MTK:n johtokunta hallitusneuvottelijoille: Maatalous ei kestä nyt leikkauksia

MTK:n johtokunta tyrmää julkisuudessa esillä olleet, maataloudelle kaavaillut budjettileikkaukset. Tiistaina koolla ollut johtokunta totesi ymmärtävänsä hallitusneuvottelijoiden pakon julkisen talouden tasapainottamiseen, mutta kustannuskriisin riepottelema maatalous ei siihen tässä vaiheessa voi osallistua. ”Tarvitsemme ensin rahaa markkinoilta. Historian syvimmästä kriisistä ei ole vielä toivuttu. Leikkaukset olisivat isku paitsi maatiloille, myös iso riski Suomen huoltovarmuudelle ja suomalaisten ruokaturvalle”, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila sanoo.
Rehupaalit. KUVA: MTK

Julkisuudessa liikkuvien tietojen mukaan maa- ja metsätaloudelle kaavaillaan hallitusneuvotteluissa kymmenien miljoonien eurojen leikkauksia. MTK:n johtokunta pitää tietoja yllättävinä. Maatalouden syksyllä 2021 alkanut raju kustannuskriisi, Euroopassa käytävän sodan aiheuttamat vakavat häiriöt ruokamarkkinoilla sekä korkojen nousun vaikutukset ovat hyvin hallitusta muodostavien puolueiden tiedossa. Hallituksen ensimmäinen tehtävä on luoda vakautta ja näkymää tulevaisuuteen, johtokunta toteaa.

- Hallituksen vaikuttavilla toimenpiteillä tukien määrää on pidemmällä aikavälillä mahdollista vähentää. Tämä on myös meidän ja jäsentemme tavoite. Tukia voidaan leikata, mikäli raha saadaan markkinoilta. Tätä ei ole nyt näkyvissä, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila sanoo.

MTK:n johtokunta kehottaa hallitusneuvottelijoita pitämään tiukasti kiinni maatalouden kriisiä ratkoneen parlamentaarisen työryhmän maaliskuun lopussa antamista suosituksista ja toteuttamaan niitä ohjelmassaan. Työryhmän raportti sisältää kaikkien eduskuntapuolueiden yhteisen kannan politiikan ja ruokamarkkinoiden muutostarpeista.

”Tarvitaan toimivat ruokamarkkinat, alan yhteinen ja vahvasti vientiin tähtäävä kasvuohjelma sekä vakaa ja ennustettava maatalouspolitiikka niin EU:ssa kuin kotimaassakin. Näiden puute syö jo nyt suomalaista tuotantoa ja karkottaa alaa harkitsevia uusia yrittäjiä. Tulevan hallituksen on ymmärrettävä, ettei tämä ongelma ratkea leikkauksilla alan määrärahoihin. Sitä paitsi leikkaukset EU:n osarahoittamiin tukiin johtaisivat samalla myös EU-rahojen menettämiseen”, Marttila painottaa.

MTK:n johtokunta huomauttaa, että valtiovarainministeriön omissakin arvioissa maataloustukien leikkaaminen johtaisi tuotannon alueelliseen keskittymiseen. Tämän johtokunta näkee riskinä paitsi huoltovarmuudelle, myös itäisen Suomen elinvoimalle, joka on nyt suuri kysymys myös turvallisuuspoliittisesti.

Juha Marttila, MTK:n puheenjohtaja, 050 341 3167
Tero Lahti, MTK:n 2. puheenjohtaja, 0400 830 979
Arto Laine, MTK:n 3. puheenjohtaja, 040 709 2470
Jyrki Wallin, MTK:n toiminnanjohtaja, 050 522 5207

Rehupaalit. KUVA: MTK

Maanviljelijät ja metsänomistajat osoittivat tyytymättömyytensä EU-komissiolle - Europarlamentaarikot ottivat suomalaisten huolet vastaan Brysselissä1.6.2023 17:08:55 EEST | Tiedote

MTK oli mukana torstaina 1.6. Brysselissä järjestetyssä mielenilmauksessa, jossa Euroopan maataloustuottajien järjestöt osoittivat tyytymättömyytensä EU-komission sekavaa lainsäädäntö- ja asetusvalmistelua kohtaan. Päivän aikana europarlamentaarikot kuulivat myös suoraan tuottajilta, miten Brysselin päätökset erityisesti ennallistamislainsäädännöstä heijastuvat suoraan Euroopan huoltovarmuuden selkärankaan, eli ruuantuotantoon ja metsätalouteen.

Maidontuotannon myyntitulot maitotiloilla Suomessa yli miljardi euroa – vastuullisuus maidontuotannossa korostuu1.6.2023 07:45:00 EEST | Tiedote

Tänään 1.6. vietetään Maailman maitopäivää. Suomen maaseudun elinvoiman kannalta 4500 maitotilalla on merkittävä rooli. Viime vuonna maidontuotannon myyntitulot maitotiloilla ylittivät miljardin euron rajan. Maitoalalla vastuullisuus nähdään pitkän aikavälin menestystekijänä, ja eläinten hyvinvointi on yksi keskeisimmistä vastuullisuuden osatekijöistä. Esimerkkinä jo toteutetusta vastuullisuustyöstä mainittakoon maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen nautojen terveydenhuollon seurantajärjestelmä, Naseva, joka kattaa yli 95 % maitotiloista.

EU-komissio syvällä ymmärtämättömyyden suossa – MTK ja SLC vetoavat päättäjiin 1. kesäkuuta Brysselissä järjestettävässä mielenilmaisussa30.5.2023 13:07:28 EEST | Tiedote

MTK ja SLC vetoavat EU-päättäjiin, jotta nämä palauttaisivat realismin käsittelyssä oleviin ja käsittelyyn tuleviin asioihin. Parlamentin ja neuvoston tulee näyttää hakoteillä olevalle komissiolle kaapin paikka. Sinänsä hyvät tavoitteet romuttuvat ideologisen ja jäsenmaita kuuntelemattoman asenteen takia. Etenkin EU:n ennallistamisasetus on palautettava valmisteluun.

MTK kirjelmöi ministeriötä metsäkatoasetuksesta: Valtion annettava nopeasti takeet tiloille, joihin asetus jo iskee29.5.2023 11:58:39 EEST | Tiedote

MTK vaatii valtiolta nopeasti takeita tuotannon jatkosta nautatiloille, joiden investointeja EU:n metsäkatoasetus saattaisi takautuvasti koskea. Asetuksen tulkinnasta riippuen vuoden 2020 jälkeen toteutetut tai aloitetut naudanlihan tuotantoon liittyvät investoinnit olisivat asetuksen vastaisia, mikäli niiden toteuttaminen on vaatinut metsänraivausta. Tulkinta tekisi myös tilojen tuotteista markkinakelvottomina.