Musiikkitalon konserttiurkuja juhlistetaan kansainvälisellä urkusävellyskilpailulla

Helsingin Musiikkitalon säätiö järjestää kansainvälisen urkusävellyskilpailun. Sävellyskilpailulla halutaan juhlistaa Musiikkitalon uusia Rieger-konserttiurkuja, jotka valmistuvat vuoden 2022 lopulla. Sävellyskilpailun pyrkimyksenä on edistää urkureiden, säveltäjien ja orkestereiden yhteistyötä sekä saada aikaan uusia kiinnostavia urkusävellyksiä. Tavoitteena on, että sävellyskilpailun voittajateokset saavat kantaesityksensä vuoden 2023 aikana Musiikkitalon konserteissa konserttisalin vastavalmistuneilla uruilla.
Kaija Saariaho, Musiikkitalo. Kuvaaja Niklas Nabb

Kilpailun tuomariston puheenjohtajana toimii säveltäjä Kaija Saariaho. Kilpailun säännöt ja muut tuomariston jäsenet julkistetaan vuoden 2020 alussa.

Urut soimaan -lahjoituskampanja mahdollistaa sävellyskilpailun käynnistäminen

Urkusävellyskilpailun mahdollistaa Musiikkitalon säätiön joulukuussa 2017 julkistama Urut soimaan -varainkeruukampanja, joka on tähän mennessä kerännyt lahjoituksina yli 200 000 euroa. Lahjoituskampanjan tuotoilla taataan monipuolisia soivia sisältöjä konserttiuruille ja osa kampanjan tuotosta tullaan kohdistamaan sävellyskilpailulle. Varainkeruukampanja jatkuu edelleen vuoden 2020 loppuun asti.

LISÄTIETOA

Kaisa Näreranta