MTK koonnut havainnollista tietoa elintarvike- ja puumarkkinoista

Markkinatiedon avoimuus ja ajantasaisuus ovat toimivien markkinoiden perusedellytyksiä. MTK haluaa palvella elintarvike- ja puumarkkinoista kiinnostuneita paremmin, ja on laatinut helposti selattavia ja visuaalisesti selkeitä raportteja kaikkien hyödynnettäväksi.

MTK on luonut Tilastokeskuksen ja Luonnonvarakeskuksen (Luke) maatalouden ja elintarvikkeiden hintatilastojen numerojen pohjalta seitsemälle peruselintarvikkeelle helposti tarkasteltavat raportit.

– Raportit osoittavat selkeästi kuluttaja- ja tuottajahintojen kehittymisen sekä alkutuottajan hankalan aseman elintarvikemarkkinoilla. Lisäksi voidaan osoittaa, että tuottajahinnan osuus on minimaalinen kuluttajan ruokalaskussa, MTK:n asiantuntija Marjukka Manninen toteaa.

Puukaupan uudet raportit mahdollistavat aiempaa helpomman alueiden, hakkuutapojen ja puutavaralajien välisen hintakehityksen vertailun. Uusien investointien myötä ajantasaisen puukauppatiedon arvo korostuu entisestään.

– Luken puukauppatilastoissa Suomi on jaettu seitsemään, maantieteellisesti hyvin laajaan hinta-alueeseen. Puukauppoja suunnittelevien metsänomistajien kannattaa aina muistaa tarkistaa paikallinen puumarkkinatilanne omasta metsänhoitoyhdistyksestään, MTK:n tutkimuspäällikkö Erno Järvinen korostaa.

Palvelun tuottamisessa MTK:ta on auttanut Solutive Oy.

Elintarvikemarkkinat: asiantuntija Marjukka Manninen, MTK, puh. 050 533 8924
Puukauppatilastot: tutkimuspäällikkö Erno Järvinen, MTK, puh.  040 351 7978

MTK komission EU-budjettiesityksestä: Suomen hallituksella näytön paikka – viljelijöiden simputtamiselle tultava piste2.5.2018 17:23Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK odotti EU-komissiolta kunnianhimoisempaa esitystä EU:n monivuotiseksi rahoituskehykseksi. EU-budjetin haasteena on paikata brexitin myötä syntyvää rahoitusaukkoa ja vastata samalla EU:n uusiin haasteisiin. MTK:n mielestä komission budjettiesitys, 1,11 % jäsenmaiden BKTL:stä, ei ole riittävä ja se tulisi nostaa 1,2 %:iin. Pallo on nyt EU-parlamentilla ja etenkin jäsenmailla. Myös Suomen hallituksella on edessään näytön paikka, sanoo Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

Antti Sahi MTK-Keski-Pohjanmaan vuosikokouksessa: Lisää rohkeutta kotimaisten elintarvikkeiden laadun markkinointiin20.4.2018 10:59Tiedote

– Olemme ruokamarkkinoilla merkillisessä tilanteessa, jossa maatalouden kannattavuus on ennätysheikko ja samanaikaisesti kuluttajat käyttävät ruokaan tuloistaan vähemmän kuin koskaan. Tuottajien osuus ruokaketjun arvonlisästä on koko ajan pienentynyt. Ruuan tuotanto kiinnostaa suurta joukkoa kuluttajia, vähäosaisille ruoka on edelleen kallista ja ruokahävikki on merkittävä, MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi sanoi MTK-Keski-Pohjanmaan vuosikokouksessa Halsualla 20.4.2018.

MTK:n puheenjohtaja Marttila MTK:n valtuuskunnan digiseminaarissa: Tie- ja tietoliikenneverkot maaseudun menestymisen perusedellytyksenä18.4.2018 15:29Tiedote

– Maaseudulla asuminen ja yrittäminen ei ole tulevaisuudessa mahdollista ilman toimivia ja nopeita tietoliikenneyhteyksiä. Siksi on huolestuttavaa, että kiinteän laajakaistan saatavuus Suomen maaseudulla on EU:n heikoimmasta päästä, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila totesi MTK:n valtuuskunnan digiseminaarissa 18.4. Helsingissä.