Suomen Muusikkojen Liitto ry

Muusikkojen liiton tunnustuspalkinto 2017 Ossi Runnelle

Tiedote/julkivapaa 28.12.2017 klo 9.00. Muusikkojen liiton vuoden 2017 tunnustuspalkinto on myönnetty musiikkineuvos Ossi Runnelle hänen mittavasta elämäntyöstään suomalaisen musiikkielämän hyväksi. Liiton hallitus kiinnitti liiton 100-vuotisjuhlavuonna erityistä huomiota siihen, että Runnen ura kattaa suurimman osan Muusikkojen liiton ja itsenäisen Suomen historiasta. Palkinto on arvoltaan 5 000 euroa.

Ossi Runne. Kuvaaja: Matti I. Korhonen.

Kapellimestari, trumpetisti ja sovittaja Ossi Runne on tehnyt vaikuttavan uran musiikkialalla. 1940-50-luvuilla Runne toimi trumpetistina Ossi Aallon orkesterissa, Toivo Kärjen yhtyeessä, Olle Lindströmin orkesterissa, Erkki Ahon orkesterissa ja Al Stefanon orkesterissa. Vuosina 1954-55 Runne johti omaa kokoonpanoaan, Ossi Runnen orkesteria, ja 1956-57 China Varieteeta Tukholmassa.

Vuodesta 1956 lähtien Runne toimi Musiikki-Fazerilla sovittajana, säestäjänä ja levytyskapellimestarina. Tuona aikana Runne oli kaikkiaan mukana yli 4 000 levytyksessä. Musiikki-Fazerilta Runne siirtyi vuonna 1965 Yleisradion kapellimestariksi. Radion Tanssiorkesterin johtajana aloittanut Runne siirtyi pian TV:n puolelle ja tuli tutuksi esimerkiksi TV1-kanavan suositun Jatkoaika-ohjelman myötä. Vuosien varrella Runne johti myös 22 Suomen euroviisua, ja vuonna 1966 Runnen sävellys, Ann Christine Nyströmin esittämä Playboy edusti Suomea Eurovision laulukilpailuissa. Ylellä Runne työskenteli vuoteen 1992 saakka.

Vuosien 1986-2003 ajan Runne johti Karelia-puhallinorkesteria.

Runne on tehnyt trumpetistina mittavan määrän soololevytyksiä. Lisäksi hän toimi trumpetinsoiton opettajana Oulunkylän Pop & Jazz opistossa 1972-83. Musiikkineuvoksen arvonimen Runne sai vuonna 1995.

Palkintosumman rahoittaa Muusikkojen liitto. Tunnustuspalkinto myönnetään vuosittain merkittävästä työstä liiton toimintapiirissä.

Haastattelupyynnöt ja lisätiedot:

Sanni Kahilainen, tiedottaja
sanni.kahilainen@muusikkojenliitto.fi; +358 (0) 44 5440 208

Ahti Vänttinen, puheenjohtaja
ahti.vanttinen@muusikkojenliitto.fi; +358 (0) 50 5695 585

Ossi Runne. Kuvaaja: Matti I. Korhonen.

Suomen Muusikkojen Liitto ry
Pieni Roobertinkatu 16

09 6803 4070, sml@muusikkojenliitto.fihttp://www.muusikkojenliitto.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Suomen Muusikkojen Liitto ry

Musiikin suoratoisto 2.012.9.2017 08:30Tiedote

Spotifyn kaltaisista suoratoistopalveluista on tullut äänitemusiikin kulutuksen tärkein ja lähes yksinomainen väline. Niitä kehitettäessä on kuitenkin sivuutettu taiteilijat, jotka ovat äänitteillä pääosassa ja joiden nimissä niitä markkinoidaan. Musiikin esittäjien asemaa on joiltakin osin mahdollista kehittää tiivistämällä alan toimijoiden yhteistyötä. Jotta heidän oikeuksiaan ja toimeentuloaan voitaisiin aidosti parantaa, tarvitaan myös lainsäädäntötoimia.

Albert Järvisen perikunta voitti oikeusjutun Universalia vastaan20.3.2015 15:35Tiedote

Hurriganes-kitaristi Albert Järvisen perikunta voitti markkinaoikeudessa riidan Hurriganes-yhtyeen kahden ensimmäisen albumin internet-oikeuksista. Markkinaoikeus antoi asiassa tuomion keskiviikkona 18. maaliskuuta 2015. Riidassa oli kyse siitä, että Universal saattoi yhtyeen musiikkia yleisön saataville esimerkiksi internetin Spotify-palvelussa, vaikka siitä ei ollut sovittu artistin tai hänen perillistensä kanssa. Perikunnan pyynnöistä huolimatta yhtiö ei suostunut lopettamaan käyttöä tai antamaan selvitystä siitä, mihin sopimusehtoihin se perusti nettikäytön. Perikunta kävi oikeutta Muusikkojen liiton oikeusavun turvin.