Muumien satumaailma ja elämänfilosofia Kansallismuseon uudessa näyttelyssä

Rohkeus, rakkaus, vapaus! Muumit 75 -näyttely avautuu Kansallismuseossa tänään perjantaina 14.8. ja on avoinna helmikuun 2021 loppuun saakka. Muumien satumaailmaa sekä erityisesti rakastettujen hahmojen arvoja ja elämänfilosofiaa käsittelevä näyttely johdattaa käymään värien ja ilon täyteiseen seikkailuun. Samalla ollaan suurten kysymysten äärellä.

”Ystävyys, suvaitsevaisuus, luonnon kunnioittaminen tai vaikkapa seikkailunhalu pulppuavat muumien elämässä tavalla, jota leimaa todellisessakin maailmassamme niin tärkeä moninaisuus. Elämä on ennalta arvaamatonta, ja silloin asenteemme on ratkaiseva. Muumihahmot ovat jo vuosikymmenten ajan ilmaisseet sitä arvomaailmaa, johon myös suomalaisen yhteiskuntamme ja kulttuurimme kestävyys nojaa”, Suomen kansallismuseon ylijohtaja Elina Anttila sanoo.

Suomen kansallismuseo on tuottanut Tove Janssonin alkuperäisteoksiin perustuvan näyttelyn yhteistyössä Moomin Charactersin kanssa.

"Kansallismuseon näyttely herättää kirjojen mielikuvitusmaailman henkiin. Olen iloinen, että näyttelyssä korostuvat muumitarinoiden tärkeät arvot, sillä ne ovat nyt ajankohtaisempia kuin koskaan", sanoo Moomin Charactersin taiteellinen johtaja ja hallituksen puheenjohtaja Sophia Jansson.

Näyttely ja tapahtumat tuotettu turvallisuus huomioiden

Rohkeus, rakkaus, vapaus! -näyttely on ollut valmisteilla jo pitkään ja suunniteltiin alun perin kesänäyttelyksi. Viime vaiheessa siihen on tehty vielä muutoksia korona-tilanteen edellyttämällä tavalla, ja näyttelyn aloitusajan siirtyessä myös sen kestoa on pidennetty. Nyt muuminäyttelyyn voi tutustua aina helmikuun loppuun saakka.

Näyttelyssä ja Kansallismuseon kaikissa tiloissa koronatilanteesta johtuvat turvallisuusseikat on pohdittu huolellisesti, ja toimia tarkistetaan tarpeen mukaan. Muuminäyttelyn toiminnallisia elementtejä muokattiin tilanteeseen sopivaksi, kulkemista näyttelyssä suunnattiin uusin tavoin ja näyttelyssä samanaikaisesti olevien henkilöiden määrää rajoitetaan. Leikittäviä elementtejä desinfioidaan tehostetusti

Yleisöohjelma tarkastelee näyttelyn suuria teemoja

Näyttelyn runsas yleisöohjelma keskusteluista työpajoihin on muotoiltu niin, että liki kaikki tapahtumat mukautuvat koronatilanteeseen. Ohjelma järjestetään paikan päällä ja mahdollisesti rajoitusten kiristyessä se siirtyy verkkoon.

Museossa järjestetään avoimia johdantoja näyttelyyn sunnuntaisin klo 12 ja 13. Maksullisia ryhmäopastuksia on varattavissa kaikenikäisille. Esi- ja perusopetusikäisille sopivalla toiminnallisella opastuksella etsitään rohkeutta. Yläkouluikäiset ja hieman vanhemmat tutustuvat suomalaiseen vaikutta
misen historiaan. Aikuisryhmille muumien maailma tarjoaa paljon pohdittavaa ihmisyydestä ja suomalaisen yhteiskunnan arvoista.

Lippukassalta voi lainata audioguiden, josta voi näyttelyyn tutustuessaan kuunnella muumiasiantuntija Sirke Happosen esseemuotoisia ajatelmia. Museon kolmannessa kerroksessa sijaitsevassa omatoimiverstaassa pääsee luomaan oman kuvainstallaation tai valmistamaan kyltin, jolla ottaa kantaa tärkeiksi kokemiensa asioiden puolesta.

Syksyn kolmiosaisessa Äärellä-keskustelusarjassa puhutaan rohkeudesta, rakkaudesta ja vapaudesta. Syyskuulle siirtynyt Pride-viikko tuo Pride House -ohjelmiston Kansallismuseoon, ja tuolloin myös näyttelyn oheisohjelmassa käsitellään rakkauden ja seksuaalisuuden teemoja sekä tutustutaan Toven maailmankatsomukseen.

