MTK toivoo Madridin ilmastokokoukselta huomiota maatalouden hiilensidonnan tutkimukseen ja ruokaturvan varmistamiseen

YK:n ilmastokokous pidetään Espanjan Madridissa 2.-13.12. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK huomauttaa, että vaikka ilmastodiplomatia keskittyy nyt erityisesti päästökauppajärjestelmien välisten markkinamekanismien keskinäiseen kehittämiseen, on käytännön ilmastotyön kannalta erittäin tärkeää jatkaa työtä ruuantuotannon olosuhteiden turvaamiseksi ja tuottavuuden parantamiseksi sekä teollisuusmaissa että kehitysmaissa.

- Tarvitsemme toimivia markkinamekanismeja kaikille sektoreille. Varsinkin maataloudessa tarvitaan myös lisää hiilensidonta- ja maaperätutkimusta, sanoo MTK:n ympäristöjohtaja Liisa Pietola.

MTK muistuttaa, että kehitysmaissa maa- ja metsätaloutta pitää tarkastella yhdessä, koska maatalous on yksi keskeisiä metsäkadon syitä. Samoin puu ja puuhiili ovat yli 2 miljardin ihmisen päivittäisessä käytössä. Jos haluamme suojella metsiä kehitysmaissa, on tehtävä työtä maatalouden tuottavuuden parantamiseksi, istutettava puita ja kehitettävä uusia energiaratkaisuja.

- Etenkin Afrikan maataloudelta odotetaan nyt paljon maailman väestön kasvaessa ja ilmaston muuttuessa. Afrikassa pitää uudistua työllistämään nuoria, hoitaa maaperää, sitoa hiiltä, nostaa hehtaarisadot moninkertaisiksi ja käyttää vettä tehokkaasti. Samoja haasteita on myös Euroopassa ja muualla maailmassa. Ilmastomuutos näkyy jo vaihtelevissa sademäärissä ja sadekausissa ja monet viljelijät ovat hyvin huolestuneita, sanoo kokoukseen tarkkailijajäsenenä osallistuvan, viljelijäjärjestöjen (MTK ja SLC), ProAgria keskusten liiton ja Osuustoimintakeskus Pellervon yhteisen Food and Forest Development (FFD) -kehitysyhteistyöjärjestön ohjelmajohtaja Tiina Huvio.

Suomalaiset viljelijät ja metsänomistajat ovat sitoutuneet ilmastonmuutoksen hillintään ja siihen sopeutumiseen ilmasto-ohjelmallaan. Sen tavoitteena on lisätä hiilensidontaa kasvua tehostamalla, vähentää kasvihuonekaasupäästöjä, siirtyä fossiilisen polttoaineen käytöstä uusiutuviin sekä sopeuttaa tuotantoamme muuttuviin ilmasto-oloihin.

Jotta viljelijät saadaan käytännön toimijoina mukaan ilmastonmuutoksen hillintään kaikkialla maailmassa, on heitä kuunneltava ja otettava huomioon heidän lyhyen ja pitkän aikavälin tarpeensa.

Anssi Kainulainen, asiantuntija MTK, 050 596 1541
Tiina Huvio, ohjelmajohtaja, FFD, 040 159 5667
Liisa Pietola, ympäristöjohtaja, MTK, 050 438 4014

MTK:n ilmasto-ohjelma

Viljanen MTK:n valtuuskunnassa: Puolustamme kynsin ja hampain omaisuuden suojaa5.8.2020 10:18:24 EESTTiedote

Maamme historia osoittaa kiistattomasti, että vahva yksityinen omistusoikeus, omaisuuden suoja, on ollut ja on edelleen länsimaisen yrittäjyyden, yksityisen ja yhteisen varallisuuden kartuttamisen kulmakivi sekä elinehto- hyvinvointivaltiomme perusta, sanoi Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen järjestön valtuuskunnan kevätkokouksen avauspuheenvuorossaan Tampereella.

Satakunnan ja Pohjanmaan alueen maakuntien MTK-liitot kannustavat jäseniään naakkajahtiin 1.8. – tavoitteena hätistää naakat maatilojen läheisyydestä ja lisätä niiden ihmisarkuutta28.7.2020 11:23:36 EESTTiedote

Suomen naakkakanta on yli kolminkertaistunut 1990-luvun puolivälin jälkeen. Samalla ovat lisääntyneet naakan maataloudelle aiheuttamat vahingot ja haitat. Tiloilla parveilevat naakat aiheuttavat tuhoja pelloilla ja nokkivat ilmatiiviitä rehupaaleja käyttökelvottomiksi. Naakkojen ulosteet aiheuttavat kotieläintiloille vakavan salmonellariskin. Viljelijät etsivät aktiivisesti monenlaisia keinoja naakkojen aiheuttamien ongelmien ehkäisyyn. Kannansäätelyyn on kuitenkin välttämätöntä kiinnittää kasvavaa huomiota.

Maaseuturahat pelastettiin EU-budjettineuvotteluissa21.7.2020 13:17:49 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK on tyytyväinen siihen, että sopu EU:n monivuotisesta budjettikehyksestä ja EU:n elvytyspaketista syntyi jäsenmaiden välillä. Myönteistä on myös se, että komission alkuperäinen, maaseudun kannalta erittäin heikko budjettiesitys parani huippukokouksen neuvotteluissa. Suomen saama 400 miljoonan euron erilliskirjekuori maaseudun kehittämiseen on välttämätön. Sillä varmistetaan, että Suomen osuus EU:n maatalousbudjetissa kaudelle 2021-2027 on samantasoinen kuin nykyisellä budjettikaudella.