Muistutuskutsu: Keskuskauppakamarin Suuri Veropäivä 17.9.2020

Keskuskauppakamarin Suuri Veropäivä järjestetään 17.9.2020 Helsingissä (Restaurant Pörssi, Fabianinkatu 14). Puhujina muun muassa valtiovarainministeri Matti Vanhanen, kansanedustaja Elina Lepomäki ja valtiovarainministeriön ylijohtaja Terhi Järvikare. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan päivän ohjelmaa.

Tilaisuuden aluksi valtiovarainministeri Matti Vanhanen pitää budjettiriihen jälkeisen katsauksen hallituksen talous- ja veropolitiikkaan. Paneelikeskustelussa keskustellaan kansanedustaja Elina Lepomäen, valtiovarainministeriön ylijohtaja Terhi Järvikareen ja Nokian veroasiantuntija Timo Ohvon johdolla siitä, kuinka talous- ja veropolitiikalla saadaan kasvua koronakriisin jälkeisenä aikana. Tilaisuuden juontaa Annika Damström.

Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää esittelee yritysten verotukseen vaikuttavia lainsäädäntöhankkeita. Lisäksi tilaisuudessa kuullaan Verohallinnon työnantajia ja työntekijöitä koskevat koronalinjaukset. Puhumassa johtava veroasiantuntija Tero Määttä.

Koronavirustilanteen takia otamme Pörssitalolle sata ensimmäistä ilmoittautunutta, josta medialle on varattu kiintiö. Tarjoamme mahdollisuuden osallistua myös etäyhteyksin. Pörssitalolla tapahtuma toteutetaan riittävät turvavälit huomioiden ja jaamme tilaisuudessa myös kertakäyttömaskeja.

Tutustu tilaisuuden ohjelmaan ja puhujiin: https://suuriveropaiva.fi/

Tilaisuus on median edustajille maksuton. Ilmoittautumiset pyydetään os. https://tapahtumat.kauppakamari.fi/attend/xGdL6?t%5B4J4PO%5D

Etäyhteydellä tapahtumaa seuraaville toimitetaan henkilökohtainen osallistumislinkki tapahtumaa edeltävänä päivänä.

Lämpimästi tervetuloa!

Lisätietoja:

Anna Yli-Saunamäki
Viestinnän asiantuntija
anna.yli-saunamaki@chamber.fi, puh. 0407525222

-------------------------------

Keskuskauppakamarin Suuri Veropäivä

Aika: 17.9.2020 klo 9:00 alkaen (aamukahvit klo 8:15)

Paikka: Pörssitalo, Fabianinkatu 14, Helsinki

Tapahtuman juontajana toimii Annika Damström

Ohjelma:

8.15 Ilmoittautuminen, aineiston jako ja aamukahvi

9.00 Tilaisuuden avaus, Toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi, Keskuskauppakamari

9.10 Katsaus hallituksen talous- ja veropolitiikkaan: Valtiovarainministeri Matti Vanhanen

9.30 Uudistuva verolainsäädäntö: Johtava veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää, Keskuskauppakamari

10.00 Ajankohtaista osakepohjaisten kannustinjärjestelmien verotuksesta

- Ehdotettu listaamattomien osakeyhtiöiden henkilöstöantisäännös
- Ansiotulon ja pääomatulon välinen rajanveto
- Ajankohtaista oikeuskäytäntöä

Partner Heikki Wahlroos, Borenius Attorneys Ltd

10.45 Tauko

11.00 Vaihtoehtoiset luennot

1. Hallintarekisteröidyille osakkeille maksettavien osinkojen lähdeverotus

- Tosiasiallisen edunsaajan käsite
- OECD:n malliverosopimus ja PPT-lausekkeet
- EU-oikeus ja EU-tuomioistuimen oikeuskäytäntö
- Vuoden 2021 lähdeverouudistus

OTT, dosentti Kristiina Äimä, Helsingin yliopisto

2. Havaintoja yhteisöjen tulolähdejaon muutoksesta

- Muutoksen rakenne
- Vaikutus keskeisiin EVL:n tuloja ja menoja koskeviin säännöksiin sekä konserniavustukseen
- Muun omaisuuden omaisuuslajin merkitys
- Rajoitetusti verovelvollisten verotus Suomessa

Professori Marianne Malmgren, Itä-Suomen yliopisto

12.00 Lounas

13.00-13.30 Verohallinnon työnantajia ja työntekijöitä koskevista COVID19-linjauksista: Johtava veroasiantuntija Tero Määttä, Verohallinto

