Näillä keleillä päällystevaurioita voi syntyä nopeasti ja yllättäviin paikkoihin

Vanhat ja kuluneet päällysteet reikiintyvät helpommin. Rahoitussyistä päällystyskierto on monesti liian pitkä ja päällyste ehtii vaurioitumaan monin tavoin ennen tien uudelleen päällystämistä. Esimerkiksi valtatiellä 10 on huomattavia päällystevaurioita 38 kilometrin matkalla. Samoin maantiellä 189 Naantalissa ja maantien 192 alkupäässä on runsaasti kuoppia. Vt 10 ja mt 189 ovat ensi kesän päällystysohjelmassa, mutta mt 192 päällystevauriot hoidetaan paikkaamalla. Tuoreiden kuntomittausten perusteella huonokuntoisten päällysteiden määrä on kasvanut selvästi, erityisesti vähäliikenteisillä teillä. Ei siis ole yllättävää, että myös tienkäyttäjien tyytyväisyys on laskenut tienkäyttäjien tyytyväisyystutkimuksen tulosten mukaan. Valitettavasti ensi kesän päällystysohjelma tulee niukasta rahoituksesta ja päällystystöiden korkeista kustannuksista johtuen jäämään lyhyeksi.
Ensi vuoden päällystysohjelmaa suunnitellaan parhaillaan. Päällystyskohteet valitaan kuntotietojen pohjalta, mutta vilkasliikenteisillä on tiukemmat laatuvaatimukset kuin vähäliikenteisillä teillä. Ensisijaisesti päällystetäänkin vilkasliikenteisiä pääteitä. Kun rahoitusta on vähemmän, alemman tieverkon vähäliikenteisempiä kohteita mahtuu ohjelmaan vähemmän. Erityisen surkealta tilanne vaikuttaa ensi vuoden osalta. Huonokuntoisia päällysteitä hoidetaan paikkaamalla siihen saakka, kunnes tie on mahdollista päällystää uudelleen.
Talvisin paikataan vain pakolliset tien reiät - paikkaaminen ei ole helppoa
Päällysteet reikiintyvät helposti silloin, kun tien pinnalla seisoo vettä ja päällysteessä on ennestään verkkomaisia halkeamia. Nämä yhdessä edesauttavat asfaltin palasten irtoamista. Pahin tilanne on, kun samaan aikaan lämpötila vaihtelee nollan molemmin puolin. Märällä pinnalla autojen renkaat iskevät pinnalla olevaa vettä vanhaan, haurastuneeseen tai vaurioituneeseen asfalttiin. Kun lämpötila laskee, asfalttiin päässyt vesi laajenee jäätyessään. Laajentuminen irrottaa kiviä tai kokonaisia paloja haurastuneesta asfaltista.
Talvella paikataan vain sellaiset reiät, jotka ovat liikenneturvallisuuden kannalta pakko paikata. Talvisin paikkaaminen ei ole kuitenkaan helppoa. Talvella paikkaaminen tapahtuu lähtökohtaisesti aina kylmämassalla, eikä tällainen paikka yleensä pysy kovin pitkään.
Kesällä käytetty kuumamassa olisi kylmämassaa kestävämpää. Kuumamassaa ei ole talvella kuitenkaan yleensä saatavilla, sillä asfalttiasemat ovat kiinni. Talvella syntyneet reiät päästäänkin paikkaamaan kunnolla vasta kesällä. Tilapäiset paikkaukset korjataan pysyvällä paikkauksella silloin, kun sääolosuhteet ovat paikkaukselle suotuisat.
Paikkausmenetelmiä on kehitetty erilaisiin vaurioihin ja olosuhteisiin sopiviksi. Ongelmana on se, että varsinkin kostealla ja kylmällä säällä suoritetut paikkaukset eivät kestä liikenteen ja sääolosuhteiden aiheuttamaa kulutusta. Veden alla olevia reikiä ei myöskään voida paikata ennen tien kuivumista. Samoja kohtia teissä joudutaankin paikkaamaan yhä uudelleen.
E18 Turun kehätien rengasvaurioita aiheuttaneet reiät paikattiin viime viikolla valumassalla
E18 Turun kehätiellä viime viikolla syntyneet reiät jouduttiin ensihätään paikkaamaan kylmämassalla, mutta torstain ja perjantain välisenä yönä saatiin kuumaa valumassaa ja reiät pysyttiin paikkaamaan kestävämmällä tavalla. Näyttää kuitenkin siltä, että ongelmia on myös tien rakenteessa. Asiaa selvitetään keväällä talvikauden jälkeen tarkemmin. Valumassapaikkauksesta huolimatta on siis mahdollista, että kehätielle syntyy samaankin kohtaan reikiä uudelleen.
