Työeläkeyhtiö Elo

Näin pidät huolta selästäsi – työeläkeyhtiön vakuutuslääkärin neljä vinkkiä arkeen

Jaa

Selkäkivut vievät monet lääkärin vastaanotolle hakemaan helpotusta ja aiheuttavat jopa työkyvyttömyyttä. Kelan tilastojen mukaan vuonna 2018 yli 19 000 ihmistä sai sairauspäivärahaa selkäsärkyjen vuoksi keskimäärin 31 arkipäivän ajan.

Selkä ei kuormitu pelkästään fyysisestä työstä. Myös päätetyö voi painaa ryhdin kasaan ja hartioiden jännitys voi aiheuttaa selkäkipuja.
Selkä ei kuormitu pelkästään fyysisestä työstä. Myös päätetyö voi painaa ryhdin kasaan ja hartioiden jännitys voi aiheuttaa selkäkipuja.

Selkäkivut ovat riesana suurimmalla osalla suomalaisista elämän varrella, mutta vaikka selkävaivat pitkittyisivät, murehtimaan ei kannata jäädä.

– Selkä on todella vahva osa kehoa, se ei mene tuosta noin vain rikki. Jo 10-vuotiailla voi olla jonkinlaista kulumaa selän välilevyissä. Vaikka selässä näkyisikin tutkimuksissa muutoksia, se ei tarkoita, että on syytä huolestua, kertoo työeläkeyhtiö Elon ylilääkäri Liisamari Krüger.

Seuraavilla vinkeillä voit helposti tukea selkäsi hyvinvointia ja jaksaa paremmin töissä ja vapaa-ajan vietossa.

1. Liiku säännöllisesti ja monipuolisesti

Selkä tykkää tehdä sopivasti töitä. Jos selkä tuntuu vähän kipeältä, sohvan pohjalle jäämisen houkutus kasvaa.

– Vastaanotoilla tyypillinen tilanne on, että potilas valittaa selkäkipuja. Lyhyen jutustelun jälkeen käy ilmi, että kivut ovat alkaneet, kun liikunnallinen harrastus on jäänyt pois, huomauttaa Krüger.

Kaikki keskivartalon hallintaa ja yleiskuntoa parantava liikunta tekee selälle hyvää. Tasapainoa vaativat vesijuoksu, uinti, hiihto ja tanssi sekä kudosten joustavuutta ja aineenvaihduntaa tukevat pilates ja jooga ovat erinomaisia vaihtoehtoa.

– Kuntosalilla käyminen sopii myös ikääntyville. Lempeämpiä vaihtoehtoja ovat esimerkiksi sauvakävely ja rauhallinen pyöräily.

2. Jos urheilet ja selkä vaivaa silti, kokeile uusia lajeja

Jos selkä tuntuu aamulla kankealta ja kipeältä, voimakkaat ja toistuvat kiertoliikkeet saattavat lisätä oireita. Silloin golf ja tennis kannattaa laittaa hetkeksi tauolle. Tilalle voi ottaa esimerkiksi vesijuoksua, uintia tai lihaskunto-jumppaa.

– Jonkin urheilulajin aiheuttama oireilu voi kuitenkin puolen vuoden tauon jälkeen hävitä, joten lajista ei välttämättä tarvitse kokonaan luopua, vakuuttaa Krüger.

Jatkuvaa tärähtelyä sisältävät lajit, kuten hölkkä kovalla alustalla, voi ajoittain lisätä selkäkipua. Kuntosalilla suurten painojen maastavetoa voi olla hyvä välttää muutaman salikäynnin ajan, jos selkä on tuntunut kipeältä.

3. Tunnista työasentojen vaikutus selkääsi

Niin staattisella kuin fyysisesti aktiivisella työllä on omat riskinsä. Istuminen ja päätetyö saattavat painaa ryhdin kasaan ja hartioiden jännitys voi aiheuttaa selkäkipuja. Raskaiden esineiden nostelu tai poraaminen puolestaan rasittaa koko ylävartaloa.

– Toimistotyöntekijän kannattaa pitää parin minuutin taukoja sekä vaihtaa hissi portaisiin. Fyysistä työtä tekevä luulee usein, ettei hänen tarvitse harrastaa vapaa-ajalla liikuntaa, mutta se ei pidä paikkaansa.

4. Pohdi, oletko stressaantunut

Henkinen pahoinvointi, kuten pitkittynyt stressi, ahdistuneisuus tai mieltä painavat koti- tai työasiat, voivat heijastua vartaloon ja aiheuttaa esimerkiksi selkäkipua. Kun vaikka jännittää kovasti hartioita tai nukkuu huonosti, se vaikuttaa selkään.

– Selkä on aikamoinen hyvinvoinnin mittari. Jokaisen kannattaa pysähtyä hetkeksi hengittämään, jotta mieli rauhoittuu ja kroppa ehtii vähän rentoutua. Jos stressi painaa paljon, silloin kannattaa pyytää lähipiiriltä apua arjen pyöritykseen, neuvoo Krüger.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Selkä ei kuormitu pelkästään fyysisestä työstä. Myös päätetyö voi painaa ryhdin kasaan ja hartioiden jännitys voi aiheuttaa selkäkipuja.
Selkä ei kuormitu pelkästään fyysisestä työstä. Myös päätetyö voi painaa ryhdin kasaan ja hartioiden jännitys voi aiheuttaa selkäkipuja.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Työeläkeyhtiö Elo
Työeläkeyhtiö Elo
Revontulentie 7
02100 ESPOO

020 703 50http://www.elo.fi

Olemme Elo, suuri suomalainen työeläkevakuuttaja. Huolehdimme, että asiakkaamme saavat ansaitsemansa eläkkeet. Autamme asiakasyrityksiämme menestymään ja vastaamaan muuttuvan työelämän haasteisiin. Hoidamme asiakkaidemme eläkevaroja tuottavasti, turvaavasti ja vastuullisesti. Sijoitusvarat on hyvin hajautettu kansainvälisesti ja eri omaisuusluokkiin. Ne turvaavat eläkkeet ja luovat pohjaa kestäville tuotoille vuosikymmeniksi eteenpäin.

Suomalaisista yrityksistä joka kolmas ja yrittäjistä noin 40 prosenttia on valinnut Elon työeläkekumppanikseen. Vastaamme noin 500 000 työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä, huolehdimme noin 240 000 eläkkeensaajasta ja noin 24 miljardin euron sijoitusomaisuudesta.

Elo syntyi 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Työeläkeyhtiö Elo

Yllättävä ilmiö korona-aikana: vanhuuseläkkeen hakeminen on vähentynyt11.11.2020 07:15:00 EETTiedote

Vuosi 2020 on ollut työmarkkinoilla poikkeuksellinen. Koronavirus on kohdellut työpaikkoja eri tavoin. Työt ovat voineet vähentyä tai lisääntyä ja töiden sisältö muuttua merkittävästi. Työeläkkeisiin muutoksilla näyttää olevan yllättävä vaikutus: vanhuuseläkepäätöksiä on annettu reilusti vähemmän vuoden 2020 lokakuussa kuin samaan aikaan viime vuonna. Työeläkeyhtiö Elon tekemän selvityksen mukaan korona on vaikuttanut ihmisten eläkesuunnitelmiin.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme