MPIDEA 2017 -voittajan SFTecin menestys jatkuu: valittu valtion kärkihankkeeksi

SFTec Oy:n Demotehdas-konsepti pk-yritysten osaamisen ja innovaatioiden yhdistämiseksi on valittu yhdeksi valtion kärkihankkeeksi ravinteiden kierrätyksessä. Oululaisen yrityksen menestystä pohjusti jo viime toukokuussa voitettu teollisuuden MPIDEA-ideakilpailu, joka toi yritykselle näkyvyyttä, uskottavuutta ja kontakteja. Seuraava MPIDEA-voittaja valitaan keväällä 2019. Voiton tänä vuonna pokannut Juha Roininen on mukana tänään maanantaina MPIDEA:n järjestäjän DIMECCin vuosiseminaarissa.

Ensimmäisen MPIDEA-kilpailun voittaja SFTec ja Juha Roininen, sekä muut finalistit Kaarlo Paakinaho (Adaptos), Joona Heikkinen (M-Files) ja Minna Lappalainen (Fixteri) Tampere-talolla 31.5.2017. Kuva: Olli-Pekka Latvala.

Lehdistötiedote 30.10.2017 klo 12.00

MPIDEA-kilpailua organisoivan DIMECCin vuosiseminaari pidetään 30.-31.10. Turussa. Paikalla on myös SFTecin innovaatiojohtaja Juha Roininen, joka on innoissaan Demotehtaan saamasta kannustuksesta. Mukana hankkeessa ovat SFTecin lisäksi Rakeistus Oy, Luonnonvarakeskus (Luke) sekä hankkeen mahdollistajana Oulun Jätehuolto (Kiertokaari Oy). Hanke kuuluu hallituksen kärkihankkeisiin osana Ravinteiden kierrätyksen kokeiluohjelmaa. Hankkeen toteutusaika on 1.10.2017 – 31.8.2019. Hankerahoituksen myöntäjänä ja valvovana viranomaisena hankkeessa toimii Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus.

- Demotehtaan tavoitteena on usean kotimaisen pk-yrityksen innovaatioiden kehittäminen, yhdistäminen toimivaksi kokonaisuudeksi, ja tämän kokonaisuuden kaupallistaminen. Kiertotalouden tarpeet avaavat mahdollisuuksia tuotteistaa konsepti jatkossa muillekin toimialoille, Roininen uskoo.

MPIDEA avasi ovet

Roininen kertoo, että toukokuussa 2017 voitettu MPIDEA-kilpailu nosti SFTecin profiilia ja edesauttoi sen liiketoimintaa. Teollisuuden suuressa ideakilpailussa haettiin ideoita ja innovaatioita, jotka loisivat mahdollisimman paljon uutta tuottavaa työtä ja työpaikkoja Suomeen, koko yhteiskuntaa hyödyttäen.

- MPIDEA-kilpailu on tuonut yrityksellemme paitsi paljon näkyvyyttä ja toiminnallemme uskottavuutta, niin myös runsaasti kontakteja, joita emme olisi muuten saaneet, kiittelee Roininen.

SFTecin voittoinnovaatio oli bioenergian tehokkuutta parantava kuivuri ModHeat, joka on keskeisessä roolissa myös uudessa Demotehdas-kärkihankkeessa.

Palkintoseremonia järjestettiin Suomen suurimman teollisuustapahtumassa Manufacturing Performance Days’ssa (MPD) Tampereella. Pääpalkintona oli puolen vuoden sparraus McKinsey & Companyn ReNew Growth -kasvukiihdyttämössä.

MPIDEA-kilpailu tulee taas!

MPIDEA-kilpailu järjestetään uudelleen seuraavassa MDP-tapahtumassa keväällä 2019.

- Olemme SFTecin puolesta erittäin iloisia. Ensinnäkin kilpailun voitto tietysti jo kertoo yrityksen suuresta potentiaalista, mutta samalla valinta valtion kärkihankkeeksi korostaa myös sitä lisäarvoa, jonka MPIDEA-kilpailun voitto on luonut. Tämä on erittäin hyvä lähtökohta edetessämme jo kohti seuraavaa suurta MPIDEA-kisaa vuodelle 2019, sanoo kilpailua organisoivan DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Roininen painottaa, että Suomen valmistavan teollisuuden innovaatioekosysteemi DIMECC tuottaa merkittäviä kilpailukykyhyötyjä yrityksille, ideakilpailun lisäksi. SFTec on esimerkiksi mukana DIMECCin SIMP-ohjelmassa, jonka tulokset esitellään vuosiseminaarissa maanantaina.

