Muistutuskutsu medialle 23.4.: Presidentti Tarja Halonen viitoittaa teknologian, tyttöjen ja naisten suhdetta #mimmitkoodaa-päätapahtumassa

Suomen ohjelmistoalan merkittävin muutosvoima #mimmitkoodaa-ohjelma saa kevään päätapahtumalleen ainutkertaisen vauhdittajan. Presidentti Tarja Halonen pitää ”This Is Not a Webinar” -virtuaalitilaisuuden pääpuheen sekä jakaa ensimmäisen #mimmitkoodaa-palkinnon. ”Meitä on jo 7000 naista, mikä on uskomaton loikka nollasta vain kolmessa vuodessa. Presidentti Halosen tuki on meille suuri kunnia ja koemme sen tunnustuksena saavuttamastamme edistyksestä”, kiittää #mimmitkoodaa-ohjelman vetäjä Milja Köpsi.

Presidentti Tarja Halonen arvioi teknologiaa ja tasa-arvoa pääpuheessaan #mimmitkoodaa-tapahtumassa 23.4.. Kuva: Lasse Keltto, presidentti Tarja Halosen toimisto.

Mediakutsu perjantaille 23.4.2021

Media on lämpimästi tervetullut seuraamaan #mimmitkoodaa-ohjelman ”This Is Not a Webinar” -tilaisuutta perjantaina 23.4.2021 klo 9.00–17.00 verkossa: https://mimmitkoodaa.ohjelmistoebusiness.fi/thisisnotawebinar/

#mimmitkoodaa-ohjelma syntyi runsaat kolme vuotta sitten vapauttamaan ohjelmistoalaa haitallisista sukupuolirooleista, jotka ovat ehkäisseet naisten mukaantuloa alalle. Naisten saaminen vahvasti mukaan kaikkeen teknologiaan on pahasta osaajapulasta kärsivälle Suomelle kansallinen avainkysymys. Presidentti Halosen pääpuhe on osaltaan osoitus siitä, miten #mimmitkoodaa on onnistunut jo murtamaan raja-aitoja ja tekemään työtään yhä laajemmin tunnetuksi.

”Nämä kolme vuotta ovat olleet ihmeellinen kasvutarina. #mimmitkoodaa-ohjelman kasvuvoima on ollut naisten vavahduttava into ja tahto muuttaa elämäänsä ja etsiä uusia uria. Meidän suureksi onneksemme ohjelmistoyritysten valmius tarjota ilmaista valmennusta on antanut tälle naisten muutostahdolle kanavan. Presidentti Halonen on henkilönä tuon muutostahdon symboli, hänen esimerkkinsä osoittaa miten naiset voivat rikkoa lasikattoja ja nousta korkeimpiin johtotehtäviin niin Suomessa kuin maailmallakin”, kuvailee ajatuksiaan #mimmitkoodaa-ohjelman vetäjä Milja Köpsi.

Ohjelman vetovoima on ylittänyt kaikki odotukset.

”Suurin työ meillä on ollut varmistaa, että yhä uusille mukaantulijoille löytyy riittävästi valmennuksia. Meitä on jo 7000 naista, mikä on uskomaton loikka nollasta vain kolmessa vuodessa. Presidentti Halosen tuki on meille suuri kunnia ja koemme sen tunnustuksena saavuttamastamme edistyksestä.”

Ensimmäinen #mimmitkoodaa-palkinto – historiallinen kunnia

Kevään päätapahtuma saa historiallisen merkityksen myös ensimmäisen #mimmitkoodaa-palkinnon myötä.

”Palkinto myönnetään ihmiselle, joka on tehnyt erityisen arvokasta työtä ohjelman ja sen päämäärien hyväksi ja innostanut uusia naisia mukaan. Voin vain kuvitella, miltä ensimmäisen #mimmitkoodaa-palkinnon saajasta tuntuu, kun palkinnon ojentaa presidentti Halonen, joka on rikkonut Suomen tärkeimmät lasikatot”, aprikoi Köpsi.

Ohjelmaa johtavan Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha katsoo eteenpäin suurin odotuksin.

”Ohjelmistoala on aikanaan jämähtänyt sukupuolirooleihin, joista ei ole hyötyä kenellekään. Kun nyt katson sitä energiaa, jolla ohjelmistoyritykset #mimmitkoodaa-ohjelmaa tukevat, olen varma, että ratkaiseva portti uuteen aikaan on saatu avattua. Me tarvitsemme naiset mukaan, ja mukaan pääseminen on naisten ehdoton oikeus”, linjaa Roiha.

