Muistutus: Telan mediakutsu kuuntelemaan Suvi-Anne Siimestä

Suomi on Euroopan nopeimmin ikääntyvä maa ja suurten väestöpoliittisten kysymysten edessä. Millaista väestöpolitiikkaa Suomi tarvitsee? Väestöliitto ja Työeläkevakuuttajat Tela järjestävät tiistaina 8. syyskuuta klo 11–12.30 keskustelutilaisuuden, jossa julkaistaan Väestöliiton Kestävän väestönkehityksen Suomi -raportti ja Väestöliiton väestöpoliittiset suositukset. Tela on ollut mukana raportin valmistelussa.

Miksi syntyvyys laskee Suomessa? Sopeutammeko hyvinvointivaltion rakenteita väestökehitykseen vai pyrimmekö vaikuttamaan myös väestön määrään tulevaisuudessa? Millaisia paineita kohdistuu esimerkiksi eläkejärjestelmään ja millä keinoilla huolehdimme siitä, että eläkkeitä riittää myös tuleville sukupolville? Muiden muassa näitä kysymyksiä käsitellään tilaisuudessa, jota toimittajat ovat tervetulleita seuraamaan paikan päälle Musiikkitalon Ravintola-Klubiin Helsingissä 8.9. klo 11–12.30. Paikalla on rajattu joukko raportin kirjoittajia sekä tilaisuuden puhujat, suurelle yleisölle tilaisuus striimataan.

Työeläkevakuuttajat Telan toimitusjohtaja Suvi-Anne Siimes on yksi tilaisuuden puhujista. Kommenttipuheenvuorossaan Siimes pohtii väestöteemaa erityisesti sukupolvien välisen oikeudenmukaisuuden näkökulmasta:

– Hyvinvointiyhteiskunta ja niin työ- kuin kansaneläkkeetkin ovat tulevina vuosikymmeninä kooltaan yhä pienempien työssäkäyvien ikäluokkien harteilla. Samaan aikaan meidän on kuitenkin huolehdittava sekä nykyisistä että tulevista vanhemmista ikäpolvista. Vanheneminen on aikanaan meistä jokaisen kohtalo. Kuinka siis voisimme ymmärtää jo nyt aiempaa paremmin eri elämänvaiheessa olevien ihmisten arkea? Tunnistammeko omat roolimme erilaisissa ikäpolvien välisissä ketjuissa? Siimes kysyy.

Siimes pohtii puheenvuorossaan myös seuraavia kysymyksiä:

Miten rakennamme luottamusta ja huolehdimme riittävästä oikeudenmukaisuudesta tulevien eläkkeiden turvaamisen kaltaisissa projekteissa, joissa horisontti on useiden vuosikymmenien päässä? Mitä oppeja voimme ottaa muista maista?

• Mitä: Väestöliiton väestöpoliittisen raportin julkaisutilaisuus
  • Missä: Musiikkitalon Ravintola-Klubissa tai verkossa: https://bit.ly/kestavavaestonkehitys
  • Milloin: tiistaina 8.9.2020 klo 11–12.30 (brunssi tarjolla klo 10.30 alkaen)

Tilaisuuden ohjelma:

10.30 Brunssi

11.00 Tervetuloa

11.05 Väestöliiton suositukset Suomen väestöpolitiikalle, Väestöliiton toimitusjohtaja Eija Koivuranta

11.25 Kommenttipuheenvuoro, valtiovarainministeri Matti Vanhanen

11.40 Debattiparit

1) Perheellistymisen tulevaisuudennäkymät kaupungistuvassa Suomessa, Väestöliiton Väestöntutkimuslaitoksen johtaja ja tutkimusprofessori Anna Rotkirch ja Kansallisen kaupunkistrategian valmistelusta valtiovarainministeriössä vastaava Emma Terämä Suomen Ympäristökeskus SYKEstä

2) Pelastaako maahanmuutto vanhenevan Suomen? Eläketurvakeskuksen ennustelaskemista vastaavan yksikön päällikkö Heikki Tikanmäki ja Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki

12.10 Kommenttipuheenvuoro: Eläkepolitiikka <3 väestöpolitiikka, Työeläkevakuuttajat Telan toimitusjohtaja Suvi-Anne Siimes

12.20 Yleisökysymykset

12.30 Tilaisuus päättyy

Tilaisuuden juontaa Helsingin Sanomien päätoimittaja Anu Ubaud.

viestinnän suunnittelija Jenni Heino
jenni.heino@tela.fi

Työeläkevakuuttajat Tela on lakisääteistä työeläketurvaa hoitavien työeläkevakuuttajien etujärjestö. Perustehtävämme on työeläkejärjestelmän vahvistaminen ja alan toimintaympäristöön vaikuttaminen.

Tela: Työeläkevarat elpyivät loppukevään aikana 10 miljardilla koronaviruspandemian vaikutuksista2.9.2020 08:23:18 EESTTiedote

Suomalaisten työeläkkeiden rahoituksessa käytettävät eläkevarat nousivat noin 10 miljardia euroa vuoden 2020 toisella vuosineljänneksellä. Varoja oli kesäkuun lopussa 204* miljardia. Eläkevarojen elpyminen koronaviruspandemian vaikutuksista oli pitkälti osakemarkkinoiden ansiota. Varojen nousu loppukevään aikana ei kuitenkaan kokonaan kuitannut vuoden ensimmäisen neljänneksen 22 miljardin laskua. Eläkevarojen, kuten koko yhteiskunnan, näkökulmasta eletään edelleen poikkeuksellista aikaa, ja olennaista on, miten sijoitustuotot kehittyvät loppuvuoden aikana ja pitkällä aikajänteellä, muistuttaa Työeläkevakuuttajat Telan analyysitoimintojen johtaja Minna Lehmuskero.

Telan mediakutsu kuuntelemaan Suvi-Anne Siimestä31.8.2020 07:51:09 EESTKutsu

Tela: Koronaviruspandemia laski työeläkevaroja 22 miljardia – lopulliset vaikutukset nähdään vasta myöhemmin22.5.2020 09:47:36 EESTTiedote

Suomalaisten työeläkkeiden rahoituksessa käytettävät eläkevarat laskivat noin 22 miljardia euroa vuoden 2020 ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Varoja oli maaliskuun lopussa 193* miljardia. Koronaviruspandemia vaikutti eläkevaroihin erityisesti osakemarkkinoiden kautta. Vaikutusten lopullinen mittakaava nähdään kuitenkin vasta myöhemmin, ja olennaista on, miten sijoitustuotot kehittyvät tästä eteenpäin ja vuosikymmenten aikajänteellä, muistuttaa Työeläkevakuuttajat Telan analyytikko Kimmo Koivurinne.