Muista heijastin – myös kaupungeissa ja valastuilla alueilla liikkuessasi!

Syyspimeiden tultua If haluaa muistuttaa heijastimen tärkeydestä. Moni tunnistaa heijastimen käytön tarpeellisuuden haja-asutusalueella, mutta sitä tarvitaan yhtä lailla katuvalojen alla liikuttaessa. Useimmiten heijastin unohtuu nuorilta ja aikuistakin vain puolet käyttää sitä säännöllisesti.

Syyspimeällä liikkuminen ilman heijastinta on turvallisuusriski. Heijastimen tarve iltojen pimetessä tunnistetaankin etenkin maaseudulla ja haja-asutusalueella. On kuitenkin harhaluulo, ettei heijastinta tarvitsisi käyttää silloinkin, kun katu on valaistu.

– Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu tiheästi asutuilla alueilla, joissa on katuvalot. Vastaantulevan liikenteen valojen lisäksi näkyvyyttä haittaavat esimerkiksi katu- ja mainosvalojen heijasteet sekä sade ja sumu, tietää Ifin vahingontorjuntapäällikkö Jari Pekka Koskela.

Heijastinta käyttää säännöllisesti puolet aikuisista suomalaisista*. Vähiten sitä käyttävät miehet ja alle 30-vuotiaat nuoret aikuiset, jotka pitävät heijastinta myös keskimääräistä useammin turhana turvallisuuden lisäämisen kannalta.

– Kiitos kampanjoinnin heijastimen käyttö on kuitenkin ollut lievässä kasvussa viime vuosina. Hyvä suuntaus on, että heijastimia integroidaan yhä enemmän suoraan vaatteisiin. Suurin osa suomalaisista pitäisikin mieluiten vaatteita, joissa on jo valmiina kiinteä heijastin, Koskela sanoo.

Ylivoimaisesti yleisin syy olla käyttämättä heijastinta onkin kaikenikäisillä sen unohtuminen. Käytetyin heijastinmalli on yhä erikseen kiinnitettävä, riippuva heijastin.

Suosittua heijastinlankaa ja muita heijastintuotteita voi ostaa Ifin Turvakaupasta www.turvakauppa.if.fi.

FAKTA: Näin kauas heijastimesi näkyy

*Sähköiseen kyselytutkimukseen liikenneturvallisuudesta ja -käyttäytymisestä vastasi yhteensä syyskuussa 2018 kaikkiaan 1014 yli 18-vuotiasta suomalaista. Ifin teettämän kyselyn toteutti YouGov Finland.

Vastaavia kyselyjä If on toteuttanut myös vuosina 2016 ja 2017.

If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiseteläimetkoditautot ja paljon muuta. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 6 800 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,7 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.

Yli 90% suomalaisista vakuuttaa kotinsa – moni ei kuitenkaan tiedä, että kotivakuutus korvaa myös matkapuhelimelle sattuneen vahingon27.2.2020 08:00:00 EETTiedote

Ifin yhteistyökumppanin iTapsan teettämästä tutkimuksesta selvisi, että kaksi kolmasosaa suomalaisista ei tiedä vakuuttaneensa puhelintaan jo kotivakuutuksella. Tutkimuksen mukaan suurin osa suomalaisista ei kuitenkaan ota erillistä laitevakuutusta. Ifin nettisivujen 3D-palvelusta näkee helposti, millaisia matkapuhelimille ja muille kodin laitteille sattuneita vahinkoja kotivakuutuksesta korvataan ja mitä ovat keskimääräiset korvaussummat.

Hiihtolomareissu suunnitteilla? Tarkista Ifin karttapalvelusta, mitä sairastuminen suosituissa lomakohteissa voi maksaa – ja kiinnitä koronaviruksen jyllätessä huomiota myös matkustusturvallisuuteen14.2.2020 08:00:00 EETTiedote

Moni suuntaa seuraavien viikkojen aikana etsimään lunta Euroopan suosituista laskettelukohteista tai rentoutumaan Aasian houkutteleville hiekkarannoille. Ulkomailla tapahtuva sairastuminen tai loukkaantuminen voi tulla yllättävän kalliiksi. If kokosi kätevään karttapalveluun esimerkkihintoja sairastumisen kustannuksista suosituimmissa matkakohteissa.

Milloin ne renkaat pitikään vaihtaa? If selvitti, miten uusi laki vaikuttaa suomalaisten rengaskäyttäytymiseen4.2.2020 08:00:00 EETTiedote

Moni autoilija on kiristellyt hampaitaan ajaessaan tammikuun vesikeleillä nastarenkailla tai luistellessaan kesärenkailla takatalven yöpakkasissa. Heille uuden tieliikennelain astuminen voimaan 1. kesäkuuta 2020 tuonee helpotusta kalenteriin sidottuun renkaidenvaihtorumbaan: jatkossa autoilija voi itse päättää ajokelin mukaan ottaako alleen talvirenkaat. If selvitti noin 30 000 suomalaisen asenteita renkaiden käytöstä. Kyselyn tulosten mukaan yllättävän moni suunnittelee jatkossa vaihtavansa talvirenkaat kelin mukaan.

Kymmenissä tuhansissa keittiöissä piilee vakava tulipaloriski - havaitse reistailevan liesituulettimen vaaran merkit ajoissa22.1.2020 08:00:00 EETTiedote

Harmittomalta vaikuttava vika liesituulettimessa tai jopa pelkkä veden keittäminen saattavat aiheuttaa mekaanisella liukukytkimellä varustetusta liesituulettimesta alkavan tuhoisan palon. Viime aikoina liesituuletinpalot ovat jälleen olleet harmillisen yleinen uutinen eri puolella Suomea. Varmista, ettei omassa keittiössäsi piile paloriskiä ja vaihda oikutteleva tuuletin suosiolla uuteen.