MTK:n puheenjohtaja Marttila MTK:n valtuuskunnan digiseminaarissa: Tie- ja tietoliikenneverkot maaseudun menestymisen perusedellytyksenä

– Maaseudulla asuminen ja yrittäminen ei ole tulevaisuudessa mahdollista ilman toimivia ja nopeita tietoliikenneyhteyksiä. Siksi on huolestuttavaa, että kiinteän laajakaistan saatavuus Suomen maaseudulla on EU:n heikoimmasta päästä, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila totesi MTK:n valtuuskunnan digiseminaarissa 18.4. Helsingissä.

Valokuidun tarjonta on nykyisin rajallista ja epäyhdenvertaista. Tällä hetkellä 100 Mbit/s -kiinteä laajakaistayhteys on saatavissa 54 %:issa Suomen kotitalouksista. Taajamissa nopea valokuitupohjainen kiinteä vähintään 100 Mbit/s- laajakaistayhteys on saatavissa 56 %:issa kotitalouksista. Taajamien ulkopuolella vastaava laajakaista on tarjolla vain 16 %:issa kotitalouksista. Tavoitteena tulee olla, että nopeat tietoverkot tarjoavat maaseudulle taajama-alueisiin nähden aiempaa tasavertaisemmat palvelut ja kehittymisedellytykset. – Nyt maaseudun ja kaupunkien välillä on ammottava kuilu, Marttila jatkoi.

Valokuidun merkitystä ei vielä ymmärretä kriittisenä perusinfrana ja investointina tulevaisuuteen. Liikenne- ja viestintäministeriössä parhaillaan valmisteltavassa digitaalisen infrastruktuurin strategiassa on asetettava kansalaisten ja yritysten toimintaedellytyksiä vahvistavat riittävän kunnianhimoiset tavoitteet ja konkreettinen keinovalikoima tavoitteiden saavuttamiseksi. Kaikkien suomalaisten hyvinvoinnin lisäämiseksi nopeat ja luotettavat tietoverkot on saatava koko maahan.

Tulevaisuudessa työ ja asiointi ovat entistä enemmän paikasta riippumatonta. Teknologia ja digitaalisuus ovat tässä apuvälineitä. Paljon on myös meistä itsestämme kiinni, miten omassa toiminnassamme osaamme ottaa hyödyn irti digitalisaatiokehityksestä. Nuorten odotukset ovat korkealla, ja yhteyksien pitää olla kunnossa, jotta nuoret jäävät maaseudulle.

– Viime aikoina katseita on suunnattu myös siihen, mitä 5G-teknologia mahdollistaa tullessaan. 5G-teknologia mahdollistaa nopean tiedonsiirron. 5G:llä tarkoitetaan 2020-luvulla käyttöönotettavia mobiileja tiedonsiirtojärjestelmiä. Toisin kuin 1G–4G-verkot, 5G tarjoaa paljon muutakin kuin matkapuhelinteknologiaa. Sen uusia avauksia ovat laitteiden internet, parantunut verkkojen kapasiteetti, nopeus ja reaktioajat. Keinoina ovat erilaisten teknologioiden yhteensovittaminen, uusien taajuuskaistojen käyttöönotto ja älyn lisääminen verkkoihin, tekniikan tohtori Ari Jaaksi WSP Finland Oy:stä selvensi 5G-teknologiaa MTK:n digiseminaarissa. MTK tilasi selvityksen 5G-verkon mahdollisuuksista maaseudun elinkeinoille WSP Finland Oy:ltä.

– 5G tulee vähentämään paikkasidonnaisuutta ja ero laajakaistan käyttökokemuksessa kaupungin ja maaseudun välillä tulee merkittävästi vähenemään, MTK:n kehitysjohtaja Markus Lassheikki sanoi. Selvää on jo nyt, että 5G tulee korostamaan myös valokuidun saatavuutta ja lisäämään entisestään valokuidun ja kiinteän verkon merkitystä.

kehitysjohtaja Markus Lassheikki, MTK, puh. 040 779 9680

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

MTK-TIEDOTE: MTK:lta tukea Karhisen esityksille7.2.2019 12:07:51Tiedote

Selvityshenkilö Reijo Karhinen toimitti tänään valtioneuvostolle esityksensä maatalouden heikon kannattavuuden parantamiseksi. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK tukee raportin esityksiä. Erityisesti MTK kiittelee Karhisen esityksiä elintarvikeviennin lisäämisestä, maatalouden uusista rahoitusmalleista sekä ruokamarkkinoiden yhteistyön lisäämisestä ja kauppaketjujen asiakasdatan avaamisesta korvauksetta viljelijöiden ja koko elintarvikeketjun käyttöön.

Pääkumppanuus Berliinin Grüne Woche -ruokamessuilla herätti kiinnostusta suomalaisiin elintarvikkeisiin ja Suomeen matkailukohteena29.1.2019 12:11:50Tiedote

Suomi oli pääosassa maailman suurimmilla ruokamessuilla, Berliinin Grüne Wochella 18.-27.1.2019. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n teettämän kävijäkyselyn mukaan Suomen messuosastoa pidettiin onnistuneena. Suursatsaus herätti Suomen messuhallissa vierailleiden saksalaiskuluttajien kiinnostusta suomalaisia ruoka- ja juomatuotteita kohtaan sekä houkutteli lomailemaan Suomeen.

Sipuleista makua ja terveyttä18.1.2019 09:38:11Tiedote

Kun ruokaan halutaan täyteläistä makua, siihen silputaan sipulia. Sipuli kestää pitkää hauduttamista, se toimii pikaisesti kypsennettävissä ruuissa ja aivan raakanakin sipulia syödään. Jokaiseen tarkoitukseen löytyy sipuliperheestä osuvin valinta. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulit ovat terveellisiä. Sipuleita on tutustuttavaksi monenlaisia, Suomessa viljeltyinä toista kymmentä erilaista. Viikko 4 on nimetty Sipuliviikoksi (21.–27.1.2019).

Suomalainen ruoka ja matkailu esillä Berliinissä ennätyssatsauksella ensi viikolla – Suomi maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa10.1.2019 12:17:37Tiedote

Suomi on ensi viikolla Berliinissä avautuvien, maailman suurimpien Grüne Woche -ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Saksaan on lähdössä 80 suomalaista ruoka- ja matkailuyritystä, jotka täyttävät kokonaisen messuhallin. Omina alueosastoinaan Suomen hallissa esittäytyvät Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten muodostama läntinen Järvi-Suomi, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi ja Kainuu. Lapin yritykset ovat esillä yhteisellä Lapland Food Club -brändillä. Kuluttajille suunnatut messut järjestetään Berliinin messukeskuksessa 18.–27.1.2019.