- Pääsimme testaamaan SSAB:n kanssa, että konseptimme toimii. Tällaiset yhteistyömahdollisuudet suuryritysten kanssa ovat kullanarvoisia ja on hienoa, että pienet yritykset saavat näin innovaatioitaan esille, kiittelee Roininen.

Lisätiedot:

Juha Roininen, innovaatiojohtaja, SFTec Oy, 040 444 1539, juha.roininen@sftec.fi

Harri Kulmala, toimitusjohtaja, DIMECC Oy, 040 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Suomalainen DIMECC on globaalin innovaation huipulla 2025, visioi Rolls-Roycen Sauli Eloranta: ”DIMECC on teollisen innovaation yhtenäisin ja luotetuin kumppani”30.10.2017 18:00Tiedote

DIMECCin vuosiseminaari lähti maanantaina vauhdikkaasti liikkeelle, kun Rolls-Roycen teknologiajohtaja Sauli Eloranta maalasi Suomen teollisuuden merkittävimmän innovaatiotoimijan tulevaisuutta. Elorannan mukaan DIMECCin omistajat muodostavat niin ainutlaatuisen ekosysteemin, että sillä on Suomessa parhaat edellytykset nousta digitalisoituvan teollisuuden globaalin innovoinnin kärkeen.

Uusi FLEX-ohjelma jatkaa Euroopan tuottavinta innovointia: Metalliteollisuutemme digitalisaatioon lisävauhtia30.10.2017 09:00Tiedote

Suomen johtava innovaatiotoimija DIMECC edistää joustavan ja päästöttömän metallin valmistusta. Syksyllä vauhtiin päässeen FLEX-ohjelman tavoitteena on tuottaa innovaatioita ja luoda uutta liiketoimintaa sekä vahvistaa ekosysteemiä, joka muodostuu metallien valmistajista, yliopistoista, tutkimuslaitoksista ja pk-yrityksistä. DIMECCin innovaatio-ohjelmat on mitattu Euroopan tehokkaimmiksi: sijoitettu euro on tuottanut itsensä takaisin 20-kertaisesti ja pk-yritysten innovointikapasiteetti on kolminkertaistunut. DIMECC esittelee tuloksellisia ohjelmiaan tänään ja huomenna vuosiseminaarissaan Turussa.

MEDIAKUTSU/ Muistutus: Euroopan tehokkain innovoija DIMECC palkitsee parhaat innovaatiotulokset vuosipäivillään Turussa 30.–31.10.: Tulevaisuus tekeillä, tulokset tutkassa30.10.2017 08:00Kutsu

Suomen johtava innovaatiotoimija DIMECC esittelee tuloksiaan Turussa Radisson Blu Marina Palace hotellissa 30.–31.10. pidettävässä vuosiseminaarissa. DIMECCin 10. vuosiseminaari kokoaa yhteen lähemmäs 200 teollisuusvaikuttajaa niin yrityksistä, akateemisesta maailmasta kuin koko suomalaisesta innovaatiokentästäkin. Parasta tulosta innovaatio-ohjelmista etsitään DIMECC Prize -kilpailussa maanantai-iltana.

MEDIAKUTSU: Euroopan tehokkain innovoija DIMECC palkitsee parhaat innovaatiotulokset vuosipäivillään Turussa 30.–31.10.: Tulevaisuus tekeillä, tulokset tutkassa27.10.2017 18:30Kutsu

Finland and USA become ‘Cyber Partners’ – new research cooperation builds upon the success of DIMECC’s innovation program Cyber Trust26.9.2017 22:30Tiedote

The novel research cooperation will be created between the new Cyber Research Institute to be based in Oulu and the US National Science Foundation’s ‘Industry University Cooperative Research Center’ Program. The new cooperation is proof of Finland’s top cyber expertise and offers vast new potential for further cooperation. The cyber partnership between the United States and Finland stems from the ecosystem of DIMECC Ltd, the innovation platform of the Finnish Industry.