Muista heijastin – myös kaupungeissa ja valastuilla alueilla liikkuessasi!

Syyspimeiden tultua If haluaa muistuttaa heijastimen tärkeydestä. Moni tunnistaa heijastimen käytön tarpeellisuuden haja-asutusalueella, mutta sitä tarvitaan yhtä lailla katuvalojen alla liikuttaessa. Useimmiten heijastin unohtuu nuorilta ja aikuistakin vain puolet käyttää sitä säännöllisesti.

Syyspimeällä liikkuminen ilman heijastinta on turvallisuusriski. Heijastimen tarve iltojen pimetessä tunnistetaankin etenkin maaseudulla ja haja-asutusalueella. On kuitenkin harhaluulo, ettei heijastinta tarvitsisi käyttää silloinkin, kun katu on valaistu.

– Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu tiheästi asutuilla alueilla, joissa on katuvalot. Vastaantulevan liikenteen valojen lisäksi näkyvyyttä haittaavat esimerkiksi katu- ja mainosvalojen heijasteet sekä sade ja sumu, tietää Ifin vahingontorjuntapäällikkö Jari Pekka Koskela.

Heijastinta käyttää säännöllisesti puolet aikuisista suomalaisista*. Vähiten sitä käyttävät miehet ja alle 30-vuotiaat nuoret aikuiset, jotka pitävät heijastinta myös keskimääräistä useammin turhana turvallisuuden lisäämisen kannalta.

– Kiitos kampanjoinnin heijastimen käyttö on kuitenkin ollut lievässä kasvussa viime vuosina. Hyvä suuntaus on, että heijastimia integroidaan yhä enemmän suoraan vaatteisiin. Suurin osa suomalaisista pitäisikin mieluiten vaatteita, joissa on jo valmiina kiinteä heijastin, Koskela sanoo.

Ylivoimaisesti yleisin syy olla käyttämättä heijastinta onkin kaikenikäisillä sen unohtuminen. Käytetyin heijastinmalli on yhä erikseen kiinnitettävä, riippuva heijastin.

Suosittua heijastinlankaa ja muita heijastintuotteita voi ostaa Ifin Turvakaupasta www.turvakauppa.if.fi.

FAKTA: Näin kauas heijastimesi näkyy

*Sähköiseen kyselytutkimukseen liikenneturvallisuudesta ja -käyttäytymisestä vastasi yhteensä syyskuussa 2018 kaikkiaan 1014 yli 18-vuotiasta suomalaista. Ifin teettämän kyselyn toteutti YouGov Finland.

Vastaavia kyselyjä If on toteuttanut myös vuosina 2016 ja 2017.

If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiseteläimetkoditautot ja paljon muuta. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 6 800 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,7 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.

Ifin Kunnon koti -talotarkastukset: Useimmista suomalaistaloista löytyy korjattavaa17.9.2019 08:12:27 EESTTiedote

Lähes 15 000 Ifin kotivakuutusasiakkaan omakotitaloon tehty Kunnon koti -talotarkastus paljastaa, että suomalaistalot ovat melko hyvässä kunnossa, mutta suurimmasta osasta löytyy silti jotain korjattavaa. Eniten vakavia puutteita on ulkopuolelta tulevan kosteuden hallinnassa: niitä oli jopa 65 prosentissa taloja. Joka kolmannesta talosta löytyi puolestaan korjaustarpeita kylpyhuoneesta. Vakavampien puutteiden lisäksi pienemmille huoltotöille on tarvetta joka toisessa omakotitalossa.

Laita mökki talvikuntoon! Näin vältät murrot, jyrsijöiden aiheuttamat vahingot sekä putkien vesivuodot12.9.2019 10:42:03 EESTTiedote

Syksyn tullen on tärkeää huoltaa ja varustaa kesämökki talviteloille. Yleisimpiä syksyn ja talven vahinkoja mökeillä ovat murrot, jyrsijöiden aiheuttamat tuhot sekä vesivuodot, joita syntyy tyhjentämättä jätetyistä putkista. Etenkin vesivahinkoja sattuu paljon hyvin varustelluissa talviasuttavissa mökeissä, joita ei usein valmistella erityisesti talvea varten.

Alakouluikäisten vanhemmat yhä huolestuneempia autoilijoiden kännykän käytön aiheuttamista vaaroista lasten koulumatkoilla5.8.2019 09:35:00 EESTTiedote

Neljä viidestä vanhemmasta (78%) on suuresti tai melko suuresti huolissaan autoilijoiden kännykkään uppoutumisen mahdollisesti aiheuttamista vaaratilanteista alakoululaisten koulumatkoille, selviää vakuutusyhtiö Ifin teettämästä kyselytutkimuksesta. Vähintään melko suuresti huolissaan olevien osuus on noussut vuoden takaisesta mittauksesta merkittävästi, 17 prosenttiyksikköä. Vain 1% alakoululaisten vanhemmista ei ole huolissaan autoilijoiden kännykän käytöstä.