Musiikkitalon konserttiurkuja juhlistetaan kansainvälisellä urkusävellyskilpailulla

Helsingin Musiikkitalon säätiö järjestää kansainvälisen urkusävellyskilpailun. Sävellyskilpailulla halutaan juhlistaa Musiikkitalon uusia Rieger-konserttiurkuja, jotka valmistuvat vuoden 2022 lopulla. Sävellyskilpailun pyrkimyksenä on edistää urkureiden, säveltäjien ja orkestereiden yhteistyötä sekä saada aikaan uusia kiinnostavia urkusävellyksiä. Tavoitteena on, että sävellyskilpailun voittajateokset saavat kantaesityksensä vuoden 2023 aikana Musiikkitalon konserteissa konserttisalin vastavalmistuneilla uruilla.

Kaija Saariaho, Musiikkitalo. Kuvaaja Niklas Nabb

Kilpailun tuomariston puheenjohtajana toimii säveltäjä Kaija Saariaho. Kilpailun säännöt ja muut tuomariston jäsenet julkistetaan vuoden 2020 alussa.

Urut soimaan -lahjoituskampanja mahdollistaa sävellyskilpailun käynnistäminen

Urkusävellyskilpailun mahdollistaa Musiikkitalon säätiön joulukuussa 2017 julkistama Urut soimaan -varainkeruukampanja, joka on tähän mennessä kerännyt lahjoituksina yli 200 000 euroa. Lahjoituskampanjan tuotoilla taataan monipuolisia soivia sisältöjä konserttiuruille ja osa kampanjan tuotosta tullaan kohdistamaan sävellyskilpailulle. Varainkeruukampanja jatkuu edelleen vuoden 2020 loppuun asti.

LISÄTIETOA

Kaisa Näreranta
Helsingin Musiikkitalon säätiön projektipäällikkö
puhelin +358 20 707 0438
s-posti kaisa.nareranta@musiikkitalonsaatio.fi

LISÄTIETOA KANSALAISKERÄYKSESTÄ JA URKUHANKKEESTA
www.urutsoimaan.fi

Kaija Saariaho, Musiikkitalo. Kuvaaja Niklas Nabb
JSR 3905 Urut soimaan -kampanja. Kuvaaja Sakari Röyskö

Musikhuset får världens största konsertsalorgel27.3.2020 09:00:00 EETTiedote

The Musiikkitalo Concert Hall will have the world’s largest concert hall organ27.3.2020 09:00:00 EETPress release

The Musiikkitalo concert hall organ project is now underway in Helsinki, Finland. In accordance with the results of international competitive bidding and the contract signed in June 2018, the organ will be built by Austrian organ builders Rieger Orgelbau. The instrument will have 123 registers, which will make it the world’s largest concert hall organ. The largest organ in Finland so far – the Lapua Cathedral organ – has 85 registers.