Muotikauppa Suomessa: Sokos nousee koronakuopasta jo kovaa vauhtia – Prisma ei siellä käynytkään

Kaupan liiton mukaan viime vuonna suomalaisten vaate- ja kenkäostokset kutistuivat peräti 24 prosenttia. Joka kymmenes erikoisliike on lopettanut toimintansa.
”Muotikaupassa on menossa myllerrys, jota korona-aika kiihdytti entisestään. Olimme kuitenkin liikkeellä oikeissa virtauksissa jo ennen pandemiaa, joten palaudumme tästä kyllä”, Sokoksen ketjujohtaja Mika Laakso kommentoi.
”Kaupan liitto ennakoi, että käänne parempaan tapahtuisi 2025. Me olemme positiivisempia ja uskomme, että olemme takaisin pandemiaa edeltävällä tasolla vuonna 2023. Jo tämän vuoden heinäkuusta lähtien Sokoksella on ollut hyvää kehitystä muotivaatteiden myynnissä.”
Prismassa korona-aika ei ole myynnissä juurikaan näkynyt.
”Sekä myynnin, myytyjen kappaleiden että asiakaslukumäärän valossa Prisman rooli muotikauppiaana on Suomessa vahvistunut vuosien 2019 ja 2021 välillä. Prisman myynti on kehittynyt markkinaa rivakammin myös vuoden 2021 alkupuolella, joten samansuuntainen kehitys näyttää edelleen jatkuvan”, kertoo S-ryhmän marketkaupan käyttötavarakaupan johtaja Virpi Viinikainen.
”Asemamme Suomen suosituimpana muotikauppiaana on tulosta pitkäjänteisestä ja systemaattisesta työstä, joka käynnistyi vuosia ennen koronaa.”
Rennomman pukeutumisen trendi jatkuu
Jo ennen pandemiaa oli nähtävissä, että rennompi pukeutuminen on nouseva trendi. Tämä muutos sai vauhtia, kun osa suomalaisista siirtyi konttoreilta etätöihin. Sekä Sokos että Prisma ovat olleet tässä hereillä.
”Olemme Prismassa rakentaneet pukeutumisen tarjoomamme ja konseptimme ’Muoti kuuluu kaikille’ -ideologiamme varaan. Haluamme sen mukaisesti tarjota asiakkaillemme edullista, laadukasta ja vastuullisesti tuotettua muotia, joka mahdollistaa ajassa eläen ja kestävästi yksilöllisen ja oman tyylin meille jokaiselle. Tästä ilmentymiä ovat esimerkiksi athleisure-tyylisuuntaa edustava, vuonna 2020 lanseerattu AT-mallistomme. Vastaavaa erityislaatuista näemme jälleen ihan lähiaikoina”, Virpi Viinikainen kertoo.
Myös Sokoksella on keskitytty viime vuosina yksilöllisempään suuntaan.
”Tätä polkua jatkamme vahvasti ’Löydä tyylisi’ -filosofiamme kanssa. Epämuodollinen niin sanottu ’kasuaali’ pukeutuminen on ollut nousussa myös maailmalla”, Laakso toteaa.
Verkkokauppa ei korvaa kivijalkaa
Sokos on valtakunnallisesti tunnettu ketju, joka täyttää ensi vuonna 70 vuotta. Se on tarjonnut ympäri Suomea korkealaatuisia tuotteita ja palveluita. Valikoimasta löytyy paljon laadukkaita ja kestäviä suomalaisia brändejä sekä ulkomaisia kestosuosikkeja.
”Kivijalan ja verkkokaupan kytkeytyminen toisiinsa on tärkeää. Kansainvälinen verkkokauppa ei voi yksin vastata kaikkiin tarpeisiin”, Sokoksen Mika Laakso pohtii.
”Juuri itselle sopivan tuotteen tuntee vasta kokeilemalla ja sovittamalla, jotta istuvuus, väri ja materiaali tulevat kunnolla esille. Jos haluat juuri sinulle istuvan vaatteen, verkkokaupassa syntyy helposti melkoinen pakettiralli. Kivijalassa sovittaminen on helpompaa. Lisäksi tuotteen kestävyys on tärkeää, sillä esimerkiksi farkkujen ja housujen käyttöikä on useita vuosia”, Laakso havainnollistaa.
Yhteyshenkilöt
Mika Laakso, Sokoksen ja Emotionin ketjujohtaja, mika.laakso@sok.fi, puh. 010 7681 020
Virpi Viinikainen, S-ryhmän markettien käyttötavarakaupan johtaja, virpi.viinikainen@sok.fi, puh. 010 7681 080
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Isälle suklaata ja kukkia? S-ryhmän data kertoo erot isän- ja äitienpäivän vietossa4.11.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Isänpäivää vietetään jälleen tulevana sunnuntaina 9.marraskuuta. Perinteisesti suomalainen muistaa syksyllä isää samalla kaavalla kuin äitiä keväällä: hyvällä ruoalla ja lahjoilla. S-ryhmän ostodata kuitenkin osoittaa, että isän ja äidin juhlapäivien mauissa sekä pakettien sisällöissä on eroa.
Riisituotteille odotettu sertifiointi – näkyy kaupan hyllyllä ”jyvä kerrallaan”3.11.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Riisi on monelle tuttu ruoanlaiton peruselementti, jota ostetaan S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) hyllyiltä vuodessa noin yhdeksän miljoonaa kiloa. Syksyllä kaupan riisihyllyille on saapunut ensimmäinen Sustainable Rice Platform -sertifioitu Coop-tuotemerkin basmatiriisi.
Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön29.10.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
Lähes 3000 sähköautoilijaa paljastaa ajatuksensa sähköauton lataamisesta – pitkillä matkoilla selkeä toive, näitä asioita asemille halutaan lisää27.10.2025 09:01:22 EET | Tiedote
ABC-latauksen toteuttama suuri sähköautoilukysely selvitti autoilijoilta muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 3000 sähköautolla tai plug-in-hybridillä ajavaa eri-ikäistä autoilijaa ympäri maan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
