MPIDEA 2019 ideakilpailu käynnistyy! Siemens on yksi uusien ideoiden arvostajista: Ekosysteemit ja yhteiskehittäminen yhä tärkeämpi uudistavien ideoiden lähde

MPIDEA-ideakilpailun julkisti tänään videolla Siemens Osakeyhtiön toimitusjohtaja Janne Öhman, Siemens on myös MPIDEA-kilpailun alkuperäinen ehdottaja. #Myönteistämaanantaita-vlogissa Öhmania haastattelee Hopiasepät Oy:n Jussi Seppälä. Kuva: Janina Granholm, Hopiasepät Oy

Lehdistötiedote 5.11.2018

Digitalisaatio merkitsee koko ajan kiihtyvää muutosta niin teollisuudessa kuin koko yhteiskunnassakin. MPIDEA on Suomen teollisuuden tapa kannustaa ideointiin ja innovointiin.

”Suomalaisen kilpailukyvyn lisäämiseksi tarvitaan uusia ja rohkeita ideoita. Olemme todella tyytyväisiä, että ajatuksemme teollisuuden kaikille avoimesta ideakilpailusta on ottanut niin hyvin tulta ja nyt toteutetaan jo toinen MPIDEA. Erittäin hyvin onnistunut MPIDEA 2017 saa varmasti entistä kunnianhimoisemman jatkon”, toteaa Siemens Osakeyhtiön toimitusjohtaja Janne Öhman.

Vuoden 2017 MPIDEA-kilpailun voittaja, SFTecin teollinen kuivuri ModHeat on valittu voittonsa jälkeen mm. valtion kärkihankkeeksi ja saanut merkittävää rahoitusta. ModHeat sai tiukassa kisassa työministeri Jari Lindströmin johtamalta huipputason raadilta kilpailun korkeimmat pisteet liiketoimintansa kasvu- ja työllistämismahdollisuuksista, mikä on siivittänyt ModHeatin tietä menestykseen.

”Siemens on itse suuri kansainvälinen yritys. Erityisesti digitaalisessa taloudessa uudenlaista arvoa ja uusia liiketoimintamalleja kehitetään yhä enemmän yhdessä, ekosysteemeissä. Uudet, teollisuutta ja yhteiskuntaa hyödyttävät ratkaisevan tärkeät ideat tuotetaan yhä useammin yhteiskehittämisessä, co-creationissa kuten englanniksi sanotaan. Ekosysteemeissä tapahtuva ideointi, innovointi ja kehitystyö ovat avainasemassa teollisten läpimurtojen synnyssä”, kuvaa Öhman Siemensin näkökulmaa ekosysteemeihin.

Ekosysteemeistä asiakkaille ketterää lisäarvoa

”Olemme itse panostaneet paljon ratkaisuihin, joilla teollisuus pääsee kiinni nopeasti kehittyneen ja kehittyvän digitalisaation mahdollisuuksiin. Oma Value Hacker -konseptimme tähtää siihen, että asiakkaille luodaan mahdollisimman ketterästi lisäarvoa tuottavia ratkaisuja”, kertoo Öhman.

”Kaikki lähtee asiakkaiden todellisista tarpeista. Value Hacker yhdistää yhteiskehittämisen ja palvelumuotoilun ja tukee asiakkaiden liiketoiminnan strategiaa digitaalisessa murroksessa.” Ekosysteemeissä tapahtuva kehittäminen on Öhmanin mukaan aivan ytimessä.Konsepti sopii niin pienille kuin suurillekin yrityksille, kiitoksia onnistumisista on Öhmanin iloksi tullut paljon.

MPD keskittyy ekosysteemeihin – ideaterveiset myös yhteiskehittäjille

Ekosysteemitalous on pääteema myös MPD 2019 tapahtumassa, joka järjestetään Tampereen Tähtiareenalla 4.-6. kesäkuuta 2019. MPIDEA huipentuu finaaliin Tähtiareenalla 5. kesäkuuta.

