Mustasaari, Närpiö, Vöyri ja Oravainen: Fimlabin näytteenottoon ilmoittaudutaan jatkossa itseilmoittautumisautomaatilla

Fimlabin näytteenottolaboratorioissa Mustasaaressa*, Närpiössä, Vöyrissä ja Oravaisissa otetaan käyttöön itseilmoittautumisautomaatit 2.5.2022 alkaen. Automaateilla ilmoittaudutaan kaikkiin näytteenottopalveluihin eli sekä ajanvarausajalle että vuoronumeropalveluihin (päivystysasiakkaat, näyteastioiden nouto kotona otettavia näytteitä varten ja otettujen näytteiden palautus). Muualla Fimlabin Pohjanmaan alueen laboratorioissa itseilmoittautuminen on jo käytössä.

Itseilmoittautumisautomaattien avulla Fimlab pystyy sujuvoittamaan näytteenottoprosessia ja samalla asiakkaan tietosuoja paranee. Automaatti tulostaa asiakkaalle kuitin, joka sisältää varauksen tiedot ja asiakkaan palvelunumeron. Asiakas kutsutaan palvelunumerolla sisään.

Laboratorioon saapuessaan asiakas ilmoittautuu automaatilla, joka sijaitsee laboratorion aulassa

Ilmoittautuminen tapahtuu viivakoodillisella henkilökortilla (esim. Kela-kortti tai ajokortti) tai näppäilemällä henkilötunnus tai ajanvarausvahvistuksen mukana tullut varausavain automaatin kosketusnäytölle. Asiakas voi ilmoittautua näytteenottoon aikaisintaan 30 minuuttia ennen varattua aikaa.

Jos asiakas on varannut ajan näytteenottoon, hän ilmoittautuu automaatilla varatulle ajalle ja saa kuitin, jossa näkyy varattu aika ja palvelunumero, jolla näytteenottaja kutsuu asiakkaan sisään näytteenottohuoneeseen. Isommissa toimipisteissämme palvelunumero näkyy lisäksi aulan sähköisillä näytöillä.

Automaatti ilmoittaa, mikäli asiakkaalla ei ole varattua aikaa ja tarjoaa mahdollisuutta ilmoittautua jonoon. Tämä toiminto vastaa nykyistä vuoronumeroautomaattia**, jotka korvataan uusilla ilmoittautumislaitteilla. Asiakkaalle tulostuu palvelunumero.

* Muutos ei koske laboratorioita Sulvassa, Helsingbyssä, Raippaluodossa ja Koivulahdessa.

** Vuoronumeroasiointia tarjotaan ainoastaan osassa toimipisteitämme. Vuoronumeropalvelu palvelee kaikissa toimipisteissämme myös päivystysasiakkaita ja heitä, jotka hakevat tarvikkeita kotinäytteenottoa varten tai palauttavat kotona otettuja näytteitä.

Näin itseilmoittautuminen toimii

Olet varannut ajan näytteenottoon:

1. Näytä henkilökortin viivakoodi lukijaan tai näppäile kosketusnäytölle henkilötunnuksesi tai ajanvarausvahvistuksen mukana tullut varausavain.
  2. Näytöltä näet varatun näytteenottoajan ja palvelunumeron, jolla hoitaja kutsuu sinut sisään.
  3. Automaatti tulostaa tiedot kuitille. Isommissa toimipisteissämme palvelunumero näkyy lisäksi aulan sähköisillä näytöillä.

Et ole varannut aikaa näytteenottoon / haet näytetarvikkeita / palautat kotona otettuja näytteitä tai tarvitset neuvontaa:

1. Näytä henkilökortin viivakoodi lukijaan tai näppäile kosketusnäytölle henkilötunnuksesi.
  2. Valitse haluamasi palvelu näytölle ilmestyvistä vaihtoehdoista

Huom! Palveluvalikoima ja aukioloajat vaihtelevat toimipistekohtaisesti.

Muista nämä, kun asioit laboratoriossa:

• Vältä ruuhkaisia aamuaikoja, jos mahdollista.
  • Älä tule laboratorioon flunssaisena.
  • Käytäthän kasvomaskia.
  • Saavu paikalle vasta juuri ennen sinulle varattua aikaa.
  • Vain välttämätön saattaja mukaan.

