MTK-TIEDOTE: MTK-Varsinais-Suomi avaa ”Jos lehmät puhuisivat” -näyttelyn Berliinissä tammikuussa 2019 – näyttelyyn haetaan kuvia nyt kaikille avoimella kuvakilpailulla

MTK-Varsinais-Suomi kokoaa näyttelyn, jossa navetan ulkopuolella elävät ihmiset saavat kokea elämää lehmien parissa. "Jos lehmät puhuisivat" -näyttelytapahtuma avataan tammikuussa 2019 Berliinissä Saksassa. Sen jälkeen se kiertää Suomessa ainakin pari vuotta. Näyttelyyn haetaan nyt kuvia kilpailulla, johon voi osallistua 14.8.2018 asti. Kuvakilpailuun voi osallistua joko kuva-ammattilais-, lehmäammattilais- tai jokamies-/naissarjaan. Kilpailupalkintojen arvo on yhteensä noin 10 000 euroa.

Mitä näet lehmässä? Milloin lehmä koskettaa sinua erityisesti? MTK-Varsinais-Suomi kokoaa näyttelyn, jossa navetan ulkopuolella elävät ihmiset saavat kokea elämää lehmien parissa. "Jos lehmät puhuisivat" -näyttelytapahtuma avataan tammikuussa 2019 Berliinissä Saksassa. Sen jälkeen se kiertää Suomessa ainakin pari vuotta. Näyttelyyn haetaan kuvia kilpailulla, johon voi osallistua vielä 14.8. asti. Kuvakilpailuun voi osallistua joko kuva-ammattilais-, lehmäammattilais- tai jokamies-/naissarjaan. Osa näyttelyyn lähetetyistä kuvista näytetään myös Jos lehmät puhuisivat -hankkeen some-kanavilla.

Kuva-ammattilaisten sarjaan voivat osallistua kaikki ammatikseen kuvien parissa työskentelevät, kuten valokuvaajat, toimittajat, kuvataiteilijat, graafikot, lehtiavustajat ja taiteilijat.  Lehmäammattilaiset-sarjan osallistumisedellytyksenä on työskentely lehmien parissa tai asuminen nautakarjatuotantoa harjoittavalla tilalla. Lehmäammattilaisia voivat tilallisten lisäksi olla esim. eläinlääkärit, lomittajat, tilan työntekijät, siementäjät, alan neuvojat, maataloushallinnon työntekijät tai meijeri- ja teurastamoiden henkilökunta. Jokamies-/jokanaissarja on avoin kaikille, myös nuorille.  Rajatapauksissa projektiryhmä päättää, missä sarjassa kuva kilpailee.

Joka sarjassa on kolme pääpalkintoa sekä 10 kunniamainintaa. Palkinto jaetaan sekä kuvaajalle että kuvatun lehmän maatilalle. Maatilapalkinnolla halutaan tuoda esiin näkymätöntä työtä, jota tehdään joka päivä nautatiloilla. Palkintojen arvo on yhteensä noin 10 000 euroa.

Kuvakilpailun jokamies-/jokanaissarjan ja ammattilaissarjan toivotaan kunnioittavan ammattilaisten työrauhaa. Tästä syystä kilpailun kuvaustilanteita on rajattu. Kisaan on mahdollista osallistua laidunkuvilla ja tilaisuuksien yhteydessä otetuilla kuvilla. Kuvaamiseen sopivia tilaisuuksia ovat avoimet ovet, laitumille laskutilaisuudet, seminaarit, juhlat ja haastattelut.

Projektin takana on Leader-hanke, joka rahoittaa EU-maaseuturahastoa. Kilpailun sponsorit mahdollistavat hyvät palkinnot.  Sponsoreina mm. Ruokatieto yhdistys, Pellervo -lehdet, DeLaval, KMVet lehti, KMylen Oy ja Eurofins Argro

Katja Mahal

Tuottaja

Jos lehmät puhuisivat-näyttelyhanke
MTK Varsinais-Suomi

www.lehmat.fi

info@lehmat.fi

MUISTUTUS: Tervetuloa MTK:n tiedotustilaisuuteen: Traktorit lähtevät liikkeelle ja MTK julkistaa EU-vaalitavoitteensa18.3.2024 08:45:12 EET | Kutsu

Aika: tiistaina 19.3.2024 klo 9-10.30. Paikka: MTK:n henkilöstökahvila Venla, Simonkatu 6, Helsinki. ------- Tiedotustilaisuudessa MTK kertoo medialle ensi viikon #Ruokamarssi2024 -tapahtumista, joissa traktorit lähtevät liikkeelle eri puolilla Suomea. Ruokamarssin taustalla on kasvava huoli ruokaketjun tulonjaosta. Kaupan ennätystulokset kertovat karua kieltä siitä, minne ruokaketjun rahat todella valuvat. Ketjun alkupäässä olevat maatilat kamppailevat yhä vaikeampien haasteiden edessä. Samassa tilaisuudessa MTK julkistaa EU-vaalitavoitteensa, jotka kiteytyvät "10 teesiin elävälle Euroopalle". Pääviesti korostaa vahvan ja ennustettavan EU:n tarvetta, joka edistää kansalaisten, yritysten ja ympäristön hyvinvointia sekä turvaa maaseutualueiden kestävän kehityksen.

Kata pöytään kotimainen pääsiäinen18.3.2024 07:52:00 EET | Tiedote

Pääsiäinen katkaisee talven selän, ja aurinko sekä sulava maisema lisääntyvine valoineen antavat jo lupauksen uudesta kasvukaudesta. Pitkät vapaat tarjoavat mahdollisuuden hengähtää, kokoontua yhteen ja nauttia kiireettömästä ruuanlaitosta oman maun mukaan. Oman maan ruoka sopii niin juhlaan kuin arkeenkin. Pääsiäisen pöytään voi valita vanhat tutut herkut tai kokeilla uusia makuja ja yhdistelmiä. Juhlapöytä voi olla kotoisa, rento tai juhlava – kuitenkin oman porukan näköinen ja yhteen kutsuva. Raaka-aineista itse tehden monipuolinen juhlaruoka syntyy kohtuullisin kustannuksin.

MUISTUTUS: Tervetuloa MTK:n tiedotustilaisuuteen: Traktorit lähtevät liikkeelle ja MTK julkistaa EU-vaalitavoitteensa14.3.2024 13:55:36 EET | Kutsu