MTK:n Pietola Pohjois-Karjalassa: Maatalous osa hiilensidonnan ratkaisua

Maatalouden hiilensidontatyö on kätketty ratkaisu, joka on saatettava päivänvaloon. Tämä vaatii tutkijoiden ulostuloa ja käytännön maatalouden tuntemista ja tukemista, jotta ilmastonmuutos voidaan saada aisoihin, alusti ympäristöjohtaja Liisa Pietola Joensuussa MTK Pohjois-Karjalan syyskokouksessa 30.11. tietä nollanettopäästöihin.

Pariisin ilmastosopimus edellyttää kasvihuonekaasujen ja päästöjen tasapainottamista. Tasapainoon eli ns. nollanettopäästöihin tulisi päästä 2050 mennessä, kuten Euroopan komissio linjasi visiossaan EU:n pitkän aikavälin ilmastostrategiasta, joka julkaistiin 28.11.2018.

Kasvihuonekaasujen päästöjen ja sidonnan tasapaino ei ole mahdollista ilman hiilinieluja, kasvavia kasveja. Nykyään kasvillisuus sitoo ihmistoiminnan aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä kolmanneksen (Global Carbon Budget 2017). Kasvien kyky sitoa hiilidioksidia ilmakehästä perustuu fotosynteesiin, jossa kasvavaan biomassaan sitoutuu ilmakehän hiilidioksidia.

Jotta päästään nollanettopäästöihin, hiilidioksidin sidontaa tulee lisätä. Tavoite ei ole mahdollinen ilman aktiivista ja kestävää maa- ja metsätaloutta. Metsätalouden tavoin myös maatalous ylläpitää kasvien kasvua ja siten hiilensidontaa ilmakehästä. Hiilidioksidia siirtyy maanpäälliseen satoon sekä juuristoon maapinnan alle. Runsassatoiset monivuotiset nurmet sitovat hiiltä eniten pysyvään muotoon maaperän hiilivarastoon.

– Nurmia tulee hyödyntää ja siksi kestävä karjatalous on nähtävä osa ratkaisuna: Metaanipäästö hajoaa nopeasti ja sen hiili kiertää rehuun ja taas pötsiin. Kierto on tunnistettava, kun ilmastostrategioita laaditaan. Komission keskiviikkoinen esitys oli siksi puutteellinen, kritisoi Pietola.

Monipuolisella maataloudella, jossa yhdistyvät nurmipohjainen peltoviljely ja karjatalous, hiili ja ravinteet kiertävät. Toimiva maa viljelykiertoineen hyödyntää maata resurssitehokkaasti, tuottaen sekä ruokaa että ilmastoratkaisuja. Tämä vaatii aktiivista ihmisen toimintaa yhteistyössä luonnon kanssa.

– Jotta ilmasto, ympäristö sekä ihminen voivat hyvin, maatalouden on oltava kannattavaa. Se on myös lähtökohta valmisteilla olevassa MTK:n ilmasto-ohjelmassa, kuvaili Pietola.

Liisa Pietola, ympäristöjohtaja, MTK, puh. 050 4384014

MTK liittyy CLC-ilmastoaloitteeseen, joka vaatii kunnianhimoista kansainvälistä ilmastopolitiikkaa vastaamaan 1,5 C-asteen tavoitetta12.3.2019 09:57:45 EETTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry. tukee Climate Leadership Coalitionin (CLC) ja pohjoismaisten kumppaneiden ilmastoaloitetta. Aloitteessa vaaditaan EU:ta päivittämään nykyisiä ilmastotavoitteitaan vastaamaan Pariisiin ilmastosopimusta siten, että kasvihuonekaasujen päästöt saataisiin nettovaikutuksiltaan nollaan vuoteen 2050 mennessä.

Tiestön korjausvelalla ei saa vaarantaa Suomen taloutta ja hyvinvointia – MTK keräsi rapautuvan tieverkon kiireelliset korjauskohteet23.2.2019 08:33:56 EETTiedote

Maamme tieverkon korjausvelka uhkaa koko Suomen talouskehitystä ja hyvinvointia. Nykyisen hallituksen aloittamaa korjausvelan purkamista tulee jatkaa myös seuraavalla kaudella. MTK:n keräämät 200 esimerkkikohdetta osoittavat, että kunnostettavia teitä on runsaasti kaikkialla Suomessa. Seuraavan hallituksen tulee suunnata korjausvelan purkamiseen vähintään 1,5 miljardia euroa, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila korostaa.

Kananmunan tuotantotapamerkinnät ja jäljitettävyys ovat ensiluokkaisia19.2.2019 08:58:32 EETTiedote

Kananmunien tuotantotavat ovat erittäin hyvin merkitty. Kuluttajille on Suomessa tarjolla neljällä eri EU:n hyväksymällä tuotantotavalla tuotettuja kananmunia. Tuotantotavan voi tarkastaa helposti kananmunapakkauksesta ja jokaisen kananmunan kuoressa olevasta leimasta. Numero 3 tarkoittaa, että kananmunat on tuotettu pienryhmä- eli virikehäkkikanalassa, 2 tarkoittaa lattiakanalaa, 1 ulkokanalaa ja 0 luomukanalaa. Merkintöjen ja kananmunaketjun tiiviin toiminnan ansiosta jokainen kananmuna on jäljitettävissä tuotantotilalle saakka.