Muotikauppa Suomessa: Sokos nousee koronakuopasta jo kovaa vauhtia – Prisma ei siellä käynytkään

Kaupan liiton mukaan viime vuonna suomalaisten vaate- ja kenkäostokset kutistuivat peräti 24 prosenttia. Joka kymmenes erikoisliike on lopettanut toimintansa.
”Muotikaupassa on menossa myllerrys, jota korona-aika kiihdytti entisestään. Olimme kuitenkin liikkeellä oikeissa virtauksissa jo ennen pandemiaa, joten palaudumme tästä kyllä”, Sokoksen ketjujohtaja Mika Laakso kommentoi.
”Kaupan liitto ennakoi, että käänne parempaan tapahtuisi 2025. Me olemme positiivisempia ja uskomme, että olemme takaisin pandemiaa edeltävällä tasolla vuonna 2023. Jo tämän vuoden heinäkuusta lähtien Sokoksella on ollut hyvää kehitystä muotivaatteiden myynnissä.”
Prismassa korona-aika ei ole myynnissä juurikaan näkynyt.
”Sekä myynnin, myytyjen kappaleiden että asiakaslukumäärän valossa Prisman rooli muotikauppiaana on Suomessa vahvistunut vuosien 2019 ja 2021 välillä. Prisman myynti on kehittynyt markkinaa rivakammin myös vuoden 2021 alkupuolella, joten samansuuntainen kehitys näyttää edelleen jatkuvan”, kertoo S-ryhmän marketkaupan käyttötavarakaupan johtaja Virpi Viinikainen.
”Asemamme Suomen suosituimpana muotikauppiaana on tulosta pitkäjänteisestä ja systemaattisesta työstä, joka käynnistyi vuosia ennen koronaa.”
Rennomman pukeutumisen trendi jatkuu
Jo ennen pandemiaa oli nähtävissä, että rennompi pukeutuminen on nouseva trendi. Tämä muutos sai vauhtia, kun osa suomalaisista siirtyi konttoreilta etätöihin. Sekä Sokos että Prisma ovat olleet tässä hereillä.
”Olemme Prismassa rakentaneet pukeutumisen tarjoomamme ja konseptimme ’Muoti kuuluu kaikille’ -ideologiamme varaan. Haluamme sen mukaisesti tarjota asiakkaillemme edullista, laadukasta ja vastuullisesti tuotettua muotia, joka mahdollistaa ajassa eläen ja kestävästi yksilöllisen ja oman tyylin meille jokaiselle. Tästä ilmentymiä ovat esimerkiksi athleisure-tyylisuuntaa edustava, vuonna 2020 lanseerattu AT-mallistomme. Vastaavaa erityislaatuista näemme jälleen ihan lähiaikoina”, Virpi Viinikainen kertoo.
Myös Sokoksella on keskitytty viime vuosina yksilöllisempään suuntaan.
”Tätä polkua jatkamme vahvasti ’Löydä tyylisi’ -filosofiamme kanssa. Epämuodollinen niin sanottu ’kasuaali’ pukeutuminen on ollut nousussa myös maailmalla”, Laakso toteaa.
Verkkokauppa ei korvaa kivijalkaa
Sokos on valtakunnallisesti tunnettu ketju, joka täyttää ensi vuonna 70 vuotta. Se on tarjonnut ympäri Suomea korkealaatuisia tuotteita ja palveluita. Valikoimasta löytyy paljon laadukkaita ja kestäviä suomalaisia brändejä sekä ulkomaisia kestosuosikkeja.
”Kivijalan ja verkkokaupan kytkeytyminen toisiinsa on tärkeää. Kansainvälinen verkkokauppa ei voi yksin vastata kaikkiin tarpeisiin”, Sokoksen Mika Laakso pohtii.
”Juuri itselle sopivan tuotteen tuntee vasta kokeilemalla ja sovittamalla, jotta istuvuus, väri ja materiaali tulevat kunnolla esille. Jos haluat juuri sinulle istuvan vaatteen, verkkokaupassa syntyy helposti melkoinen pakettiralli. Kivijalassa sovittaminen on helpompaa. Lisäksi tuotteen kestävyys on tärkeää, sillä esimerkiksi farkkujen ja housujen käyttöikä on useita vuosia”, Laakso havainnollistaa.
Yhteyshenkilöt
Mika Laakso, Sokoksen ja Emotionin ketjujohtaja, mika.laakso@sok.fi, puh. 010 7681 020
Virpi Viinikainen, S-ryhmän markettien käyttötavarakaupan johtaja, virpi.viinikainen@sok.fi, puh. 010 7681 080
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote
Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l
Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.
Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.
Suomesta löytyy jo kauppoja, joissa puhelin on syrjäyttänyt lompakon5.9.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Tietyissä S-ryhmän toimipaikoissa jo joka toinen bonustapahtuma kirjataan puhelimella muovikortin sijaan. Muutos on tapahtunut lyhyessä ajassa, sillä esimerkiksi Applen laitteille S-Etukortin on voinut lisätä vasta viime vuodesta alkaen.
SOK mukaan European Marketing Distribution -hankintaliittoumaan29.8.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
SOK on liittynyt päivittäistavaroiden kansainvälisen EMD-hankintaliittouman jäseneksi. Yhteistyön tavoitteena on luoda uudenlaisia toimintamalleja kansainvälisten merkkituotteiden hankintaan – asiakkaiden hyödyksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme