MTK:n Marttila: Tarvitaan kansallisia toimia Itä-Suomen auttamiseksi

MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila esittää kansallisia erityistoimia Itä-Suomen auttamiseksi. Marttila nosti Itä-Suomen tilanteen esille puheessaan järjestön keskiviikkona Poriin kokoontuneelle liittokokoukselle. Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa ja rajojen sulkeminen vaikuttaa jäsenmaiden talouksiin erityisesti EU:n itärajoilla. Marttila muistutti, että EU:n vihreä siirtymä voi tapahtua vain peltojen ja metsien avulla, ja tämä on nähtävä mahdollisuutena. Maatalouden kriisi ei ratkea Marttilan mukaan uusilla strategioilla, vaan kansallisella tahtotilalla.

”Pandemia ja Venäjän hyökkäyssota ovat vaikuttaneet erityisesti Itä-Suomen aluetalouteen, ja vaikutukset ovat pitkäaikaisia”, totesi MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila puheessaan järjestön liittokokoukselle keskiviikkona. Hän korosti, että itäisen Suomen alueet ovat olleet jo pitkään menettäjiä myös maa- ja ruokataloudessa.

”Kansallisia erityistoimia tarvitaan Itä-Suomen auttamiseksi”, Marttila painotti.

Marttila vaati toimia myös EU:lta ja muistutti MTK:n 2018 julkaistusta EU-ohjelmasta.

”Olimme edelläkävijöitä myös tuolloin, kun totesimme, että ruokaturvan avulla voidaan
vähentää konflikteja ja siirtolaisuutta. Itälaajentumisen myötä alueiden tasa-arvoinen kehittäminen on luonut kaikille EU:n alueille vakautta ja taloudellista kasvua.”

”Nyt toistan esityksen koko EU:n itärajaohjelmasta, johon viittasimme jo neljä vuotta sitten. Ongelmat nähtiin ja tunnistettiin. Nyt on aika toimia myös EU:n ohjelmien kautta”, Marttila sanoi.

Maatilojen talouskriisin ratkaisemiseen Marttila peräänkuulutti kansallista tahtotilaa. Marttilan esittämä Maatalous 2050 – kansallinen tahto on muun muassa sitä, että Suomi kantaa vastuunsa kansalaisille ja maailmalle varmistaen edellytykset ruuan kulutusta vastaavalle maataloudelle. ”Samoin valtiovallan sitoutumista siihen, että perheviljelmien osaavilla yrittäjillä on mahdollisuus tuottaa ruokaa kannattavasti kaikkialla Suomessa.

Puheessaan Marttila nosti esille myös metsät Suomen ”vihreänä kultana” ja muistutti järjestön jäsenten ja heidän elinkeinojensa olevan avaintekijöitä EU:n vihreässä siirtymässä.

”Vihreä siirtymä kohti kestävää taloutta on välttämätön mutta vaikea tehtävä. Olemme keskellä energiamurrosta, jonka etulinjassa on maaseutu. Maanomistajilla ja uusiutuvien resurssien tuottajilla on historiallinen tilaisuus uuteen yritystoimintaan. Tätä mahdollisuutta emme saa nukkua pommiin”, Marttila totesi.

Todetun koronatartuntansa takia Juha Marttila piti puheensa etäyhteydellä.

Marttilan koko puhe liitteenä.

Lisätietoja Juha Marttila, MTK:n puheenjohtaja, 050 341 3167

MTK:n liittokokouksen ohjelma: http://mtk.fi/liittokokous

Pohjoismaisen ruuan juhlaa Emblassa – Suomella vahva edustus kilpailussa – voiton nappasivat Tanska, Norja ja Ruotsi21.6.2022 12:42:19 EEST | Tiedote

Parhaat pohjoismaisen ruokakulttuurin edustajat ja esiintuojat nappasivat Embla Food Awards -palkinnot Oslossa. Pohjoismaista ruokakulttuuria edustamaan matkasi edustajia jokaisesta pohjoismaasta. Kisa jakaantui seitsemään eri kategoriaan, joihin jokainen pohjoismaa toi omat edustajansa. Suomesta kisassa oli mukana seitsemän ammattilaista ja innovatiivista yrittäjää. Tänä vuonna osallistujia oli ennätysmäärä, eikä tasokkaasta Suomen edustuksesta huolimatta voitto irronnut tällä kertaa Suomelle. Katso Suomen edustajat ja esittelyt täällä: https://www.mtk.fi/-/embla

Kuka kantaa vastuun ruokaturvasta, huoltovarmuudesta ja maatalouden vihreästä siirtymästä? - AgriCordin yleiskokous 20.-21.6. Helsingissä17.6.2022 12:24:52 EEST | Kutsu

MTK ja Food and Forest Development Finland (FFD) isännöivät AgriCord Allianssin yleiskokousta 20.-21.6.2022 Helsingissä. Tilaisuus kokoaa yhteen 25 tuottajajärjestövaikuttajaa ja kehitysyhteistyöstä vastaavaa johtajaa eri puolilta maailmaa. AgriCord ja sen 12 jäsentä kanavoivat noin 80 miljoonaa euroa vuodessa maa- ja metsätalouden kehittämiseksi ja köyhyyden vähentämiseksi kehittyvissä maissa. Varat kanavoidaan tuottajajärjestöjen ja osuuskuntien kautta. Kokouksessa keskusteluun noussee rajusti nousseet tuotantokustannukset, jotka vaikuttavat jo viljelijöiden mahdollisuuksiin tuottaa ruokaa.