Näin pidät huolta selästäsi – työeläkeyhtiön vakuutuslääkärin neljä vinkkiä arkeen

Selkäkivut vievät monet lääkärin vastaanotolle hakemaan helpotusta ja aiheuttavat jopa työkyvyttömyyttä. Kelan tilastojen mukaan vuonna 2018 yli 19 000 ihmistä sai sairauspäivärahaa selkäsärkyjen vuoksi keskimäärin 31 arkipäivän ajan.
Selkä ei kuormitu pelkästään fyysisestä työstä. Myös päätetyö voi painaa ryhdin kasaan ja hartioiden jännitys voi aiheuttaa selkäkipuja.

Selkäkivut ovat riesana suurimmalla osalla suomalaisista elämän varrella, mutta vaikka selkävaivat pitkittyisivät, murehtimaan ei kannata jäädä.

– Selkä on todella vahva osa kehoa, se ei mene tuosta noin vain rikki. Jo 10-vuotiailla voi olla jonkinlaista kulumaa selän välilevyissä. Vaikka selässä näkyisikin tutkimuksissa muutoksia, se ei tarkoita, että on syytä huolestua, kertoo työeläkeyhtiö Elon ylilääkäri Liisamari Krüger.

Seuraavilla vinkeillä voit helposti tukea selkäsi hyvinvointia ja jaksaa paremmin töissä ja vapaa-ajan vietossa.

1. Liiku säännöllisesti ja monipuolisesti

Selkä tykkää tehdä sopivasti töitä. Jos selkä tuntuu vähän kipeältä, sohvan pohjalle jäämisen houkutus kasvaa.

– Vastaanotoilla tyypillinen tilanne on, että potilas valittaa selkäkipuja. Lyhyen jutustelun jälkeen käy ilmi, että kivut ovat alkaneet, kun liikunnallinen harrastus on jäänyt pois, huomauttaa Krüger.

Kaikki keskivartalon hallintaa ja yleiskuntoa parantava liikunta tekee selälle hyvää. Tasapainoa vaativat vesijuoksu, uinti, hiihto ja tanssi sekä kudosten joustavuutta ja aineenvaihduntaa tukevat pilates ja jooga ovat erinomaisia vaihtoehtoa.

– Kuntosalilla käyminen sopii myös ikääntyville. Lempeämpiä vaihtoehtoja ovat esimerkiksi sauvakävely ja rauhallinen pyöräily.

2. Jos urheilet ja selkä vaivaa silti, kokeile uusia lajeja

Jos selkä tuntuu aamulla kankealta ja kipeältä, voimakkaat ja toistuvat kiertoliikkeet saattavat lisätä oireita. Silloin golf ja tennis kannattaa laittaa hetkeksi tauolle. Tilalle voi ottaa esimerkiksi vesijuoksua, uintia tai lihaskunto-jumppaa.

– Jonkin urheilulajin aiheuttama oireilu voi kuitenkin puolen vuoden tauon jälkeen hävitä, joten lajista ei välttämättä tarvitse kokonaan luopua, vakuuttaa Krüger.

Jatkuvaa tärähtelyä sisältävät lajit, kuten hölkkä kovalla alustalla, voi ajoittain lisätä selkäkipua. Kuntosalilla suurten painojen maastavetoa voi olla hyvä välttää muutaman salikäynnin ajan, jos selkä on tuntunut kipeältä.

3. Tunnista työasentojen vaikutus selkääsi

Niin staattisella kuin fyysisesti aktiivisella työllä on omat riskinsä. Istuminen ja päätetyö saattavat painaa ryhdin kasaan ja hartioiden jännitys voi aiheuttaa selkäkipuja. Raskaiden esineiden nostelu tai poraaminen puolestaan rasittaa koko ylävartaloa.

– Toimistotyöntekijän kannattaa pitää parin minuutin taukoja sekä vaihtaa hissi portaisiin. Fyysistä työtä tekevä luulee usein, ettei hänen tarvitse harrastaa vapaa-ajalla liikuntaa, mutta se ei pidä paikkaansa.

4. Pohdi, oletko stressaantunut

Henkinen pahoinvointi, kuten pitkittynyt stressi, ahdistuneisuus tai mieltä painavat koti- tai työasiat, voivat heijastua vartaloon ja aiheuttaa esimerkiksi selkäkipua. Kun vaikka jännittää kovasti hartioita tai nukkuu huonosti, se vaikuttaa selkään.

– Selkä on aikamoinen hyvinvoinnin mittari. Jokaisen kannattaa pysähtyä hetkeksi hengittämään, jotta mieli rauhoittuu ja kroppa ehtii vähän rentoutua. Jos stressi painaa paljon, silloin kannattaa pyytää lähipiiriltä apua arjen pyöritykseen, neuvoo Krüger.