MTK:n johtokunnan kriisikokous: EU:n kotieläinpalkkiot maksettava ajallaan

MTK:n johtokunta vaatii maataloushallintoa maksamaan EU:n eläinpalkkiot suomalaistiloille normaalissa aikataulussa eli kuluvan vuoden loppuun mennessä

Ruokaviraston ilmoittama maksatusten viivästyminen aiheuttaisi suurelle joukolle tiloja täydellisen kassakriisin. Tätä on mahdotonta hyväksyä, johtokunta totesi tiistai-iltana pitämässään kriisikokouksessa. Hallinto vaatii viljelijöiltä ehdotonta päivämäärien noudattamista. Samaa pitää vaatia myös hallinnolta, MTK:n johtokunta painottaa.

Ruokaviraston viimeviikkoinen ilmoitus EU:n eläinpalkkioiden maksatusten viivästymisestä on tyrmistyttävä. Eläinpalkkiot ovat vuoden tärkein tukimuoto erityisesti eteläisen Suomen nautakarjatiloille. Kustannusten rajun nousun vuoksi valmiiksi kriisissä olevat maito- ja nautatilat elävät nyt maksamattomien laskujensa kanssa epävarmuudessa kymmenien tuhansien eurojen tulovirrasta. Tälle epävarmuudelle on saatava nopea loppu, johtokunta vaatii.

Maa- ja metsätalousministeri Antti Kurvinen (kesk.) tekee MTK:n vaatiman ”tupatarkastuksen” Ruokavirastoon Seinäjoelle elokuussa. MTK:n johtokunta edellyttää, että viimeistään tuolloin saadaan myös sitova vahvistus eläinpalkkioiden maksamisesta ajallaan eli joulukuun aikana. Viljelijän on voitava luottaa, että maataloushallinto toimii sovitusti. Yllättävä ilmoitus eläinpalkkioiden viivästymisestä luo viljelijöiden keskuudessa yleistä epävarmuutta siitä, mikä järjestelmässä pettää seuraavaksi, johtokunta huomauttaa.

MTK:n johtokunta varoittaa suomalaisen kotieläintuotannon hallitsemattomasta alasajosta keskellä maailman pahenevaa ruokakriisiä. Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa on johtamassa pitkään poikkeustilaan maailman ruoka- ja energiamarkkinoilla. Suomen etu vaatii nyt nopeaa, viisasta ja vastuullista toimintaa sekä päättäjiltä että ruokaketjun kaikilta toimijoilta.

Juha Marttila, MTK:n puheenjohtaja Jyrki Wallin, MTK:n toiminnanjohtaja