MUISTUTUS: Voisiko lyhennetty työviikko toimia myös Suomessa?

Autonomy-ajatuspajan tutkimusjohtaja Will Stronge tulee keskiviikkona Suomeen kertomaan toteuttamansa brittitutkimuksen tuloksista ja keskustelemaan suomalaisten työelämäasiantuntijoiden kanssa nelipäiväisen työviikon mahdollisuuksista. Miniseminaarin avaa työministeri Tuula Haatainen. Tilaisuus on avoin median edustajille.

AIKA Helsinki, Presidentti Hotelli, Kaarlo -kabinetti

PAIKKA Keskiviikkona 22.3.2023 klo 9.15–11.00

UK's four-day week pilot on toistaiseksi Euroopan laajin ja perusteellisin kokeilu työajan lyhentämisestä. Kokeiluun osallistui noin 2 900 työntekijää 61 erilaisesta yrityksestä. Käytännössä yrityksissä räätälöitiin työajan merkittävä lyhennys kullekin parhaiten sopivaksi. Kokeilu kesti puoli vuotta.

Tulokset olivat mielenkiintoisia: työntekijöiden fyysinen ja psyykkinen terveys parani ja poissaolot vähenivät. Suurin osa osallistuneista yrityksistä ei aio palata entiseen työaikaan, vaikka kokeilu on päättynyt.

SAMOK:n toimitusjohtaja Vellu Taskila on lupautunut kertomaan käytännön kokemuksia nelipäiväisestä työviikosta ja tutkimusprofessori Mikko Härmä työajan terveydellisistä vaikutuksista ja työaikasuosituksista.

Ilmoittaudu 20.3 mennessä https://link.webropolsurveys.com/EP/C42731B55DCBFE6D

8.00 Tarjolla aamukahvit

9.15 Tilaisuus alkaa

• Tilaisuuden avaus työministeri Tuula Haatainen
  • Tutkimusjohtaja Will Stronge. Kokeilu ja sen opit Suomelle.
  • Kommenttipuheenvuorot SAMOK:n toiminnanjohtaja Vellu Taskila ja TTL:n tutkimusprofessori Mikko Härmä
  • Loppusanat SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta

11.00–12.00 Lounas

Seminaarissa Strongen osuutta ei tulkata.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK edustaa 18:aa ammattiliittoa ja yli 800 000:ta jäsentä. Tehtävämme on rakentaa inhimillistä, turvallista ja oikeudenmukaista työelämää. Siitä syntyy luottamusyhteiskunta, joka lisää työn tekijöiden uskoa tulevaisuuteen.