Muistutuskutsu medialle: Musiikkitalon urkuhankkeen esittelytilaisuus ti 5.6.2018

Helsingin Musiikkitalon säätiö järjestää tiistaina 5.6.2018 klo 18.00 Musiikkitalon urkuhankkeen esittelytilaisuuden, jossa allekirjoitetaan urkujen hankintasopimus ja kerrotaan hankkeen tulevista vaiheista. Lisäksi tilaisuutta juhlistetaan Sibelius-Akatemian opiskelijoiden urkumusiikkiesityksin.

Urkujen hankintasopimuksen allekirjoittavat Rieger Orgelbaun edustaja Wendelin Eberle, säätiön hallituksen puheenjohtaja, Helsingin kaupungin apulaispormestari  Nasima Razmyar sekä Kiinteistöosakeyhtiö Mannerheimintie 13a:n hallituksen puheenjohtaja Juha Lemström. Osapuolet ovat lehdistön haastateltavissa 17.30 alkaen.

Hankkeen tulevista vaiheista kertovat urkujen suunnittelutyöryhmän puheenjohtaja, professori Olli Porthan ja kirkkomusiikin lehtori Pekka Suikkanen.

Lisäksi tilaisuudessa esitellään Urut soimaan -kansalaiskeräyksen tilanne ja julkistetaan säätiön saama huomattava uusi lahjoitus.

Aika:
Ti 5. kesäkuuta
klo 17.30 alkaen haastattelut
klo 18.00 sopimuksen allekirjoitus ja hankkeen tulevien vaiheiden esittely
Tilaisuus päättyy n. klo 19.15

Paikka:
Organo, Musiikkitalo

Haastattelupyynnöt sekä lehdistöliput esittelytilaisuuteen:
Helsingin Musiikkitalon säätiö, Kaisa Näreranta, p. 050 584 4876

Lisätietoja koskien urkuja ja niiden suunnittelua:
Urkujen suunnittelutyöryhmän puheenjohtaja, professori, urkutaiteilija Olli Porthan
p. 050 526 2006

Musikhusets konsertorgel förgylls av en internationell orgelkompositionstävling12.9.2019 13:33:02 EESTTiedote

Stiftelsen Musikhuset i Helsingfors anordnar en internationell orgelkompositionstävling. Med kompositionstävlingen vill vi sätta guldkant på Musikhusets nya Rieger-konsertorgel, som kommer att stå klar i slutet av 2022. Kompositionstävlingen är en strävan att främja samarbetet mellan organister, kompositörer och orkestrar och skapa nya och intressanta orgelkompositioner. Avsikten är att kompositionstävlingens vinnande verk ska uruppföras under 2023 vid konserter på den nybyggda orgeln i Musikhusets konsertsal.

An international composition contest for organ music will celebrate the new Musiikkitalo concert organ12.9.2019 13:33:01 EESTPress release

The Helsinki Music Centre Musiikkitalo Foundation is organising an international composition contest for organ music. The contest will celebrate Musiikkitalo’s new Rieger concert organ, which will be completed in late 2022. The contest will promote cooperation among organists, composers, and orchestras and produce new interesting organ music. To be played on the newly completed concert organ, the winning works will premiere in 2023 in the Musiikkitalo Concert Hall.

Musiikkitalon konserttiurkuja juhlistetaan kansainvälisellä urkusävellyskilpailulla12.9.2019 13:33:00 EESTTiedote

Helsingin Musiikkitalon säätiö järjestää kansainvälisen urkusävellyskilpailun. Sävellyskilpailulla halutaan juhlistaa Musiikkitalon uusia Rieger-konserttiurkuja, jotka valmistuvat vuoden 2022 lopulla. Sävellyskilpailun pyrkimyksenä on edistää urkureiden, säveltäjien ja orkestereiden yhteistyötä sekä saada aikaan uusia kiinnostavia urkusävellyksiä. Tavoitteena on, että sävellyskilpailun voittajateokset saavat kantaesityksensä vuoden 2023 aikana Musiikkitalon konserteissa konserttisalin vastavalmistuneilla uruilla.

Kaija Saariahon Musiikkitalolle säveltämä sisäänsoitto saa ensiesityksensä 4. syyskuuta 20194.9.2019 00:00:00 EESTTiedote

Kaija Saariaho on säveltänyt Musiikkitalolle uuden sisäänsoiton Helsingin Musiikkitalo Oy:n tilauksesta. Sisäänsoitto saa ensiesityksensä Radion sinfoniaorkesterin syyskauden avajaiskonsertissa 4. syyskuuta 2019. Saariahon säveltämää sisäänsoittoa tullaan käyttämään kaikissa Musiikkitalon konserttisalin konserteissa ilmaisemaan konsertin alkua tai sen jatkumista.