MPIDEA 2017 -voittajan SFTecin menestys jatkuu: valittu valtion kärkihankkeeksi

SFTec Oy:n Demotehdas-konsepti pk-yritysten osaamisen ja innovaatioiden yhdistämiseksi on valittu yhdeksi valtion kärkihankkeeksi ravinteiden kierrätyksessä. Oululaisen yrityksen menestystä pohjusti jo viime toukokuussa voitettu teollisuuden MPIDEA-ideakilpailu, joka toi yritykselle näkyvyyttä, uskottavuutta ja kontakteja. Seuraava MPIDEA-voittaja valitaan keväällä 2019. Voiton tänä vuonna pokannut Juha Roininen on mukana tänään maanantaina MPIDEA:n järjestäjän DIMECCin vuosiseminaarissa.

Ensimmäisen MPIDEA-kilpailun voittaja SFTec ja Juha Roininen, sekä muut finalistit Kaarlo Paakinaho (Adaptos), Joona Heikkinen (M-Files) ja Minna Lappalainen (Fixteri) Tampere-talolla 31.5.2017. Kuva: Olli-Pekka Latvala.

Lehdistötiedote 30.10.2017 klo 12.00

MPIDEA-kilpailua organisoivan DIMECCin vuosiseminaari pidetään 30.-31.10. Turussa. Paikalla on myös SFTecin innovaatiojohtaja Juha Roininen, joka on innoissaan Demotehtaan saamasta kannustuksesta. Mukana hankkeessa ovat SFTecin lisäksi Rakeistus Oy, Luonnonvarakeskus (Luke) sekä hankkeen mahdollistajana Oulun Jätehuolto (Kiertokaari Oy). Hanke kuuluu hallituksen kärkihankkeisiin osana Ravinteiden kierrätyksen kokeiluohjelmaa. Hankkeen toteutusaika on 1.10.2017 – 31.8.2019. Hankerahoituksen myöntäjänä ja valvovana viranomaisena hankkeessa toimii Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus.

- Demotehtaan tavoitteena on usean kotimaisen pk-yrityksen innovaatioiden kehittäminen, yhdistäminen toimivaksi kokonaisuudeksi, ja tämän kokonaisuuden kaupallistaminen. Kiertotalouden tarpeet avaavat mahdollisuuksia tuotteistaa konsepti jatkossa muillekin toimialoille, Roininen uskoo.

MPIDEA avasi ovet

Roininen kertoo, että toukokuussa 2017 voitettu MPIDEA-kilpailu nosti SFTecin profiilia ja edesauttoi sen liiketoimintaa. Teollisuuden suuressa ideakilpailussa haettiin ideoita ja innovaatioita, jotka loisivat mahdollisimman paljon uutta tuottavaa työtä ja työpaikkoja Suomeen, koko yhteiskuntaa hyödyttäen.

- MPIDEA-kilpailu on tuonut yrityksellemme paitsi paljon näkyvyyttä ja toiminnallemme uskottavuutta, niin myös runsaasti kontakteja, joita emme olisi muuten saaneet, kiittelee Roininen.

SFTecin voittoinnovaatio oli bioenergian tehokkuutta parantava kuivuri ModHeat, joka on keskeisessä roolissa myös uudessa Demotehdas-kärkihankkeessa.

Palkintoseremonia järjestettiin Suomen suurimman teollisuustapahtumassa Manufacturing Performance Days’ssa (MPD) Tampereella. Pääpalkintona oli puolen vuoden sparraus McKinsey & Companyn ReNew Growth -kasvukiihdyttämössä.

MPIDEA-kilpailu tulee taas!

MPIDEA-kilpailu järjestetään uudelleen seuraavassa MDP-tapahtumassa keväällä 2019.

