Musiikkitalon konserttiurkuja juhlistetaan kansainvälisellä urkusävellyskilpailulla

Helsingin Musiikkitalon säätiö järjestää kansainvälisen urkusävellyskilpailun. Sävellyskilpailulla halutaan juhlistaa Musiikkitalon uusia Rieger-konserttiurkuja, jotka valmistuvat vuoden 2022 lopulla. Sävellyskilpailun pyrkimyksenä on edistää urkureiden, säveltäjien ja orkestereiden yhteistyötä sekä saada aikaan uusia kiinnostavia urkusävellyksiä. Tavoitteena on, että sävellyskilpailun voittajateokset saavat kantaesityksensä vuoden 2023 aikana Musiikkitalon konserteissa konserttisalin vastavalmistuneilla uruilla.

Kaija Saariaho, Musiikkitalo. Kuvaaja Niklas Nabb

Kilpailun tuomariston puheenjohtajana toimii säveltäjä Kaija Saariaho. Kilpailun säännöt ja muut tuomariston jäsenet julkistetaan vuoden 2020 alussa.

Urut soimaan -lahjoituskampanja mahdollistaa sävellyskilpailun käynnistäminen

Urkusävellyskilpailun mahdollistaa Musiikkitalon säätiön joulukuussa 2017 julkistama Urut soimaan -varainkeruukampanja, joka on tähän mennessä kerännyt lahjoituksina yli 200 000 euroa. Lahjoituskampanjan tuotoilla taataan monipuolisia soivia sisältöjä konserttiuruille ja osa kampanjan tuotosta tullaan kohdistamaan sävellyskilpailulle. Varainkeruukampanja jatkuu edelleen vuoden 2020 loppuun asti.

LISÄTIETOA

Kaisa Näreranta
Helsingin Musiikkitalon säätiön projektipäällikkö
puhelin +358 20 707 0438
s-posti kaisa.nareranta@musiikkitalonsaatio.fi

LISÄTIETOA KANSALAISKERÄYKSESTÄ JA URKUHANKKEESTA
www.urutsoimaan.fi

Kaija Saariaho, Musiikkitalo. Kuvaaja Niklas Nabb
JSR 3905 Urut soimaan -kampanja. Kuvaaja Sakari Röyskö

Musikhusets konsertorgel förgylls av en internationell orgelkompositionstävling12.9.2019 13:33:02 EESTTiedote

Stiftelsen Musikhuset i Helsingfors anordnar en internationell orgelkompositionstävling. Med kompositionstävlingen vill vi sätta guldkant på Musikhusets nya Rieger-konsertorgel, som kommer att stå klar i slutet av 2022. Kompositionstävlingen är en strävan att främja samarbetet mellan organister, kompositörer och orkestrar och skapa nya och intressanta orgelkompositioner. Avsikten är att kompositionstävlingens vinnande verk ska uruppföras under 2023 vid konserter på den nybyggda orgeln i Musikhusets konsertsal.

An international composition contest for organ music will celebrate the new Musiikkitalo concert organ12.9.2019 13:33:01 EESTPress release

The Helsinki Music Centre Musiikkitalo Foundation is organising an international composition contest for organ music. The contest will celebrate Musiikkitalo’s new Rieger concert organ, which will be completed in late 2022. The contest will promote cooperation among organists, composers, and orchestras and produce new interesting organ music. To be played on the newly completed concert organ, the winning works will premiere in 2023 in the Musiikkitalo Concert Hall.

Kaija Saariahon Musiikkitalolle säveltämä sisäänsoitto saa ensiesityksensä 4. syyskuuta 20194.9.2019 00:00:00 EESTTiedote

Kaija Saariaho on säveltänyt Musiikkitalolle uuden sisäänsoiton Helsingin Musiikkitalo Oy:n tilauksesta. Sisäänsoitto saa ensiesityksensä Radion sinfoniaorkesterin syyskauden avajaiskonsertissa 4. syyskuuta 2019. Saariahon säveltämää sisäänsoittoa tullaan käyttämään kaikissa Musiikkitalon konserttisalin konserteissa ilmaisemaan konsertin alkua tai sen jatkumista.