Naisjärjestöt haastoivat eduskuntapuolueet irtisanoutumaan vihapuheesta ja häirinnästä

Naisjärjestöt Yhteistyössä NYTKIS ry on julkaissut uudet kampanjavideot, joissa puolueet irtisanoutuvat vihapuheesta ja häirinnästä.

NYTKIS ry:n vihapuheen ja häirinnän vastainen kampanja #vaalitilmanvihaa pyrkii tuomaan esiin naisiin kohdistuvan vihapuheen vahingollisuuden ja sen vaikutukset demokratiaan. Kampanjan tarkoituksena on kannustaa naisia asettumaan ehdolle kuntavaaleissa, joissa naisten osuus valituista ehdokkaista on jäänyt pieneksi verrattuna muihin vaaleihin.

Kyselytutkimukset ovat osoittaneet, että kunnallisessa päätöksenteossa mukana olevat naiset kokevat vihapuhetta huomattavasti miehiä enemmän ja usein heidän kohtaamansa vihapuhe liittyy nimenomaan heidän sukupuoleensa. Poliittisiin toimijoihin kohdistuvan vihapuheen on todettu lisääntyvän erityisesti vaalien alla. (Knuutila et. al. 2019)

Vihapuhe ja häirintä vaikuttavat ihmisten halukkuuteen asettua ehdolle ensi kevään kuntavaaleissa, joten NYTKIS ry haluaa kannustavalla tavalla osoittaa, että puolueet ovat sitoutuneet vihapuheen vastaiseen työhön ja tukemaan ehdokkaitaan.

“Viestimme on selkeä: rakentava yhteiskunnallinen keskustelu ja sananvapaus kuuluvat demokratiaan, mutta sananvapaudella on rajat. Politiikkaa pitää voida arvostella, mutta sen ei kuulu mennä henkilöön eikä uhkailut kuulu politiikkaan.” NYTKIS ry:n pääsihteeri Johanna Pakkanen toteaa.

Lähteet:
Knuutila, Aleksi et al. Viha vallassa: Vihapuheen vaikutukset yhteiskunnalliseen päätöksentekoon -raportti, Valtioneuvosto 2019, https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161812.

NYTKIS ry:n kampanjavideo