MUISTUTUSKUTSU: Älä riko urheilua -tiedotustilaisuus 22.11. klo 9 Urheilumuseossa

"Urheilussa vallinnut salailun kulttuuri on luonut otollisen areenan esimerkiksi seksuaaliselle häirinnälle. Se on aika murtaa." – Aapeli Räsänen, jääkiekkoilija

"Urheilijalle kuuluu sananvapaus". – Awak Kuier, koripalloilija

"Jalkapallossa pitää tehdä vielä paljon rasismin kitkemiseksi. Toivon ja vaadin, että urheilujärjestöt johtavat urheilua parempaan suuntaan”. – Tim Sparv, jalkapalloilija

Olen kohdannut tietämättömyyttä ja homofobista vitsailua. Urheilun vastuutahot voisivat herkemmin puuttua kaikenlaiseen syrjintään.”– Senni Salminen, kolmiloikkaaja

"Naisurheilua vähätellään yhä, ja urheilun rakenteet ovat osin syrjiviä". – Linda Sällström, jalkapalloilija

Ihmisoikeudet kuuluvat urheilun ytimeen, vaatii Ihmisoikeusliitto yhdessä tunnettujen urheilijoiden ja lähes 80 urheilun lajiliiton, urheilu- ja kansalaisjärjestön kanssa. Kyseessä on maailmanlaajuisestikin ainutlaatuinen ja ensimmäinen kattavasti urheilun ihmisoikeuksia käsittelevä kampanja Suomessa.

Ihmisoikeudet ovat urheilussa kokonaisvaltainen kysymys, josta jokaisella suomalaisella on opittavaa. Muun muassa syrjintä ja rasismi, seksuaalinen häirintä, sukupuolten tasa-arvo ja lapsen oikeudet kuuluvat ongelmiin, joihin on aika tarttua nykyistä tehokkaammin.

Lämpimästi tervetuloa tarttumaan urheilun ytimen tärkeimpiin kysymyksiin maanantaina 22.11.2021 klo 9–10 Urheilumuseoon Olympiastadionille, Paavo Nurmen tie 1.

Tilaisuudessa aiheeseen ottavat kantaa mm. Ihmisoikeusliiton pääsihteeri Kaari Mattila ja kampanjasuunnittelija Tommy Lindgren, kolmiloikkaaja Senni Salminen ja pyörätuolikelaaja Amanda Kotaja.

Ihmisoikeusliiton valtakunnallisen kampanjan kasvoina mukana ovat koripalloilija Shawn Huff, taitoluistelija Kiira Korpi, pyörätuolikelaaja Amanda Kotaja, koripalloilija Awak Kuier, jääkiekkoilija Aapeli Räsänen, kolmiloikkaaja Senni Salminen, jalkapalloilija Tim Sparv sekä jalkapalloilija Linda Sällström.

Kampanjaa tukevat muun muassa Olympiakomitea, Paralympiakomitea, Suomen urheilun eettinen keskus SUEK, Suomen Valmentajat sekä yli 40 urheilun lajiliittoa ja 30 muuta kansalaisjärjestöä.

Ilmoittautumiset ja lisätietoja:

Reetta Helander, viestintäpäällikkö
reetta.helander@ihmisoikeusliitto.fi

Suomessa on edelleen useita ihmisoikeusongelmia - 24 järjestöä jätti yhteisen raportin YK:lle taloudellisten ja sosiaalisten oikeuksien lukuisista puutteista22.9.2020 06:00:00 EEST | Tiedote

Tiedote 22.9.2020. Yhteensä 24 suomalaista kansalaisjärjestöä on jättänyt kaikkien aikojen ensimmäisen yhteisen varjoraportin YK:n taloudellisten, sosiaalisten ja sivistyksellisten oikeuksien (TSS)* komitealle. Varjoraportti välittää komitealle kansalaisjärjestöjen keräämiä tietoja siitä, että monet taloudelliset ja sosiaaliset oikeudet jäävät Suomessa toteutumatta. Tällaisia ovat esimerkiksi puutteet sosiaaliturvan tasossa ja yhdenvertaisessa pääsyssä terveydenhuoltoon.