MTK toivoo Madridin ilmastokokoukselta huomiota maatalouden hiilensidonnan tutkimukseen ja ruokaturvan varmistamiseen

YK:n ilmastokokous pidetään Espanjan Madridissa 2.-13.12. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK huomauttaa, että vaikka ilmastodiplomatia keskittyy nyt erityisesti päästökauppajärjestelmien välisten markkinamekanismien keskinäiseen kehittämiseen, on käytännön ilmastotyön kannalta erittäin tärkeää jatkaa työtä ruuantuotannon olosuhteiden turvaamiseksi ja tuottavuuden parantamiseksi sekä teollisuusmaissa että kehitysmaissa.

- Tarvitsemme toimivia markkinamekanismeja kaikille sektoreille. Varsinkin maataloudessa tarvitaan myös lisää hiilensidonta- ja maaperätutkimusta, sanoo MTK:n ympäristöjohtaja Liisa Pietola.

MTK muistuttaa, että kehitysmaissa maa- ja metsätaloutta pitää tarkastella yhdessä, koska maatalous on yksi keskeisiä metsäkadon syitä. Samoin puu ja puuhiili ovat yli 2 miljardin ihmisen päivittäisessä käytössä. Jos haluamme suojella metsiä kehitysmaissa, on tehtävä työtä maatalouden tuottavuuden parantamiseksi, istutettava puita ja kehitettävä uusia energiaratkaisuja.

- Etenkin Afrikan maataloudelta odotetaan nyt paljon maailman väestön kasvaessa ja ilmaston muuttuessa. Afrikassa pitää uudistua työllistämään nuoria, hoitaa maaperää, sitoa hiiltä, nostaa hehtaarisadot moninkertaisiksi ja käyttää vettä tehokkaasti. Samoja haasteita on myös Euroopassa ja muualla maailmassa. Ilmastomuutos näkyy jo vaihtelevissa sademäärissä ja sadekausissa ja monet viljelijät ovat hyvin huolestuneita, sanoo kokoukseen tarkkailijajäsenenä osallistuvan, viljelijäjärjestöjen (MTK ja SLC), ProAgria keskusten liiton ja Osuustoimintakeskus Pellervon yhteisen Food and Forest Development (FFD) -kehitysyhteistyöjärjestön ohjelmajohtaja Tiina Huvio.

Suomalaiset viljelijät ja metsänomistajat ovat sitoutuneet ilmastonmuutoksen hillintään ja siihen sopeutumiseen ilmasto-ohjelmallaan. Sen tavoitteena on lisätä hiilensidontaa kasvua tehostamalla, vähentää kasvihuonekaasupäästöjä, siirtyä fossiilisen polttoaineen käytöstä uusiutuviin sekä sopeuttaa tuotantoamme muuttuviin ilmasto-oloihin.

Jotta viljelijät saadaan käytännön toimijoina mukaan ilmastonmuutoksen hillintään kaikkialla maailmassa, on heitä kuunneltava ja otettava huomioon heidän lyhyen ja pitkän aikavälin tarpeensa.

Anssi Kainulainen, asiantuntija MTK, 050 596 1541
Tiina Huvio, ohjelmajohtaja, FFD, 040 159 5667
Liisa Pietola, ympäristöjohtaja, MTK, 050 438 4014

MTK:n ilmasto-ohjelma

MTK vaatii nuorisoseteliä – seteliä tarvitsevat nuoret, yritykset ja yhteiskunta26.1.2021 10:00:42 EETTiedote

Koronakriisi uhkaa muodostua nuorille sukupolvikokemukseksi, jonka taakkaa maksetaan pitkään. Opiskelijat uupuvat etäopiskeluun ja työkokemusten sekä tulojen kannalta tärkeät kesätyöpaikat ovat monella kiven alla. - Yritysten mahdollisuudet työllistää ovat haastavia koronakriisin heikentäessä kannattavuutta. Hallituksen tulisi nopeasti ottaa käyttöön MTK:n jo viime vuonna esittämä nuorisoseteli, vaatii MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola.

Töitä Suomesta Oy laajenee kaikkiin maakuntiin18.1.2021 07:51:00 EETTiedote

Viime keväällä kausityövoimakriisiä ratkomaan perustettu Töitä Suomesta Oy laajentaa 18.1. toimintansa koko Suomeen. Samalla yhtiö lanseeraa palveluvalikoiman, jolla voidaan auttaa maaseudun työnantajia ja työntekijöitä. MTK, ProAgria ja Suomen Kylät tekivät rohkean päätöksen viime vuonna perustaessaan yhteisen yhtiön. Nyt on aika ottaa yhtiön seuraava askel, kertoo Töitä Suomesta Oy:n toimitusjohtaja Marko Mäki-Hakola.

MTK haluaa, että kansan tahto suitsia kuntien pakkolunastuksia maakaupoissa tuodaan lainsäädäntöön – järjestön kuntavaaliohjelma muistuttaa, että maaseutu ja kaupungit tarvitsevat toinen toisiaan11.1.2021 12:32:39 EETTiedote

Yhä useammassa kunnassa on ryhdytty hyödyntämään pakkolunastusta raakamaan hankinnassa niin, että kunta tekee bisnestä maakaupoilla pakkolunastamalla maat niiden omistajalta ja myymällä ne sitten voitolla eteenpäin. Maaseudun Tulevaisuuden tänään julkaiseman kyselyn mukaan yli puolet suomalaisista rajoittaisi kuntien oikeutta pakkolunastuksiin. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK korostaa, että kuntien kaavoitusmonopoliin perustuvan, pakkolunastuksiin liittyvän bisneksen mahdollistavat lainsäädännölliset porsaanreiät on tukittava.