Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

MTK:n Tiirola: Ilmastovaalit sopivat MTK:lle mainiosti

Metsien käytön rajoittamisen sijaan vaalikentillä pitäisi ehdottomasti keskustella siitä, miten metsänomistajia kannustetaan vahvistamaan metsiensä hiilinieluja, sanoi MTK:n metsävaltuuskunnan puheenjohtaja Mikko Tiirola metsävaltuuskunnan kokouksessa Espoossa.

Metsäsektori on taas kerran noussut koko kansantalouden veturiksi. Eduskuntavaalien lähestyessä kuitenkin kriittiset äänenpainot biotaloutta ja erityisesti metsäsektoria kohtaan ovat voimistuneet.

Kärkenä ovat ilmastopolitiikka ja metsäluonnon monimuotoisuus. Kritiikissä vain on Tiirolan mukaan unohtunut se, että suomalaiset metsät ja niiden kestävä käyttö ovat ongelman ratkaisu eikä itse ongelma.

- MTK:lle sopiikin erinomaisesti, että ilmastopolitiikka ja metsäluonnon monimuotoisuus nousevat kevään vaalien kärkiteemaksi, sanoi Tiirola.

Vaalikentillä on erityisesti syytä keskustella siitä, miten yhteiskunta kannustaa satojatuhansia metsänomistajia vahvistamaan hiilinieluja ja edistämään fossiilisia korvaavien uusiutuvien raaka-aineiden tuottamista.

- Ilmastomuutoksen haasteiden edessä meidän on panostettava metsien kasvun lisäämiseen, niiden terveyden ylläpitoon ja luonnonhoitoon. Samoin meidän on välttämätöntä edistää fossiilisten raaka-aineiden korvautumista uusiutuvilla, tiivisti Tiirola.

- Keskeistä on, että meillä on metsätalousyrittämiseen kannustava toimintaympäristö ja verotus. Metsien osalta kysymys on metsäverotuksen tasosta sekä tilarakenteen ja sukupolvenvaihdosten edistämiseen liittyvistä metsä- ja metsälahjavähennyksestä, Tiirola muistutti.

Ilmastosankareiden työtä ei pidä rasittaa alati kohoavalla verotuksella. Erityisesti on huolehdittava siitä, että metsätaloutta ei missään olosuhteissa rasitetta uusilla veroilla, kuten kiinteistöverolla.

Lisätietoja: Metsävaltuuskunnan puheenjohtaja Mikko Tiirola puh. 044 538 4280

Metsäjohtaja Juha Hakkarainen, MTK, puh. 0400 870867

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK pitää neuvottelujen loppumetreillä olevaa EU-Mercosur -kauppasopimusta huolestuttavana EU-tuotannon laatustandardien ja maatalouden heikon kannattavuuden näkökulmasta. MTK ei halua vapauttaa maataloustuotteiden tuontia, sillä Mercosur-maat eivät halua noudattaa EU-tuotannolle asetettuja vaatimuksia. EU ja erityisesti Suomi ovat tehneet pitkään työtä turvallisen ja jäljitettävän maataloustuotannon eteen. EU-järjestelmä uhkaa rapautua, mikäli heikommin standardein tuotettua Mercosur-lihaa virtaa enenevässä määrin EU-markkinoille, myös Suomeen. Mercosur-tuonnin lisääminen on hyvin arveluttavaa myös ilmastopolitiikan näkökulmasta, sillä maiden karjatalous hävittää sademetsää kasvavan soijan- ja maissintuotannon sekä laidunmaan alta.

Kasvisten ensisadot valmistumassa14.6.2019 08:39:56 EESTTiedote

Uusi kasvisvuosi pyörähtää Suomessa käyntiin tuttuun tapaan kesäkuun puolivälissä, kun ensimmäisiä varhaisvihannesten satoja aletaan saada. Varhaiskaalit, mansikat, uuden sadon perunat, vihreät parsat, sipuli-, retiisi-, porkkana- ja naurisniput, raparperi ja mehevän raikas jäävuorisalaatti aloittavat kasviskesän. Lähellä tuotettuihin, primööreiksi kutsuttuihin esikoisiin kannattaa suhtautua erityisinä herkkuina. Mehukkuus, rapea suutuntuma ja makuvivahteet ovat erilaiset kuin vastaavissa, kauempaa tuoduissa ja varastoiduissa kasviksissa. Varhaisvihannesten ja -perunoiden teemaviikkoa vietetään viikolla 25 (17.–23.6.2019).