MTK kannustaa sitoutumaan ympäristölupauksiin

MTK julkaisi uuden kestävän kehityksen toimenpidesitoumuksen, jolla se toimeenpanee laatimiaan ympäristölupauksia käytäntöön. Sitoumus on kattositoumus, jolla seurataan jäsenistön ympäristöasenteita ja suhtautumista annettuihin lupauksiin.

MTK:n kuusi lupausta ovat: Huolehdimme maan tuottavuudesta ja puhtaudesta, Suojelemme vesiämme, Ratkaisemme energia-kysymyksiä, Teemme ilmastotekoja, Turvaamme luonnon monimuotoisuutta ja Arvostamme maatamme. Lupaukset kuvaavat sitä suurta tehtäväkenttää, jonka parissa maa- ja metsätalouden harjoittajat työskentelevät yhteistyössä luonnon kanssa. Niiden lähtökohtana ovat maapallon kantokyky ja YK:n kestävän kehityksen tavoitteet.

– Lupauksilla osoitamme, että otamme ympäristöasiat vakavasti. Pitkäjänteinen, ylisukupolvinen yhteistyö luonnon kanssa on toimintamme ydintä, MTK:n ympäristöjohtaja Liisa Pietola kuvailee.

MTK on pitkään painottanut, että on tärkeää siirtää maatila ja sen ympäristö entistä paremmassa kunnossa tuleville sukupolville. Ympäristölupaukset ja niiden toimeenpano kestävän kehityksen sitoumuksen avulla tuovat tähän konkretiaa ja välineen hyvän ympäristötyön todentamiseksi.

– Sitoumuksella kannustamme jäseniämme tekemään omia kestävän kehityksen tekoja ympäristölupausten toimeenpanemiseksi. Kannustamme jäseniämme myös käymään avointa keskustelua sosiaalisessa mediassa ympäristölupauksista ja heidän sitoutumisestaan niihin, Pietola kertoo.

Jäsenistön suhtautumista lupauksiin mitataan joka toinen vuosi toistettavan Ympäristöluotain-kyselyn avulla. Ensimmäinen kysely toteutetaan syksyllä 2018. Sosiaalisessa mediassa keskustelua seurataan tunnisteilla #ympäristölupaus ja #ympäristölupaukset.

Liisa Pietola, ympäristöjohtaja, MTK, puh. 050 438 4014

MTK komission EU-budjettiesityksestä: Suomen hallituksella näytön paikka – viljelijöiden simputtamiselle tultava piste2.5.2018 17:23Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK odotti EU-komissiolta kunnianhimoisempaa esitystä EU:n monivuotiseksi rahoituskehykseksi. EU-budjetin haasteena on paikata brexitin myötä syntyvää rahoitusaukkoa ja vastata samalla EU:n uusiin haasteisiin. MTK:n mielestä komission budjettiesitys, 1,11 % jäsenmaiden BKTL:stä, ei ole riittävä ja se tulisi nostaa 1,2 %:iin. Pallo on nyt EU-parlamentilla ja etenkin jäsenmailla. Myös Suomen hallituksella on edessään näytön paikka, sanoo Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

Antti Sahi MTK-Keski-Pohjanmaan vuosikokouksessa: Lisää rohkeutta kotimaisten elintarvikkeiden laadun markkinointiin20.4.2018 10:59Tiedote

– Olemme ruokamarkkinoilla merkillisessä tilanteessa, jossa maatalouden kannattavuus on ennätysheikko ja samanaikaisesti kuluttajat käyttävät ruokaan tuloistaan vähemmän kuin koskaan. Tuottajien osuus ruokaketjun arvonlisästä on koko ajan pienentynyt. Ruuan tuotanto kiinnostaa suurta joukkoa kuluttajia, vähäosaisille ruoka on edelleen kallista ja ruokahävikki on merkittävä, MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi sanoi MTK-Keski-Pohjanmaan vuosikokouksessa Halsualla 20.4.2018.

MTK:n puheenjohtaja Marttila MTK:n valtuuskunnan digiseminaarissa: Tie- ja tietoliikenneverkot maaseudun menestymisen perusedellytyksenä18.4.2018 15:29Tiedote

– Maaseudulla asuminen ja yrittäminen ei ole tulevaisuudessa mahdollista ilman toimivia ja nopeita tietoliikenneyhteyksiä. Siksi on huolestuttavaa, että kiinteän laajakaistan saatavuus Suomen maaseudulla on EU:n heikoimmasta päästä, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila totesi MTK:n valtuuskunnan digiseminaarissa 18.4. Helsingissä.