MTK kannustaa sitoutumaan ympäristölupauksiin

MTK julkaisi uuden kestävän kehityksen toimenpidesitoumuksen, jolla se toimeenpanee laatimiaan ympäristölupauksia käytäntöön. Sitoumus on kattositoumus, jolla seurataan jäsenistön ympäristöasenteita ja suhtautumista annettuihin lupauksiin.

MTK:n kuusi lupausta ovat: Huolehdimme maan tuottavuudesta ja puhtaudesta, Suojelemme vesiämme, Ratkaisemme energia-kysymyksiä, Teemme ilmastotekoja, Turvaamme luonnon monimuotoisuutta ja Arvostamme maatamme. Lupaukset kuvaavat sitä suurta tehtäväkenttää, jonka parissa maa- ja metsätalouden harjoittajat työskentelevät yhteistyössä luonnon kanssa. Niiden lähtökohtana ovat maapallon kantokyky ja YK:n kestävän kehityksen tavoitteet.

– Lupauksilla osoitamme, että otamme ympäristöasiat vakavasti. Pitkäjänteinen, ylisukupolvinen yhteistyö luonnon kanssa on toimintamme ydintä, MTK:n ympäristöjohtaja Liisa Pietola kuvailee.

MTK on pitkään painottanut, että on tärkeää siirtää maatila ja sen ympäristö entistä paremmassa kunnossa tuleville sukupolville. Ympäristölupaukset ja niiden toimeenpano kestävän kehityksen sitoumuksen avulla tuovat tähän konkretiaa ja välineen hyvän ympäristötyön todentamiseksi.

– Sitoumuksella kannustamme jäseniämme tekemään omia kestävän kehityksen tekoja ympäristölupausten toimeenpanemiseksi. Kannustamme jäseniämme myös käymään avointa keskustelua sosiaalisessa mediassa ympäristölupauksista ja heidän sitoutumisestaan niihin, Pietola kertoo.

Jäsenistön suhtautumista lupauksiin mitataan joka toinen vuosi toistettavan Ympäristöluotain-kyselyn avulla. Ensimmäinen kysely toteutetaan syksyllä 2018. Sosiaalisessa mediassa keskustelua seurataan tunnisteilla #ympäristölupaus ja #ympäristölupaukset.

Liisa Pietola, ympäristöjohtaja, MTK, puh. 050 438 4014

Puheenjohtaja Viljanen MTK:n valtuuskunnan kokouksessa: metsäpuolella menee hyvin, maatalouden kannattavuuskriisi ei ole helpottanut21.11.2018 12:59Tiedote

– Suurin kannattavuusongelmamme syy on se, ettei kohonneita tuotantopanosten hintoja olla kyetty viemään tuottajahintoihin. Kansan tuki myötävaikutti kriisipaketin syntymiseen, jossa yli kolmasosa valtion budjettiriihen liikkumavarasta kohdistettiin maatalouteen, valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen totesi MTK:n valtuuskunnan kokouksessa 21.11.2018 Espoossa.

Tutkimus osoittaa, että puhdas, elinvoimainen ympäristö on viljelijöiden ja metsänomistajien tahtotila ja kuluttajien luottamuksen lähde21.11.2018 11:00Tiedote

MTK:n jäsenille maan puhtaus ja tuottavuus sekä vesiensuojelu ovat ensiarvoisen tärkeitä. Vastaavasti 86 % kuluttajista luottaa suomalaisen ruoan puhtauteen ja turvallisuuteen, ja puolet väestöstä pitää maa- ja metsätalouden harjoittamista kestävänä luonnon monimuotoisuuden kannalta, osoittaa juuri valmistunut Kantar TNS -tutkimus.

Suomi saa päähuomion maailman suurimmilla ruokamessuilla tammikuussa 201916.11.2018 11:00Tiedote

Suomi on Saksassa järjestettävien, maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Yli 80 yritystä eri puolilta Suomea tuo tuotteensa ja palvelunsa Suomen messuhalliin Berliinissä 18.–27.1.2019 pidettäville Grüne Woche -kuluttajamessuille. Kumppanimaayhteistyön tavoitteena on saada näkyvyyttä suomalaisille ruoka- ja juomatuotteille, raivata niiden tietä Saksan markkinoille sekä houkutella lisää matkailijoita Suomeen. Messuille osallistuu vuosittain noin 400 000 kävijää sekä 1700 näytteilleasettajaa ja 4000 median edustajaa 65 eri maasta.

Globaalit ympäristökriisit ovat kohtalonkysymyksiä myös maa- ja metsätaloudelle15.11.2018 17:42Tiedote

YK:n luonnon monimuotoisuussopimuksen 14. osapuolikokous pidetään Egyptissä 17.-29.11.2018. MTK osallistuu kokoukseen osana Suomen valtuuskuntaa. MTK:n kannalta kokouksen kiinnostavimpia aiheita ovat luonnon monimuotoisuuden ja ilmastonmuutoksen keskinäinen sidonnaisuus, pölyttäjien vähenemisen estäminen sekä vuoden 2020 jälkeisiä monimuotoisuustavoitteita koskevat keskustelut.