MTK:n johtokunta hallitusneuvottelijoille: Maatalous ei kestä nyt leikkauksia

MTK:n johtokunta tyrmää julkisuudessa esillä olleet, maataloudelle kaavaillut budjettileikkaukset. Tiistaina koolla ollut johtokunta totesi ymmärtävänsä hallitusneuvottelijoiden pakon julkisen talouden tasapainottamiseen, mutta kustannuskriisin riepottelema maatalous ei siihen tässä vaiheessa voi osallistua. ”Tarvitsemme ensin rahaa markkinoilta. Historian syvimmästä kriisistä ei ole vielä toivuttu. Leikkaukset olisivat isku paitsi maatiloille, myös iso riski Suomen huoltovarmuudelle ja suomalaisten ruokaturvalle”, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila sanoo.
Rehupaalit. KUVA: MTK

Julkisuudessa liikkuvien tietojen mukaan maa- ja metsätaloudelle kaavaillaan hallitusneuvotteluissa kymmenien miljoonien eurojen leikkauksia. MTK:n johtokunta pitää tietoja yllättävinä. Maatalouden syksyllä 2021 alkanut raju kustannuskriisi, Euroopassa käytävän sodan aiheuttamat vakavat häiriöt ruokamarkkinoilla sekä korkojen nousun vaikutukset ovat hyvin hallitusta muodostavien puolueiden tiedossa. Hallituksen ensimmäinen tehtävä on luoda vakautta ja näkymää tulevaisuuteen, johtokunta toteaa.

- Hallituksen vaikuttavilla toimenpiteillä tukien määrää on pidemmällä aikavälillä mahdollista vähentää. Tämä on myös meidän ja jäsentemme tavoite. Tukia voidaan leikata, mikäli raha saadaan markkinoilta. Tätä ei ole nyt näkyvissä, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila sanoo.

MTK:n johtokunta kehottaa hallitusneuvottelijoita pitämään tiukasti kiinni maatalouden kriisiä ratkoneen parlamentaarisen työryhmän maaliskuun lopussa antamista suosituksista ja toteuttamaan niitä ohjelmassaan. Työryhmän raportti sisältää kaikkien eduskuntapuolueiden yhteisen kannan politiikan ja ruokamarkkinoiden muutostarpeista.

”Tarvitaan toimivat ruokamarkkinat, alan yhteinen ja vahvasti vientiin tähtäävä kasvuohjelma sekä vakaa ja ennustettava maatalouspolitiikka niin EU:ssa kuin kotimaassakin. Näiden puute syö jo nyt suomalaista tuotantoa ja karkottaa alaa harkitsevia uusia yrittäjiä. Tulevan hallituksen on ymmärrettävä, ettei tämä ongelma ratkea leikkauksilla alan määrärahoihin. Sitä paitsi leikkaukset EU:n osarahoittamiin tukiin johtaisivat samalla myös EU-rahojen menettämiseen”, Marttila painottaa.

MTK:n johtokunta huomauttaa, että valtiovarainministeriön omissakin arvioissa maataloustukien leikkaaminen johtaisi tuotannon alueelliseen keskittymiseen. Tämän johtokunta näkee riskinä paitsi huoltovarmuudelle, myös itäisen Suomen elinvoimalle, joka on nyt suuri kysymys myös turvallisuuspoliittisesti.

Juha Marttila, MTK:n puheenjohtaja, 050 341 3167
Tero Lahti, MTK:n 2. puheenjohtaja, 0400 830 979