Läs nyheten på svenska: https://fimlab.fi/ajankohtaista/uutiset/korsholm-narpes-vora-och-oravais-anmalan-till-fimlabs-provtagning-sker-i-fortsattningen-vid-en-sjalvbetjaningsautomat

Susanna Luukkonen, aluejohtaja
susanna.luukkonen@fimlab.fi, p. 041 730 3324

Fimlab Laboratoriot Oy tuottaa laboratoriopalveluita sekä laboratorioalan koulutusta ja tutkimusta. Fimlabin omistavat Pirkanmaan, Keski-Suomen ja Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin kuntayhtymät sekä Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä ja Pohjanmaan hyvinvointialueen kuntayhtymä. Fimlab on ensimmäinen julkisen terveydenhuollon puolelle perustettu laboratorioyhtiö. Fimlabilla on lähes 120 toimipistettä ja sen palveluksessa on noin 1 200 laboratorioalan ammattilaista.

Tampere: Fimlabin koronanäytteenotto Nekalassa siirtyy UpWeGo:lle 2.5.202229.4.2022 14:19:53 EEST | Tiedote

Fimlab on kilpailuttanut koronanäytteenoton Tampereella. Maanantaista 2.5.2022 alkaen Nekalan koronanäytteenottopisteessä näytteenottoa tekee UpWeGo. Ajanvarauskäytäntö koronanäytteenottoon ei muutu. Nekalan näytteenottopisteessä otetut näytteet analysoidaan edelleen Fimlabissa, ja vastaus tulee tekstiviestillä tuloksen valmistuttua. Nekalan koronanäytteenottopiste palvelee asiakkaita 2.5.2022 alkaen ma-pe 8-20 ja la-su 10-18 osoitteessa Viinikankatu 44 G. Koronanäytteenottoon tulo vaatii aina lähetteen ja ajanvarauksen. Saapumisohjeet Nekalan koronanäytteenottopisteeseen.

Vaasan keskussairaalan laboratorio muuttaa 29.4. / Vasa centralsjukhus laboratorium flyttar 29.4.26.4.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Vaasan keskussairaalan poliklinikkalaboratorio muuttaa perjantaina 29.4.2022 sairaalan sisällä Y1-lohkoon. Laboratorion toiminta uusissa tiloissa alkaa maanantaina 2.5.2022. Uudet tilat sijaitsevat röntgenin vieressä päivystysosastoa vastapäätä. Nykyiset laboratorion väistötilat sairaalan D1-lohkossa palvelevat asiakkaita 29.4.2022 klo 12.00 saakka. Vaasan keskussairaalan laboratorio palvelee asiakkaita ainoastaan ajanvarauksella arkisin klo 7–15. Vain päivystysasiakkaat palvellaan vuoronumerolla. // Vasa centralsjukhus polikliniska provtagning flyttar inom sjukhuset till Y1 på fredag den 29 april. Laboratoriets verksamhet i de nya utrymmena börjar måndagen den 2 maj. De nya utrymmena ligger bredvid röntgen mittemot jouravdelningen. I nuvarande evakueringsutrymmen i D1 betjänas klienterna fram till 29.4.2022 kl 12. Vasa centralsjukhus polikliniska provtagning betjänar klienter endast med tidsbokning vardagar må-fre kl 7-15. Endast dejourklienter betjänas med könummer.

Kuninkaankulman laboratorion vuoronumeroasiointi suljettu viikon 16 ajan14.4.2022 09:13:03 EEST | Tiedote

Tampereen Kuninkaankulman näytteenottokeskus palvelee ainoastaan ajanvarausasiakkaita tiistaista lauantaihin 19.–23.4.2022. Kaikki kiireetön vuoronumeroasiointi on suljettu. Ajanvarauksella asioivien lisäksi myös päivystysasiakkaat, eli asiakkaat joiden tutkimukset lääkäri on pyytänyt kiireellisenä, palvellaan. Nopsa-pikapalvelu palvelee normaalisti verinäytteenottoon tulevia asiakkaita (julkisen terveydenhuollon lähete vaaditaan).

Fimlab laajenee Kanta-Hämeessä14.4.2022 08:27:26 EEST | Tiedote

Fimlabin toiminta Kanta-Hämeessä laajenee, kun Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymän (FSHKY) laboratoriotoiminnot siirtyvät Fimlabille maanantaista 2.5.2022 alkaen. FSHKY:n laboratoriotoimintoihin kuuluvat analytiikkalaboratorion ja polikliinisen näytteenoton toiminnot Forssan sairaalassa sekä näytteenottolaboratoriot Forssan pääterveysasemalla, Humppilassa, Jokioisissa, Tammelassa ja Ypäjällä. Liittymisen myötä FSHKY:n laboratoriotoimintojen henkilökunta siirtyy Fimlabin palvelukseen.