Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisen mediaanipalkka jämähti 5 000 euroon

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisen mediaanipalkka vuonna 2018 oli 5 000 euroa, mikä on sama kuin vuotta aiemmin. Bonusta saavien osuus kasvoi, mutta provisiota saavien osuus pieneni. Tämä selviää Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n tuoreesta palkkatutkimuksesta.

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisen mediaanipalkka vuonna 2018 oli 5 000 euroa, mikä on aivan sama summa kuin vuotta aiemmin. Bonusta saavien osuus kasvoi ja provisiota saavien osuus pieneni. Tämä selviää Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n tuoreesta palkkatutkimuksesta.

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisen palkkaustavoissa on tapahtunut hienoinen muutos edelliseen vuoteen. Kiinteän palkan lisänä bonusta saavien osuus kasvoi edellisvuodesta viidellä prosenttiyksiköllä. Kiinteän palkan lisänä provisiota saavien osuus sen sijaan laski kuudella prosenttiyksiköllä. Pelkkä provisio tai takuupalkka palkkaustapana oli edelleen palkan perusteena kolmella prosentilla vastaajista.

Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen (Etla) tutkimusjohtaja Antti Kauhanen ei ole vähään aikaan nähnyt tuoreita tutkimuksia palkkaustavoista Suomessa. Mutta hän arvelee, että tulospalkkauksen lisääntyminen myynti- ja markkinointityössä voisi selittyä sillä, että työn sisältöjä halutaan arvioida aiempaa laajemmin.

− Provisio on sidottu myyntiin, kun taas tulospalkkauksessa työn sisältöjä heijastellaan monipuolisemmilla mittareilla. Palkkaustapoja täytyy muuttaa, jotta ne sopivat työnkuviin, Kauhanen sanoo.

Mitään isoja korotuksia ei Kauhasen mukaan ole yleisesti luvassa.

− Palkankorotukset ovat maltillisia. Uusia työehtosopimuskierroksia käydään syksyllä. Ne käydään epävarmoissa tunnelmissa. Talouden kasvuvauhti hiipuu, eikä näköpiirissä ole kovin voimakasta nousua, Kauhanen arvioi.

Miesten ja naisten palkkaero suurentui myynnissä ja markkinoinnissa edellisvuodesta. Miesten mediaanipalkka oli 5 200 euroa ja naisten 4 480 euroa. Tutkimukseen vastanneista 25 prosenttia oli naisia, mikä vastaa MMA:n jäsenistön sukupuolijakaumaa.

Kun mediaanipalkkoja verrataan kokemusvuosien mukaan, niin rajuin muutos tapahtui alalla enintään viisi vuotta olleiden mediaanipalkassa, joka putosi vuodessa 650 eurolla 3 850 eurosta 3 200 euroon.

Toimialakohtaisessa vertailussa mediaanipalkka pieneni vähittäiskaupassa. Tuote- ja palvelukohtaisessa vertailussa eniten tienaavat löytyvät lääkintä- ja sairaalatarvikkeiden sekä elektroniikan ja sähkötarvikkeiden myynnistä ja markkinoinnista.

Tutkimus perustuu Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n rekisteristä poimittuun otokseen, jolle toimitettiin sähköpostilla linkki verkkokyselyyn. Tutkimukseen vastasi 1 458 kokopäiväisessä työsuhteessa vuonna 2018 ollutta jäsentä. Vastausprosentti oli 12 %. Tiedonkeruu toteutettiin 11. -31.1.2019. ​

Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n toimeksiannosta.​

Lisätietoja antavat:

Tutkimuksen toteutuksesta Taloustutkimuksessa tutkija Jukka Puska, puh. 010 7585 237, jukka.puska@taloustutkimus.fi

Sirkku Rytkönen, viestintäpäällikkö, Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA, puh. 040 5146535, sirkku.rytkonen@mma.fi

Tutkimuksen toteutuksesta Taloustutkimuksessa tutkija Jukka Puska, puh. 010 7585 237, jukka.puska@taloustutkimus.fi

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA on 21 000 myynnissä, markkinoinnissa ja hankinnassa työskentelevän ammattijärjestö. MMA kuuluu Akavaan.