Naantalin Kirjahyrrä vakiinnuttamassa asemansa

Lasten ja nuorten kirjallisuusfestivaali Kirjahyrrä toteutettiin nyt jo neljännen kerran Naantalissa 14.-16.11.2019. Festivaaliin sisältyi toistakymmentä ohjelmanumeroa, joissa tunnetut lasten- ja nuortenkirjailijat tapasivat lukijoitaan, kertoivat kirjojensa taustoista ja työstään ammattikirjailijoina. Festivaalilla järjestettiin myös sanataiteen ohjaajien toimesta sadutusta, kirjoittamista ja tarinankerrontaa harjoittavia työpajoja lapsille sekä nähtiin teatteriesityksiä.

Kolmipäiväisen festivaalin esiintymispaikkoina olivat Naantalin pääkirjasto, museo sekä seurakuntakeskus. Yksistään seurakuntakeskuksen tiloissa vieraili yhden päivän aikana 250 päiväkoti- ja esikouluikäistä lasta.

Eri puolilta Suomea saapuneita kirjailijoita ja kirjallisuuden ammattilaisia festivaalilla vieraili lähemmäs 20. Festivaaliyleisö koostui pääasiassa päiväkoti- ja koululaisryhmistä. Kaiken kaikkiaan tapahtumissa nähtiin lähemmäs tuhat lasta ja nuorta. Eniten yleisöä keräsivät Tuula Sandströmin, Roope Lipastin, Aleksis Salusjärven, Jyri Paretskoin ja Marjut Brunilan esiintymiset. Niin ikään Maestro Markuksen ja Fiktio Faktan musiikillinen keskiaika-hupailu saavutti suuren suosion.

Festivaalilla vierailivat myös tämän vuoden Runeberg Junior -palkinnon ehdokkaana oleva Jukka-Pekka Palviainen sekä lasten ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-palkintoehdokas Marisha Rasi-Koskinen. Jälkimmäinen esiintyi Naantalin lukiossa. Festivaali laajensi ensimmäistä kertaa reviiriään Turkuun toteuttamalla yhteistyössä Turun kaupunginkirjaston kanssa kirjailijoiden ja tutkijoiden paneelikeskustelun aiheesta ”Elämäni lastenkirjat”.

Red Nose Companyn klovneriaa ja teatteria yhdistävän esityksen H. C. Andersenin sadusta Keisarin uudet vaatteet näki festivaalin päätöspäivänä lauantaina Kuparivuoren urheilutalolla noin 40 katsojaa.

Kirjahyrrä-tapahtuma onnistui kokonaisuutena erinomaisesti. Lukuisten yhteistyökumppaneiden tuella järjestetyllä tapahtumalla alkaa jo olla vakiintunut asema Suomen yhtenä tärkeimmistä lasten- ja nuorten lukuharrastusta vahvistavana ja kirjallisuutta tunnetuksi tekevänä festivaalina.

Lisätietoa festivaalista: www.kirjahyrra.fi sekä Facebook (Kirjahyrrä Lasten ja nuorten kirjallisuusfestivaali).

Yhteydenotot:

Toiminnanjohtaja Pekka Vartiainen

info@kirjahyrra.fi

Lisätiedot:

Pekka Vartiainen

Naantalin Vierassatama Oy:n yrittäjät vuoden 2020 Valtakunnan Viralliseksi Unikeoksi27.7.2020 07:00:00 EESTTiedote

Vuoden 2020 Valtakunnan Viralliseksi Unikeoksi ™ on valittu Naantalin Vierassatama Oy:n yrittäjät, Anna-Maija ja Miska Pekkola sekä Satu ja Petri Silvo perheineen. Yli kuusikymmenvuotisen ja arvostetun perinteen mukaisesti Naantalin Vierassataman valinta julkistettiin tällä kertaa - ei heittämällä, vaan kippaamalla yrittäjä Petri Silvo mereen Unikeonpäivänä maanantaina 27.7.2020 klo 7.00 Naantalin Muumimaailman edustalla. Tuoreen Unikeon kippaamisen mereen mahdollisti Markku Jussilan kaunis Stor Båt – puuvene.

YLI KAKSISATAA PYÖRÄILIJÄÄ POLKEE HEINÄ-ELOKUUSSA SUOMEN MAAKUNNISSA MILJOONAPOTTIA SYÖPÄSAIRAIDEN LASTEN HYVÄKSI29.6.2020 07:50:00 EESTTiedote

Hyväntekeväisyyspyöräily Team Rynkeby – God Morgonin joukkueet ajavat tänä vuonna ympäri Suomen maakuntia kerätäkseen varoja syöpäsairaiden lasten hyväksi. Perinteisesti joukkueet ovat ajaneet Suomesta Pariisiin, mutta tänä vuonna koronaviruksen aiheuttaman pandemian takia Suomen eri kaupunkien joukkueet polkevat omat “Tour de Finlandinsa”. Kaikki kahdeksan joukkuetta kiertävät itse suunnittelemansa reitin, jonka varrella tuetaan paikallisia matkailu- ja ravintolayrittäjiä. Pyöräilijöitä Suomessa on liki kolmesataa, joista suurin osa osallistuu myös kotimaan kierroksille.

ARTESAANIRUOAN SM-KILPAILUT RASEKOSSA SYKSYLLÄ 2020, MATHANTVERK FM VID RASEKO HÖSTEN 202020.5.2020 10:20:50 EESTTiedote

Raseko Raision seudun koulutuskuntayhtymä järjestää yhteistyössä Suomen artesaaniruoka ry:n kanssa artesaaniruoan SM-kilpailut ja seminaarikokonaisuuden 14. – 16.10.2020 Raisiossa Rasekon kampusalueella. Kilpailut järjestetään viidettä kertaa. Tänä vuonna erityisteemana on saariston ruokamatkailu. Artesaaniruoka SM-kilpailun ohessa on luvassa mm. mielenkiintoisia ruoka-aiheisia seminaareja, Lähiruokamarkkinat, uutuustuotteiden maistatuksia ja kohtaamisia ruoasta kiinnostuneiden kanssa.