Museoiden yön etkoilla nähdään tanssia, pelimusiikin konsertti sekä punk-performanssi

Lauantaina 21.5. vietetään Museoiden yötä Tampereella. Tänä vuonna Museoiden yö aloitetaan etkoilla, joiden aikana museoravintola Valssin lavalla saa ensi-iltansa kolme ainutlaatuista ja uusin tavoin museosisältöjä käsittelevää esitystä.

Anarkistikirjeitä -punkperformanssin tekijöitä.

Museoiden yön etkoilla lavalle nousevat Taideverstas Wärjäämö, Wivi Lönnin koulun 8E-musiikkiluokka sekä Yhteisötanssiryhmä Vapaavarsi. Ryhmät ovat valmistaneet ja esittävät kolme esitystä, jotka perustuvat Postimuseon, Mediamuseo Rupriikin ja Suomen pelimuseon aineistoihin. Ohjelmassa on tanssia, sävellettyä musiikkia sekä räväkkä ja kantaa ottava punk-performanssi. Tapahtuman juontaa toimittaja Anna Sirén.

Esitykset syntyivät Postimuseon, Suomen pelimuseon ja Mediamuseo Rupriikin yhteisen Esirippu auki-hankkeen tuloksina. Hankkeessa erilaiset yleisöt haastettiin tulkitsemaan museokokoelmia taiteen ja ilmaisun keinoin. Tavoitteena oli avata museoaineistoja yleisöjen käyttöön sekä edistää museoiden saavutettavuutta sekä tukea erilaisten yhteisöjen toimintaa. Nyt nähtävät esitykset ovat hankkeen konkreettinen tulos.

Esirippu auki -hankkeessa mukana olleet tahot saivat käsiteltäväkseen erilaisia aineistoja, joiden pohjalta kukin suunnitteli ja valmisti oman esityksensä kevään 2022 aikana. Wivi Lönnin koulun 8E -luokka tutustui 1990-luvulla pelattuun postipeli Olympokseen ja teki sen kirjeenvaihdon innostamana pelisoundtrackin. Kirjeitä Olympokselta -teos on tiettävästi maailman ensimmäinen postipelille sävelletty soundtrack. Taideverstas Wärjäämön draamaryhmä sai tutkittavakseen 1980-luvun punk-kirjeitä ja tuotti niiden pohjalta räväkän ja kantaa ottavan Anarkistipostia-performanssin. Tekemiseen osallistuivat myös Wärjäämön bändi-, digi- ja käsityöryhmät. Yhteisötanssiryhmä Vapaavarren Huomio, huomio, 3NB Tampere. Seuraa tanssiesitys. -tanssiteos sai inspiraatiota Tampereen radioyhdistyksen toiminnasta sekä varhaisten radiolähetysten ja -pioneerien historiasta.

Ryhmien toimintaa ovat ohjanneet yhteisötanssitaiteilija Marjo Hämäläinen, taiteilija-taidekasvattaja Jarmo Skön sekä musiikinopettaja Tomi Pelli.

Hanketyöskentelyä on tukenut Museovirasto. Ryhmien toimintaa ovat lisäksi tukeneet Pirkanmaan Tanssin Keskus, Toimintakeskus Wärjäämö, Tampereen Taidekasvatus ry, Ahjolan kansalaisopisto, Konkarit – ikäihmisten museopalvelut ja Työväenmuseo Werstas.

Museoiden yön etkot järjestetään ennen illan muun ohjelman alkamista museokeskus Vapriikissa klo 16:30-18. Etkot-tapahtuma on kaikille avoin ja maksuton.

Museoiden yön etkoja voi seurata paikan päällä Vapriikissa tai livestriimattuna tapahtumana Postimuseon Youtube-kanavalla.

Anarkistikirjeitä -punkperformanssin tekijöitä.
Yhteisötanssiryhmä Vapaavarsi.

Postimerkeistä luodut apinamuotokuvat tuovat esiin kierrätystaidetta ja tunteita24.5.2022 10:19:27 EEST | Tiedote

MuseoX – viestinnän, pelin, postin ja digitaalisen elämän museohanke on käynnistynyt Tampereella17.5.2022 09:58:22 EEST | Tiedote

Tampereella on käynnistynyt uusi museohanke: MuseoX - kohti viestinnän, pelin, postin ja digitaalisen elämän museota. Hankkeessa luodaan uusi, valtakunnallisesti toimiva museo. MuseoX on Postimuseon ja Tampereen historiallisten museoiden ylläpitämän Suomen pelimuseon ja Mediamuseo Rupriikin yhteishanke. Uusi museo tulee toimimaan museokeskus Vapriikissa ja digitaalisilla alustoilla verkossa.

MuseoX – viestinnän, pelin, postin ja digitaalisen elämän museohanke on käynnistynyt17.5.2022 09:14:47 EEST | Tiedote

Uudenlaista postitaidetta esillä Postimuseossa29.3.2022 09:01:19 EEST | Tiedote