Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

MTK:n Tiirola: Ilmastovaalit sopivat MTK:lle mainiosti

Metsien käytön rajoittamisen sijaan vaalikentillä pitäisi ehdottomasti keskustella siitä, miten metsänomistajia kannustetaan vahvistamaan metsiensä hiilinieluja, sanoi MTK:n metsävaltuuskunnan puheenjohtaja Mikko Tiirola metsävaltuuskunnan kokouksessa Espoossa.

Metsäsektori on taas kerran noussut koko kansantalouden veturiksi. Eduskuntavaalien lähestyessä kuitenkin kriittiset äänenpainot biotaloutta ja erityisesti metsäsektoria kohtaan ovat voimistuneet.

Kärkenä ovat ilmastopolitiikka ja metsäluonnon monimuotoisuus. Kritiikissä vain on Tiirolan mukaan unohtunut se, että suomalaiset metsät ja niiden kestävä käyttö ovat ongelman ratkaisu eikä itse ongelma.

- MTK:lle sopiikin erinomaisesti, että ilmastopolitiikka ja metsäluonnon monimuotoisuus nousevat kevään vaalien kärkiteemaksi, sanoi Tiirola.

Vaalikentillä on erityisesti syytä keskustella siitä, miten yhteiskunta kannustaa satojatuhansia metsänomistajia vahvistamaan hiilinieluja ja edistämään fossiilisia korvaavien uusiutuvien raaka-aineiden tuottamista.

- Ilmastomuutoksen haasteiden edessä meidän on panostettava metsien kasvun lisäämiseen, niiden terveyden ylläpitoon ja luonnonhoitoon. Samoin meidän on välttämätöntä edistää fossiilisten raaka-aineiden korvautumista uusiutuvilla, tiivisti Tiirola.

- Keskeistä on, että meillä on metsätalousyrittämiseen kannustava toimintaympäristö ja verotus. Metsien osalta kysymys on metsäverotuksen tasosta sekä tilarakenteen ja sukupolvenvaihdosten edistämiseen liittyvistä metsä- ja metsälahjavähennyksestä, Tiirola muistutti.

Ilmastosankareiden työtä ei pidä rasittaa alati kohoavalla verotuksella. Erityisesti on huolehdittava siitä, että metsätaloutta ei missään olosuhteissa rasitetta uusilla veroilla, kuten kiinteistöverolla.

Lisätietoja: Metsävaltuuskunnan puheenjohtaja Mikko Tiirola puh. 044 538 4280

Metsäjohtaja Juha Hakkarainen, MTK, puh. 0400 870867

Sipuleista makua ja terveyttä18.1.2019 09:38Tiedote

Kun ruokaan halutaan täyteläistä makua, siihen silputaan sipulia. Sipuli kestää pitkää hauduttamista, se toimii pikaisesti kypsennettävissä ruuissa ja aivan raakanakin sipulia syödään. Jokaiseen tarkoitukseen löytyy sipuliperheestä osuvin valinta. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulit ovat terveellisiä. Sipuleita on tutustuttavaksi monenlaisia, Suomessa viljeltyinä toista kymmentä erilaista. Viikko 4 on nimetty Sipuliviikoksi (21.–27.1.2019).

Suomalainen ruoka ja matkailu esillä Berliinissä ennätyssatsauksella ensi viikolla – Suomi maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa10.1.2019 12:17Tiedote

Suomi on ensi viikolla Berliinissä avautuvien, maailman suurimpien Grüne Woche -ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Saksaan on lähdössä 80 suomalaista ruoka- ja matkailuyritystä, jotka täyttävät kokonaisen messuhallin. Omina alueosastoinaan Suomen hallissa esittäytyvät Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten muodostama läntinen Järvi-Suomi, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi ja Kainuu. Lapin yritykset ovat esillä yhteisellä Lapland Food Club -brändillä. Kuluttajille suunnatut messut järjestetään Berliinin messukeskuksessa 18.–27.1.2019.

MTK kommentoi VTT:n rokotetiedotetta: Suomalaisilla siipikarjatiloilla ei ole tarvetta käyttää antibiootteja eikä antibiootteja korvaavaa rokotetta9.1.2019 14:46Tiedote

VTT tiedotti 9.1.2019 kehittäneensä uuden menetelmän, jolla pystyttäisiin kustannustehokkaasti valmistamaan rokotetta lintujen erilaisten suolistomikrobien aiheuttamia infektiota vastaan. Tiedotteessa viitataan siihen, että kaikki kotimaiset kanat voitaisiin nyt rokottaa näitä suolistobakteereita vastaan. Tiedote on näiltä osin harhaanjohtava. VTT:n kehittämän siipikarjan suolistorokotteen markkinat ovat ulkomailla, ei kotimaassa.