Muumikirjat 75 vuotta – ja tarina jatkuu!

Tove Janssonin muumikirjoja on ilmestynyt jo 75 vuoden ajan. Juhlavuoden kunniaksi lanseerataan #MEIDÄNMERI-hyväntekeväisyyskampanja Itämeren pelastamiseksi. WSOY ja Tammi julkaisevat tänäkin vuonna useita muumikirjoja, joista Muumipappa ja meri sekä Muumipeikko majakkasaarella ovat kampanjakirjoja, jotka hankkimalla jokainen voi tukea suojelutyötä. WSOY ja Tammi lahjoittavat kampanjaan 10 000 euroa.

Meri ja saaristo ovat aina olleet muumitarinoiden olennainen osa, ja juhlavuoden kunniaksi Moomin Characters ja useat lisenssinhaltijat ovat luoneet #MEIDÄNMERI-kampanjan, jolla kerätään varoja Itämeren suojeluun yhteistyössä John Nurmisen Säätiön kanssa. Kampanja lanseerataan virallisesti Vene-messuilla ensi viikonloppuna, jolloin ilmestyy myös upea juhlapainos kirjasta Muumipappa ja meri. Tove Jansson rakasti merta, ja hänen mereen liittyvistä kuvistaan onkin nyt koottu Lokikirja, joka on jokaisen merenkävijän toivehankinta. Kaikkien aikojen ensimmäinen muumikirja, Muumi ja suuri tuhotulva (Småtrollen och den stora översvämningen), ilmestyy myös uutena upeana painoksena. Vene-messuilla kuullaan myös ensi kertaa kampanjan tunnuslaulu Meidän meri. Kappaleen on tuottanut Tammi, sanoittanut Hannele Huovi ja säveltäneet Soili Perkiö ja Matti Kallio.

”Tove Janssonin teosten välittämät arvot – erilaisuuden hyväksyminen, yhteisön voima ja rakkaus luontoon – ovat ajankohtaisempia kuin koskaan, ja tämä näkyy myös teosten suosiossa. Uudet sukupolvet laajalla ikäskaalalla ovat löytäneet tiensä Janssonin tuotannon ääreen. On hienoa, että näin juhlavuonna voimme osoittaa tarinoiden voiman myös konkreettisena tekona niin Tovelle kuin meillekin tärkeän Itämeren suojelemiseksi”, sanoo WSOY:n lasten- ja nuortenkirjallisuuden kustantaja Paula Halkola.

Tammen kampanjakirja on lapset korvaamattomaan saaristoluontoon tutustuttava Muumipeikko majakkasaarella – retki meriluontoon. Muumilaakso-animaatiosarjan odotettu toinen tuotantokausi alkaa 2.3.2020, jolloin ilmestyy sarjaan perustuva Muumilaakso – Seikkailujen puuhakirja.

”Meillä on ollut Tammessa suuri ilo jo vuosikymmenten ajan välittää Tove Janssonin Muumi-tarinoita uusina teoksina kaikkein pienimmille lukijoille. Nämä vanhempien ja lasten yhdessä koettavat ja jaettavat tarinat välittävät rikkaan ja moniulotteisen maailman lisäksi ajankohtaisia teemoja ja yhteisöllisyyttä. Muumilaakso on meidän maailmamme ja meidän kaikkien on syytä pitää siitä hyvää huolta”, sanoo Tammen lasten- ja nuortenkirjallisuuden kustantaja Saara Tiuraniemi.

Muumit ovat aina ajankohtaisia. Viime vuonna muumikirjoja ostettiin edellistä vuotta enemmän painettuina. Lukuaikapalveluiden myötä myös muumikirjojen kuuntelu nousi uuteen ennätykseen.

Tutustu #MEIDÄNMERI-kampanjaan: https://oursea.fi/fi

Viestintäpäällikkö Johanna Harkkila ǀ +358 41 4497274 ǀ johanna.harkkila@tammi.fi
Kustantaja Paula Halkola ǀ +358 50 3414 210 ǀ paula.halkola@wsoy.fi
Kustantaja Saara Tiuraniemi ǀ +358 400 873 335 ǀ saara.tiuraniemi@tammi.fi

Lankisen lukupiirin ensimmäinen kirja on ilmastoaktivisti Greta Thunbergista kertova Sydämen asioita5.9.2019 10:07:46 EESTTiedote

Kiekkovahti Kevin Lankisen lukuharrastuksesta liikkeelle lähtenyt Lankisen lukupiiri saavutti Facebookissa juuri 10 000 seuraajan rajan. Lukupiirin ensimmäiseksi kirjaksi Kevin valitsi ilmastoaktivisti Greta Thunbergin perheen tarinan Sydämen asioita – Perhe ja planeetta kriisissä (Tammi, 2019). Greta ja Svante Thunbergin sekä Malena ja Beata Ernmanin kirjoittama teos on koskettava tarina erityislasten ongelmien kanssa kamppailevasta perheestä, joka päättää suunnata voimansa taisteluun ilmastonmuutosta vastaan.