MTK koonnut havainnollista tietoa elintarvike- ja puumarkkinoista

Markkinatiedon avoimuus ja ajantasaisuus ovat toimivien markkinoiden perusedellytyksiä. MTK haluaa palvella elintarvike- ja puumarkkinoista kiinnostuneita paremmin, ja on laatinut helposti selattavia ja visuaalisesti selkeitä raportteja kaikkien hyödynnettäväksi.

MTK on luonut Tilastokeskuksen ja Luonnonvarakeskuksen (Luke) maatalouden ja elintarvikkeiden hintatilastojen numerojen pohjalta seitsemälle peruselintarvikkeelle helposti tarkasteltavat raportit.

– Raportit osoittavat selkeästi kuluttaja- ja tuottajahintojen kehittymisen sekä alkutuottajan hankalan aseman elintarvikemarkkinoilla. Lisäksi voidaan osoittaa, että tuottajahinnan osuus on minimaalinen kuluttajan ruokalaskussa, MTK:n asiantuntija Marjukka Manninen toteaa.

Puukaupan uudet raportit mahdollistavat aiempaa helpomman alueiden, hakkuutapojen ja puutavaralajien välisen hintakehityksen vertailun. Uusien investointien myötä ajantasaisen puukauppatiedon arvo korostuu entisestään.

– Luken puukauppatilastoissa Suomi on jaettu seitsemään, maantieteellisesti hyvin laajaan hinta-alueeseen. Puukauppoja suunnittelevien metsänomistajien kannattaa aina muistaa tarkistaa paikallinen puumarkkinatilanne omasta metsänhoitoyhdistyksestään, MTK:n tutkimuspäällikkö Erno Järvinen korostaa.

Palvelun tuottamisessa MTK:ta on auttanut Solutive Oy.

Elintarvikemarkkinat: asiantuntija Marjukka Manninen, MTK, puh. 050 533 8924
Puukauppatilastot: tutkimuspäällikkö Erno Järvinen, MTK, puh.  040 351 7978

Ministeriö tarjoaa liian vähän valokuitua MTK:n sulatettavaksi26.6.2018 12:39Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliittoa närästää se, että liikenne- ja viestintäministeriön luonnos digi-infrastrategiaksi näyttää unohtaneen kokonaan maaseudun yrittäjien ja maalla asuvien tarpeet. MTK korostaa lausunnossaan sitä, että digitaalisia julkispalveluja ei saada toimintavarmoiksi ja digitalisoituvien ja automatisoituvien maaseudun elinkeinojen liiketoiminta tökkii, mikäli kasvavien tiedonsiirtomäärien edellyttämää valokuitua ei ole maaseudulla saatavilla.