Näin varaudut kodin tai mökin vuokraamiseen

Omassa rauhassa lomailu houkuttaa monia korona-aikana hotellia enemmän. Mitä pitää huomioida, jos tarjoaa vuokralle omaa kotia tai mökkiä esimerkiksi Airbnb:n kautta? Tarkasta kotivakuutuksesi kattavuus ja valmistele asunto vuokralaisia varten, niin vältät yllätykset.

Lyhytaikaisessa vuokraamisessa vaikuttavat samat trendit kuin asuntokaupassa, eli ympärille kaivataan nyt omaa tilaa ja pihaa. Etenkin vuokramökkien kysyntä on kova.

– Ifissä pelkästään Airbnb-käytössä olevien asuntojen vakuutusten suosio on korona-aikana romahtanut Helsingissä, mutta pysynyt ennallaan tai lisääntynyt pienemmillä paikkakunnilla ja maakunnista etenkin Lapissa. Majoittujat ovat erityisen kiinnostuneita turvallisuudesta, mikä tarkoittaa tällä hetkellä sitä, että asunto siivotaan ja desinfioidaan hyvin vieraiden välillä, kuvaa Ifin kotivakuutusten tuotepäällikkö Henrik Rantanen.

Koti- tai mökkivakuutus on tyypillisesti voimassa oman asunnon lyhytaikaisen vuokraamisen aikana ja korvaa tavanomaisessa elämisessä sattuneet vahingot. Muista kuitenkin ilmoittaa vuokraamisesta etukäteen omaan vakuutusyhtiöösi ja varmistaa sen käytäntö.

– Tyypilliset Airbnb-vieraiden vahingot ovat huolimattomuudesta johtuvia rikkoutumisia, eli vaikkapa lamppu tai jokin kodinkone särkyy. Lisäksi tapahtuu selkeistä käyttövirheistä aiheutuvia vahinkoja, jotka valitettavasti jäävät vakuutuksen ulkopuolelle. Niitä voi ehkäistä parhaiten laatimalla vuokralaiselle käyttöohjeet omasta kodista ja sen laitteista, kertoo Rantanen.

Selvitä etukäteen majoituspalvelun lisäturvien ehdot

Huomioi, että vuokrauksen aikana sattuvia varkausvahinkoja ei yleensä korvata kotivakuutuksesta, koska vuokralainen on omistajan luvalla päästetty kotiin. Arvokkaat tai itselle muuten tärkeät tavarat kannattaakin siirtää lukolliseen paikkaan tai viedä kokonaan pois asunnosta.

Hankalia, tyypillisesti kotivakuutuksen ulkopuolelle jääviä tapauksia ovat vuokralaisen selkeästi tahallaan tai törkeällä huolimattomuudella aiheuttamat vahingot. Mahdollisiin riitatilanteisiin voi varautua ottamalla erillisen oikeusturvavakuutuksen. Koska vuokraus on ansiotoimintaa, omaan kotivakuutukseen sisältyvä oikeusturvavakuutus ei ole yleensä voimassa sitä koskevissa riidoissa.

– Monet majoituspalvelut, kuten Airbnb, tarjoavat osana palveluaan lisäturvaa erilaisia vahinkoja varten. Niiden sisällöistä ja mahdollisista rajoituksista kannattaa kuitenkin ottaa selvää etukäteen, muistuttaa Rantanen.

Jos asunto on puhtaasti lyhytaikaisessa vuokrauskäytössä, siihen voi ottaa Ifistä erillisen vakuutuksen.

5 vinkkiä vuokraajalle

• Valitse vuokralainen huolella ja tee sopimus kirjallisesti.
  • Varmista majoittumisen turvallisuus asunnon huolellisella siivouksella tai desinfioinnilla vuokralaisten välillä.
  • Tee käyttöohjeet kodillesi, jotta esimerkiksi kodinkoneiden, lämmitysjärjestelmien, saunan, takan ja paljun käyttö sujuu ongelmitta vuokralaiselta.
  • Laita arvokkaat tai itsellesi muuten erityisen tärkeät tavarat varmuuden vuoksi lukolliseen paikkaan.
  • Ole helposti tavoitettavissa, jos vuokralaisella tulee vastaan ongelmatilanteita, tai sovi, että esimerkiksi ystäväsi auttaa vieraita tarvittaessa.

5 vinkkiä vuokralaiselle

• Tutustu vuokrattavaan kohteeseen etukäteen ja tee sopimus kirjallisesti.
  • Jos vuokra-asunnon laitteet eivät ole sinulle tuttuja, tutustu käyttöohjeisiin. Ole tarvittaessa yhteydessä majoittajaan.
  • Varmista, että sinulla on voimassa oleva vastuuvakuutus: siitä on hyötyä esimerkiksi silloin, jos aiheutat vuokramökissä vesivahingon. Vastuuvakuutus sisältyy useimpiin kotivakuutuksiin.
  • Kohtele asuntoa ja tavaroita kuin omiasi ja nauti olostasi.
  • Ongelmatilanteissa ole yhteydessä majoituspalveluun, jos olet käyttänyt sellaista varauksen tekoon, tai vakuutusyhtiöösi.