Roihan mukaan naisten ja ohjelmistoyritysten yhteinen tahto ja tehty kova työ saavat presidentti Halosen myötä parhaan mahdollisen arvostuksen.

”Presidentti Halosen mukaantulo on meille ainutlaatuinen kunnia ja osoitus siitä, että työmme merkitys on ymmärretty, ja että työmme myös kantaa hedelmää pitkälle tulevaisuuteen. #mimmitkoodaa-ohjelma ja koko ohjelmistoala ovat ottaneet sekä naisten itsensä että ohjelmistoyritysten ansiosta todella merkittäviä edistysaskelia. Presidentin arvovalta on parasta, mitä voimme tästä tunnustuksena toivoa”, summaa Roiha presidentti Halosen suurta merkitystä.

#mimmitkoodaa-ohjelmalle on myönnetty vuonna 2019 EU:n talous- ja sosiaalikomitean johdosta kansalaisyhteiskuntapalkinto. Ohjelman vetäjä Milja Köpsi on palkittu tärkeimpänä tasa-arvovaikuttajana Nordic Women In Tech-kilpailussa.

Kevään 2021 ”This Is Not a Webinar” -tapahtumassa ovat mukana Accenture, Brella, Digia, Ericsson, FITech verkostoyliopisto, IBM, Islet, Laurea, Microsoft, Siili, TietoEVRY, Yle Dev ja Zalando.Tapahtuman teknisestä toteutuksesta vastaa Brella.

Tapahtuma: https://mimmitkoodaa.ohjelmistoebusiness.fi/thisisnotawebinar/

Ilmoittautuminen: https://www.lyyti.fi/reg/this-is-not-webinar-kevat-2021

Milja Köpsi, #mimmitkoodaa-ohjelma, vetäjä, 040 152 5154, milja@mimmitkoodaa.fi

Rasmus Roiha, Ohjelmisto ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

OHJELMA:

09:00 Tervetuloa! Welcome! Päivän juontavat teille Milja Köpsi, #mimmitkoodaa ohjelman vetäjä ja Rasmus Roiha, Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja.

09:15 Rohkeasti esiin – Naisten esilläolon tärkeydestä ja miten rohkaista meitä puhumaan / Senja Jarva & Eeva-Jonna Panula

09:35 Koodaus kiinnostaa, where to start and what to expect? Tiia Nyholm & Riina Moilanen

10:00 Presidentti Tarja Halosen puheenvuoro

10:15 🏆 Mimmit koodaa -palkinnon jako – Presidentti Tarja Halonen luovuttaa palkinnon

10:30 How technology helps to meet the challenge of our lifetime / Vibha Deshpande & Jonna Fred-Jokela

10:50 Urakehitys journalismista verkkokehitykseen digimurroksen aikana / Heli Savola

11:10 Myyttejä murtamassa: Minustako muka koodari? Jenni Mämmi

11:30 ☕️ Verkostoitumista, virtuaaliständeillä ohjelmaa

12:00 How to become a Security Champion / Camilla Colliander

12:20 Demystifying the buzz about public cloud / Farhana Fayez

12:45 Ämpäreitä, putkia ja alustoja – Datan monimuotoinen elämä pilvessä / Mari Kekkonen

13:05 Alanvaihtajan tarina: matkani ekonomista data-analyytikoksi / Heini Ailio

13:30 Monien kasvojen algoritmit / Anna-Mari Rusanen

13:55 IT: Informaatiosta Ihmisyyteen ja Teknologiasta Tulevaisuuteen / Sanna Vainionpää

14:15 ☕️ Verkostoitumista, virtuaaliständeillä ohjelmaa

14:35 Power of Diversity in Creating Digital Services / Minh-Hai Nguyen

15:00 Zalando Zircle – Extending the life of fashion / Hannele Piirainen & Maria Lumiaho

15:20 Vastuullisuus ja teknologia – a match made in heaven? Janina Luoto

15:40 Innovative Mindset / Leila Niittymäki & Juho Vieruaho

16:05 Product-led growth – Miten rakennat tuotelähtöisen kasvumallin? Lassi Virtanen

16:25 On vaikea sijoittaa yrityksiin, joita ei ole: Startupit tarvitsevat naisia perustajiksi / Elina Lappalainen

🥂 Loppusanat ja afterworkien käynnistys!

