Museokortti ja Expressbus yhteistyöhön: museomatkat kaikkien aikojen kesähintaan kympillä

Museokorttia näyttämällä kaikki matkat Expressbus-vuoroilla maksavat vain 10€ koko kesän ajan. Helsingistä aukeaa myös suora bussiyhteys museokeskus Vapriikkiin Tampereelle.

Olli-Veikko Ojanen on yksi Expressbus-kuljettajista, joka ajaa 10 euron museomatkoja kesällä.

Kulttuurinnälkäiset pääsevät kesällä edullisille, ympäristöystävällisille museokierroksille kotimaassa. Noin 200 000 keltaisen kortin omistajalle tarjoutuu houkutteleva mahdollisuus tutustua museoiden upeisiin sisältöihin eri puolilla Suomea.

Kaupunkien väliset bussimatkat maksavat Expressbus-vuoroilla Museokorttia näyttämällä vain 10€ koko kesän (3.6.—31.8.2019).  Edun saa ostamalla matkalipun kuljettajalta ja näyttämällä ostotilanteessa keltaisen Museokorttinsa. Etu ei ole saatavilla verkkokaupasta.

- Vaikkapa Vaasasta pääsee Helsingin museoihin vain 10 eurolla. Sama pätee tietysti myös toisin päin. Kynnys tutustua upeisiin museokohteisiin eri puolilla Suomea on nyt todella matala, pohtii Museokortin kehitysjohtaja Seppo Honkanen

Expressbus tavoittaa yhteistyön ansiosta potentiaalista asiakaskuntaa, jolla on hyvä syy matkustaa kotimaassa. Reittiverkoston kohdepaikkakunnilla sijaitseville museot voivat houkutella kävijöitä eri puolilta Suomea.

- On hienoa päästä tarjoamaan museokierroksille paras mahdollinen kulkumuoto, kertoo Expressbusin yhteyshenkilö Juha Mustonen.

Voimakkaassa kasvussa oleva kotimaanmatkailu kiinnostaa tuoreen kyselytutkimuksen mukaan entistäkin enemmän. Suomen Matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma ry:n teettämän kyselytutkimuksen mukaan tulevana kesänä jopa 74 prosenttia suomalaisista aikoo matkustaa kotimaassa.

Erityisesti nuoret liputtavat kotimaanmatkailun puolesta. Keskustelu ilmastonmuutoksesta on vaikuttanut eniten heidän matkavalintoihinsa.

Suora bussiyhteys Helsingistä museokeskus Vapriikin eteen

Helsingistä lähtevä Expressbus-pikavuoro kuljettaa matkustajat suoraan Vapriikin eteen kolmena päivänä viikossa. Tiistaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin klo 9.15 Helsingistä lähtevä pikavuoro jatkaa Tampereen linja-autoasemalta Vapriikin eteen (4.6–11.8). Tämäkin matka maksaa 10€, ja edun saa ostamalla matkalipun kuljettajalta ja näyttämällä ostotilanteessa keltaisen Museokorttinsa.

1. Expressbus-vuorot kaupunkien välillä

• Museokortti-etu voimassa koko kesäkauden: ma 3.6 —31.8.2019.
  • Matka kaupunkien välillä suuntaansa vain 10€.
  • Edun saa ostamalla lipun kuljettajalta ja näyttämällä keltaisen Museokorttinsa. Etu ei ole saatavilla verkkokaupasta.
  • Alennus esimerkkeinä:
    • Kun matkustaa Helsingistä Hämeenlinnaan (tai toisin päin), lippu maksaa 10€.
    • Kun matkustaa Helsingistä Tampereelle (tai toisin päin), lippu maksaa 10€.
    • Kun matkustaa Helsingistä Vaasaan (tai toisin päin), lippu maksaa 10€.
    • Kun bussia pitää vaihtaa kahden kaupungin välillä, onko hinta myös tällöin 10€?
      • Kyllä, jos yhteys on suora – eli jossain on ns. ”välitön vaihto”. Jos asiakas ostaa ensin Helsinki-Tampere matkan ja haluaisi jatkaa myöhemmin Jyväskylään, tällöin hinta on 10€+10€ = 20€. Mutta jos vaihto on suoraan linja-autoasemalla ja lippu on ostettu vaihdollisena, on hinta 10€.

2. Museobussi Helsinki–Vapriikki

• Helsingistä pääsee suoraan Vapriikin eteen tiistaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin 4.6 –11.8.2019.
  • Ti, ke ja to klo 9.15 Helsingistä lähtevä Expressbus (Paunun pikavuoro) saapuu Tampereen linja-autoasemalle klo 11.50, josta jatkaa Museokeskus Vapriikille, jonne saavutaan klo 12.00.
  • Matka suuntaansa 10€.
  • Edun saa ostamalla lipun kuljettajalta ja näyttämällä keltaisen Museokorttinsa. Etu ei ole saatavilla verkkokaupasta.

Aineeton lahja on ympäristöteko – hanki Museokortti-museosta joululahjaksi unohtumaton elämys tai vaikkapa pala ikimetsää10.12.2019 17:31:32 EETUutinen

Mitä antaa joululahjaksi, kun haluaa välttää turhaa tavaraa ja säästää ympäristöä? Museot tarjoavat laajan kirjon aineettomia lahjaideoita Museokortista pakopeleihin ja korsuyöstä luonnonsuojeluun. Antamalla aineettomia lahjoja voi sekä tukea kestävää kehitystä että ilahduttaa läheisiä. Kokosimme museoiden parhaat aineettomat lahjaideat.

Yli puoli miljoonaa suomalaista seurasi kesällä Museokortin seikkailijoita – ”Erilainen ja todella koukuttava kampanja”18.9.2019 06:54:00 EESTUutinen

350 hakemusta, 10 museoseikkailua, 13 300 kilometriä, 36 kaupunkia ja 100 museota. Museokortin kampanjassa seikkailijat kiersivät kotimaan museoita innostaen ihmisiä unelmiensa museokierroksille. Seikkailija-kampanja esitteli museoiden upeita sisältöjä uudella tavalla tavoittaen yli puoli miljoonaa suomalaista. Seikkailijoiden tuottamia videoita katsottiin lähes 7 500 tuntia.

Mikkeliläispariskunta pakkasi rinkat ja hyppäsi junaan: ”Yhtä museoiden herkkukattausta koko viikko!”28.8.2019 13:55:29 EESTUutinen

Mikkeliläiset Museokortti-seikkailijat Tuulevi ja Henrik Aschan lähtivät rinkat selässä kahdeksikon malliselle reitille. Matka suuntasi ensin Tampereelle Sara Hildénin taidemuseoon, Amurin työläismuseokortteliin ja Museo Milavidaan. Turussa pariskunta tutustui Luostarinmäen käsityöläismuseoon, Turun taidemuseoon ja Apteekkimuseoon ja Qwenselin taloon. Seikkailun viimeiset etapit olivat Porin taidemuseo sekä Friitalan Nahkamuseo Ulvilassa.