Näin suomalaiset hakivat töitä vuonna 2021: suosituimmat työpaikat ja aktiivisimmat ajat

Alanvaihto innostaa suomalaisia, ja he katselevat uusia työmahdollisuuksia aktiivisesti. Suomen suurimman työnhakupalvelun Duunitorin datasta selviää, mitkä työpaikat kiinnostivat valtavaa määrää työnhakijoita ja milloin työnhaku käy kiivaimmillaan. Listasimme myös, mitkä kesätyöpaikat keräsivät suurimman yleisön.
Alkuvuodesta on sekä paljon työnhakijoita liikenteessä että runsaasti avoimia työpaikkoja. Duunitorilla on tälläkin hetkellä yli 41 000 työpaikkailmoitusta.

Luetuimmat työpaikkailmoitukset 2021

1. Sector Alarm: myyjiä Helsinkiin
  2. AW Academy: intensiivikoulutus ja työpaikka it-alalla (eri tehtäviä)
  3. Posti ja Transval: satoja erilaisia työpaikkoja kaikkialla Suomessa
  4. Fellowmind: NewCrafters 2021 -koulutusohjelma (it-konsultointi)
  5. Sector Alarm: myyjiä Turkuun
  6. StaffPoint: koronatartuntojen jäljittäjiä
  7. R-kioski: kauppiaita eri puolille Suomea
  8. Sector Alarm: myyjiä Tampereelle
  9. Kentucky Fried Chicken: apulaisravintolapäälliköitä
  10. Fustra-ohjaajien koulutus alanvaihtajille

Luetuin ilmoitus keräsi lähes 20 000 lukukertaa. Kaikkia listan ilmoituksia luettiin Duunitorilla vähintään noin 10 000 kertaa, mikä on merkittävä määrä työpaikkailmoitukselle. Listassa ei ole mukana kesätöitä ja muita kausitöitä.

”Listalle nousevat työnantajat, jotka tarjoavat runsaasti, jopa satoja, työpaikkoja eri puolilla Suomea tai suurimmissa kaupungeissa. Monella työnantajista on lisäksi vahva ja tunnettu brändi. Esimerkiksi KFC-pikaruokaketjun tulo Suomeen herätti paljon huomiota, mikä näkyi myös työpaikkailmoituksen jättiyleisönä”, analysoi Duunitorin sisältö- ja viestintäpäällikkö Aino Salonen.

”Toinen Duunitorin liikenteessä ilmenevä trendi on alanvaihto: etenkin nopea ja palkkatyössä tapahtuva koulutus uudelle alalle kiinnostaa. Moni työnhakija joutuu kehittämään osaamistaan parantaakseen työmarkkina-asemaansa, joten koulutusohjelmat nousevat. Uutta suuntaa etsivät hakijat myös tietävät, että it-alan osaajille riittää töitä.”

Myös koronaepidemia näkyy lukukerroissa, sillä koronajäljittäjiä etsivä työpaikkailmoitus keräsi yleisöä.

Joidenkin ilmoitusten näkyvyyttä kasvattavat työnantajien käyttämät rekrytointimarkkinoinnin palvelut.

Luetuimmat kesätyöpaikkailmoitukset 2021

1. Valio: kesätyöntekijöitä tuotantolaitoksiin ja varastoille
  2. Lasten Päivän Säätiö: kesätyöntekijöitä Linnanmäelle
  3. Posti: kesätyöntekijöitä  ympäri Suomen
  4. Puuilo: kesätyöntekijöitä ympäri Suomen
  5. IKEA: kesätyöntekijöitä pääkaupunkiseudulle
  6. Bauhaus: kesätyöntekijöitä  kassaosastolle
  7. Alko: osa-aikaisia myyjiä kesäsesonkiin
  8. Bauhaus: kesätyöntekijöitä tavaranvastaanottoon
  9. UPM: kesätyöntekijöitä ympäri Suomen
  10. Danske Bank: kesätyöntekijöitä etenkin asiakaspalvelutyöhön

Luetuin kesätyöpaikkailmoitus keräsi lähes 40 000 lukukertaa. Jokaista listan ilmoituksista on luettu vähintään noin 15 000 kertaa.

