Muistutuskutsu medialle: Musiikkitalon urkuhankkeen esittelytilaisuus ti 5.6.2018

Helsingin Musiikkitalon säätiö järjestää tiistaina 5.6.2018 klo 18.00 Musiikkitalon urkuhankkeen esittelytilaisuuden, jossa allekirjoitetaan urkujen hankintasopimus ja kerrotaan hankkeen tulevista vaiheista. Lisäksi tilaisuutta juhlistetaan Sibelius-Akatemian opiskelijoiden urkumusiikkiesityksin.

Urkujen hankintasopimuksen allekirjoittavat Rieger Orgelbaun edustaja Wendelin Eberle, säätiön hallituksen puheenjohtaja, Helsingin kaupungin apulaispormestari  Nasima Razmyar sekä Kiinteistöosakeyhtiö Mannerheimintie 13a:n hallituksen puheenjohtaja Juha Lemström. Osapuolet ovat lehdistön haastateltavissa 17.30 alkaen.

Hankkeen tulevista vaiheista kertovat urkujen suunnittelutyöryhmän puheenjohtaja, professori Olli Porthan ja kirkkomusiikin lehtori Pekka Suikkanen.

Lisäksi tilaisuudessa esitellään Urut soimaan -kansalaiskeräyksen tilanne ja julkistetaan säätiön saama huomattava uusi lahjoitus.

Aika:
Ti 5. kesäkuuta
klo 17.30 alkaen haastattelut
klo 18.00 sopimuksen allekirjoitus ja hankkeen tulevien vaiheiden esittely
Tilaisuus päättyy n. klo 19.15

Paikka:
Organo, Musiikkitalo

Haastattelupyynnöt sekä lehdistöliput esittelytilaisuuteen:
Helsingin Musiikkitalon säätiö, Kaisa Näreranta, p. 050 584 4876

Lisätietoja koskien urkuja ja niiden suunnittelua:
Urkujen suunnittelutyöryhmän puheenjohtaja, professori, urkutaiteilija Olli Porthan
p. 050 526 2006

Kolme orkesteria jälleen yhdessä Taavi Oramon johdolla16.6.2021 10:38:08 EEST | Tiedote

Pääkaupungin itsenäiset orkesterit Avanti!, UMO Helsinki Jazz Orchestra sekä Suomalainen barokkiorkesteri (FiBO) yhdistävät jälleen voimansa AUF-yhteistyön merkeissä. Syyskuun Musiikkitalon konsertissa "Musiikkia kaikille" rikotaan rajoja, ja yhdistellään eri aikakausia ja tyylejä. Orkesterit soittavat yhdessä ja erikseen teoksia, joissa yhdistyvät vanha ja uusi, kevyt sekä vakava. Konsertin kapellimestarina toimii musiikin moniosaaja Taavi Oramo.

Musiikkitalo täyttää 10 vuotta! Synttäriviikkoa juhlitaan syyskuun alussa3.5.2021 15:09:53 EEST | Tiedote

Musiikkitalo täyttää 10 vuotta Musiikkitalon avajaisista tulee elokuun viimeisenä päivänä kuluneeksi tasan 10 vuotta. Lähes 20 vuotta kestäneen monivaiheisen suunnittelun ja rakentamisen jälkeen kapellimestari Jukka-Pekka Saraste johti 31.8.2011 avajaiskonsertin, jonka orkesteri muodostui Helsingin kaupunginorkesterin puhallin- ja lyömäsoittajista sekä Radion sinfoniaorkesterin jousisoittajista. Kuoro koottiin Sibelius-Akatemian opiskelijoista, henkilökunnasta sekä pääkaupunkiseudun kuoroharrastajista. Avajaiskonsertin ensimmäisenä numerona soitettiin Jean Sibeliuksen Finlandia. Kymmenen vuoden aikana Musiikkitalosta on muodostunut maamme vilkkain konserttitalo. Vuonna 2019 Musiikkitalossa järjestettiin yli 1 600 tapahtumaa, ja taloon tehtiin yli miljoona käyntiä. Musiikkitalo on vakiinnuttanut paikkansa kulttuurin kentällä ja saanut erityistä kiitosta arkkitehtuuristaan, akustiikastaan ja asiakaspalvelustaan – mutta ennen kaikkea siellä järjestetyistä konserteista. Kymmenen vuoden aik

Ambient-Vivaldia ja elokuvatehosteita kolmen orkesterin yhteiskonsertissa 15.9.202010.9.2020 17:50:14 EEST | Uutinen

AUF-orkesterit eli yhteistyötä jo vuodesta 2017 tehneet kamariorkesteri Avanti!, UMO Helsinki Jazz Orchestra ja Suomalainen barokkiorkesteri (FiBO) esiintyvät toistamiseen yhteiskonsertissa tiistaina 15.9.2020 kello 19 Musiikkitalon konserttisalissa. Konserttiohjelmassa liikutaan näiden kolmen orkesterin luonteille sopivasti jazzin, nykymusiikin ja barokin alueilla, mutta yhtä lailla mukana on yllätyksellisempiäkin elementtejä.

Musikhuset får världens största konsertsalorgel27.3.2020 09:00:00 EET | Tiedote

The Musiikkitalo Concert Hall will have the world’s largest concert hall organ27.3.2020 09:00:00 EET | Press release

The Musiikkitalo concert hall organ project is now underway in Helsinki, Finland. In accordance with the results of international competitive bidding and the contract signed in June 2018, the organ will be built by Austrian organ builders Rieger Orgelbau. The instrument will have 123 registers, which will make it the world’s largest concert hall organ. The largest organ in Finland so far – the Lapua Cathedral organ – has 85 registers.