Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

MTK:n Tiirola: Ilmastovaalit sopivat MTK:lle mainiosti

Metsien käytön rajoittamisen sijaan vaalikentillä pitäisi ehdottomasti keskustella siitä, miten metsänomistajia kannustetaan vahvistamaan metsiensä hiilinieluja, sanoi MTK:n metsävaltuuskunnan puheenjohtaja Mikko Tiirola metsävaltuuskunnan kokouksessa Espoossa.

Metsäsektori on taas kerran noussut koko kansantalouden veturiksi. Eduskuntavaalien lähestyessä kuitenkin kriittiset äänenpainot biotaloutta ja erityisesti metsäsektoria kohtaan ovat voimistuneet.

Kärkenä ovat ilmastopolitiikka ja metsäluonnon monimuotoisuus. Kritiikissä vain on Tiirolan mukaan unohtunut se, että suomalaiset metsät ja niiden kestävä käyttö ovat ongelman ratkaisu eikä itse ongelma.

- MTK:lle sopiikin erinomaisesti, että ilmastopolitiikka ja metsäluonnon monimuotoisuus nousevat kevään vaalien kärkiteemaksi, sanoi Tiirola.

Vaalikentillä on erityisesti syytä keskustella siitä, miten yhteiskunta kannustaa satojatuhansia metsänomistajia vahvistamaan hiilinieluja ja edistämään fossiilisia korvaavien uusiutuvien raaka-aineiden tuottamista.

- Ilmastomuutoksen haasteiden edessä meidän on panostettava metsien kasvun lisäämiseen, niiden terveyden ylläpitoon ja luonnonhoitoon. Samoin meidän on välttämätöntä edistää fossiilisten raaka-aineiden korvautumista uusiutuvilla, tiivisti Tiirola.

- Keskeistä on, että meillä on metsätalousyrittämiseen kannustava toimintaympäristö ja verotus. Metsien osalta kysymys on metsäverotuksen tasosta sekä tilarakenteen ja sukupolvenvaihdosten edistämiseen liittyvistä metsä- ja metsälahjavähennyksestä, Tiirola muistutti.

Ilmastosankareiden työtä ei pidä rasittaa alati kohoavalla verotuksella. Erityisesti on huolehdittava siitä, että metsätaloutta ei missään olosuhteissa rasitetta uusilla veroilla, kuten kiinteistöverolla.

Lisätietoja: Metsävaltuuskunnan puheenjohtaja Mikko Tiirola puh. 044 538 4280

Metsäjohtaja Juha Hakkarainen, MTK, puh. 0400 870867

MTK liittyy CLC-ilmastoaloitteeseen, joka vaatii kunnianhimoista kansainvälistä ilmastopolitiikkaa vastaamaan 1,5 C-asteen tavoitetta12.3.2019 09:57:45 EETTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry. tukee Climate Leadership Coalitionin (CLC) ja pohjoismaisten kumppaneiden ilmastoaloitetta. Aloitteessa vaaditaan EU:ta päivittämään nykyisiä ilmastotavoitteitaan vastaamaan Pariisiin ilmastosopimusta siten, että kasvihuonekaasujen päästöt saataisiin nettovaikutuksiltaan nollaan vuoteen 2050 mennessä.