MTK-organisaation rakentaminen etenee – keskusliiton yt-vaihe ohi

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK uudistaa organisaatiotaan vuodenvaihteessa. Noin 90 henkilön keskusliiton uudelleenorganisoitumisen taustalla on tarve vastata toimintaympäristön muutokseen ja jäsenkunnan toiveisiin ajanmukaistamalla organisaatiota. ”Samalla järjestö haluaa kehittyä Suomen parhaaksi työpaikaksi, jotta huippuasiantuntemuksesta kyetään pitämään kiinni jatkossakin”, toteaa toiminnanjohtaja Jyrki Wallin.

Järjestön keskeisenä tavoitteena on noin 300 000 maataloustuottaja- ja metsänhoitoyhdistyksiin kuuluvan järjestön jäsenen palvelu yhdessä laajan kenttäorganisaation kanssa. Jäsenkunnan edustamat elinkeinot tarvitsevat yhä tuloksekkaampaa toimintaedellytykset turvaavaa edunvalvontaa niin kotimaassa kuin kansainvälisillä kentillä. Lisäksi keskiössä on jäsenpalvelujen ja -tyytyväisyyden eteen tehtävän työn kehittäminen.

Keskusliiton toiminnallinen kehittäminen on edennyt tänä syksynä yt-neuvottelujen jälkeiseen rakennusvaiheeseen. Keskiössä parhaillaan on MTK:n johtokunnan päättämän ja vuodenvaihteessa aloittavan uuden organisaation valmistelu. Näihin kuuluvat organisaatiorakenteen ja toimintamallien muutoksen lisäksi mm. yksittäisten toimihenkilöiden tehtävämuutokset, sekä suunnitelman mukaiset rekrytoinnit.

Kokonaisuudessaan yt-vaiheen seurauksena viidelle irtisanomisuhan alla olleelle työntekijälle voitiin osoittaa tehtäviä uudesta organisaatiosta. Muutoin keinovalikoimaan kuuluivat irtisanominen sekä vapaaehtoinen eläkejärjestely. Kokonaisuuteen kuuluu myös uusien toimenkuvien perustaminen.

Uudistuksen keskiössä on neljän uuden, aiempaa suuremman, vastuualueen perustaminen: Jäsenet ja järjestötoiminta, Edunvalvonta, Viestintä ja vaikuttaminen sekä Konsernipalvelut. Toiminnallisesti merkittävää on myös myöhemmin määriteltävien organisaation sisäisten asiantuntijaryhmien perustaminen keskeisille horisontaalisille substanssialueille. Uudessa organisaatiossa on lisäksi erillinen Johto ja johdon tuki -yksikkö, jonka osana on järjestön Brysselin toimisto. Edunvalvonnan vastuualue jakaantuu kolmeen linjaan: Maatalousyrittäjät, Maaseudun elinvoima ja Metsänomistajat.

Toiminnanjohtajan johtaman operatiivisen johtoryhmän jäseninä aloittavat viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja, maatalousjohtaja, metsäjohtaja, elinvoimajohtaja, järjestötoiminnan johtaja ja talousjohtaja. Näistä uusrekrytointeja ovat viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja sekä elinvoimajohtaja. Maatalousjohtajana jatkaa Johan Åberg, metsäjohtajana Marko Mäki-Hakola ja talousjohtajana Heikki Laurinen. Nykyinen edunvalvontajohtaja Perttu Pyykkönen siirtyy järjestötoiminnan johtajaksi.

Uudistuksella ei muuteta luottamuselinten toimintaa tai rakennetta.

Lisätietoja: toiminnanjohtaja Jyrki Wallin, 050 5225207

Uusi organisaatiorakenne 1.1.2022 alkaen

MEDIAKUTSU: Webinaariin Suomalaisen karjatalouden ympäristövaikutukset – työkalupakki päättäjälle perjantaina 10.12. klo 9-113.12.2021 09:00:00 EET | Kutsu

MTK ja SLC jatkavat suosittua Ympäristöstä. Yhdessä - webinaarisarjaansa. Tällä kertaa haemme vastauksia päättäjien työkalupakkiin karjatalouden ympäristövaikutuksista, sillä juuri suomalaisessa karjataloudessa piilee ratkaisuja. Tule kuulemaan miten! Tuomme saman ympäristöpöydän ääreen lukuisia eri näkökulmia tieteestä ja tutkimuksesta, järjestöistä, yhteiskunnallisesta päätöksenteosta sekä käytännön toimijoilta. Tähän webinaariin kannattaa osallistua. Ilmoittaudu ja tutustu ohjelmaan. #kumppaninaluonto Juha Marttila, puheenjohtaja, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, puh. 050 341 3167 Eveliina Kiiski, viestinnän assistentti, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, puh. 050 404 8485, eveliina.kiiski@mtk.fi Jonas Laxaback, toiminnanjohtaja, Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund SLC, puh. 040 940 2734

MTK:n Viljanen esittää ruokapaneelin perustamista tuotannon kokonaiskestävyyden arvioimiseksi – pärjäämme tulevaisuudessa, kunhan säännöt ovat kaikille samat ja tiedossa24.11.2021 10:50:27 EET | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen esittää kestävän ruoantuotannon paneelin perustamista Suomeen ruoka-alan kasvun ja kannattavuuden varmistamiseksi. Paneelin avulla ruoantuotantoamme kehitettäisiin niin talous, ympäristö kuin sosiaalinenkin ulottuvuus huomioiden. Paneeli ottaisi huomioon myös huoltovarmuuden, valkuaisomavaraisuuden, eläinten hyvinvoinnin, antibioottiresistenssin, kustannukset ja tuottajahinnat. Viljanen nosti asian esille MTK:n valtuuskunnan syyskokouksen avauspuheenvuorossaan tänään.

MTK perustaa luontoarvot.fi palvelun monimuotoisuuden tilan parantamiseksi23.11.2021 12:00:00 EET | Tiedote

Luonnon monimuotoisuuden tilan parantaminen vaatii nykyisten keinojen rinnalle uusia työkaluja. MTK haluaa synnyttää Suomeen luontoarvomarkkinat ja saada entistä useammat toimijat mukaan työhön luonnon hyväksi. MTK:n elinkeino- ja yrittäjyysvaliokunta päätti perustaa luontoarvot.fi markkinapaikan, jolla luodaan markkinalähtöisesti keinoja luonnon tilan parantamiseksi, kertoi MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola Metsähallituksen uhanalaisseminaarissa Helsingissä tänään.