Museokortti ja Expressbus yhteistyöhön: museomatkat kaikkien aikojen kesähintaan kympillä

Museokorttia näyttämällä kaikki matkat Expressbus-vuoroilla maksavat vain 10€ koko kesän ajan. Helsingistä aukeaa myös suora bussiyhteys museokeskus Vapriikkiin Tampereelle.

Olli-Veikko Ojanen on yksi Expressbus-kuljettajista, joka ajaa 10 euron museomatkoja kesällä.

Kulttuurinnälkäiset pääsevät kesällä edullisille, ympäristöystävällisille museokierroksille kotimaassa. Noin 200 000 keltaisen kortin omistajalle tarjoutuu houkutteleva mahdollisuus tutustua museoiden upeisiin sisältöihin eri puolilla Suomea.

Kaupunkien väliset bussimatkat maksavat Expressbus-vuoroilla Museokorttia näyttämällä vain 10€ koko kesän (3.6.—31.8.2019).  Edun saa ostamalla matkalipun kuljettajalta ja näyttämällä ostotilanteessa keltaisen Museokorttinsa. Etu ei ole saatavilla verkkokaupasta.

- Vaikkapa Vaasasta pääsee Helsingin museoihin vain 10 eurolla. Sama pätee tietysti myös toisin päin. Kynnys tutustua upeisiin museokohteisiin eri puolilla Suomea on nyt todella matala, pohtii Museokortin kehitysjohtaja Seppo Honkanen

Expressbus tavoittaa yhteistyön ansiosta potentiaalista asiakaskuntaa, jolla on hyvä syy matkustaa kotimaassa. Reittiverkoston kohdepaikkakunnilla sijaitseville museot voivat houkutella kävijöitä eri puolilta Suomea.

- On hienoa päästä tarjoamaan museokierroksille paras mahdollinen kulkumuoto, kertoo Expressbusin yhteyshenkilö Juha Mustonen.

Voimakkaassa kasvussa oleva kotimaanmatkailu kiinnostaa tuoreen kyselytutkimuksen mukaan entistäkin enemmän. Suomen Matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma ry:n teettämän kyselytutkimuksen mukaan tulevana kesänä jopa 74 prosenttia suomalaisista aikoo matkustaa kotimaassa.

Erityisesti nuoret liputtavat kotimaanmatkailun puolesta. Keskustelu ilmastonmuutoksesta on vaikuttanut eniten heidän matkavalintoihinsa.

Suora bussiyhteys Helsingistä museokeskus Vapriikin eteen

Helsingistä lähtevä Expressbus-pikavuoro kuljettaa matkustajat suoraan Vapriikin eteen kolmena päivänä viikossa. Tiistaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin klo 9.15 Helsingistä lähtevä pikavuoro jatkaa Tampereen linja-autoasemalta Vapriikin eteen (4.6–11.8). Tämäkin matka maksaa 10€, ja edun saa ostamalla matkalipun kuljettajalta ja näyttämällä ostotilanteessa keltaisen Museokorttinsa.

1. Expressbus-vuorot kaupunkien välillä

• Museokortti-etu voimassa koko kesäkauden: ma 3.6 —31.8.2019.
  • Matka kaupunkien välillä suuntaansa vain 10€.
  • Edun saa ostamalla lipun kuljettajalta ja näyttämällä keltaisen Museokorttinsa. Etu ei ole saatavilla verkkokaupasta.
  • Alennus esimerkkeinä:
    • Kun matkustaa Helsingistä Hämeenlinnaan (tai toisin päin), lippu maksaa 10€.
    • Kun matkustaa Helsingistä Tampereelle (tai toisin päin), lippu maksaa 10€.
    • Kun matkustaa Helsingistä Vaasaan (tai toisin päin), lippu maksaa 10€.
    • Kun bussia pitää vaihtaa kahden kaupungin välillä, onko hinta myös tällöin 10€?
      • Kyllä, jos yhteys on suora – eli jossain on ns. ”välitön vaihto”. Jos asiakas ostaa ensin Helsinki-Tampere matkan ja haluaisi jatkaa myöhemmin Jyväskylään, tällöin hinta on 10€+10€ = 20€. Mutta jos vaihto on suoraan linja-autoasemalla ja lippu on ostettu vaihdollisena, on hinta 10€.

