MTK:n johtokunnan kriisikokous: EU:n kotieläinpalkkiot maksettava ajallaan

MTK:n johtokunta vaatii maataloushallintoa maksamaan EU:n eläinpalkkiot suomalaistiloille normaalissa aikataulussa eli kuluvan vuoden loppuun mennessä

Ruokaviraston ilmoittama maksatusten viivästyminen aiheuttaisi suurelle joukolle tiloja täydellisen kassakriisin. Tätä on mahdotonta hyväksyä, johtokunta totesi tiistai-iltana pitämässään kriisikokouksessa. Hallinto vaatii viljelijöiltä ehdotonta päivämäärien noudattamista. Samaa pitää vaatia myös hallinnolta, MTK:n johtokunta painottaa.

Ruokaviraston viimeviikkoinen ilmoitus EU:n eläinpalkkioiden maksatusten viivästymisestä on tyrmistyttävä. Eläinpalkkiot ovat vuoden tärkein tukimuoto erityisesti eteläisen Suomen nautakarjatiloille. Kustannusten rajun nousun vuoksi valmiiksi kriisissä olevat maito- ja nautatilat elävät nyt maksamattomien laskujensa kanssa epävarmuudessa kymmenien tuhansien eurojen tulovirrasta. Tälle epävarmuudelle on saatava nopea loppu, johtokunta vaatii.

Maa- ja metsätalousministeri Antti Kurvinen (kesk.) tekee MTK:n vaatiman ”tupatarkastuksen” Ruokavirastoon Seinäjoelle elokuussa. MTK:n johtokunta edellyttää, että viimeistään tuolloin saadaan myös sitova vahvistus eläinpalkkioiden maksamisesta ajallaan eli joulukuun aikana. Viljelijän on voitava luottaa, että maataloushallinto toimii sovitusti. Yllättävä ilmoitus eläinpalkkioiden viivästymisestä luo viljelijöiden keskuudessa yleistä epävarmuutta siitä, mikä järjestelmässä pettää seuraavaksi, johtokunta huomauttaa.

MTK:n johtokunta varoittaa suomalaisen kotieläintuotannon hallitsemattomasta alasajosta keskellä maailman pahenevaa ruokakriisiä. Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa on johtamassa pitkään poikkeustilaan maailman ruoka- ja energiamarkkinoilla. Suomen etu vaatii nyt nopeaa, viisasta ja vastuullista toimintaa sekä päättäjiltä että ruokaketjun kaikilta toimijoilta.

Juha Marttila, MTK:n puheenjohtaja Jyrki Wallin, MTK:n toiminnanjohtaja

Pohjoismaiden ruuantuottajat koolla Seinäjoella 17.-19. elokuuta9.8.2022 12:30:50 EEST | Tiedote

Pohjoismaiden tuottajajärjestöjen ja maatalousosuuskuntien yhteistyöelin NBC kokoontuu yleiskokoukseensa ensi viikolla Suomessa. Kokous järjestetään Seinäjoella 17.-19.8. Pohjoismaiden nuoret tuottajat julkistavat kokouksessa reunaehtonsa tulevaisuuden ruuantuotannolle. Kokous käsittelee pohjoismaisen maatalouden ja ruokaturvan edellytyksiä Venäjän hyökkäyssodan käynnistämän ruoka- ja energiakriisin keskellä.

Sadonkorjuun tuoreet kasvikset ovat nyt parhaimmillaan8.8.2022 14:26:29 EEST | Tiedote

Avomaan kasvisten viljelijät luonnehtivat kasvisten laatua juuri nyt erinomaiseksi. Edelliskesään verrattuna olosuhteet ovat pysyneet kasvun kannalta suotuisina. Tuholaisvaurioiltakin on säästytty. Kausi alkoi kesäkuussa viikon verran myöhässä, mutta pian juhannuksen jälkeen sato jopa ruuhkautui ja hinnat putosivat. Vähittäiskauppa möi vielä juhannuksen tienoossa kukka- ja parsakaalia tuontituotteina, joten kotimaan kukkakaalisato ruuhkautui ja oli tyydyttävä polkuhintaan, joka ei vastannut tuotantokustannuksia. Jäävuorisalaattia lähti huippusesonkina teollisuuden käyttöön.

MTK:n liittojen puheenjohtajat: Suomella edellytykset lisätä tuntuvasti ruuantuotantoa – nyt suunta on väärä29.7.2022 12:00:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset viljelijät pystyvät turvaamaan maamme ruokaturvan, lisäämään tuotantoa ja menestymään erikoistumalla myös vientimarkkinoilla, kunhan heille annetaan siihen mahdollisuus, toteavat MTK:n tuottajaliittojen puheenjohtajat. He peräävät vastuuta markkinoilta, joiden toimimattomuus ajaa nyt kotimaista tuotantoa alas maailman ruokakriisin kynnyksellä. ”Suunta on väärä”, puheenjohtajat painottavat kannanotossaan.