja, joita emme olisi muuten saaneet, kiittelee Roininen.

SFTecin voittoinnovaatio oli bioenergian tehokkuutta parantava kuivuri ModHeat, joka on keskeisessä roolissa myös uudessa Demotehdas-kärkihankkeessa.

Palkintoseremonia järjestettiin Suomen suurimman teollisuustapahtumassa Manufacturing Performance Days’ssa (MPD) Tampereella. Pääpalkintona oli puolen vuoden sparraus McKinsey & Companyn ReNew Growth -kasvukiihdyttämössä.

MPIDEA-kilpailu tulee taas!

MPIDEA-kilpailu järjestetään uudelleen seuraavassa MDP-tapahtumassa keväällä 2019.

- Olemme SFTecin puolesta erittäin iloisia. Ensinnäkin kilpailun voitto tietysti jo kertoo yrityksen suuresta potentiaalista, mutta samalla valinta valtion kärkihankkeeksi korostaa myös sitä lisäarvoa, jonka MPIDEA-kilpailun voitto on luonut. Tämä on erittäin hyvä lähtökohta edetessämme jo kohti seuraavaa suurta MPIDEA-kisaa vuodelle 2019, sanoo kilpailua organisoivan DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Roininen painottaa, että Suomen valmistavan teollisuuden innovaatioekosysteemi DIMECC tuottaa merkittäviä kilpailukykyhyötyjä yrityksille, ideakilpailun lisäksi. SFTec on esimerkiksi mukana DIMECCin SIMP-ohjelmassa, jonka tulokset esitellään vuosiseminaarissa maanantaina.

- Pääsimme testaamaan SSAB:n kanssa, että konseptimme toimii. Tällaiset yhteistyömahdollisuudet suuryritysten kanssa ovat kullanarvoisia ja on hienoa, että pienet yritykset saavat näin innovaatioitaan esille, kiittelee Roininen.

Lisätiedot:

Juha Roininen, innovaatiojohtaja, SFTec Oy, 040 444 1539, juha.roininen@sftec.fi

Harri Kulmala, toimitusjohtaja, DIMECC Oy, 040 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Tekoälyä tehokkaasti teollisuuteen: DIMECC käynnistää ensimmäisen koneoppimisen täydennyskoulutuksen teollisuudelle21.6.2018 10:00Tiedote

Valmistavan teollisuuden henkilöstölle on syksyllä tarjolla ensimmäinen paljon kaivattu koneoppimisen täydennyskoulutus. Koulutuksen järjestää DIMECC yhteistyössä Futuricen ja ELY-keskusten kanssa. Koko syksyn mittaisessa ja 120 tunnin laajuisessa opintokokonaisuudessa on luvassa monipuolinen kattaus koneoppimisen algoritmeista etiikkaan sekä tekoälyprojektin suunnittelusta ja johtamisesta tekoälyn soveltamiseen yrityksen liiketoiminnassa. Koulutukseen osallistuu yhteensä 34 henkilöä kymmenestä eri yrityksestä.

”Historiallinen linjaus” — Itseohjautuvien laivojen testaus voidaan aloittaa laajasti: Suomi ja One Sea -ekosysteemi edelläkävijöitä13.6.2018 18:00Tiedote

Tänään hyväksytty historiallinen lakimuutos avaa mahdollisuuden testata itseohjautuvaa meriliikennettä, aluksia ja teknologioita. Maailman ensimmäinen kaikille avoin testialue Eurajoen edustalla saa näin vauhtia. Jaakonmereksi ristittyä testialuetta hallinnoi ja valvoo DIMECC Oy, joka johtaa huippuyritysten kansainvälistä One Sea -ekosysteemiä. ”Hallituksen linjaus on historiallinen ja visionäärinen”, kiittää DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Taas tukku tohtoreita töihin! Tekoälyä, koulutusta… PoDoCo-ohjelma onnistunut hienosti: Yrityksiin siirtyneiden tohtorien määrä kipuaa jo kohti sataa8.6.2018 10:10Tiedote

Tohtoreita ja yrityksiä yhdistävä Post Docs in Companies -ohjelma on siivittänyt jo 82 tohtoria elinkeinoelämän palvelukseen. Työllistyneiden tohtoreiden myötä niin pienet kuin suuretkin suomalaisyritykset saavat tuoretta tutkimusosaamista innovaatioitaan vauhdittamaan. Kevään apurahahakukierroksella rahoitettiin 16 uutta tohtorien ja yritysten yhteistyöprojektia.

Tekoäly teollisuudessa siivittää suomalaisyrityksiä maailmalla ja parantaa kansantalouttamme - DIMECCin LIFEX-ohjelma kasvaa uudella MIDAS-tekoälyprojektilla kolminkertaiseksi5.6.2018 10:00Tiedote

Tekoälyn soveltaminen Suomen teollisuudessa on lisääntymässä merkittävästi. DIMECC Oy:n kaksi vuotta sitten käynnistynyt LIFEX-ohjelma kolminkertaistui laajuudeltaan, kun teollisuus aloitti sen puitteissa uuden tekoälyyn keskittyvän MIDAS-projektin. Mukana ovat muun muassa Glaston, Novatron, Nokia Technologies, Epec ja Tampereen teknillinen yliopisto.

Europe’s most extensive Innovator joins Europe’s most effective Innovator – Demola and 700 000 Students join DIMECC to Boost Industrial Renewal28.5.2018 10:30Tiedote

Students now have the opportunity to join the work of DIMECC Ltd, the most effective innovator in Europe and the most important innovation platform of the Finnish Industry. The forerunner of digital transformation, DIMECC, has bought a minority share of Demola Global Ltd, the most extensive facilitator of business renewal in the EU. ‘DIMECC and Demola together have a unique capacity to creatively disrupt and boost industrial renewal, with extreme speed as well as through our enduring cooperation platform’, praises CEO Harri Kulmala of DIMECC.

Opiskelijat pääsevät mukaan koko Euroopan tehokkaimman innovoijan ja Suomen teollisuuden tärkeimmän innovaatioalustan DIMECC Oy:n työhön. Digitaalisen murroksen edelläkävijä DIMECC on ostanut vähemmistöosuuden Demola Global Oy:stä, joka on laajin yritysten uusiutumista fasilitoiva innovaatioalusta koko EU:ssa. "DIMECCin ja Demolan yhdistäminen merkitsee Suomelle ainutkertaista mahdollisuutta luoda teollisuudelle sekä nopeaa että pitkäkestoista yhteistyöalustaa", kiittää DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala.