Muurame Vuoden pientalomyönteisin kunta 2020

Muuramelle on myönnetty pientalomyönteisimmän kunnan palkinto. Jyväskylän kupeessa oleva reilu 10 000 asukkaan kunta kuuntelee asukkaita päätöksenteossa ja viestinnässään, kiittää Omakotiliitto.

Vuoden pientalomyönteisimmän kunnan palkinto jaettiin nyt neljättä kertaa. Valinnan teki Omakotiliitto yhdessä sidosryhmiensä Hirsitaloteollisuuden ja Pientaloteollisuuden kanssa. Selvityksessä kartoitettiin, mikä kunta on asukkaiden, rakentajien ja talontoimittajien mielestä erityisen pientaloystävällinen paikka elää ja rakentaa uutta. Kyselyyn osallistui lähes 1 000 vastaajaa ympäri Suomea.

Muuramen kunnanjohtaja Ari Ranta-aho otti palkinnon vastaan tyytyväisenä ja iloisesti yllättyneenä. Tunnustus ojennettiin hänelle maanantaina 23.3.

Muuramessa on hänen mukaansa kiinnitetty erityistä huomiota lapsiperheiden viihtymiseen. ”Meille on tärkeää tarjota asukkaille houkuttelevia, luonnonläheisiä tontteja lähellä hyviä palveluita sekä Päijännettä ja Muuramenjokea. Kun työpaikat keskittyvät isoihin kaupunkiseutuihin, sijaintimme Jyväskylän kupeessa on erinomainen”, Ranta-aho sanoo.

Kunnan päätöksenteko on haluttu pitää nopeana ja sujuvana rakennuslupien saamiseksi. Ranta-aho iloitsee myös hyvästä yhteistyöstä Jyväskylän kanssa.

Kuntalainen, Jyvässeudun omakotiyhdistyksen puheenjohtaja Risto Korhonen on tyytyväinen muuramelainen. ”Täällä on erinomaiset terveys- ja liikuntapalvelut. Myös ruokakauppoja on monipuolisesti, ja asukkaalla paljon valinnanvaraa. Kauniissa harjumaisemassa Päijänteen ja Muuratjärven välissä on hyvä rauhoittua ja lenkkeillä, ja vakavaraisessa kunnassa on isoja työpaikkoja.”

Muurame sai vastaajilta hyvät arviot kyselyn kaikilla osa-alueilla, eli viestinnän, päätöksenteon, kaavoituksen, kunnallistekniikan ja asumismenojen saralla. Kehityskohteeksi nousi vuokratonttien saatavuus, joita ei ole tarjolla.

Omakotiliiton hallituksen puheenjohtaja Ari Rehnfors kertoo, että Muuramen asumismenot on onnistuttu pitämään kohtuullisena verrattuna muihin kuntiin. Omakotiliitto kiittää kuntaa erityisesti asukaslähtöisestä päätöksenteosta ja viestinnästä.

”Muuramessa on asukkaiden määrään nähden paljon pientalorakentamista, ja kunnassa huolehditaan hyvin tonttien saamisesta”, kehuu Pientaloteollisuuden johtaja Kimmo Rautiainen.

Samoilla linjoilla on Hirsitaloteollisuuden toimitusjohtaja Seppo Romppainen. Hyvä tonttien saatavuus johtaa myös ilmastoystävälliseen ja vähähiiliseen puurakentamiseen, kun valtaosa pientaloista tehdään puusta. Siksi Muuramen pientalorakentamista edistävä sujuva rakennuslupakäytäntö on arvokasta.

Jyvässeudun Omakotiyhdistys pitää aktiivisesti yhteyttä Muuramen kunnanvaltuustoon. Muutama vuosi sitten Jyväskylän seudulla päätettiin taajama-alueen asukkaiden osallistumisesta hulevesien kustannuksiin, mutta Muurame ei ryhtynyt perimään kustannuksia asukkailta. Myös uuden talon rakentajalle liittymismaksut kunnan verkkoihin ovat huomattavasti pienemmät kuin Jyväskylässä, minkä vuoksi seutu houkuttaa uusia rakentajia, kertoo Risto Korhonen Jyvässeudun Omakotiyhdistyksestä.

Suomen Omakotiliitto ry, puh. 09 680 3710, www.omakotiliitto.fi
Hallituksen puheenjohtaja Ari Rehnfors, ari.rehnfors@omakotiliitto.fi, 050 324 1214

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74 000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajan ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme lähes 500 000 vapaa-ajan asunnon omistajan etua.

Asumiskustannusten erot kuntien välillä nousussa – kasvua kustannuksiin pahimmillaan satoja euroja vuodessa11.3.2020 08:00:00 EETTiedote

Asumiskustannusten erot kuntien välillä ovat entisestään kasvussa. Kalleimman ja huokeimman kunnan välillä eroa on nyt 1 660 euroa, kun viime vuonna kuilu oli noin 1 500 euroa. Kalleimman kunnan paikkaa pitää yhä Kemiönsaari, jossa asuminen omakotitalossa maksaa vuodessa lähes 4 900 euroa, kun huokeimmassa kunnassa Kempeleessä selviää 3 200 eurolla. Omakotiliitto vaatii, että kuntien ja yhtiöiden toiminnan on oltava läpinäkyvää ja kustannustehokasta eikä välttämättömien palveluiden tuottamisella saa kerätä voittoja.

Caruna nostaa jälleen sähköverkkomaksuja – eikö verkkoyhtiöille riitä mikään?18.9.2019 13:59:18 EESTTiedote

Caruna ilmoitti eilen nostavansa siirtomaksuhintoja lähes 4 % marraskuun alusta. Omakotiliitto pitää ilmoitusta pöyristyttävänä. Vaikka lainsäädäntö tulee mahdollistamaan verkkoyhtiöille jatkuvan maksimituoton perinnän, silti verkkoyhtiöt jatkavat korkeita hinnankorotuksia. Lisäksi verkkoyhtiöiden monen prosentin takuutuotto on räikeä ylilyönti, kun ympäröivä yhteiskunta elää nollakorkomaailmassa.