Naisjärjestöt haastoivat eduskuntapuolueet irtisanoutumaan vihapuheesta ja häirinnästä

Naisjärjestöt Yhteistyössä NYTKIS ry on julkaissut uudet kampanjavideot, joissa puolueet irtisanoutuvat vihapuheesta ja häirinnästä.

NYTKIS ry:n vihapuheen ja häirinnän vastainen kampanja #vaalitilmanvihaa pyrkii tuomaan esiin naisiin kohdistuvan vihapuheen vahingollisuuden ja sen vaikutukset demokratiaan. Kampanjan tarkoituksena on kannustaa naisia asettumaan ehdolle kuntavaaleissa, joissa naisten osuus valituista ehdokkaista on jäänyt pieneksi verrattuna muihin vaaleihin.

Kyselytutkimukset ovat osoittaneet, että kunnallisessa päätöksenteossa mukana olevat naiset kokevat vihapuhetta huomattavasti miehiä enemmän ja usein heidän kohtaamansa vihapuhe liittyy nimenomaan heidän sukupuoleensa. Poliittisiin toimijoihin kohdistuvan vihapuheen on todettu lisääntyvän erityisesti vaalien alla. (Knuutila et. al. 2019)

Vihapuhe ja häirintä vaikuttavat ihmisten halukkuuteen asettua ehdolle ensi kevään kuntavaaleissa, joten NYTKIS ry haluaa kannustavalla tavalla osoittaa, että puolueet ovat sitoutuneet vihapuheen vastaiseen työhön ja tukemaan ehdokkaitaan.

“Viestimme on selkeä: rakentava yhteiskunnallinen keskustelu ja sananvapaus kuuluvat demokratiaan, mutta sananvapaudella on rajat. Politiikkaa pitää voida arvostella, mutta sen ei kuulu mennä henkilöön eikä uhkailut kuulu politiikkaan.” NYTKIS ry:n pääsihteeri Johanna Pakkanen toteaa.

Lähteet:
Knuutila, Aleksi et al. Viha vallassa: Vihapuheen vaikutukset yhteiskunnalliseen päätöksentekoon -raportti, Valtioneuvosto 2019, https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161812.

Katsoaksesi videon lähteestä youtu.be, anna hyväksyntä sivun yläosasta.NYTKIS ry:n kampanjavideo

Tarvitsemme häshtägien lisäksi konkreettisia toimia turvallisiin katuihin ja koteihin26.3.2021 15:01:49 EET | Tiedote

Viimeisen viikon aikana sosiaalisessa mediassa on noussut esiin maailmanlaajuisesti tilanteita, joissa naiset ovat joutuneet ennakoimaan kotiinpaluunsa illanistujaisista, treffeiltä tai työpaikalta, jotta välttyisivät ahdistelulta, väkivallalta ja häirinnältä. Ilmiö on nähtävillä myös Suomessa, joka on edelleen naisille yksi väkivaltaisimmista maista Euroopassa. Pelkät keskustelut, somekampanjat ja tietoisuuden lisääminen eivät riitä. Siksi Naisjärjestöt Yhteistyössä NYTKIS ry vaatii konkreettisia toimia. Jokaisen tulee voida kävellä rauhassa kotiinsa ilman pelkoa. ”Kaupunkiympäristön on oltava turvallinen meille kaikille ja siksi kaupunkisuunnitteluun on tärkeää osallistaa monenlaisia ihmisiä. Turvallisuutta voidaan edistää esimerkiksi valaistusta lisäämällä. Lisäksi seksuaalirikoslainsäädännön ja rikoslainsäädännön uudistushankkeita tulee vauhdittaa ja uhrin asemaa vahvistaa.” sanoo NYTKIS ry:n puheenjohtaja Saara-Sofia Sirén. ”On aika siirtyä häshtägien herättämästä keskustelusta ko