2. Museobussi Helsinki–Vapriikki

• Helsingistä pääsee suoraan Vapriikin eteen tiistaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin 4.6 –11.8.2019.
  • Ti, ke ja to klo 9.15 Helsingistä lähtevä Expressbus (Paunun pikavuoro) saapuu Tampereen linja-autoasemalle klo 11.50, josta jatkaa Museokeskus Vapriikille, jonne saavutaan klo 12.00.
  • Matka suuntaansa 10€.
  • Edun saa ostamalla lipun kuljettajalta ja näyttämällä keltaisen Museokorttinsa. Etu ei ole saatavilla verkkokaupasta.

Vanhat rouvat kiersivät kesäisessä Helsingissä ratikkalinjojen reiteillä olevia museoita: ”Tiedämme parhaat levähdyspenkit, maukkaat kakut ja hienot näkymät kaupunkiin”8.8.2019 09:42:11 EESTUutinen

Pääkaupunkiseudulla asuvat eläkeläiset Pirjo Salo, Riitta Kankaanpää ja Hilkka Ropponen lähtivät Museokortin seikkailijoina kiertämään Helsingin museoita, jotka sijaitsevat ratikkalinjojen varsilla. Museoseikkailullaan ystävykset lähettivät kasan postikorttiterveisiä, katsastivat museoiden esteettömyyden sekä arvioivat museokahviloita ja -ravintoloita.

Lapin museoseikkailulla käytiin Suomen pohjoisimmassa Museokortti-kohteessa Inarissa, huuhdottiin kultaa Tankavaarassa ja ihasteltiin maisemia tunturin huipulta29.7.2019 06:03:00 EESTUutinen

Museokortin seikkailijat Heikki Sulander, Anne Sulander, Kaija Ryytty ja Ulla Viskari-Perttu lähtivät 650 kilometrin kierrokselle tutustumaan Lapin museoihin sekä luontokohteisiin Pyhä-Nattaseen, Ukonkiveen ja Napapiirin retkeilyalueeseen. Museokierros alkoi Rovaniemen taidemuseosta ja tiedekeskus Arktikumista. Kittilän Särestöniemi-museossa ja Sodankylän Museo-Galleria Alariestossa ystävykset tutustuivat lappilaistaiteilijoiden teoksiin, Inarin Siidassa saamelaiskulttuuriin ja Tankavaaran Kultamuseossa kullankaivuuseen ja sen historiaan.

Helsinkiläisherrojen kulttuuriretki vei Kotkasta Savonlinnaan: ”Luutuneet käsitykset suomalaisen miehen kulttuuriennakkoluuloista voi heittää romukoppaan!”23.7.2019 13:29:53 EESTUutinen

Kolme helsinkiläistä herraa, Pauli Kosonen, Jussi Kylliäinen ja Pauli Johansson, järjestivät Herrojen Kulttuuriretken jo seitsemättä kertaa. Tänä kesänä herrat lähtivät jokavuotiselle kulttuuriretkelleen Museokortin seikkailijoina ja suuntasivat museokierrokselle Langinkosken keisarilliseen kalastusmajaan ja Merikeskus Vellamoon Kotkaan, Haminan kaupunginmuseoon, P. E. Svinhufvudin kotiin Luumäelle, Lappeenrannan taidemuseoon sekä Savonlinnan Olavinlinnaan.

Instagram-seuraajat äänestivät kihlaparin museoseikkailulle Ahvenanmaalta Varkauteen – näyttely inspiroi tatuointiin ja hääpäivä lyötiin lukkoon15.7.2019 19:01:45 EESTUutinen

Museokortin kesän neljännen seikkailun museokohteet valitsi yleisö. Tuore kihlapari Demi Aulos ja Jarkko Koskinen lähtivät Instagram-seuraajia osallistavalle museoseikkailulle, joka vei Naantalin kautta Ahvenanmaalle, Sastamalaan ja Varkauteen. Katso jutun lopusta millaiset tatuoinnit pariskunta ikuisti muistoksi seikkailusta.

Raahelaisten Aki, Anni ja Joona Pulkkasen Museokortti-seikkailulla karkotetaan vampyyreita ja runoillaan Fredrikan puutarhassa4.7.2019 17:33:42 EESTUutinen

Raahen lukion kuvataideopettaja Aki Pulkkanen sekä lapset Anni ja Joona kurkkaavat seikkailullaan museoiden kulisseihin: luvassa on Helene Schjerfbeckin syntymäpäivät, vampyyrien karkotusta sekä runoilua Fredrikan puutarhassa. Raahen museosta alkava seikkailu jatkuu Pohjanmaan museoon Vaasaan, Museokeskus Vapriikkiin Tampereelle, J.L. Runebergin kotiin Porvooseen, Ateneumin taidemuseoon Helsinkiin sekä Louhisaaren kartanoon Maskuun.