Naisjärjestöt Yhteistyössä NYTKIS ry: Naisten rooli rauhanrakentajina huomioitava rauhanvälityskeskuksen työssä

Ulkoministeri Haavisto on päättänyt perustaa rauhanvälityskeskuksen ministeriön poliittisen osaston alaisuuteen. Rauhanvälityskeskuksen perustaminen on tärkeä vahvistus Suomen rauhanvälitystoiminnalle. Keskuksen rooli ulkoministeriön ja muiden toimijoiden välisen yhteistyön koordinoinnissa on tarpeellinen. Naisjärjestöt Yhteistyössä NYTKIS ry pitää keskuksen perustamista positiivisena päätöksenä ja painotamme, että keskuksen toiminnassa on otettava keskeiseksi huomioksi naisten erityinen rooli konfliktien ehkäisyssä, niiden selvittämisessä sekä kestävän rauhan rakentamisessa, YK:n turvallisuusneuvoston 1325 naiset, rauha ja turvallisuus -päätöslauselma huomioiden. Suomi on edelläkävijänä laatinut jo kolmannen kansallisen naiset, rauha ja turvallisuus -toimintaohjelmansa. On tärkeää, että sukupuolinäkökulman valtavirtaistamista hyödynnetään myös keskuksen työssä ja toiminnassa laajasti.

Suomen ulkopolitiikan tavoitteena on edistää sukupuolten tasa-arvoa sekä naisten ja tyttöjen ihmisoikeuksien täyttä toteutumista. On tärkeää, että tämä on myös rauhanvälityskeskuksen kärkitavoitteena ja että yhteistyötä tehdään tasa-arvoa ja naisten oikeuksia edistävien järjestöjen kanssa tiiviisti.