MTK koonnut havainnollista tietoa elintarvike- ja puumarkkinoista

Markkinatiedon avoimuus ja ajantasaisuus ovat toimivien markkinoiden perusedellytyksiä. MTK haluaa palvella elintarvike- ja puumarkkinoista kiinnostuneita paremmin, ja on laatinut helposti selattavia ja visuaalisesti selkeitä raportteja kaikkien hyödynnettäväksi.

MTK on luonut Tilastokeskuksen ja Luonnonvarakeskuksen (Luke) maatalouden ja elintarvikkeiden hintatilastojen numerojen pohjalta seitsemälle peruselintarvikkeelle helposti tarkasteltavat raportit.

– Raportit osoittavat selkeästi kuluttaja- ja tuottajahintojen kehittymisen sekä alkutuottajan hankalan aseman elintarvikemarkkinoilla. Lisäksi voidaan osoittaa, että tuottajahinnan osuus on minimaalinen kuluttajan ruokalaskussa, MTK:n asiantuntija Marjukka Manninen toteaa.

Puukaupan uudet raportit mahdollistavat aiempaa helpomman alueiden, hakkuutapojen ja puutavaralajien välisen hintakehityksen vertailun. Uusien investointien myötä ajantasaisen puukauppatiedon arvo korostuu entisestään.

– Luken puukauppatilastoissa Suomi on jaettu seitsemään, maantieteellisesti hyvin laajaan hinta-alueeseen. Puukauppoja suunnittelevien metsänomistajien kannattaa aina muistaa tarkistaa paikallinen puumarkkinatilanne omasta metsänhoitoyhdistyksestään, MTK:n tutkimuspäällikkö Erno Järvinen korostaa.

Palvelun tuottamisessa MTK:ta on auttanut Solutive Oy.

Elintarvikemarkkinat: asiantuntija Marjukka Manninen, MTK, puh. 050 533 8924
Puukauppatilastot: tutkimuspäällikkö Erno Järvinen, MTK, puh.  040 351 7978

Maahanmuuttajien työllistymistä maaseudulla voidaan helpottaa – suositukset maahanmuuttajien helpommaksi työllistämiseksi laadittu19.9.2018 11:40Tiedote

Työvoimapula vaikeuttaa maaseudun yritysten kehittymistä. Maahanmuuttajat ovat tärkeä osa maaseudun työvoimaa ja merkitys on edelleen kasvussa. MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola peräänkuulutti Integration 2018 -tapahtumassa 19.9.2018 toimenpiteitä, joilla maahanmuuttajan palkkaaminen helpottuisi nykyisestään. Lisäksi on tärkeää, ettei yritystä perustava tai työllistyvä maahanmuuttaja kohtaa ylimääräisiä esteitä Suomen kansalaisiin verrattuna.

MTK ja Suomen kokkimaajoukkue yhdessä maailman suurimmille ruokamessuille Saksassa – Suomi messujen pääkumppani 20195.9.2018 09:23Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK ry ja Suomen kokkimaajoukkue ovat sopineet yhteistyöstä 18.-27.1.2019 Saksassa pidettävillä Grüne Woche -messuilla. Joka vuosi messuilla on vain yksi partnerimaa ja ensi vuonna se on Suomi. Grüne Woche -messut ovat maailman suurin ruoka-alan kuluttajamessutapahtuma. Suomi esittäytyy messuilla omassa hallissaan teemalla ”Grüße aus der Wildnis – Greetings from the Wild.” Messukonseptin “Aus der Wildnis” ja siitä johdetun kumppanimaailmeen on suunnitellut Hasan & Partners.