- Olemme SFTecin puolesta erittäin iloisia. Ensinnäkin kilpailun voitto tietysti jo kertoo yrityksen suuresta potentiaalista, mutta samalla valinta valtion kärkihankkeeksi korostaa myös sitä lisäarvoa, jonka MPIDEA-kilpailun voitto on luonut. Tämä on erittäin hyvä lähtökohta edetessämme jo kohti seuraavaa suurta MPIDEA-kisaa vuodelle 2019, sanoo kilpailua organisoivan DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Roininen painottaa, että Suomen valmistavan teollisuuden innovaatioekosysteemi DIMECC tuottaa merkittäviä kilpailukykyhyötyjä yrityksille, ideakilpailun lisäksi. SFTec on esimerkiksi mukana DIMECCin SIMP-ohjelmassa, jonka tulokset esitellään vuosiseminaarissa maanantaina.

- Pääsimme testaamaan SSAB:n kanssa, että konseptimme toimii. Tällaiset yhteistyömahdollisuudet suuryritysten kanssa ovat kullanarvoisia ja on hienoa, että pienet yritykset saavat näin innovaatioitaan esille, kiittelee Roininen.

Lisätiedot:

Juha Roininen, innovaatiojohtaja, SFTec Oy, 040 444 1539, juha.roininen@sftec.fi

Harri Kulmala, toimitusjohtaja, DIMECC Oy, 040 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

MPIDEA 2019 ideakilpailu käynnistyy! Siemens on yksi uusien ideoiden arvostajista: Ekosysteemit ja yhteiskehittäminen yhä tärkeämpi uudistavien ideoiden lähde5.11.2018 12:45Tiedote

Teollisuus ja palkansaajat ajavat myös samoja tavoitteita: ÄlySuomi on tarpeen, ja se syntyy vain mittavilla julkisilla investoinneilla innovointiin24.10.2018 13:39Tiedote

Roottoripurjeen kaupallistaminen toi DIMECC Prizen 2018: Norsepower ja NAPA edistäneet merkittävästi puhtaampaa ja kannattavampaa merenkulkua24.10.2018 12:08Tiedote

DIMECC Prize voittaja 2018 on Napa Oy:n ja Norsepower Oy:n yhteistyö, joka on mahdollistanut huikean kaupallisen menestyksen Norsepowerin roottoripurjeille. Roottoripurjeet edistävät nyt merkittävästi puhtaampaa merenkulkua. NAPA pystyi todentamaan DIMECC Oy:n REBUS-ohjelmassa jopa 10 prosentin polttoainesäästöt roottoripurjeiden ansiosta, mikä heijastuu samassa suhteessa pienempinä päästöinä.

Metallinjalostajat hillitsevät ilmastonmuutosta – ilmaston lämpeneminen pysähtyy vain konkreettisin teoin23.10.2018 15:00Tiedote

Tänään päättyneen Metallinjalostajat ry:n FLEX -ohjelman tulokset ovat kymmenvuotisen DIMECCin materiaali- ja metallinjalostusprosessien kehitysohjelmien tuorein onnistuminen. Suomen johtavat metallinjalostusyritykset Outokumpu Stainless Oy, Outotec (Finland) Oy, SSAB Europe Oy, Casim Consulting Oy, Luxmet Oy, Sapotech Oy ja SFTec Oy sekä Aalto-yliopisto ja Oulun yliopisto ovat yhdessä kehittäneet maailman puhtaimpia teräksen tuotantomenetelmiä siten, että niiden avulla ilmastonmuutoksen aiheuttama maapallon keskilämpötilan nousu on mahdollista rajoittaa alle 1,5 asteeseen.

Muistutuskutsu: Suhdanne-Suomesta ÄlySuomeen! Digitalisoituva teollisuus viitoittaa suunnan Euroopan tehokkaimman innovoinnin 10-vuotisjuhlissa 24.10.23.10.2018 11:00Kutsu

Kuinka digitalisaatio etenee tulevaisuudessa? Miten valmistautua? Miten teollisuutta pitää uudistaa, jotta menestymme? Kuinka Suomi kääntää muutoksen voitoksi – eli kuinka Suomi voi siirtyä Suhdanne-Suomesta ÄlySuomeen? Tule kuulemaan vastaukset teollisuuden ykkösvaikuttajilta DIMECC Oy:n 10-vuotisjuhlaseminaariin Helsingissä 24.10.2018.