MTK kannustaa sitoutumaan ympäristölupauksiin

MTK julkaisi uuden kestävän kehityksen toimenpidesitoumuksen, jolla se toimeenpanee laatimiaan ympäristölupauksia käytäntöön. Sitoumus on kattositoumus, jolla seurataan jäsenistön ympäristöasenteita ja suhtautumista annettuihin lupauksiin.

MTK:n kuusi lupausta ovat: Huolehdimme maan tuottavuudesta ja puhtaudesta, Suojelemme vesiämme, Ratkaisemme energia-kysymyksiä, Teemme ilmastotekoja, Turvaamme luonnon monimuotoisuutta ja Arvostamme maatamme. Lupaukset kuvaavat sitä suurta tehtäväkenttää, jonka parissa maa- ja metsätalouden harjoittajat työskentelevät yhteistyössä luonnon kanssa. Niiden lähtökohtana ovat maapallon kantokyky ja YK:n kestävän kehityksen tavoitteet.

– Lupauksilla osoitamme, että otamme ympäristöasiat vakavasti. Pitkäjänteinen, ylisukupolvinen yhteistyö luonnon kanssa on toimintamme ydintä, MTK:n ympäristöjohtaja Liisa Pietola kuvailee.

MTK on pitkään painottanut, että on tärkeää siirtää maatila ja sen ympäristö entistä paremmassa kunnossa tuleville sukupolville. Ympäristölupaukset ja niiden toimeenpano kestävän kehityksen sitoumuksen avulla tuovat tähän konkretiaa ja välineen hyvän ympäristötyön todentamiseksi.

– Sitoumuksella kannustamme jäseniämme tekemään omia kestävän kehityksen tekoja ympäristölupausten toimeenpanemiseksi. Kannustamme jäseniämme myös käymään avointa keskustelua sosiaalisessa mediassa ympäristölupauksista ja heidän sitoutumisestaan niihin, Pietola kertoo.

Jäsenistön suhtautumista lupauksiin mitataan joka toinen vuosi toistettavan Ympäristöluotain-kyselyn avulla. Ensimmäinen kysely toteutetaan syksyllä 2018. Sosiaalisessa mediassa keskustelua seurataan tunnisteilla #ympäristölupaus ja #ympäristölupaukset.

Liisa Pietola, ympäristöjohtaja, MTK, puh. 050 438 4014

Maahanmuuttajien työllistymistä maaseudulla voidaan helpottaa – suositukset maahanmuuttajien helpommaksi työllistämiseksi laadittu19.9.2018 11:40Tiedote

Työvoimapula vaikeuttaa maaseudun yritysten kehittymistä. Maahanmuuttajat ovat tärkeä osa maaseudun työvoimaa ja merkitys on edelleen kasvussa. MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola peräänkuulutti Integration 2018 -tapahtumassa 19.9.2018 toimenpiteitä, joilla maahanmuuttajan palkkaaminen helpottuisi nykyisestään. Lisäksi on tärkeää, ettei yritystä perustava tai työllistyvä maahanmuuttaja kohtaa ylimääräisiä esteitä Suomen kansalaisiin verrattuna.

MTK ja Suomen kokkimaajoukkue yhdessä maailman suurimmille ruokamessuille Saksassa – Suomi messujen pääkumppani 20195.9.2018 09:23Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK ry ja Suomen kokkimaajoukkue ovat sopineet yhteistyöstä 18.-27.1.2019 Saksassa pidettävillä Grüne Woche -messuilla. Joka vuosi messuilla on vain yksi partnerimaa ja ensi vuonna se on Suomi. Grüne Woche -messut ovat maailman suurin ruoka-alan kuluttajamessutapahtuma. Suomi esittäytyy messuilla omassa hallissaan teemalla ”Grüße aus der Wildnis – Greetings from the Wild.” Messukonseptin “Aus der Wildnis” ja siitä johdetun kumppanimaailmeen on suunnitellut Hasan & Partners.