MTK:n Pietola Pohjois-Karjalassa: Maatalous osa hiilensidonnan ratkaisua

Maatalouden hiilensidontatyö on kätketty ratkaisu, joka on saatettava päivänvaloon. Tämä vaatii tutkijoiden ulostuloa ja käytännön maatalouden tuntemista ja tukemista, jotta ilmastonmuutos voidaan saada aisoihin, alusti ympäristöjohtaja Liisa Pietola Joensuussa MTK Pohjois-Karjalan syyskokouksessa 30.11. tietä nollanettopäästöihin.

Pariisin ilmastosopimus edellyttää kasvihuonekaasujen ja päästöjen tasapainottamista. Tasapainoon eli ns. nollanettopäästöihin tulisi päästä 2050 mennessä, kuten Euroopan komissio linjasi visiossaan EU:n pitkän aikavälin ilmastostrategiasta, joka julkaistiin 28.11.2018.

Kasvihuonekaasujen päästöjen ja sidonnan tasapaino ei ole mahdollista ilman hiilinieluja, kasvavia kasveja. Nykyään kasvillisuus sitoo ihmistoiminnan aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä kolmanneksen (Global Carbon Budget 2017). Kasvien kyky sitoa hiilidioksidia ilmakehästä perustuu fotosynteesiin, jossa kasvavaan biomassaan sitoutuu ilmakehän hiilidioksidia.

Jotta päästään nollanettopäästöihin, hiilidioksidin sidontaa tulee lisätä. Tavoite ei ole mahdollinen ilman aktiivista ja kestävää maa- ja metsätaloutta. Metsätalouden tavoin myös maatalous ylläpitää kasvien kasvua ja siten hiilensidontaa ilmakehästä. Hiilidioksidia siirtyy maanpäälliseen satoon sekä juuristoon maapinnan alle. Runsassatoiset monivuotiset nurmet sitovat hiiltä eniten pysyvään muotoon maaperän hiilivarastoon.

– Nurmia tulee hyödyntää ja siksi kestävä karjatalous on nähtävä osa ratkaisuna: Metaanipäästö hajoaa nopeasti ja sen hiili kiertää rehuun ja taas pötsiin. Kierto on tunnistettava, kun ilmastostrategioita laaditaan. Komission keskiviikkoinen esitys oli siksi puutteellinen, kritisoi Pietola.

Monipuolisella maataloudella, jossa yhdistyvät nurmipohjainen peltoviljely ja karjatalous, hiili ja ravinteet kiertävät. Toimiva maa viljelykiertoineen hyödyntää maata resurssitehokkaasti, tuottaen sekä ruokaa että ilmastoratkaisuja. Tämä vaatii aktiivista ihmisen toimintaa yhteistyössä luonnon kanssa.

– Jotta ilmasto, ympäristö sekä ihminen voivat hyvin, maatalouden on oltava kannattavaa. Se on myös lähtökohta valmisteilla olevassa MTK:n ilmasto-ohjelmassa, kuvaili Pietola.

Liisa Pietola, ympäristöjohtaja, MTK, puh. 050 4384014

Sipuleista makua ja terveyttä18.1.2019 09:38Tiedote

Kun ruokaan halutaan täyteläistä makua, siihen silputaan sipulia. Sipuli kestää pitkää hauduttamista, se toimii pikaisesti kypsennettävissä ruuissa ja aivan raakanakin sipulia syödään. Jokaiseen tarkoitukseen löytyy sipuliperheestä osuvin valinta. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulit ovat terveellisiä. Sipuleita on tutustuttavaksi monenlaisia, Suomessa viljeltyinä toista kymmentä erilaista. Viikko 4 on nimetty Sipuliviikoksi (21.–27.1.2019).

Suomalainen ruoka ja matkailu esillä Berliinissä ennätyssatsauksella ensi viikolla – Suomi maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa10.1.2019 12:17Tiedote

Suomi on ensi viikolla Berliinissä avautuvien, maailman suurimpien Grüne Woche -ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Saksaan on lähdössä 80 suomalaista ruoka- ja matkailuyritystä, jotka täyttävät kokonaisen messuhallin. Omina alueosastoinaan Suomen hallissa esittäytyvät Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten muodostama läntinen Järvi-Suomi, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi ja Kainuu. Lapin yritykset ovat esillä yhteisellä Lapland Food Club -brändillä. Kuluttajille suunnatut messut järjestetään Berliinin messukeskuksessa 18.–27.1.2019.

MTK kommentoi VTT:n rokotetiedotetta: Suomalaisilla siipikarjatiloilla ei ole tarvetta käyttää antibiootteja eikä antibiootteja korvaavaa rokotetta9.1.2019 14:46Tiedote

VTT tiedotti 9.1.2019 kehittäneensä uuden menetelmän, jolla pystyttäisiin kustannustehokkaasti valmistamaan rokotetta lintujen erilaisten suolistomikrobien aiheuttamia infektiota vastaan. Tiedotteessa viitataan siihen, että kaikki kotimaiset kanat voitaisiin nyt rokottaa näitä suolistobakteereita vastaan. Tiedote on näiltä osin harhaanjohtava. VTT:n kehittämän siipikarjan suolistorokotteen markkinat ovat ulkomailla, ei kotimaassa.