Uusi museo edistää ymmärrystä medioituneesta maailmasta, ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta, tieto- ja tavaravirroista sekä niiden muutoksesta. Museo herättää pohtimaan, miten eri kanavat, välineet, viestimisen tavat ja sisällöt vaikuttavat elämäämme yksilön, yhteisöjen ja yhteiskunnan tasolla. Se esittää kysymyksiä ja kannustaa vuoropuheluun.

Uusi museo tallentaa suomalaisten viestintää, pelikulttuuria, postin toimintaa ja digitaalista elämää sekä esittää ja jakaa elämyksellisiä sisältöjä. Museo keskittyy digitaalisen kulttuuriperinnön tallennuksen kehittämiseen.

MuseoX – kohti viestinnän, pelin, postin ja digitaalisen elämän museota on hankkeen aikainen nimi – lopullinen museon nimi päätetään myöhemmin. MuseoX nimellä korostetaan uutta innovoivaa luonnetta ja muutosmatkaa sekä mukana olevien museoiden aihealueita. Monimerkityksisen X:n rinnalle nostettiin uutta museokonseptia rakentavat teemat viestintä, peli, posti ja digitaalinen elämä. Hankkeen konsepti valmistui viime vuonna.

MuseoX-hanke hakee valtakunnallisen vastuumuseon tehtävää. Uuden museon toiminta alkaa vuonna 2024. Ennen sitä hankkeen museot tekevät näyttely-yhteistyötä Vapriikissa, teemoina esimerkiksi postimyynnin ja verkkokaupan kehitys, postikorttijournalismi, radiotoiminta ja 2000-luvun alun mobiilipelikehitys. Suunnitteilla on myös toiminnallinen tila, jossa uuden museon sisältöjä muotoillaan yhdessä kävijöiden kanssa. Uuden museon aikataulu tarkentuu ja siitä tiedotetaan myöhemmin.

Postimerkeistä luodut apinamuotokuvat tuovat esiin kierrätystaidetta ja tunteita24.5.2022 10:19:27 EEST | Tiedote

MuseoX – viestinnän, pelin, postin ja digitaalisen elämän museohanke on käynnistynyt Tampereella17.5.2022 09:58:22 EEST | Tiedote

Tampereella on käynnistynyt uusi museohanke: MuseoX - kohti viestinnän, pelin, postin ja digitaalisen elämän museota. Hankkeessa luodaan uusi, valtakunnallisesti toimiva museo. MuseoX on Postimuseon ja Tampereen historiallisten museoiden ylläpitämän Suomen pelimuseon ja Mediamuseo Rupriikin yhteishanke. Uusi museo tulee toimimaan museokeskus Vapriikissa ja digitaalisilla alustoilla verkossa.

Uudenlaista postitaidetta esillä Postimuseossa29.3.2022 09:01:19 EEST | Tiedote