Muutokset Škoda Groupin organisaatiorakenteessa tuovat yhtiön lähemmäksi asiakkaitaan

Pilsen, 6. kesäkuuta 2022 – PPF-konserniin kuuluva Škoda Group - Euroopan johtava julkisen liikenteen kalustovalmistaja - vahvistaa ylintä johtoaan sekä muuttaa organisaatiorakennettaan. Škoda Group, joka omistaa Pilzenissä olevan Škoda Transportationin, haluaa lähemmäksi asiakkaitaan yksinkertaistamalla ja suoraviivaistamalla toimintojaan hakien samalla laajentumista uusille markkinoille. Konsernin nimenä ja verkkotunnuksena on kesäkuun alusta alkaen Škoda Group.

Uusi organisaatiorakenne sisältää neljä maantieteellistä yksikköä ja neljä tuotelinjaa, joista kaksi uutta (Bus ja Components). Nämä täydentävät olemassa olevia Rolling Stock & Digital sekä Service -tuotantolinjoja. Alueiden ja tuotantolinjojen johto on vastuussa näiden taloudellisesta tuloksesta ja projektien koko elinkaaresta aina alustavista neuvotteluista tarjousprosesseihin ja valmiiden tuotteiden luovuttamiseen sekä palvelutuotantoon. Tutkimus- ja tuotekehitys on tärkeää konsernin tulevalle kehitykselle Škodan halutessa jatkossakin kehittää ratkaisuja nykyaikaiseen ja kestävään liikenteeseen kaupungeissa ja niiden ulkopuolella. Yhtiö esittelee uusia tuotteita valikoimaansa myöhemmin tänä vuonna.

"Olemme asettaneet Škodalle hyvin kunnianhimoiset tavoitteet, joten organisaaatiorakenteen uudistaminen oli loogista. Keskitymme selvästi laajenemaan uusille markkinoille,” Škoda Groupin toimitusjohtaja Didier Pfleger sanoo. ”Uusi organisaatiorakenne kehittää ja vie meidät lähemmäksi asiakkaitamme, joten alueelliset tiimit ymmärtävät paremmin asiakkaiden tarpeita ja pystyvät löytämään sopivia ratkaisuja.”

Lähtöpisteenä asiakkaiden tarpeet

Konsernin perustama myynti- ja projektitoimisto tukee maailmanlaajuisesti myyntiä, koordinoi hankkeita ja huolehtii resurssien suunnittelusta, mikä tehostaa tarjousprosesseja. Vahvistettua strategiaosastoa vetää Martina Casanova, Vice President, Corporate Strategy. Konsernin johtoryhmässä aloittaa 1.7. myös Senior Vice President, Sourcing -tehtävässä Anna Vaschenko. Hän vastaa koko konsernin komponenttien, raaka-aineiden ja tarvikkeiden hankinnasta.

Keskitetysti ohjatut toiminnot lisäävät tehokkuutta

Merkittävin muutos Groupille on jakautuminen erillisiin alueisiin ja tuotantolinjoihin. Rahoitus, oikeudelliset palvelut, HR, viestintä, strategia sekä myynti & projektitoimisto ovat keskitetysti johdettuja konsernin tukipalveluita. Näiden keskitettyjen toimintojen sisällä erikoistutaan tehtäviin, jotka liittyvät erityisesti tiettyihin alueisiin tai tuoteryhmiin.

Huomautuksia toimittajille

Škoda Group

Škoda Groupiin tuotteisiin kuuluvat pääasiassa matalalattiaraitiovaunut, sähköveturit, lähijunayksiköt, metrojunayksiköt, sähköbussit ja johdinautot sekä liikennejärjestelmien ohjaus- ja käyttöjärjestelmät. Škoda Groupilla on useita tuotantolaitoksia Tšekissä ja yksi Suomessa, ja yksiköitä Saksassa, Unkarissa ja muissa maissa. Škoda työllistää yrityksissään yli 6 000 henkilöä. Suurten tutkimus- ja kehitysinvestointiensa ansiosta Škoda tuo markkinoille uusia moderneja tuotteita, jotka menestyksekkäästi löytävät paikkansa kansainvälisillä markkinoilla. Vuonna 2020 yrityksen tutkimus- ja tuotekehitysmenot olivat noin 69 miljoonaa euroa.

www.skodagroup.com

PPF Group

PPF Group toimii 25 maassa ja sijoittaa useilla aloilla, kuten rahoituspalveluissa, televiestinnässä, mediassa, bioteknologiassa, kiinteistöissä ja tekniikassa. PPF Groupin toiminta ulottuu Euroopasta Pohjois-Amerikkaan ja Aasiaan. Konserni omistusten arvo on noin 40,3 miljardia euroa ja työllistävä vaikutus noin 80 000 henkilöä maailmanlaajuisesti (30.6.2021).

www.ppf.eu/en

www.twitter.com/PPFGroup

www.linkedin.com/company/ppf

juha.vierros@skodagroup.com

Tutkijantie 8

Škoda Group kunnostaa 80 raitiovaunua Ruotsin Göteborgiin konsernin Ostravan tehtaalla13.5.2022 08:44:45 EEST | Tiedote

Plzeň, 11 Toukokuu 2022 – Škoda Group on saanut merkittävän sopimuksen 80 raitiovaunun korjaamisesta Göteborgissa, Ruotsissa. Ruotsalainen liikennöijä Västtrafik AB on palkinnut Škodan sopimuksella M31 tyyppisten raitiovaunujen tarkistamisesta ja korjaamisesta. Työt tehdään Škoda Group:n tuotantolaitoksessa Ostravassa vuoteen 2027 saakka. Sopimuksen kokonaisarvo on noin 78 miljoonaa euroa.

Ensimmäinen Raide-Jokerin pikaraitiovaunu matkustajien kokeiltavana8.11.2021 15:40:04 EET | Tiedote

”Testiajoissa pikaraitiovaunumme on ollut menestys, ja nyt on mukava kuulla, miten matkustajat ottavat Artic XL -uutuuden vastaan. Vaunut tulevat aikanaan Raide-Jokerin käyttöön, jolloin nämä nopeat ja miellyttävät vaunut helpottavat kymmenien tuhansien ihmisten päivittäistä liikkumista ja tarjoavat likenteeseen ilmastoystävällisen ja kestävän vaihtoehdon,” toimitusjohtaja Juha Vierros Škoda Transtechiltä toteaa. HSL:n mukaan Raide-Jokerilla kuljetaan vuonna 2030 noin 91 000 matkaa arkivuorokaudessa ja vuonna 2050 matkoja olisi jo 125 000 arkivuorokaudessa. Bussilinjalla 550 matkustaa nyt 40 000 henkeä vuorokaudessa. Raide-Jokerin esisarjavaunu liikkuu nyt Helsingin keskustassa linjatunnuksella 4S arkisin klo 8 ja klo 19 välillä. Se eroaa muista liikenteessä olevista ratikoista paitsi turkoosin värinsä, myös pituutensa ansiosta. Jokeri -vaunu on koko 34 metrin pituudeltaan matalalattiainen raitiovaunu, jossa on keskimoduulissa on tasainen lattia. Vaunussa on 78 istumapaikkaa, yhteensä