MTK-TIEDOTE: MTK-Varsinais-Suomi avaa ”Jos lehmät puhuisivat” -näyttelyn Berliinissä tammikuussa 2019 – näyttelyyn haetaan kuvia nyt kaikille avoimella kuvakilpailulla

MTK-Varsinais-Suomi kokoaa näyttelyn, jossa navetan ulkopuolella elävät ihmiset saavat kokea elämää lehmien parissa. "Jos lehmät puhuisivat" -näyttelytapahtuma avataan tammikuussa 2019 Berliinissä Saksassa. Sen jälkeen se kiertää Suomessa ainakin pari vuotta. Näyttelyyn haetaan nyt kuvia kilpailulla, johon voi osallistua 14.8.2018 asti. Kuvakilpailuun voi osallistua joko kuva-ammattilais-, lehmäammattilais- tai jokamies-/naissarjaan. Kilpailupalkintojen arvo on yhteensä noin 10 000 euroa.

Mitä näet lehmässä? Milloin lehmä koskettaa sinua erityisesti? MTK-Varsinais-Suomi kokoaa näyttelyn, jossa navetan ulkopuolella elävät ihmiset saavat kokea elämää lehmien parissa. "Jos lehmät puhuisivat" -näyttelytapahtuma avataan tammikuussa 2019 Berliinissä Saksassa. Sen jälkeen se kiertää Suomessa ainakin pari vuotta. Näyttelyyn haetaan kuvia kilpailulla, johon voi osallistua vielä 14.8. asti. Kuvakilpailuun voi osallistua joko kuva-ammattilais-, lehmäammattilais- tai jokamies-/naissarjaan. Osa näyttelyyn lähetetyistä kuvista näytetään myös Jos lehmät puhuisivat -hankkeen some-kanavilla.

Kuva-ammattilaisten sarjaan voivat osallistua kaikki ammatikseen kuvien parissa työskentelevät, kuten valokuvaajat, toimittajat, kuvataiteilijat, graafikot, lehtiavustajat ja taiteilijat.  Lehmäammattilaiset-sarjan osallistumisedellytyksenä on työskentely lehmien parissa tai asuminen nautakarjatuotantoa harjoittavalla tilalla. Lehmäammattilaisia voivat tilallisten lisäksi olla esim. eläinlääkärit, lomittajat, tilan työntekijät, siementäjät, alan neuvojat, maataloushallinnon työntekijät tai meijeri- ja teurastamoiden henkilökunta. Jokamies-/jokanaissarja on avoin kaikille, myös nuorille.  Rajatapauksissa projektiryhmä päättää, missä sarjassa kuva kilpailee.

Joka sarjassa on kolme pääpalkintoa sekä 10 kunniamainintaa. Palkinto jaetaan sekä kuvaajalle että kuvatun lehmän maatilalle. Maatilapalkinnolla halutaan tuoda esiin näkymätöntä työtä, jota tehdään joka päivä nautatiloilla. Palkintojen arvo on yhteensä noin 10 000 euroa.

Kuvakilpailun jokamies-/jokanaissarjan ja ammattilaissarjan toivotaan kunnioittavan ammattilaisten työrauhaa. Tästä syystä kilpailun kuvaustilanteita on rajattu. Kisaan on mahdollista osallistua laidunkuvilla ja tilaisuuksien yhteydessä otetuilla kuvilla. Kuvaamiseen sopivia tilaisuuksia ovat avoimet ovet, laitumille laskutilaisuudet, seminaarit, juhlat ja haastattelut.

Projektin takana on Leader-hanke, joka rahoittaa EU-maaseuturahastoa. Kilpailun sponsorit mahdollistavat hyvät palkinnot.  Sponsoreina mm. Ruokatieto yhdistys, Pellervo -lehdet, DeLaval, KMVet lehti, KMylen Oy ja Eurofins Argro

Katja Mahal

Tuottaja

Jos lehmät puhuisivat-näyttelyhanke
MTK Varsinais-Suomi

www.lehmat.fi

info@lehmat.fi

MTK liittyy CLC-ilmastoaloitteeseen, joka vaatii kunnianhimoista kansainvälistä ilmastopolitiikkaa vastaamaan 1,5 C-asteen tavoitetta12.3.2019 09:57:45 EETTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry. tukee Climate Leadership Coalitionin (CLC) ja pohjoismaisten kumppaneiden ilmastoaloitetta. Aloitteessa vaaditaan EU:ta päivittämään nykyisiä ilmastotavoitteitaan vastaamaan Pariisiin ilmastosopimusta siten, että kasvihuonekaasujen päästöt saataisiin nettovaikutuksiltaan nollaan vuoteen 2050 mennessä.

Tiestön korjausvelalla ei saa vaarantaa Suomen taloutta ja hyvinvointia – MTK keräsi rapautuvan tieverkon kiireelliset korjauskohteet23.2.2019 08:33:56 EETTiedote

Maamme tieverkon korjausvelka uhkaa koko Suomen talouskehitystä ja hyvinvointia. Nykyisen hallituksen aloittamaa korjausvelan purkamista tulee jatkaa myös seuraavalla kaudella. MTK:n keräämät 200 esimerkkikohdetta osoittavat, että kunnostettavia teitä on runsaasti kaikkialla Suomessa. Seuraavan hallituksen tulee suunnata korjausvelan purkamiseen vähintään 1,5 miljardia euroa, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila korostaa.