MTK-TIEDOTE: MTK-Varsinais-Suomi avaa ”Jos lehmät puhuisivat” -näyttelyn Berliinissä tammikuussa 2019 – näyttelyyn haetaan kuvia nyt kaikille avoimella kuvakilpailulla

MTK-Varsinais-Suomi kokoaa näyttelyn, jossa navetan ulkopuolella elävät ihmiset saavat kokea elämää lehmien parissa. "Jos lehmät puhuisivat" -näyttelytapahtuma avataan tammikuussa 2019 Berliinissä Saksassa. Sen jälkeen se kiertää Suomessa ainakin pari vuotta. Näyttelyyn haetaan nyt kuvia kilpailulla, johon voi osallistua 14.8.2018 asti. Kuvakilpailuun voi osallistua joko kuva-ammattilais-, lehmäammattilais- tai jokamies-/naissarjaan. Kilpailupalkintojen arvo on yhteensä noin 10 000 euroa.

Mitä näet lehmässä? Milloin lehmä koskettaa sinua erityisesti? MTK-Varsinais-Suomi kokoaa näyttelyn, jossa navetan ulkopuolella elävät ihmiset saavat kokea elämää lehmien parissa. "Jos lehmät puhuisivat" -näyttelytapahtuma avataan tammikuussa 2019 Berliinissä Saksassa. Sen jälkeen se kiertää Suomessa ainakin pari vuotta. Näyttelyyn haetaan kuvia kilpailulla, johon voi osallistua vielä 14.8. asti. Kuvakilpailuun voi osallistua joko kuva-ammattilais-, lehmäammattilais- tai jokamies-/naissarjaan. Osa näyttelyyn lähetetyistä kuvista näytetään myös Jos lehmät puhuisivat -hankkeen some-kanavilla.

Kuva-ammattilaisten sarjaan voivat osallistua kaikki ammatikseen kuvien parissa työskentelevät, kuten valokuvaajat, toimittajat, kuvataiteilijat, graafikot, lehtiavustajat ja taiteilijat.  Lehmäammattilaiset-sarjan osallistumisedellytyksenä on työskentely lehmien parissa tai asuminen nautakarjatuotantoa harjoittavalla tilalla. Lehmäammattilaisia voivat tilallisten lisäksi olla esim. eläinlääkärit, lomittajat, tilan työntekijät, siementäjät, alan neuvojat, maataloushallinnon työntekijät tai meijeri- ja teurastamoiden henkilökunta. Jokamies-/jokanaissarja on avoin kaikille, myös nuorille.  Rajatapauksissa projektiryhmä päättää, missä sarjassa kuva kilpailee.

Joka sarjassa on kolme pääpalkintoa sekä 10 kunniamainintaa. Palkinto jaetaan sekä kuvaajalle että kuvatun lehmän maatilalle. Maatilapalkinnolla halutaan tuoda esiin näkymätöntä työtä, jota tehdään joka päivä nautatiloilla. Palkintojen arvo on yhteensä noin 10 000 euroa.

Kuvakilpailun jokamies-/jokanaissarjan ja ammattilaissarjan toivotaan kunnioittavan ammattilaisten työrauhaa. Tästä syystä kilpailun kuvaustilanteita on rajattu. Kisaan on mahdollista osallistua laidunkuvilla ja tilaisuuksien yhteydessä otetuilla kuvilla. Kuvaamiseen sopivia tilaisuuksia ovat avoimet ovet, laitumille laskutilaisuudet, seminaarit, juhlat ja haastattelut.

Projektin takana on Leader-hanke, joka rahoittaa EU-maaseuturahastoa. Kilpailun sponsorit mahdollistavat hyvät palkinnot.  Sponsoreina mm. Ruokatieto yhdistys, Pellervo -lehdet, DeLaval, KMVet lehti, KMylen Oy ja Eurofins Argro

Katja Mahal

Tuottaja

Jos lehmät puhuisivat-näyttelyhanke
MTK Varsinais-Suomi

www.lehmat.fi

info@lehmat.fi

MTK haluaa, että Suomi on jatkossakin edelläkävijä eläinten hyvinvoinnissa16.8.2018 08:39Tiedote

Maa- ja metsätalousministeriö tiedotti annettujen lausuntojen perusteella tehdyistä muutoksista eläinten hyvinvointilakiesitykseen. Esitys laiksi eläinten hyvinvoinnista tullaan antamaan eduskunnalle alkusyksyn aikana. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry näkee lakiesityksen vahvistavan edelleen Suomen roolia edelläkävijänä eläinten hyvinvoinnissa, mutta huomauttaa, että kotimaisen maataloustuotannon jatkuvuus ja kilpailukyky muuttuvassa ympäristössä tulee turvata. MTK korostaa, että uusi laki tulee vaikuttamaan tilojen kannattavuuteen ja näin myös maatalousyrittäjien hyvinvointiin.

MTK-liittojen puheenjohtajat kriisikokouksessa Satakunnassa: kuivuuden takia tarvitaan pikaisia toimenpiteitä2.8.2018 08:29Tiedote

MTK:n liittojen puheenjohtajat kokoontuivat kriisikokoukseen kuivuuden runtelemaan Satakuntaan 1.8. ja vaativat pikaisia toimenpiteitä maatilojen talousahdingon ratkaisemiseksi. Suomen maatalouden kannattavuus on heikentynyt jo usean vuoden ajan. Viime vuonna suoranaisen kadon aiheutti märkyys ja kylmyys, tämän vuoden vitsauksena ovat kuivuus ja kuumuus. Ruotsissa yksittäiset kunnat ja kauppa ovat sitoutuneet markkinoimaan ruotsalaisia tuotteita ja tukemaan näin viljelijää. MTK-liittojen puheenjohtajat vaativat kaupparyhmien johtajilta pikaisia linjauksia siitä, miten kauppa kantaa vastuunsa suomalaisen ruuan tulevaisuudesta.