MTK kannustaa sitoutumaan ympäristölupauksiin

MTK julkaisi uuden kestävän kehityksen toimenpidesitoumuksen, jolla se toimeenpanee laatimiaan ympäristölupauksia käytäntöön. Sitoumus on kattositoumus, jolla seurataan jäsenistön ympäristöasenteita ja suhtautumista annettuihin lupauksiin.

MTK:n kuusi lupausta ovat: Huolehdimme maan tuottavuudesta ja puhtaudesta, Suojelemme vesiämme, Ratkaisemme energia-kysymyksiä, Teemme ilmastotekoja, Turvaamme luonnon monimuotoisuutta ja Arvostamme maatamme. Lupaukset kuvaavat sitä suurta tehtäväkenttää, jonka parissa maa- ja metsätalouden harjoittajat työskentelevät yhteistyössä luonnon kanssa. Niiden lähtökohtana ovat maapallon kantokyky ja YK:n kestävän kehityksen tavoitteet.

– Lupauksilla osoitamme, että otamme ympäristöasiat vakavasti. Pitkäjänteinen, ylisukupolvinen yhteistyö luonnon kanssa on toimintamme ydintä, MTK:n ympäristöjohtaja Liisa Pietola kuvailee.

MTK on pitkään painottanut, että on tärkeää siirtää maatila ja sen ympäristö entistä paremmassa kunnossa tuleville sukupolville. Ympäristölupaukset ja niiden toimeenpano kestävän kehityksen sitoumuksen avulla tuovat tähän konkretiaa ja välineen hyvän ympäristötyön todentamiseksi.

– Sitoumuksella kannustamme jäseniämme tekemään omia kestävän kehityksen tekoja ympäristölupausten toimeenpanemiseksi. Kannustamme jäseniämme myös käymään avointa keskustelua sosiaalisessa mediassa ympäristölupauksista ja heidän sitoutumisestaan niihin, Pietola kertoo.

Jäsenistön suhtautumista lupauksiin mitataan joka toinen vuosi toistettavan Ympäristöluotain-kyselyn avulla. Ensimmäinen kysely toteutetaan syksyllä 2018. Sosiaalisessa mediassa keskustelua seurataan tunnisteilla #ympäristölupaus ja #ympäristölupaukset.

Liisa Pietola, ympäristöjohtaja, MTK, puh. 050 438 4014

MTK-TIEDOTE: MTK:lta tukea Karhisen esityksille7.2.2019 12:07:51Tiedote

Selvityshenkilö Reijo Karhinen toimitti tänään valtioneuvostolle esityksensä maatalouden heikon kannattavuuden parantamiseksi. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK tukee raportin esityksiä. Erityisesti MTK kiittelee Karhisen esityksiä elintarvikeviennin lisäämisestä, maatalouden uusista rahoitusmalleista sekä ruokamarkkinoiden yhteistyön lisäämisestä ja kauppaketjujen asiakasdatan avaamisesta korvauksetta viljelijöiden ja koko elintarvikeketjun käyttöön.

Pääkumppanuus Berliinin Grüne Woche -ruokamessuilla herätti kiinnostusta suomalaisiin elintarvikkeisiin ja Suomeen matkailukohteena29.1.2019 12:11:50Tiedote

Suomi oli pääosassa maailman suurimmilla ruokamessuilla, Berliinin Grüne Wochella 18.-27.1.2019. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n teettämän kävijäkyselyn mukaan Suomen messuosastoa pidettiin onnistuneena. Suursatsaus herätti Suomen messuhallissa vierailleiden saksalaiskuluttajien kiinnostusta suomalaisia ruoka- ja juomatuotteita kohtaan sekä houkutteli lomailemaan Suomeen.

Sipuleista makua ja terveyttä18.1.2019 09:38:11Tiedote

Kun ruokaan halutaan täyteläistä makua, siihen silputaan sipulia. Sipuli kestää pitkää hauduttamista, se toimii pikaisesti kypsennettävissä ruuissa ja aivan raakanakin sipulia syödään. Jokaiseen tarkoitukseen löytyy sipuliperheestä osuvin valinta. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulit ovat terveellisiä. Sipuleita on tutustuttavaksi monenlaisia, Suomessa viljeltyinä toista kymmentä erilaista. Viikko 4 on nimetty Sipuliviikoksi (21.–27.1.2019).

Suomalainen ruoka ja matkailu esillä Berliinissä ennätyssatsauksella ensi viikolla – Suomi maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa10.1.2019 12:17:37Tiedote

Suomi on ensi viikolla Berliinissä avautuvien, maailman suurimpien Grüne Woche -ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Saksaan on lähdössä 80 suomalaista ruoka- ja matkailuyritystä, jotka täyttävät kokonaisen messuhallin. Omina alueosastoinaan Suomen hallissa esittäytyvät Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten muodostama läntinen Järvi-Suomi, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi ja Kainuu. Lapin yritykset ovat esillä yhteisellä Lapland Food Club -brändillä. Kuluttajille suunnatut messut järjestetään Berliinin messukeskuksessa 18.–27.1.2019.