Syyslomalla, jouluna ja talvilomalla Kansallismuseossa on monenlaista muumimaista ohjelmaa.

Yleisöohjelma täällä: https://www.kansallismuseo.fi/fi/tapahtumat/rohkeus-rakkaus-vapaus-muumit-75-tapahtumat

ylijohtaja Elina Anttila, elina.anttila@kansallismuseo.fi, puh. 0295 33 6131

KANSALLISMUSEO
Mannerheimintie 34, Helsinki
Avoinna 1.6.–31.8. ma–su 11–18, ke 11–20, 1.9. alkaen ti–su 11–18, ke 11–20
www.kansallismuseo.fi

Suomen kansallismuseon ylijohtaja Elina Anttila tapasi Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin18.9.2020 17:17:05 EESTTiedote

Suomen kansallismuseon ylijohtaja Elina Anttila on tavannut torstaina 17.9.2020 Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin Valkoisessa talossa Washingtonissa. Tapaaminen liittyi matkaan, jonka aikana Suomen kansallismuseon Mesa Verde -kokoelmasta luovutettiin Yhdysvaltain alkuperäiskansojen edustajille takaisin esivanhempien jäänteet ja hautaesineet. Tapaamisessa oli läsnä repatriaation toteutukseen osallistuneiden osapuolten edustajia, Suomesta Elina Anttila sekä uusi Suomen Yhdysvaltain-suurlähettiläs Mikko Hautala. Kulttuuri ja kulttuuriperintökysymykset ovat osa kansainvälistä politiikkaa, vaikka aiheet eivät usein näy poliittisen uutisoinnin yhteydessä. Suomen kansallismuseon ylijohtaja Elina Anttila sanoo: ”On erityistä ja tärkeää, että kulttuurisiin oikeuksiin liittyvät kysymykset tunnistetaan korkeimmalla poliittisella tasolla. Suomen kansallismuseon ja Yhdysvaltain alkuperäiskansojen välinen repatriaatio oli kansainvälisesti ainutlaatuinen prosessi ja tapahtuma, joka ei olisi tot

The National Museum of Finland returned Pueblo Tribes’ ancestral remains from its collection for reburial in Mesa Verde, Colorado17.9.2020 19:01:36 EESTPress release

The ancestors and grave items, which are estimated to date back to the 13th century and were part of the National Museum of Finland’s Mesa Verde collection, have been repatriated to the Hopi Tribe, the Pueblo of Acoma, the Pueblo of Zia, and the Pueblo of Zuni, indigenous tribes of the United States, to be reburied on Sunday 13 September 2020. This repatriation respects the 2007 United Nations Declaration on the Rights of Indigenous Peoples and its Article 12 on indigenous peoples’ right to the repatriation of their human remains. This repatriation is the first to return grave findings of the indigenous peoples in the Mesa Verde region from abroad to the representatives of the descendants. The National Museum of Finland and representatives of the indigenous peoples of the Mesa Verde region carried out the return, in cooperation with the Finnish and United States authorities.

Suomen kansallismuseo luovutti yli sata vuotta kokoelmissaan olleet pueblo-intiaanien esivanhempien jäänteet uudelleenhaudattaviksi Mesa Verdeen Coloradoon17.9.2020 17:42:55 EESTTiedote

Suomen kansallismuseon Mesa Verde -kokoelmaan kuuluneet, noin 1200-luvulta peräisin olevat pueblo-intiaanien esivanhempien jäänteet ja hautaesineet on luovutettu Yhdysvaltain alkuperäiskansoille uudelleenhaudattavaksi sunnuntaina 13.9.2020. Palautus kunnioittaa YK:n vuoden 2007 julistusta alkuperäiskansojen oikeuksista vainajiensa kotiuttamiseen. Tämä repatriaatio on ensimmäinen kerta, kun Mesa Verden alueen alkuperäiskansojen hautajäänteitä palautetaan ulkomailta jälkeläisten edustajille. Suomen kansallismuseo ja Mesa Verden alueen alkuperäiskansojen edustajat toteuttivat palautuksen yhteistyössä Suomen ja Yhdysvaltain viranomaisten kanssa. Neljä vuotta kestänyt prosessi nousi esille myös lokakuussa 2019 tasavallan presidentti Sauli Niinistön ja Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin tapaamisessa.