Näin HSL huomioi uuden tartuntatautilain vaatimukset – matkustajamäärä on jo nyt 55 prosenttia normaalista

Heikentynyt koronatilanne on johtanut Suomessa uusiin rajoitustoimiin. Meidän toimintaamme HSL:ssä vaikuttaa erityisesti maanantaina 22. helmikuuta voimaan tullut tartuntatautilaki, joka velvoittaa joukkoliikenteen toimijoita pitämään huolta terveysturvallisuudesta liikenteessä.

Suurin osa uudessa laissa määrätyistä toimista on käytössämme jo nyt, ja keskimäärin liikenteemme kuormitusaste on alle 30 prosenttia maksimikapasiteetista. Myös matkustajamäärät ovat olleet viime viikkoina noin 45 prosenttia matalammalla tasolla kuin vastaavaan aikaan ennen koronaa. Rajoitustoimien seurauksena odotamme matkustajamäärien laskevan entisestään. Uudella lailla voidaan määrätä liikennevälineen enimmäismatkustajamäärä 50 prosenttiin täydestä kapasiteetista.

Ohjeiden noudattaminen on edelleen ensisijaisen tärkeää, jotta joukkoliikenne pysyy turvallisena meille kaikille. Käytä maskia, vältä turhaa äänenkäyttöä liikenteessä, huolehdi hyvästä käsihygieniasta, pidä etäisyyttä muihin matkustajiin ja hanki lippusi ilman ihmiskontaktia esimerkiksi HSL-sovelluksesta tai lataamalla HSL-korttia netissä. Yski ja aivasta aina niin, että suojaat suusi ja nenäsi hihalla.

Pyydämme, että matkustajat välttävät matkustamista kaikkein ruuhkaisimpina aikoina tai odottavat seuraavaa vuoroa, jos liikenneväline vaikuttaa liian täydeltä.

Haluamme kiittää kaikkia matkustajiamme ohjeiden noudattamisesta. Jaksetaan yhdessä vielä hetki!

Näin otamme huomioon uuden tartuntatautilain vaatimukset kohta kohdalta

Liikennevälineeseen siirtyessä ja sieltä poistuessa on oltava mahdollisuus kahden metrin turvaetäisyyden säilyttämiseen asemilla, terminaaleissa ja muissa vastaavissa sisätiloissa ja rajatuissa ulkotiloissa.

• Lähtökohtaisesti asemilla ja terminaaleissa on tilaa säilyttää turvavälit. Jos kuitenkin ongelmia ilmenee, olemme valmiina lisätoimiin.

Matkustajien käyttöön tarkoitettuja tiloja ja pintoja on puhdistettava säännöllisesti ja puhdistamista tehostetaan.

• Jatkamme tilojen ja liikennevälineiden tehostettua siivousta edelleen, kuten koronaepidemian alusta asti. Kiinnitämme erityistä huomiota kosketuspintoihin, ja siivoamme esimerkiksi busseja myös kesken ajopäivän terminaaleissa.

Muita vastaavia tartuntojen leviämistä estäviä käytänteitä noudatetaan.

• Ohjeistamme liikennöitsijöitämme avaamaan liikennevälineiden kaikki ovet, kun liikenneväline pysähtyy pysäkille. Näin tehostamme ilman vaihtumista liikennevälineessä ja pienennämme siten tartuntariskiä.

Matkustajille tarjotaan mahdollisuus riittävän hygieniatason ylläpitämiseen liikennevälineessä.

• Käsidesiä on tarjolla HSL-alueen metro- ja juna-asemilla. Lisäksi ohjeistamme sekä matkustajia että liikennehenkilökuntaa koronaohjeistuksen noudattamisesta ja maskien käytöstä ja ottamaan siten muut huomioon.

Annetaan matkustajille toimintaohjeet riittävän etäisyyden ylläpitämistä, käsien puhdistamista, kasvosuojusten käyttämistä ja muita vastaavia käytänteitä koskien.

• Pidämme kaikki toimintaohjeet edelleen vahvasti esillä kaikissa kanavissamme: niin digitaalisilla näytöillä ja julisteissa kuin kuulutuksissakin.

Tutustu HSL:n koronaohjeistukseen sivulla hsl.fi/korona.

Sami Hulkkonen
turvallisuusasiantuntija

HSL ja Traficom kutsuvat koko Suomen Kävelykilometrikisaan15.4.2021 11:33:16 EEST | Tiedote

HSL sekä Liikenne- ja viestintävirasto Traficom kutsuvat kaikki suomalaiset kävelemään. Valtakunnallinen Kävelykilometrikisa käydään 1.5.–31.10. Kisa on kaikille avoin ja osallistua voi yksin tai porukalla. Joukkueilmoittautuminen avataan 15.4. Tänä vuonna yhteistyötä tehdään myös valtakunnallisen Kävelykipinä-tempauksen kanssa, jonka suojelijaksi on lupautunut Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

HSL:n hallituksen päätöksiä 13.4.202113.4.2021 14:46:38 EEST | Tiedote

Esitys kunnille joukkoliikenteen pienkohteiden rakentamisesta vuodelle 2022 Hallitus päätti ehdottaa HSL:n jäsenkunnille ja Uudenmaan ELY-keskukselle rakennettavia joukkoliikenteen pienkohteita, joita varten ne varaavat määrärahoja vuodelle 2022. Mukana on muun muassa runkobussilinjojen infran parannuksia ja sähköbussien latausasemia. Linkki kokousasiaan Asiakkaiden suositteluhalukkuus joukkoliikenteessä maaliskuussa 2021 Hallitus päätti merkitä tiedoksi asiakkaiden suositteluhalukkuuskyselyn, eli NPS-kyselyn, tulokset maaliskuulta 2021. HSL:n NPS-luku oli 24, mikä vastaa hyvää tulosta. Vastaajista 45 prosenttia suosittelisi HSL:n palveluita – suosittelijoiden osuus on HSL:n mittaushistorian korkein. NPS-luku nousi joulukuun 2020 tuloksesta, jolloin luku oli 20. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki kokousasiaan

HSL:n hallitus: Joukkoliikenne tarvitsee pikaisia valtion tukitoimia30.3.2021 12:30:00 EEST | Tiedote

HSL:n taloudelliset näkymät ovat heikentyneet entisestään alkuvuodesta. Matkustajamäärät ovat pudonneet lähes 60 prosenttia normaalista, ja Traficomin rajoitukset pitävät osaltaan matkustajamäärät edelleen tavallista alemmalla tasolla. Tämän takia koko vuoden lipputulot jäävät 150-160 miljoonaa vuoden 2019 lipputuloista. Välttämättömän liikkumisen turvaamiseksi HSL:n liikennöintikustannukset ja palvelutaso ovat kuitenkin lähes samalla tasolla kuin vuonna 2019. Tilanteesta selvitäkseen HSL tarvitsee valtion tukea.