Mimmit koodaa -palkinto muiden innostajalle ja esimerkille – Eeva-Jonna Panula sai historiallisen palkintonsa presidentti Haloselta23.4.2021 11:43:01 EEST | Tiedote

Ensimmäinen Mimmit koodaa -palkinto on jaettu merkittävistä ansioista #mimmitkoodaa-ohjelmalle ja sen tavoitteille. Eeva-Jonna Panula sai kunnian vastaanottaa historiallinen palkinto presidentti Tarja Haloselta #mimmitkoodaa-päätapahtumassa. Presidentin luettelemien palkintoperusteiden mukaan Panulalla ”on valtava vaikutus siihen, millaisena teknologia-ala nähdään ja miten vertaisemme saavat uskoa omaan tekemiseensä”. Panula on ollut johtavia #mimmitkoodaa-aktiiveja ja ”siviilissä” Futuricen ohjelmistokehittäjä.

Presidentti Halonen: Tasa-arvokehitys jäänyt paikoilleen työmaailmassa – #mimmitkoodaa-ohjelma ”taattua tavaraa”23.4.2021 10:30:00 EEST | Tiedote

Presidentti Tarja Halonen pitää vakavana ongelmana, että tyttöjen ja naisten valinnat ja menestys työelämässä törmäävät yhä stereotypioiden luomiin asenteisiin. ”Se on suuri menetys sekä yhteiskunnalle, että karhunpalvelus ihmiselle”, tiivisti Halonen puheessaan #mimmitkoodaa-ohjelman päätapahtumassa. Presidentti kannusti voimakkaasti naisia mukaan koodaamaan ja murtamaan tietotekniikan miesvaltaisuutta – hän aikoo itsekin ottaa tuntumaa koodaamiseen. #mimmitkoodaa-ohjelma sai presidentiltä vahvan tuen.

MEDIAKUTSU 23.4.: Presidentti Tarja Halonen viitoittaa teknologian, tyttöjen ja naisten suhdetta #mimmitkoodaa-päätapahtumassa16.4.2021 12:00:11 EEST | Kutsu

Presidentti Halonen pitää pääpuheen ja jakaa ensimmäisen #mimmitkoodaa-palkinnon – ”Todella suuri kunnia #mimmitkoodaa-ohjelmalle”23.3.2021 00:01:00 EET | Tiedote

#mimmitkoodaa-ohjelma tarjoaa naisille esikuvia, jotka innostavat rikkomaan rajoja ja ottamaan paikkansa maailmassa. ”Olemme valtavan onnellisia, että saamme vuoden suurimpaan tilaisuuteemme pääpuhujan, joka on Suomessa rikkonut korkeimmat mahdolliset lasikatot. Presidentti Halonen on esikuva, jos kuka”, iloitsee #mimmitkoodaa-ohjelman vetäjä Milja Köpsi. Presidentti Halonen jakaa myös ensimmäisen #mimmitkoodaa-palkinnon, jolla innostetaan yhä uusia naisia mukaan.

”Erittäin vaikuttavia tuloksia”, arvioi Teknologiateollisuuden Miettinen – Selvitys: #mimmitkoodaa-ohjelma tuomassa softa-alalle tuhansia naisia4.3.2021 20:47:42 EET | Tiedote

#mimmitkoodaa-ohjelma on kasvanut kolmen toimintavuotensa aikana nollasta jo 7000 naisen muutosvoimaksi. Ohjelman vaikuttavuutta luotaava selvitys kertoo merkittävistä saavutuksista. ”#mimmitkoodaa on innostanut jo lähes 40% osallistujista tulevaan alanvaihtoon. Tämä on huikea lukema, tulossa alalle on siis tuhansia naisia”, tuulettaa Milja Köpsi, ohjelman vetäjä. ”Erittäin vaikuttavia tuloksia. Jokainen tekijä teknologia-alalla on tärkeä”, summaa Marjo Miettinen, Teknologiateollisuus ry:n hallituksen puheenjohtaja.

Yritysten IT-kehitystarpeet nopeassa kasvussa, lähes 60% ostamassa lisää 2021: ”Nousukiito kasvuun” -tutkimus kiteytyi ostajan pikaoppaaksi4.1.2021 10:00:00 EET | Tiedote

Vuosi 2021 on jo liikkeellä, kuinka menestyä? Ohjelmistokehitysyhtiö Rakettitiede Oy ja Ohjelmisto- ja e business ry selvittivät, mitä IT-alan asiakkaat aikovat ja kuinka ne valitsevat kumppaninsa. IT-alan kysyntää vauhdittaa nopea teknologiakehitys: 58% asiakasyrityksistä arvioi tarvitsevansa lisää osaajia ohjelmistokehitykseen. ”Viesti on selvä: Kovaa kasvua on luvassa”, kiteyttää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Ykkösohje IT-yrityksille vuonna 2021 on: verkostoidu! 75% asiakkaista etsii kumppaneita verkostojensa kautta. Tutkimus aiheesta julkistetaan tänään online-tilaisuudessa klo 15-16.