Naantalin Kirjahyrrä vakiinnuttamassa asemansa

Lasten ja nuorten kirjallisuusfestivaali Kirjahyrrä toteutettiin nyt jo neljännen kerran Naantalissa 14.-16.11.2019. Festivaaliin sisältyi toistakymmentä ohjelmanumeroa, joissa tunnetut lasten- ja nuortenkirjailijat tapasivat lukijoitaan, kertoivat kirjojensa taustoista ja työstään ammattikirjailijoina. Festivaalilla järjestettiin myös sanataiteen ohjaajien toimesta sadutusta, kirjoittamista ja tarinankerrontaa harjoittavia työpajoja lapsille sekä nähtiin teatteriesityksiä.

Kolmipäiväisen festivaalin esiintymispaikkoina olivat Naantalin pääkirjasto, museo sekä seurakuntakeskus. Yksistään seurakuntakeskuksen tiloissa vieraili yhden päivän aikana 250 päiväkoti- ja esikouluikäistä lasta.

Eri puolilta Suomea saapuneita kirjailijoita ja kirjallisuuden ammattilaisia festivaalilla vieraili lähemmäs 20. Festivaaliyleisö koostui pääasiassa päiväkoti- ja koululaisryhmistä. Kaiken kaikkiaan tapahtumissa nähtiin lähemmäs tuhat lasta ja nuorta. Eniten yleisöä keräsivät Tuula Sandströmin, Roope Lipastin, Aleksis Salusjärven, Jyri Paretskoin ja Marjut Brunilan esiintymiset. Niin ikään Maestro Markuksen ja Fiktio Faktan musiikillinen keskiaika-hupailu saavutti suuren suosion.

Festivaalilla vierailivat myös tämän vuoden Runeberg Junior -palkinnon ehdokkaana oleva Jukka-Pekka Palviainen sekä lasten ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-palkintoehdokas Marisha Rasi-Koskinen. Jälkimmäinen esiintyi Naantalin lukiossa. Festivaali laajensi ensimmäistä kertaa reviiriään Turkuun toteuttamalla yhteistyössä Turun kaupunginkirjaston kanssa kirjailijoiden ja tutkijoiden paneelikeskustelun aiheesta ”Elämäni lastenkirjat”.

Red Nose Companyn klovneriaa ja teatteria yhdistävän esityksen H. C. Andersenin sadusta Keisarin uudet vaatteet näki festivaalin päätöspäivänä lauantaina Kuparivuoren urheilutalolla noin 40 katsojaa.

Kirjahyrrä-tapahtuma onnistui kokonaisuutena erinomaisesti. Lukuisten yhteistyökumppaneiden tuella järjestetyllä tapahtumalla alkaa jo olla vakiintunut asema Suomen yhtenä tärkeimmistä lasten- ja nuorten lukuharrastusta vahvistavana ja kirjallisuutta tunnetuksi tekevänä festivaalina.

Lisätietoa festivaalista: www.kirjahyrra.fi sekä Facebook (Kirjahyrrä Lasten ja nuorten kirjallisuusfestivaali).

Yhteydenotot:

Toiminnanjohtaja Pekka Vartiainen

info@kirjahyrra.fi

Lisätiedot:

Pekka Vartiainen

Det gemensamma och länsöverskridande projektet Finnish Archipelago 2025 – hållbar tillväxt genom digitalt produkturval samordnas i samarbete av Visit Pori, Visit Rauma, Yrityssalo, Kimitoöns kommun, Pargas stad, Visit Turku och Visit Naantali, med den sist nämnda som projektadministratör. Det deltagande områdets ihopräknade turismintäkt för år 2018 var en miljard euro och den sysselsättande effekten som turismen genererar 5470 årsverken för samma år.

Varsinais-Suomen ja Satakunnan matkailuorganisaatioiden kaupallinen digihanke; Yhteinen Finnish Archipelago 2025. Digitaalisella matkailutuotteistolla kestävää kasvua19.10.2020 13:00:00 EESTTiedote

Ylimaakunnallisen yhteishankkeen muodostavat Finnish Archipelago-konsortio, johon kuuluu Visit Pori, Visit Rauma, Yrityssalo, Kemiönsaaren kunta, Paraisten kaupunki, Visit Turku ja Visit Naantali, joka on hankkeen hallinnoija. Osallistuvien alueiden yhteenlaskettu matkailutulo oli 1 mrd.€ ja työllistävä vaikutus 5470 htv.

Artesaaniruoan mestaruutta Raisiossa tavoittelee 66 yritystä 130 tuotteella6.10.2020 13:19:10 EESTTiedote

Raisiossa lokakuun 14. – 16. päivä järjestettävään Artesaaniruoka SM 2020 -kilpailuun on ilmoittautunut 66 yritystä yli 130 tuotteella. – Kilpailu järjestetään nyt viidennen kerran ja tällä kertaa osallistujia on kaikkialta Suomesta, iloitsee Suomen Artesaaniruoka ry:n puheenjohtaja Eija Lamsijärvi. – Kaikki tuotteet ovat käyneet läpi esikarsintaseulan, jossa on tarkastettu, että ne täyttävät artesaaniruoan kriteerit. Niitä ovat mm. se, että tuote on valmistettu paikallisista raaka-aineista ilman keinotekoisia aromeja tai säilöntä- ja väriaineita. Samalla on myös varmisteltu, että tekijän kädenjälki näkyy tuotantoketjussa, Lamsijärvi jatkaa.

LUONTOKOKOUKSET SAARISTOSSA KOETAAN EDELLEEN TURVALLISIKSI3.9.2020 08:10:00 EESTTiedote

Yritystilaisuuksien varaustilanne saariston kokouskohteissa näyttää positiiviselta koronapandemiasta huolimatta, vaikkakin ryhmäkoot ovat pienentyneet. Fyysisen yhdessäolon ja tiimiytymisen merkitys on edelleen suuri, ja kun tarve yhteen kokoontumiselle tulee, koetaan turvalliseksi lähteä kokoustamaan ja virkistäytymään ulos luontoon, missä on tilaa. Esimerkiksi Naantalin saaristossa sijaitsevan Herrankukkaron lähes viiden hehtaarin alueella riittää luonnollisia turvavälejä ja yritystilaisuuksia on syksylle varattu lähes saman verran kuin viime vuonna.