MTK:n puheenjohtaja Marttila MTK:n valtuuskunnan digiseminaarissa: Tie- ja tietoliikenneverkot maaseudun menestymisen perusedellytyksenä

– Maaseudulla asuminen ja yrittäminen ei ole tulevaisuudessa mahdollista ilman toimivia ja nopeita tietoliikenneyhteyksiä. Siksi on huolestuttavaa, että kiinteän laajakaistan saatavuus Suomen maaseudulla on EU:n heikoimmasta päästä, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila totesi MTK:n valtuuskunnan digiseminaarissa 18.4. Helsingissä.

Valokuidun tarjonta on nykyisin rajallista ja epäyhdenvertaista. Tällä hetkellä 100 Mbit/s -kiinteä laajakaistayhteys on saatavissa 54 %:issa Suomen kotitalouksista. Taajamissa nopea valokuitupohjainen kiinteä vähintään 100 Mbit/s- laajakaistayhteys on saatavissa 56 %:issa kotitalouksista. Taajamien ulkopuolella vastaava laajakaista on tarjolla vain 16 %:issa kotitalouksista. Tavoitteena tulee olla, että nopeat tietoverkot tarjoavat maaseudulle taajama-alueisiin nähden aiempaa tasavertaisemmat palvelut ja kehittymisedellytykset. – Nyt maaseudun ja kaupunkien välillä on ammottava kuilu, Marttila jatkoi.

Valokuidun merkitystä ei vielä ymmärretä kriittisenä perusinfrana ja investointina tulevaisuuteen. Liikenne- ja viestintäministeriössä parhaillaan valmisteltavassa digitaalisen infrastruktuurin strategiassa on asetettava kansalaisten ja yritysten toimintaedellytyksiä vahvistavat riittävän kunnianhimoiset tavoitteet ja konkreettinen keinovalikoima tavoitteiden saavuttamiseksi. Kaikkien suomalaisten hyvinvoinnin lisäämiseksi nopeat ja luotettavat tietoverkot on saatava koko maahan.

Tulevaisuudessa työ ja asiointi ovat entistä enemmän paikasta riippumatonta. Teknologia ja digitaalisuus ovat tässä apuvälineitä. Paljon on myös meistä itsestämme kiinni, miten omassa toiminnassamme osaamme ottaa hyödyn irti digitalisaatiokehityksestä. Nuorten odotukset ovat korkealla, ja yhteyksien pitää olla kunnossa, jotta nuoret jäävät maaseudulle.

– Viime aikoina katseita on suunnattu myös siihen, mitä 5G-teknologia mahdollistaa tullessaan. 5G-teknologia mahdollistaa nopean tiedonsiirron. 5G:llä tarkoitetaan 2020-luvulla käyttöönotettavia mobiileja tiedonsiirtojärjestelmiä. Toisin kuin 1G–4G-verkot, 5G tarjoaa paljon muutakin kuin matkapuhelinteknologiaa. Sen uusia avauksia ovat laitteiden internet, parantunut verkkojen kapasiteetti, nopeus ja reaktioajat. Keinoina ovat erilaisten teknologioiden yhteensovittaminen, uusien taajuuskaistojen käyttöönotto ja älyn lisääminen verkkoihin, tekniikan tohtori Ari Jaaksi WSP Finland Oy:stä selvensi 5G-teknologiaa MTK:n digiseminaarissa. MTK tilasi selvityksen 5G-verkon mahdollisuuksista maaseudun elinkeinoille WSP Finland Oy:ltä.

– 5G tulee vähentämään paikkasidonnaisuutta ja ero laajakaistan käyttökokemuksessa kaupungin ja maaseudun välillä tulee merkittävästi vähenemään, MTK:n kehitysjohtaja Markus Lassheikki sanoi. Selvää on jo nyt, että 5G tulee korostamaan myös valokuidun saatavuutta ja lisäämään entisestään valokuidun ja kiinteän verkon merkitystä.

kehitysjohtaja Markus Lassheikki, MTK, puh. 040 779 9680

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Maahanmuuttajien työllistymistä maaseudulla voidaan helpottaa – suositukset maahanmuuttajien helpommaksi työllistämiseksi laadittu19.9.2018 11:40Tiedote

Työvoimapula vaikeuttaa maaseudun yritysten kehittymistä. Maahanmuuttajat ovat tärkeä osa maaseudun työvoimaa ja merkitys on edelleen kasvussa. MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola peräänkuulutti Integration 2018 -tapahtumassa 19.9.2018 toimenpiteitä, joilla maahanmuuttajan palkkaaminen helpottuisi nykyisestään. Lisäksi on tärkeää, ettei yritystä perustava tai työllistyvä maahanmuuttaja kohtaa ylimääräisiä esteitä Suomen kansalaisiin verrattuna.

MTK ja Suomen kokkimaajoukkue yhdessä maailman suurimmille ruokamessuille Saksassa – Suomi messujen pääkumppani 20195.9.2018 09:23Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK ry ja Suomen kokkimaajoukkue ovat sopineet yhteistyöstä 18.-27.1.2019 Saksassa pidettävillä Grüne Woche -messuilla. Joka vuosi messuilla on vain yksi partnerimaa ja ensi vuonna se on Suomi. Grüne Woche -messut ovat maailman suurin ruoka-alan kuluttajamessutapahtuma. Suomi esittäytyy messuilla omassa hallissaan teemalla ”Grüße aus der Wildnis – Greetings from the Wild.” Messukonseptin “Aus der Wildnis” ja siitä johdetun kumppanimaailmeen on suunnitellut Hasan & Partners.