Kesätyöpaikat keräävät tyypillisesti erityisen suuren yleisön, sillä niistä kiinnostuneita hakijoita on huomattavasti enemmän kuin paikkoja on tarjolla.

”Listalla nousee samoja työnantajia kuin aiemminkin: suuria ja nuorten hyvin tuntemia työllistäjiä, joilla on perinteisesti auki merkittävä määrä kesätyöpaikkoja”, Salonen kommentoi.

Luetuimpien kesätyöpaikkailmoitusten lista on kesätyökaudelta 2021 eli marras–kesäkuulta. Tällä kaudella kesätyöpaikkoja etsittiin Duunitorin hakukoneessa lähes viisi miljoonaa kertaa.

Milloin suomalaiset etsivät eniten töitä?

Koko vuonna 2021 Duunitorin hakukoneessa tehtiin yhteensä lähes 92 miljoonaa työpaikkahakua, mikä oli 16 prosenttia enemmän kuin vuonna 2020.

Vilkkainta työnhaku oli perinteiseen tapaan alkuvuodesta. Ylivoimaisesti eniten työnhakijat etsivät töitä tammikuussa 2021, jolloin työpaikkoja haettiin yli kymmenen miljoonaa kertaa. Toiseksi aktiivisin kuukausi oli maaliskuu, ja kolmantena tuli helmikuu. Molempina niistä työpaikkoja etsittiin yli yhdeksän miljoonaa kertaa.

Yksittäisistä päivistä vuoden suosituin työnhakupäivä oli 1. helmikuuta, joka oli maanantai. Alkuvuoden ohella alkuviikko onkin vilkkainta työnhakuaikaa. Myös edellisinä vuosina suosituin työnhakupäivä on ollut alkuviikosta ja helmikuussa.

Vähiten työnhaku kiinnosti tyypilliseen tapaan keskikesällä. Pienin määrä hakuja oli kesä–heinäkuussa. Työmahdollisuuksien etsiminen ei kuitenkaan pysähdy silloinkaan, sillä hakijat etsivät myös kesäkuukausina työpaikkoja yli viisi miljoonaa kertaa kuussa.

Vuoden kovin työnhakupiikki lähestyy

Vuoden suosituimmat työnhakuviikot ovat siis käsillä näin alkuvuodesta, mikä näkyy Duunitorin kävijämäärissä myös tänä vuonna.

”Tämän vuoden data näyttää siltä, että ennätykset paukkuvat ja hakijat ovat vielä aiempaa aktiivisempia. Suomessa on pohdittu, rantautuuko great resignation -ilmiö, eli irtisanoutumis- ja alanvaihtobuumi tännekin. Ainakin Duunitorin data osoittaa, että valtava joukko etsii uusia työmahdollisuuksia. Ja merkittävä osa heistä on tälläkin hetkellä työsuhteessa”, Salonen kertoo.

Haluatko lisätietoa?

Kaipaatko tietoa työelämästä tai asiantuntijaa haastatteluun? Ole yhteydessä! Tutustu myös Duunitorin kaikille avoimeen työmarkkinapalveluun, joka kertoo esimerkiksi, mitkä alat kiinnostavat hakijoita ja millä aloilla on eniten avoimia työpaikkoja.

Runsas tarjonta houkuttelee työnhakijoita: Duunitorilla julkaistiin vuonna 2021 poikkeuksellisen paljon työpaikkailmoituksia – huomattavasti enemmän kuin ensimmäisenä koronavuonna 2020. Lähde: Duunitorin työmarkkinapalvelu
Duunitorin sisältö- ja viestintäpäällikkö Aino Salonen / kuva: Duunitori / Fredrik Bäckman