”Ekosysteemien merkitys nousee kaikkialla maailmassa, odotamme MPD:stä kansainvälisempää kuin koskaan. Jo viimeksi tapahtumaan osallistui teollisuuden huippuvaikuttajia 28 maasta. Olisi hienoa, jos niin kansainväliset kuin kotimaisetkin ekosysteemit ideoisivat myös MPIDEA-kilpailuun! Kisahan on kaikille avoin, niin ihmisille, yrityksille kuin ekosysteemeillekin”, toteaa Harri Kulmala, DIMECC Oy:n toimitusjohtaja. Suomen teollisuuden tärkein innovaatioalusta DIMECC organisoi MPIDEA-kilpailua teollisuuden puolesta, yhdessä MPD-kumppanien kuten Siemens kanssa.

Lisätiedot:

Janne Öhman, toimitusjohtaja, Siemens Oy, 050 526 7521, janne.ohman@siemens.com

Harri Kulmala, toimitusjohtaja, DIMECC Oy, 040 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

MPIDEA-kilpailun sivusto: http://mpdays.com/MPIDEA ja kilpailun ilmoittautumislomake.

DIMECC Oy on innovaatioalusta, joka yhdistää parhaan osaamisen teollisuudesta ja tutkimuksesta. Yritysten arvioiden mukaan yksi DIMECCin ohjelmiin sijoitettu euro on tuottanut itsensä takaisin keskimäärin yli 20-kertaisesti. Se on ainutlaatuisen korkea luku maailmassa. Ylivertaisen tuottavuuden luo yli 400 organisaation ja 2000 ihmisen osaaminen, jotka DIMECC kokoaa yhteen Suomen hyväksi.

Kärsitkö vehnäyliherkkyydestä? Fazer etsii vatsaystävällisiä ratkaisuja miljoonalle suomalaiselle kiinalaisen huipputohtorin avulla - tohtoriohjelma PoDoCo auttaa yhtiöitä löytämään oikeat osaajat11.3.2019 12:30:00 EETTiedote

Suomalainen elintarvikeyhtiö Fazer on löytänyt uuden kanavan edistämään kansainvälisesti tunnustettua tutkimustaan viljoista ja niiden suhteesta suoliston hyvinvointiin. Kiinalainen tiedemaailman lahjakkuus Xin Huang tuli mukaan tutkimaan, miten vehnäyliherkkyyttä aiheuttavia ominaisuuksia voitaisiin vähentää tuotteissa. Fazer ja Xin Huang löysivät toisensa tohtorit ja yritykset yhdistävän PoDoCo-ohjelman kautta.

‘A Step Towards a Leading Position in Europe’ – The Cooperation among Finland’s Top Industry is Strengthened and Diversified: Elisa Smart Factory and Innofactor Join the Intelligent Industry Ecosystem1.3.2019 13:00:00 EETPress release

The cooperation between Finnish industry’s leading companies takes a significant leap forward. ‘Elisa Smart Factory and Innofactor Plc bring a great deal of essential ICT and data expertise to our ecosystem. This is a step towards European leadership in utilizing the opportunities of digitalization’, evaluates Juha Pankakoski, the Chief Digital Officer of Konecranes and Chairman for the Intelligent Industry Ecosystem. Intelligent Industry brings together the top players in Finnish industry to develop data-driven products and services.

”Askel kohti eurooppalaista johtoasemaa” - Suomen älykkään huipputeollisuuden yhteistyö vahvistuu ja monipuolistuu: Elisa Smart Factory ja Innofactor mukaan Intelligent Industry -ekosysteemiin27.2.2019 10:00:05 EETTiedote

Suomalaisen teollisuuden kärkiyritysten yhteistyö ottaa merkittävän loikan. ”Elisa Smart Factory ja Innofactor Oyj tuovat roiman annoksen olennaista ICT- ja dataosaamista ekosysteemiimme. Tämä on askel kohti eurooppalaista johtoasemaa digitalisaation mahdollisuuksien hyödyntämisessä”, arvioi Konecranesin teknologiajohtaja Juha Pankakoski, Intelligent Industry -ekosysteemin puheenjohtaja. Intelligent Industry kokoaa Suomen teollisuuden yhteen jalostamaan datasta uusia tuotteita ja palveluita.

Merten älykäs tulevaisuus yhä väkevämmin suomalaisten luotsattavana: One Sea sai Business Finlandilta lisää rahoitusta, Laivameklarit mukaan kehittämään digitaalista merenkulkua30.11.2018 14:23:33 EETTiedote