MTK first to develop a blockchain solution with Essentia and CoReorient

MTK (The Central Union of Agricultural Producers and Forest Owners) with 317,000 members will become the first organization in Finland to launch a blockchain based e-government solution. MTK’s director of business development Marko Mäki-Hakola confirms MTK’s interest in new technology if it has the potential to provide tangible cost and other benefits: “In blockchain, we see a number of features which could lend themselves well to the needs of entrepreneurs and citizens in the countryside as well as in the cities.”

The solution will utilize the decentralized data management framework created by the Swiss based firm Essentia lead by Matteo Gianpietro Zago. In the pilot it is combined with the recently published ToitaSuomesta.fi employment service developed by CoReorient Oy, the innovative Finnish sustainable solutions company. MTK will approach the employment offices, employers and other stakeholders to utilize the developed solutions, such as safe and secure access to job certificates for those who require them.

Globally, blockchain is being used in a range of industries including such government applications as education, public records and voting. Essentia’s technology connects an array of centralised and decentralised services whilst empowering users to retain control of their data at all times. This prevents the risk of widespread data breaches, and enables individuals to take control of their digital identities.

Questions related to the pilot on employment services (including e-governance):
Marko Mäki-Hakola, Director of business development, MTK, marko.maki-hakola@mtk.fi, tel. +358 40 502 6810

Henni Ahvenlampi, CMO, CoReorient Oy, henni.ahvenlampi@coreorient.com tel. +358 45 601 0390

Questions related to blockchain (including data privacy):

Alexander Bezrodnii, CMO, Essentia One, a@essentia.one, tel. +380 93 240 4857

Sipuleista makua ja terveyttä18.1.2019 09:38Tiedote

Kun ruokaan halutaan täyteläistä makua, siihen silputaan sipulia. Sipuli kestää pitkää hauduttamista, se toimii pikaisesti kypsennettävissä ruuissa ja aivan raakanakin sipulia syödään. Jokaiseen tarkoitukseen löytyy sipuliperheestä osuvin valinta. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulit ovat terveellisiä. Sipuleita on tutustuttavaksi monenlaisia, Suomessa viljeltyinä toista kymmentä erilaista. Viikko 4 on nimetty Sipuliviikoksi (21.–27.1.2019).

Suomalainen ruoka ja matkailu esillä Berliinissä ennätyssatsauksella ensi viikolla – Suomi maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa10.1.2019 12:17Tiedote

Suomi on ensi viikolla Berliinissä avautuvien, maailman suurimpien Grüne Woche -ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Saksaan on lähdössä 80 suomalaista ruoka- ja matkailuyritystä, jotka täyttävät kokonaisen messuhallin. Omina alueosastoinaan Suomen hallissa esittäytyvät Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten muodostama läntinen Järvi-Suomi, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi ja Kainuu. Lapin yritykset ovat esillä yhteisellä Lapland Food Club -brändillä. Kuluttajille suunnatut messut järjestetään Berliinin messukeskuksessa 18.–27.1.2019.

MTK kommentoi VTT:n rokotetiedotetta: Suomalaisilla siipikarjatiloilla ei ole tarvetta käyttää antibiootteja eikä antibiootteja korvaavaa rokotetta9.1.2019 14:46Tiedote

VTT tiedotti 9.1.2019 kehittäneensä uuden menetelmän, jolla pystyttäisiin kustannustehokkaasti valmistamaan rokotetta lintujen erilaisten suolistomikrobien aiheuttamia infektiota vastaan. Tiedotteessa viitataan siihen, että kaikki kotimaiset kanat voitaisiin nyt rokottaa näitä suolistobakteereita vastaan. Tiedote on näiltä osin harhaanjohtava. VTT:n kehittämän siipikarjan suolistorokotteen markkinat ovat ulkomailla, ei kotimaassa.