13.30-14.30 Paneelikeskustelu: Verotus ja talouden kasvu koronakriisistä noustessa

Kansanedustaja Elina Lepomäki, Kokoomus
Ylijohtaja Terhi Järvikare, valtiovarainministeriö
Veroasiantuntija Timo Ohvo, Nokia Oyj

14.30 Kahvit

15.00 Yrityskauppojen verokysymyksiä

- Käyttöomaisuuden ja muiden omaisuuslajien rajanveto
- Tappioiden kohtelu
- Asiantuntijakulujen ja vakuutusmaksujen vähentäminen

Apulaisprofessori Tomi Viitala, Aalto-yliopisto

- Yrityskauppojen ajankohtaisia arvonlisäverokysymyksiä

OTT, KTL Marja Hokkanen, PwC

16.15 Tilaisuus päättyy

16.15-18.00 Veropäivän jatkot

Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin.

Kauppakamarin vientijohtajakysely: Yritysten vientinäkymät kuluvalle vuodelle heikentyneet merkittävästi edellisvuodesta27.3.2024 06:54:00 EET | Tiedote

Kauppakamarin vientijohtajakyselyn perusteella yritysten vientinäkymät ovat selkeästi heikentyneet edellisvuoteen nähden. Tuoreen kyselyn mukaan enää kuusi prosenttia vientiyrityksistä uskoi viennin kasvavan merkittävästi kuluvan vuoden aikana. Alkuvuonna 2023 vielä 20 prosenttia kyselyyn vastanneista yrityksistä uskoi viennin kasvavan merkittävästi vuoden aikana.

Keskuskauppakamarin hallitus: Työmarkkinatilanne on ratkaistava luottamusta rakentamalla25.3.2024 16:41:36 EET | Tiedote

Meneillään olevat työtaistelutoimenpiteet ovat vahingollisia Suomen taloudelle. Yrityksille aiheutuu taloudellisia ja toiminnallisia vaikeuksia, joiden korjaaminen ei tapahdu hetkessä. Keskuskauppakamarin hallitus painottaa, että Suomen nykyisessä taloudellisessa tilanteessa tähän ei ole varaa. Suomen talouden kasvu on jo pitkään ollut lähes olematonta ja teolliset investoinnit vuotuisia poistoja pienemmät rapauttaen siten tulevaa kasvupotentiaalia. Siksi Keskuskauppakamarin hallitus pitää tärkeänä, että kiistoissa päästään eteenpäin.

Kauppakamarien vientijohtajakysely: Vientiyrityksistä yli 90 prosenttia kertoo poliittisten lakkojen vaikuttaneen toimintaan - lisäkustannuksia, mainehaittaa, lomautuksia22.3.2024 06:53:00 EET | Tiedote

Yli 90 prosenttia Kauppakamarien vientijohtajakyselyyn vastanneista yrityksistä kertoo meneillä olevien lakkojen vaikuttaneen yritysten toimintaan. Kyselyyn vastanneista yrityksistä 37 prosenttia kertoi lakkojen vaikuttaneen merkittävästi ja 54 prosenttia yrityksistä kertoo lakkojen vaikuttaneen jonkin verran.

Keskuskauppakamari: Naisten osuus EU- ja ETA-maiden suurimpien ja vaihdetuimpien yhtiöiden hallituksissa ja johtoryhmissä jatkoi kasvuaan – Suomi jäämässä jälkeen terävimmästä kärjestä19.3.2024 10:00:00 EET | Tiedote

Naisten osuus EU- ja ETA-maiden suurimpien ja vaihdetuimpien pörssiyhtiöiden hallituksissa ja johtoryhmissä kasvaa edelleen, selviää Keskuskauppakamarin tuoreesta naisjohtajakatsauksesta. Jo yli puolessa jäsenmaista naisten osuus hallituksen jäsenistä on yli 30 prosenttia ja johtoryhmän jäsenistä yli 20 prosenttia. Vaikka Suomi sijoittuukin edelleen kärkikymmenikköön kummassakin vertailussa, olemme jäämässä jälkeen terävimmästä kärjestä. Minna Canthin ja tasa-arvon päivänä Keskuskauppakamari haluaa muistuttaa, että naisjohtajuuden edistämiseksi on vielä paljon työtä tehtävänä.