MTK koonnut havainnollista tietoa elintarvike- ja puumarkkinoista

Markkinatiedon avoimuus ja ajantasaisuus ovat toimivien markkinoiden perusedellytyksiä. MTK haluaa palvella elintarvike- ja puumarkkinoista kiinnostuneita paremmin, ja on laatinut helposti selattavia ja visuaalisesti selkeitä raportteja kaikkien hyödynnettäväksi.

MTK on luonut Tilastokeskuksen ja Luonnonvarakeskuksen (Luke) maatalouden ja elintarvikkeiden hintatilastojen numerojen pohjalta seitsemälle peruselintarvikkeelle helposti tarkasteltavat raportit.

– Raportit osoittavat selkeästi kuluttaja- ja tuottajahintojen kehittymisen sekä alkutuottajan hankalan aseman elintarvikemarkkinoilla. Lisäksi voidaan osoittaa, että tuottajahinnan osuus on minimaalinen kuluttajan ruokalaskussa, MTK:n asiantuntija Marjukka Manninen toteaa.

Puukaupan uudet raportit mahdollistavat aiempaa helpomman alueiden, hakkuutapojen ja puutavaralajien välisen hintakehityksen vertailun. Uusien investointien myötä ajantasaisen puukauppatiedon arvo korostuu entisestään.

– Luken puukauppatilastoissa Suomi on jaettu seitsemään, maantieteellisesti hyvin laajaan hinta-alueeseen. Puukauppoja suunnittelevien metsänomistajien kannattaa aina muistaa tarkistaa paikallinen puumarkkinatilanne omasta metsänhoitoyhdistyksestään, MTK:n tutkimuspäällikkö Erno Järvinen korostaa.

Palvelun tuottamisessa MTK:ta on auttanut Solutive Oy.

Elintarvikemarkkinat: asiantuntija Marjukka Manninen, MTK, puh. 050 533 8924
Puukauppatilastot: tutkimuspäällikkö Erno Järvinen, MTK, puh.  040 351 7978

MTK-TIEDOTE: MTK:lta tukea Karhisen esityksille7.2.2019 12:07:51Tiedote

Selvityshenkilö Reijo Karhinen toimitti tänään valtioneuvostolle esityksensä maatalouden heikon kannattavuuden parantamiseksi. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK tukee raportin esityksiä. Erityisesti MTK kiittelee Karhisen esityksiä elintarvikeviennin lisäämisestä, maatalouden uusista rahoitusmalleista sekä ruokamarkkinoiden yhteistyön lisäämisestä ja kauppaketjujen asiakasdatan avaamisesta korvauksetta viljelijöiden ja koko elintarvikeketjun käyttöön.

Pääkumppanuus Berliinin Grüne Woche -ruokamessuilla herätti kiinnostusta suomalaisiin elintarvikkeisiin ja Suomeen matkailukohteena29.1.2019 12:11:50Tiedote

Suomi oli pääosassa maailman suurimmilla ruokamessuilla, Berliinin Grüne Wochella 18.-27.1.2019. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n teettämän kävijäkyselyn mukaan Suomen messuosastoa pidettiin onnistuneena. Suursatsaus herätti Suomen messuhallissa vierailleiden saksalaiskuluttajien kiinnostusta suomalaisia ruoka- ja juomatuotteita kohtaan sekä houkutteli lomailemaan Suomeen.

Sipuleista makua ja terveyttä18.1.2019 09:38:11Tiedote

Kun ruokaan halutaan täyteläistä makua, siihen silputaan sipulia. Sipuli kestää pitkää hauduttamista, se toimii pikaisesti kypsennettävissä ruuissa ja aivan raakanakin sipulia syödään. Jokaiseen tarkoitukseen löytyy sipuliperheestä osuvin valinta. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulit ovat terveellisiä. Sipuleita on tutustuttavaksi monenlaisia, Suomessa viljeltyinä toista kymmentä erilaista. Viikko 4 on nimetty Sipuliviikoksi (21.–27.1.2019).

Suomalainen ruoka ja matkailu esillä Berliinissä ennätyssatsauksella ensi viikolla – Suomi maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa10.1.2019 12:17:37Tiedote

Suomi on ensi viikolla Berliinissä avautuvien, maailman suurimpien Grüne Woche -ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Saksaan on lähdössä 80 suomalaista ruoka- ja matkailuyritystä, jotka täyttävät kokonaisen messuhallin. Omina alueosastoinaan Suomen hallissa esittäytyvät Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten muodostama läntinen Järvi-Suomi, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi ja Kainuu. Lapin yritykset ovat esillä yhteisellä Lapland Food Club -brändillä. Kuluttajille suunnatut messut järjestetään Berliinin messukeskuksessa 18.–27.1.2019.