MTK koonnut havainnollista tietoa elintarvike- ja puumarkkinoista

Markkinatiedon avoimuus ja ajantasaisuus ovat toimivien markkinoiden perusedellytyksiä. MTK haluaa palvella elintarvike- ja puumarkkinoista kiinnostuneita paremmin, ja on laatinut helposti selattavia ja visuaalisesti selkeitä raportteja kaikkien hyödynnettäväksi.

MTK on luonut Tilastokeskuksen ja Luonnonvarakeskuksen (Luke) maatalouden ja elintarvikkeiden hintatilastojen numerojen pohjalta seitsemälle peruselintarvikkeelle helposti tarkasteltavat raportit.

– Raportit osoittavat selkeästi kuluttaja- ja tuottajahintojen kehittymisen sekä alkutuottajan hankalan aseman elintarvikemarkkinoilla. Lisäksi voidaan osoittaa, että tuottajahinnan osuus on minimaalinen kuluttajan ruokalaskussa, MTK:n asiantuntija Marjukka Manninen toteaa.

Puukaupan uudet raportit mahdollistavat aiempaa helpomman alueiden, hakkuutapojen ja puutavaralajien välisen hintakehityksen vertailun. Uusien investointien myötä ajantasaisen puukauppatiedon arvo korostuu entisestään.

– Luken puukauppatilastoissa Suomi on jaettu seitsemään, maantieteellisesti hyvin laajaan hinta-alueeseen. Puukauppoja suunnittelevien metsänomistajien kannattaa aina muistaa tarkistaa paikallinen puumarkkinatilanne omasta metsänhoitoyhdistyksestään, MTK:n tutkimuspäällikkö Erno Järvinen korostaa.

Palvelun tuottamisessa MTK:ta on auttanut Solutive Oy.

Elintarvikemarkkinat: asiantuntija Marjukka Manninen, MTK, puh. 050 533 8924
Puukauppatilastot: tutkimuspäällikkö Erno Järvinen, MTK, puh.  040 351 7978

Suomi saa päähuomion maailman suurimmilla ruokamessuilla tammikuussa 201916.11.2018 11:00Tiedote

Suomi on Saksassa järjestettävien, maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Yli 80 yritystä eri puolilta Suomea tuo tuotteensa ja palvelunsa Suomen messuhalliin Berliinissä 18.–27.1.2019 pidettäville Grüne Woche -kuluttajamessuille. Kumppanimaayhteistyön tavoitteena on saada näkyvyyttä suomalaisille ruoka- ja juomatuotteille, raivata niiden tietä Saksan markkinoille sekä houkutella lisää matkailijoita Suomeen. Messuille osallistuu vuosittain noin 400 000 kävijää sekä 1700 näytteilleasettajaa ja 4000 median edustajaa 65 eri maasta.

Globaalit ympäristökriisit ovat kohtalonkysymyksiä myös maa- ja metsätaloudelle15.11.2018 17:42Tiedote

YK:n luonnon monimuotoisuussopimuksen 14. osapuolikokous pidetään Egyptissä 17.-29.11.2018. MTK osallistuu kokoukseen osana Suomen valtuuskuntaa. MTK:n kannalta kokouksen kiinnostavimpia aiheita ovat luonnon monimuotoisuuden ja ilmastonmuutoksen keskinäinen sidonnaisuus, pölyttäjien vähenemisen estäminen sekä vuoden 2020 jälkeisiä monimuotoisuustavoitteita koskevat keskustelut.