MTK:n metsäjohtokunta ja Suomen yhteismetsät ry: Omaisuuden suoja on turvattava myös yhteismetsien osakkaille

Yhteismetsillä on merkittävä rooli erityisesti Pohjois-Suomessa vakaina puuntoimittajina, työllistäjinä sekä verotulojen maksajina. Monissa yhteismetsissä mittavat suojeluvaatimukset kohdistuvat uudistuskypsiin metsiin ja rajoittavat niiden hyödyntämistä ja kestävän metsätalouden harjoittamista vastoin maanomistajan tahtoa. MTK:n ja Suomen yhteismetsien mielestä tämä on perustuslakiin kirjatun omaisuudensuojan vastaista.

Metsäsuunnitelman noudattaminen on yhteismetsillä säädetty ainoana toimijana lakiin. Lisäksi toiminnassa huomioidaan metsälainsäädännön ja sertifioinnin vaatimukset ja sidosryhmien tarpeet metsien kestävälle käytölle. Yhteismetsät ovat myös suojelleet metsäalueitansa mm. vapaaehtosilla yksityisillä luonnonsuojelualueilla. Suojelu hyväksytään, kun pelisäännöt ovat reiluja.

Luontotiedon lisääntyminen ei ole ongelma vaan se, miten tietoa käytetään. Nyt kartoitustuloksia käytetään tarkoitushakuisesti niin, että ostajat on jopa saatu karttamaan puun ostoa tietyiltä alueilta. Pohjois-Suomen yhteismetsissä tehdyt luontokartoitukset kattavat järjestöjen mukaan 36 000 hehtaaria metsiä ja soita. Myös metsäsertifiointi FSC:n piirissä määritetyistä laajoista ja yhtenäisistä HCV-alueista on muodostunut uusi rajoitetun metsien käsittelyn luokka, joita ympäristöjärjestöt pitävät aktiivisesti esillä. Asiantuntijoiden tarkistuksissa on todettu, että järjestöjen väittämät HCV-kohteista eivät useilla alueilla kuitenkaan täyty.

Ylä-Lapin yhteismetsille kohtalon kysymys ovat FSC:n määrittämät suojeluarvot, jotka liittyvät saamelaiskulttuuriin ja porojen laidunalueisiin. Puukaupan jatkumisen ehtona olevaa yhteistä näkemystä on haettu jo yli kaksi vuotta puun ostajien, yhteismetsien ja paliskuntien kesken. Kiistan taustoista kertoo se, että suuri osa näiden yhteismetsien osakkaista on paitsi paikallisia, myös itse saamelaisia ja poronhoitajia.

MTK ja Suomen yhteismetsät muistuttavat, että se, että metsässä on lahopuuta, uhanalaisen lajin esiintymä tai laidunalue, ei ole peruste siirtää laajoja alueita pois metsätalouskäytöstä. Yhteismetsissä on osaamista ja tahtoa ottaa eri käyttömuodot ja suojeluarvot huomioon niin, että myös kannattavan metsätalouden harjoittaminen on alueella mahdollista.

Osalla yhteismetsistä suojeluvaatimukset koskevat lähes kaikkia uudistuskypsiä metsiä, kaikista arvokkainta omaisuuserää. Näiden siirtäminen pois metsätalouskäytöstä merkitsisi metsätaloustoiminnan alas ajamista vuosiksi. Yhteismetsille tilanne on sekä oikeusturvan että kokonaiskestävän metsätalouden harjoittamisen kannalta kestämätön. Perustuslain turvaaman yksityisen omaisuuden suojan on säilyttävä myös suojeluleiman saaneilla alueilla.

MTK:n metsäjohtokunta: puheenjohtaja Juha Marttila puh. 050 341 3167, metsäjohtaja Juha Hakkarainen puh. 0400 870 867
Suomen yhteismetsät ry: Antti Kerkelä puh. 040 533 0457

Siipikarjanlihan kysyntä kasvaa, broileri tirisee suomalaisten grilleissä entistä useammin, mutta tilojen kannattavuus ei näytä kohenevan29.7.2021 12:50:01 EEST | Tiedote

Suomalaiset lihasiipikarja-alan tuottajat haluavat kasvattaa kuluttajille laadukasta siipikarjanlihaa, mutta panostukset parannuksiin eivät valu tuottajahintoihin ja samaan aikaan tuotantopanosten hintojen nousu on ollut jyrkkää. Raju kustannusten nousu suhteessa tuottajahintakehitykseen vaivaa tällä hetkellä kaikkia maatalouden tuotantosuuntia.

