MTK:n puheenjohtaja Marttila MTK:n valtuuskunnan digiseminaarissa: Tie- ja tietoliikenneverkot maaseudun menestymisen perusedellytyksenä

– Maaseudulla asuminen ja yrittäminen ei ole tulevaisuudessa mahdollista ilman toimivia ja nopeita tietoliikenneyhteyksiä. Siksi on huolestuttavaa, että kiinteän laajakaistan saatavuus Suomen maaseudulla on EU:n heikoimmasta päästä, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila totesi MTK:n valtuuskunnan digiseminaarissa 18.4. Helsingissä.

Valokuidun tarjonta on nykyisin rajallista ja epäyhdenvertaista. Tällä hetkellä 100 Mbit/s -kiinteä laajakaistayhteys on saatavissa 54 %:issa Suomen kotitalouksista. Taajamissa nopea valokuitupohjainen kiinteä vähintään 100 Mbit/s- laajakaistayhteys on saatavissa 56 %:issa kotitalouksista. Taajamien ulkopuolella vastaava laajakaista on tarjolla vain 16 %:issa kotitalouksista. Tavoitteena tulee olla, että nopeat tietoverkot tarjoavat maaseudulle taajama-alueisiin nähden aiempaa tasavertaisemmat palvelut ja kehittymisedellytykset. – Nyt maaseudun ja kaupunkien välillä on ammottava kuilu, Marttila jatkoi.

Valokuidun merkitystä ei vielä ymmärretä kriittisenä perusinfrana ja investointina tulevaisuuteen. Liikenne- ja viestintäministeriössä parhaillaan valmisteltavassa digitaalisen infrastruktuurin strategiassa on asetettava kansalaisten ja yritysten toimintaedellytyksiä vahvistavat riittävän kunnianhimoiset tavoitteet ja konkreettinen keinovalikoima tavoitteiden saavuttamiseksi. Kaikkien suomalaisten hyvinvoinnin lisäämiseksi nopeat ja luotettavat tietoverkot on saatava koko maahan.

Tulevaisuudessa työ ja asiointi ovat entistä enemmän paikasta riippumatonta. Teknologia ja digitaalisuus ovat tässä apuvälineitä. Paljon on myös meistä itsestämme kiinni, miten omassa toiminnassamme osaamme ottaa hyödyn irti digitalisaatiokehityksestä. Nuorten odotukset ovat korkealla, ja yhteyksien pitää olla kunnossa, jotta nuoret jäävät maaseudulle.

– Viime aikoina katseita on suunnattu myös siihen, mitä 5G-teknologia mahdollistaa tullessaan. 5G-teknologia mahdollistaa nopean tiedonsiirron. 5G:llä tarkoitetaan 2020-luvulla käyttöönotettavia mobiileja tiedonsiirtojärjestelmiä. Toisin kuin 1G–4G-verkot, 5G tarjoaa paljon muutakin kuin matkapuhelinteknologiaa. Sen uusia avauksia ovat laitteiden internet, parantunut verkkojen kapasiteetti, nopeus ja reaktioajat. Keinoina ovat erilaisten teknologioiden yhteensovittaminen, uusien taajuuskaistojen käyttöönotto ja älyn lisääminen verkkoihin, tekniikan tohtori Ari Jaaksi WSP Finland Oy:stä selvensi 5G-teknologiaa MTK:n digiseminaarissa. MTK tilasi selvityksen 5G-verkon mahdollisuuksista maaseudun elinkeinoille WSP Finland Oy:ltä.

– 5G tulee vähentämään paikkasidonnaisuutta ja ero laajakaistan käyttökokemuksessa kaupungin ja maaseudun välillä tulee merkittävästi vähenemään, MTK:n kehitysjohtaja Markus Lassheikki sanoi. Selvää on jo nyt, että 5G tulee korostamaan myös valokuidun saatavuutta ja lisäämään entisestään valokuidun ja kiinteän verkon merkitystä.

kehitysjohtaja Markus Lassheikki, MTK, puh. 040 779 9680

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Suomi saa päähuomion maailman suurimmilla ruokamessuilla tammikuussa 201916.11.2018 11:00Tiedote

Suomi on Saksassa järjestettävien, maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Yli 80 yritystä eri puolilta Suomea tuo tuotteensa ja palvelunsa Suomen messuhalliin Berliinissä 18.–27.1.2019 pidettäville Grüne Woche -kuluttajamessuille. Kumppanimaayhteistyön tavoitteena on saada näkyvyyttä suomalaisille ruoka- ja juomatuotteille, raivata niiden tietä Saksan markkinoille sekä houkutella lisää matkailijoita Suomeen. Messuille osallistuu vuosittain noin 400 000 kävijää sekä 1700 näytteilleasettajaa ja 4000 median edustajaa 65 eri maasta.

Globaalit ympäristökriisit ovat kohtalonkysymyksiä myös maa- ja metsätaloudelle15.11.2018 17:42Tiedote

YK:n luonnon monimuotoisuussopimuksen 14. osapuolikokous pidetään Egyptissä 17.-29.11.2018. MTK osallistuu kokoukseen osana Suomen valtuuskuntaa. MTK:n kannalta kokouksen kiinnostavimpia aiheita ovat luonnon monimuotoisuuden ja ilmastonmuutoksen keskinäinen sidonnaisuus, pölyttäjien vähenemisen estäminen sekä vuoden 2020 jälkeisiä monimuotoisuustavoitteita koskevat keskustelut.