Ilmoita vilkasliikenteisten teiden vaurioista Tienkäyttäjän linjalle
Äkillinen reikiintyminen aiheuttaa helposti vaaratilanteita. Lisäksi auton vanteet ja renkaat saattavat hajota. Vilkasliikenteisten teiden asfalttivaurioista kannattaakin ilmoittaa Tienkäyttäjän linjalle, p. 0200 2100 (24/7). Puhelimeen kannattaa ladata myös 112 Suomi -sovellus. Tienkäyttäjän linja on sovelluksessa valmiina ja tällöin puhelussa on mukana karttapaikannuksen mahdollisuus.
Sateisilla keleillä päällysteen reikiä on vaikea havaita ajoissa, joten autoilijoilta toivotaan varovaisuutta liikenteessä. Reiät saattavat myös peittyä vesilammikoiden alle. Kannattaa pitää riittävä turvaväli edellä ajavaan autoon ja tarkkailla tienpintaa. Talviaikaan vahinkoakin aiheuttavat päällystevauriot saattavat syntyä yllättävän nopeasti.
Lisätietoa: Varsinais-Suomen ELY-keskus, kunnossapidon asiantuntija Veli-Pekka Pelttari, p. 0295 022 821
Avainsanat
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Varsinais-Suomen ELY-keskusItsenäisyydenaukio 2
20800 Turku
0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Varsinais-Suomen työvoimabarometri: Työttömyys kasvussa, mutta investoinnit tuovat toivoa14.11.2025 11:01:04 EET | Tiedote
Vaikka työttömyys on ollut kasvussa Varsinais-Suomessa, työmarkkinoilla on nähtävissä myös positiivisia signaaleja ja kasvun mahdollisuuksia. Maakunnan vahvuutena on monipuolinen elinkeinorakenne, jossa teknologia-, meri- ja lääkealan, kaupan sekä logistiikan sektorit pitävät pintansa. Työvoimabarometrin tuoreimmat tiedot korostavat erityisesti osaavan työvoiman kysyntää, digitalisaation ja tekoälyn tuomia muutoksia sekä alueellisia rekrytointihaasteita.
Trafikarrangemangen för den tunga trafiken på Skärgårdsvägen upphör14.11.2025 09:00:00 EET | Pressmeddelande
Trafiken på Skärgårdsvägen (landsväg 180) har flyttats till den nya Rävsundsbron och trafikarrangemangen för att trygga den gamla brons skick har upphört. Väntområdet för tung trafik från S:t Karinshållet tas bort under nästa vecka, om inte vinterföret skjuter upp arbetet. Trafikljusen och trafikmärkena har redan tagits bort. Med trafikarrangemangen som grundar sig på enkelriktad tung trafik kunde man trygga trafiken på bron tills den nya bron blev klar.
Saaristotien raskaan liikenteen liikennejärjestelyt puretaan14.11.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Saaristotien (mt 180) liikenne on siirtynyt uudelle Kirjalansalmen sillalle, ja vanhan sillan kunnon turvaamiseksi tehdyt liikennejärjestelyt ovat päättyneet. Kaarinan pään raskaan liikenteen odotusalue puretaan ensi viikon aikana, elleivät talvikelit siirrä töitä myöhemmäksi. Liikennevalot ja liikennemerkit ovat jo poistettu. Raskaan liikenteen yksisuuntaisuuteen perustuvilla liikennejärjestelyillä pystyttiin turvaamaan liikennöinti sillalla uuden sillan valmistumiseen saakka.
Skador på husdjur som orsakats av stora rovdjur har ökat kraftigt i Egentliga Finland13.11.2025 14:29:16 EET | Pressmeddelande
År 2023 inträffade sammanlagt 36 skador på husdjur som orsakats av stora rovdjur, dvs. vargar, lodjur, björnar och järvar i Egentliga Finland, år 2024 var antalet 45 och i år före början av november var antalet redan 112.
Suurpetojen aiheuttamat kotieläinvahingot ovat lisääntyneet Varsinais-Suomessa roimasti13.11.2025 14:29:16 EET | Tiedote
Suurpetojen eli susien, ilvesten, karhujen ja ahmojen aiheuttamia kotieläinvahinkoja oli Varsinais-Suomen alueella vuonna 2023 yhteensä 36, vuonna 2024 niitä oli 45 ja tänä vuonna marraskuun alkuun mennessä jo 112.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme