MTK eroaa elintarvikeketjun kauppatapalautakunnasta

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n johtokunta päätti tänään kokouksessaan, että järjestö eroaa Keskuskauppakamarin alla toimivasta elintarvikeketjun kauppatapalautakunnasta. Lautakunta ei ole pystynyt vaikuttamaan elintarvikeketjun ongelmiin.

MTK perusti lautakunnan alkuvuonna 2014 yhdessä PTY:n ja ETL:n kanssa. MTK toivoi, että lautakunnan avulla olisi voitu ratkaista elintarvikeketjun kauppatapojen ongelmia.

MTK on toivonut lainsäädäntöä parantamaan tilannetta. Lainsäädäntöhankkeet ovat aina hitaita sekä Suomessa että EU:ssa. Tämän takia MTK päätti osallistua vapaaehtoiseen järjestelmään toiveenaan, että räikeimmät elintarvikemarkkinoiden väärinkäytökset olisivat tätä kautta poistuneet.

Tosiasiallisesti lautakunta ei ole pystynyt vaikuttamaan ongelmiin, sillä tähän päivään mennessä lautakunnan eteen ei ole tuotu yhtään tapausta. Tämä ei merkitse sitä, että asiat olisivat hyvin, vaan että lautakunta on hampaaton. Tämä ei ole lautakunnan jäsenten syytä vaan ongelmat liittyvät vapaaehtoisen itsesäätelyjärjestelmän sääntöihin.

Maataloustuottajat eivät ole tuoneet tapauksia lautakunnan ratkaistavaksi, sillä lautakunta ei pysty määräämään vahingonkorvauksia, se ei voi todeta sopimusta tai sen osaa mitättömäksi, ja sen päätökset eivät ole julkisia. Tärkein syy on kuitenkin pelko siitä, että jos nostaa sopimuksen epäkohdat esille, ei enää saa toista sopimusta. Elintarvikeketjun heikoin lenkki on maataloustuottaja, ja hän ei uskalla olla hankala, koska silloin hän voi menettää elinkeinonsa.

Kaupan ja tuottajien välinen kauppatapaongelma on esimerkiksi se, että kauppa muuttaa sopimuksia taannehtivasti sekä määrien että hintojen osalta. Tuottaja ei myöskään tiedä minkä hinnan hän myyntihetkellä saa.

Maataloustuottajien heikko asema elintarvikeketjussa käy ilmi Kilpailu- ja kuluttajaviraston selvityksistä (Päivittäistavarakauppaselvitys 2012 ja Alkutuotantoselvitys 2013). YLE:n maataloustuottajille tekemän tuoreen kyselyn mukaan peräti 95 prosenttia maatalousyrittäjistä kokee, että päivittäistavarakaupalla on liikaa valtaa elintarvikeketjussa.
MTK toivoo elintarvikeketjun kauppatapoja parantavaa lainsäädäntöä. Tämän lisäksi tarvitaan myös ketjun omaehtoista toimintatapojen ja yhteistyön tiivistämistä.

Puheenjohtaja Juha Marttila, MTK, p. 050 341 3167
Lakimies Marica Twerin, MTK, p. 040 183 9722

Pohjoismaiden tuottajajärjestöt kokouksessaan Seinäjoella: Vihreä siirtymä vaatii onnistuakseen taloudellista vakautta19.8.2022 11:30:00 EEST | Tiedote

Pohjoismaiden viljelijät ovat valmiit ruuantuotannon vihreään siirtymään. Tuotantoa on kehitettävä kestävämpään ja ilmastotehokkaampaan suuntaan. Pohjoismaisella maataloudella on suuri innovaatiovoima ja ratkaisut ilmastokestävään tuotantoon. Suuret kansainväliset muutokset ja taloudellinen epävarmuus vaikuttavat kuitenkin näihin tavoitteisiin nyt kielteisesti, toteaa Pohjoismaiden tuottajajärjestöjen yhteistyöelimen NBC:n puheenjohtajisto kannanotossaan.

Pohjoismaiden ruuantuottajat koolla Seinäjoella 17.-19. elokuuta9.8.2022 12:30:50 EEST | Tiedote

Pohjoismaiden tuottajajärjestöjen ja maatalousosuuskuntien yhteistyöelin NBC kokoontuu yleiskokoukseensa ensi viikolla Suomessa. Kokous järjestetään Seinäjoella 17.-19.8. Pohjoismaiden nuoret tuottajat julkistavat kokouksessa reunaehtonsa tulevaisuuden ruuantuotannolle. Kokous käsittelee pohjoismaisen maatalouden ja ruokaturvan edellytyksiä Venäjän hyökkäyssodan käynnistämän ruoka- ja energiakriisin keskellä.

Sadonkorjuun tuoreet kasvikset ovat nyt parhaimmillaan8.8.2022 14:26:29 EEST | Tiedote

Avomaan kasvisten viljelijät luonnehtivat kasvisten laatua juuri nyt erinomaiseksi. Edelliskesään verrattuna olosuhteet ovat pysyneet kasvun kannalta suotuisina. Tuholaisvaurioiltakin on säästytty. Kausi alkoi kesäkuussa viikon verran myöhässä, mutta pian juhannuksen jälkeen sato jopa ruuhkautui ja hinnat putosivat. Vähittäiskauppa möi vielä juhannuksen tienoossa kukka- ja parsakaalia tuontituotteina, joten kotimaan kukkakaalisato ruuhkautui ja oli tyydyttävä polkuhintaan, joka ei vastannut tuotantokustannuksia. Jäävuorisalaattia lähti huippusesonkina teollisuuden käyttöön.