Raju epäsuhta tuottajahintojen ja nousevien kustannusten välillä huolestuttaa viljelijöitä23.7.2021 12:03:57 EEST | Tiedote

MTK-liittojen puheenjohtajat ympäri Suomen kokoontuivat tänään kesäkokoukseen Etelä-Savoon. Savonlinnassa käydyissä keskusteluissa nousivat esiin erityisesti kuluvan kasvukauden olosuhteet. Myöhäinen märkä kevät kääntyi ennätyksellisen kuivaksi hellejaksoksi. Mikään viljelytoimi ei ole pystynyt pelastamaan kasvustoja isossa kuvassa sellaisiksi, että luvassa olisi edes keskinkertainen sato. Sääolojen vaihtelut ja siihen liittyvät haasteet kuuluvat maanviljelijän arkeen, mutta suurinta huolta herättää tällä hetkellä tapahtuva raju kustannusten nousu.

MTK: Komissio ei tunnista metsien tarjoamia mahdollisuuksia strategiassaan16.7.2021 12:12:02 EEST | Tiedote

Tänään julkistetusta EU:n metsästrategiasta puuttuu kunnianhimoa nähdä metsien mahdollisuudet. Vain aktiivisella metsien käytöllä ja hoidolla voimme taistella ilmastonmuutosta vastaan. On välttämätöntä, että Suomessa metsien talouskäyttöäkin voidaan edelleen lisätä. Aikeet EU:n omasta metsien sertifiointijärjestelmästä on syytä lopettaa saman tien, vaatii metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola MTK:sta.

Suomen metsien käytöstä ja hoidosta ei tule päättää Brysselissä – tasapainoinen EU-metsästrategia tarpeen1.7.2021 09:44:50 EEST | Tiedote

EU-komissiolta odotetaan esitystä EU:n metsästrategiaksi heinäkuun aikana. Julkisuuteen vuotanut strategialuonnos korostaa lähes yksinomaan suojelunäkökohtia ja kajoaa kansallisessa päätöksenteossa olevaan metsäpolitiikkaan ja metsänhoitokäytäntöihin. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK on huolissaan yksipuolisen strategian vaikutuksista metsiemme talouskäytölle, ja on pyytänyt komissiota kirjoittamaan strategian uudestaan. MTK näkee, että EU on metsästrategian kautta laajentamassa toimivaltaansa politiikan alueelle, joka ei sille kuulu.

Viljelijät, pakkaamot ja kauppaketjut käynnistivät yhteiskampanjan kotimaisten avomaakasvisten käytön ja arvostuksen lisäämiseksi28.6.2021 13:31:18 EEST | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC sekä perunan- ja avomaan vihannesten tuottajat aloittivat kampanjoinnin kotimaisten avomaakasvisten puolesta yhteistyössä K-ryhmän, S-ryhmän, Lidlin, Tuoreverkon ja Ålands Trädgårdshallin kanssa. Markkinointikampanjan keulakuvana on rap-artisti PastoriPike. Digi- ja somekampanja kestää elokuun puoliväliin saakka.

EU:n maatalouspolitiikan uudistuksen neuvotteluratkaisu syntyi Brysselissä – kansalliset päätökset ratkaisevat25.6.2021 20:00:09 EEST | Tiedote

Päätös uudesta EU:n maatalouspolitiikasta (CAP) syntyi kolmikantaneuvottelussa juhannusaattona. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n mukaan päätös on tervetullut. Se takaa, että viljelijöillä on varmuus tukijärjestelmän jatkuvuudesta. Hyvää uudistuksessa on se, että Brysselin päätöksissä on joustavuutta sen verran, että järkevä kansallinen ohjelma on näillä päätöksillä mahdollinen. MTK kritisoi sitä, että maatalouspolitiikan yksinkertaistamisen ja byrokratian karsimisen tavoitteet näyttävät jäävän toteutumatta.